هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه علمیه خواهران از مراکز مهم تحقق «دختر تراز انقلاب اسلامی»

در اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کشور عنوان شد

حوزه علمیه خواهران از مراکز مهم تحقق «دختر تراز انقلاب اسلامی»

اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کشور با سخنرانی حجج‌اسلام صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه کشور و بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، ۳۰‌آبان در تهران برگزار شد.

شهید سلیمانی جریان خدمت بدون منت بود
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین صدیقی در این اجلاسیه، با بیان اینکه شهیدان سلیمانی و حججی را باید از حجت‌های زمان حال حاضر دانست، اظهار داشت: شهید سلیمانی خود یک جریان هدایت، بندگی، معرفت، ولایت‌مداری، بی‌‌تعلقی، کار بی‌ادعا و خدمت بدون طلب بود.
رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور با بیان اینکه ولایت فقیه تنها یک امر سیاسی نیست، افزود: ولایت فقیه یک نوع شایسته‌سالاری و اعتقاد به حاکمیت علم، تقوا و کارآمدی است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه برخی علما در سالیانی طولانی هیچ درخواستی از دیگران مطرح نمی‌کردند، ادامه داد: این یکی از نکات مهم اخلاقی است که خصوصاً طلاب باید به آن باور داشته باشند و دست به سوی کسی دراز نکنند.
بهترین حمایت دولت از حوزهها کمک به استقلال مالی حوزه است
حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهجت‌پور نیز در این اجلاسیه، با اشاره به ضرورت رسمیت بخشیدن بیشتر به حوزه‌های علمیه خواهران از سوی ائمه جمعه کشور، گفت: اگر حوزه‌های علمیه خواهران در حاکمیت نظام اسلامی و به‌خصوص از سوی ائمه جمعه به‌صورت حقیقی به رسمیت شناخته شود، در این صورت است که بخش زیادی از نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب برای اصلاح امور فرهنگی برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به مسائل فراروی جامعه که به حوزه‌های علمیه خواهران مربوط می‌شود، اضافه کرد: اگر در مسائلی از قبیل گسترش طلاق، تقلیل ازدواج، فسادهای اخلاق جنسی خارج از خانواده و آسیب‌های فرزندان ناشی از فضای مجازی، از این ظرفیت استفاده نکنیم، بعید است که بسیاری از معضلات به‌آسانی حل شود.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: هیچ چیز مانند انگیزه‌های دینی، فرهنگ مردم را حفظ نمی‌کند و اگر حوزه دین از تأثیرگذاری بر مردم کنار گذاشته شود، مردم از حوادث به سلامت نخواهند گذشت.
وی به ضرورت تخصصی‌‌سازی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: مزیت قطعی تخصصی حوزه‌های علمیه خواهران، قدرت ورود به عرصه خانواده است؛ به‌گونه‌ای که بارها مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند، برخی مسائل را زنان بهتر می‌فهمند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهجت‌پور افزود: حوزه‌های علمیه خواهران، فرزند انقلاب است و شایسته است، با کمک ائمه جمعه، زمینه‌های حضور اجتماعی طلاب فراهم شود؛ چراکه مؤثرترین جریان توسعه نفوذ طلاب در جامعه، ائمه جمعه هستند. بانوان طلبه هر اندازه احساس وجاهت اجتماعی کنند، با انگیزه و توان بیشتری نقش‌آفرینی می‌کنند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به کمک‌های دولتی به حوزه‌های علمیه، گفت: حمایت‌های دولت به‌گونه‌ای نباشد که ماندگاری حوزه وابسته به این حمایت‌ها شود. بهترین حمایت دولت کمک به استقلال مالی حوزه است.
حوزه علمیه خواهران از مراکز مهم تحقق «دختر تراز انقلاب اسلامی»
حجت‌الاسلام و‌المسلمین حاج علی‌اکبری نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران یکی از مراکز مهم تحقق «دختر تراز انقلاب اسلامی» است، اظهار کرد: مأموریت حوزه‌های علمیه خواهران برای آینده نظام اسلامی، حیاتی است و به‌همین علت، اقدام به تدوین الگوی تعالی دختران در انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی صورت گرفته است. این الگو با استفاده از آیات و روایات مربوط به دختران تهیه شده است و نشان می‌دهد، بسیاری از آیات و سیره نبوی کمتر مورد توجه بوده است و باید نگاه مسئولان امر در این حیطه تغییر کند.
امام جمعه موقت تهران، ترجیح میدانی مسائل زن و خانواده در رویارویی تمدنی با غرب را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم ما در پیروزی یا شکست این است که نسبت به دختران و بانوان جامعه چه کرده‌ایم.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: در مسیر پیش‌رو باید به سمتی حرکت کنیم که جریان امامت جمعه در بهترین وضع مستقر شود؛ چراکه این نهاد وضعیت پیش‌برندگی دارد و اگر شیرازه امامت جمعه را به‌نحو مناسبی نبندیم، توفیقی در هیچ بخشی نخواهیم داشت.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین حاج علی‌اکبری با استقبال از پیشنهادات مدیر حوزه‌های علمیه خواهران مبنی بر کمک نمازهای جمعه به رسمیت بخشیدن بیشتر به حوزه‌های علمیه خواهران، بیان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران باید به‌منظور تقویت جایگاه و اثربخشی نهاد امامت جمعه، همکاری لازم و مؤثری داشته باشد و باور ما این است که نقش‌آفرینی بیشتر بانوان طلبه در امر برپایی نماز جمعه شهرها، باید تقویت شود.
شناسایی ۱۷۰۰ بانوی طلبه پژوهشگر
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این اجلاس، از تشکیل دو کارگروه «تألیف و استعدادهای برتر» خبر داد و گفت: پیش‌از این نیز با اجرای فراخوان شناسایی پژوهشیاران، ۱۷۰۰ پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران شناسایی شده‌اند و امیدواریم، با اجرای دو مرحله دیگر از این فراخوان، پژوهشگران بیشتری در حوزه‌های علمیه خواهران شناسایی شوند.
خانم متولیان با اشاره به تأکید مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بر توانمندسازی بانوان طلبه جهت تألیف کتب درسی حوزه، افزود: در فراخوان شناسایی پژوهشیاران، ۱۹۰ بانوی طلبه نویسنده نیز شناسایی شدند که دارای مقالات علمی منتشر شده در مجلات معتبر بوده‌اند. این طلاب ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای همکاری در کارگروه تألیف دارند.
وی در پایان، از اجرای نظام رتبه‌بندی اساتید و افزایش سهم پژوهش در پذیرش مقاطع تحصیلی سطح سه و چهار خبر داد که در کارگروه برنامه‌های خاص آموزش و پژوهش دنبال می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه