هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

رسانه اسلام و صدای مردم باشید

مطالبه قاطع مراجع عظام تقلید و علما از رئیس جدید صدا و سیما

رسانه اسلام و صدای مردم باشید

دکتر پیمان جبلی رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 3‌آذر با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی حضرت آیت‌الله علوی گرگانی و آیات سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم و حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد. ایشان در این دیدارها خواستار بازتاب صحیح مشکلات و کمبودهای جامعه از رسانه ملی و همچنین انعکاس دقیق و به‌موقع اقدامات و فعالیت‌های انقلاب و نظام در سطح کشور شدند و بر مسائلی همچون رعایت جنبه دینی و فرهنگی در پخش آگهی‌ها از این رسانه تأکید کردند.

  تربیتمحوری در صدر برنامههای صداوسیما قرار بگیرد
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار گفتند: همان‌گونه که وظیفه دانشگاه پرورش نخبگان، افراد لایق و ارائه راهکارهای مناسب جهت برطرف کردن مشکلات مردم و کشور است، صداوسیما نیز می‌تواند، با جلب اعتماد و رضایت مردم، در این زمینه اقدام کند.
معظم‌له به تفاوت‌های صداوسیمای کشور اسلامی با صداوسیمای کشور غربی اشاره و خاطرنشان کردند: غربی‌ها در پخش برنامه‌های خود مقید نیستند؛ اما صداوسیمای اسلامی باید به‌گونه‌ای باشد که عمق وجودی اسلام در تمام برنامه‌هایش، حتی در برنامه‌های طنز احساس شود.
این مرجع تقلید تربیت‌محور بودن را از دیگر تفاوت‌های صداوسیمای اسلامی با صداوسیمای غربی دانسته و بیان کردند: باید در تمام برنامه‌های صداوسیما، محور، تربیت باشد؛ نه کسب رضایت بی‌قید و شرط.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه صداوسیما نباید تنها به دنبال درآمدزایی باشد، افزودند: پخش آگهی‌های نامناسب به‌خاطر درآمد، درست نیست و باید جنبه فرهنگی در پخش آگهی‌ها رعایت شود.
معظم‌له در ادامه به ضرورت ارتباط میان صداوسیما و حوزه‌های علمیه اشاره کردند و افزودند: صداوسیما باید از حوزه‌های علمیه و طلاب مستعد در تولید محتوا و برنامه‌های خود استفاده کند.
ایشان مسئولیت صداوسیما را بسیار خطیر و مهم دانسته و گفتند: جنگ، جنگ صداوسیماهاست؛ لذا باید شما تحولی چشم‌گیر در صداوسیما ایجاد کنید.

 
 صدا وسیما باید بازتابدهنده مشکلات مردم باشد
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، با اشاره به جریان تمدن‌سازی اسلام، افزودند: در زمان معاصر فقیه فرزانه‌ای چون امام راحل(قد) برای احیای اسلام به پا خاست و تمام نگاه‌ها را متوجه انقلاب اسلامی و مردم مسلمان ایران نمود.
معظم‌له با تأکید بر اینکه، باید خدمات و کارهای فراوانی که از آغاز انقلاب در حوزه‌های مختلف صورت گرفته، برای مردم بازگو شود تا مردم بدانند که انقلاب چه خدمات ارزنده‌ای انجام داده است، متذکر شدند: امروز شبکه‌های بیگانه با تبلیغات فراوان سعی در تخریب وجهه نظام مقدس اسلامی ایران دارند؛ اما متأسفانه [ما فقط] شاهد پیام‌های تبلیغات[محصولات] بسیار زیاد در صدا‌و‌سیما هستیم که باید برای این چاره‌ای اندیشید.
این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات موجود در جامعه، بیان کردند: صدا‌و‌سیما باید مشکلات و کمبودهای موجود در جامعه را به‌شکل صحیح بازتاب دهد. متأسفانه امروز شاهد سختی معیشت مردم هستیم که باید مسئولان در جهت رفع این مشکلات کوشش نمایند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان دشمنی دیرینه آمریکا و صهیونیسم با اسلام و مسلمانان، افزودند: متأسفانه امروز شاهد اوضاع بد مسلمانان در یمن، سوریه، عراق، لبنان، بحرین و افغانستان هستیم که با نقشه آمریکا و پول‌های عربستان سعودی، توسط اسرائیل اجرا می‌شود. این موضوعات را صدا‌و‌سیما نه‌تنها برای مردم ایران، بلکه باید برای تمامی ملت‌های مسلمان بازگو و تبیین کند.

  هتک حیثیت افراد خلاف شرع است
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، با بیان اینکه رسانه‌های جمعی و صداوسیما می‌توانند، ندای اسلام و انقلاب را به‌صورت پاک به گوش ملت ایران و جهانیان برسانند، گفتند: هنر وسایل ارتباط جمعی، باید این باشد که بتواند، اکثریت را جذب کند؛ چون جذب همه امکان ندارد؛ اما اکثریت قابل جذب هستند و این لطافت خاصی در انتخاب کلمات، بیان و جملات می‌طلبد.
این مرجع تقلید با اشاره به حضور شیعیان در مناطق دوردست جهان، بیان کردند: باید خوراک خوبی برای آنها در نظر گرفت به‌ویژه که در بین آنها مبلغ دین کم است و صداوسیما می‌تواند نقش مبلغ را برای آنها داشته باشد.
معظم‌له جلب رضایت الهی در کارها را سرلوحه کار مؤمنین دانستند و گفتند: صداوسیما باید مراقب باشد، آبروی افراد ریخته نشود و اگر خطا و لغزشی هم در افراد است، باید طبق قانون به آن رسیدگی شود؛ چراکه هتک حیثیت افراد خلاف شرع است.

  جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمیشود
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار، ضمن اشاره به پیام شهدا برای حفظ عزت اسلام و کشور، خاطرنشان کردند: این مملکت به‌لطف الهی همه‌چیز دارد. با وجود این‌همه منابع و سرمایه‌های مادی و معنوی، مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است!
معظم‌له همچنین با اشاره به رسالت‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان صدا و سیما، خواستار توجه هرچه بیشتر برنامه‌های این سازمان، به انعکاس مشکلات مردم و دغدغه‌های آنان به‌ویژه در بخش معیشت و اقتصاد شدند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشتند: فرهنگ دین به ما می‌گوید: همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی(ع) وسیله عزاداری است، باید از روز یازدهم، وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. این‌چنین فرهنگی باید به‌وسیله صدا‌و‌سیما اشاعه یابد.
ایشان با اشاره به برنامه‌های طنز صدا و سیما، تأکید کردند: نباید انتظار داشت با چند برنامه طنز، جامعه شاداب شود. باید بدانیم جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمی‌شود؛ گرچه وجود این برنامه‌ها مانعی ندارد؛ لکن اگر مشکلات اساسی مردم برطرف شود، قطعاً امید و نشاط به جامعه باز خواهد گشت.
لین مرجع تقلید خاطرنشان کردند: مردم را باید با عمل امیدوار کنید نه با حرف، حرف بی‌عمل نتیجه‌ای جز ناامیدی جامعه در پی ندارد. هرگز بدون تفکر، کاری را شروع نکنید و همواره خود را امانت‌دار مردم بدانید.

  صداوسیما از حریم دین حفاظت کند
به گزارش شفقنا، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی هم در این دیدار، با بیان اینکه صداوسیما باید بتواند در دوره جدید رضایت مردم را جلب کند، گفتند: صداوسیما باید با به‌کارگیری نیروی‌های جوان باانگیزه و مستعد، روحیه نشاط و شادابی را به جامعه تزریق کند.
ایشان با اشاره به تلاش دشمنان برای دین‌زدایی از جوانان، تأکید کردند: ضروری است صدا‌و‌سیما با تولید برنامه‌های غنی دینی از حریم دین حراست کند.

  صداوسیما باید قم را پایگاه خود در نظر بگیرد
آیت‌الله سعیدی هم در این دیدار، با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید: کار پیامبر(ص) ابلاغ و تبلیغ است، گفت: در صدا‌و‌سیما، باید به شیوه‌های ابلاغ پیامبر(ص) تأسی شود و جلوه‌ها و سبک تبلیغی آن‌حضرت احصا و در صدا‌و‌سیما استفاده شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم با بیان اینکه وظیفه صدا‌و‌سیما در جمهوری اسلامی، ابلاغ اسلام ناب محمدی است، گفت: صدا‌و‌سیما باید در برابر اسلام آمریکایی و اسلام‌ستیزان، رسالت خود را ترسیم کند و به ترویج اسلام ناب محمدی بپردازد.  وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی از حرکت‌های انحرافی، از وظایف مهم صداوسیماست، گفت: صداوسیما مانند یک آینه برای جامعه است و عیوب و زیبایی‌های جامعه را با ظرافت و هنر به آنها نشان می‌دهد.
وی با اشاره به موقعیت خاص شهر مقدس قم به خاطر وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مرکزیت حوزه علمیه جهان تشیع، گفت: بنابراین باید صدا‌و‌سیما در این شهر حضور ویژه داشته باشد و قم را یک پایگاه و مرکز برای اهداف خود در نظر بگیرد. زیرا افراد و مراکزی که در قم هستند، حرف برای گفتن دارند و این حضور شما سبب فعال‌تر شدن مراکز دینی هم می‌شود؛ زیرا می‌بینند که حرف آنها شنیده می‌شود.

  انعکاس دقیق و بهموقع اقدامات و فعالیتهای انقلاب در سطح کشور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در این دیدار، صدا‌و‌سیما را یکی از محورهای کلیدی، اصلی و اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و ادامه داد: آموزه‌های دینی، باورها و اعتقادات، از جمله مهمترین بخش‌هایی است که باید مورد توجه صدا‌و‌سیما قرارگیرد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رسانه طراز انقلاب را رسانه‌ای عنوان کرد که امین نظام و معتمد مردم باشد و در عین حالی که هم‌سو و در راستای اهداف نظام و رهبری گام برمی‌دارد، با بیان حقایق، اعتماد مردم را نیز جلب کند.
امام جمعه قم، انعکاس دقیق و به‌موقع اقدامات و فعالیت‌هایی را که در سطح کشور صورت می‌پذیرد، مهم ارزیابی کرد و افزود: نباید به دشمن اجازه دهیم به مردم این‌گونه القا کند که در طول چهل و چند سالی که از انقلاب می‌گذرد، هیچ‌کاری انجام نشده است؛ البته مردم ما مردم قدردانی هستند؛ اما ما نباید فضا را برای دسیسه‌های دشمن آزاد بگذاریم.
وی توجه صدا‌و‌سیما به مسائل محوری نظام را خواستار شد و مسئله جمعیت را از جمله آن عنوان و ابراز کرد: کلی‌گویی در این رابطه تأثیر چندانی ندارد؛ بلکه باید لزوم فرزندآوری برای خانواده‌ها حل شود.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، پرداختن به شعار سال را از دیگر مسائل محوری که باید مورد توجه صدا‌و‌سیما قرارگیرد دانست و اظهار داشت: استفاده از کارشناسان خبره در بررسی موانع تحقق شعار سال و البته پیگیری مداوم آن، در تحقق تولید و رفع موانع آن، بسیار مؤثر و راهگشاست.
وی فرهنگ‌سازی را از دیگر وظایف صدا‌و‌سیما عنوان کرد و افزود: پیام‌های فرهنگی لزوماً نباید به‌صورت مستقیم مطرح شود؛ بلکه خیلی اوقات انتقال یک پیام در خلال یک فیلم و به‌صورت پنهان یا نیمه‌پنهان تأثیر بیشتری در مخاطب دارد.
آیت‌الله حسینی بوشهری اعتمادسوزی را نقطه مقابل اعتماد‌سازی دانست و خاطر‌نشان کرد: اگر ریل‌گذاری به سمتی برود که اعتماد مردم و مخاطبان جلب شود، دیگر شاهد این نخواهیم بود که مردم اخبار و وقایع روزانه را از رسانه‌های دشمن دنبال کنند.
وی در ادامه، مسئله تهاجم فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: فعالیت‌های دشمن در زمینه تهاجمات فرهنگی را شناسایی کنید و از آن‌ها در زمینه‌های مثبت بهره ببرید.
امام جمعه قم بهره‌گیری از کارشناسان دینی خبره در رسانه ملی را خواستار شد و خاطر‌نشان کرد: از کارشناسانی در زمینه دین استفاده کنید که حقیقتاً دین‌شناس باشند و سخن خود را به اسم دین تمام نکنند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان، بر ارتباط مؤثر و بیشتر بین سازمان صدا‌و‌سیما و حوزه‌های علمیه تأکید کرد و مواردی را در راستای ارتباط سازنده و مؤثر بین این دو نهاد فرهنگی متذکر شد.

​​​​​​​  هدایتگری رسانه ملی مستلزم جلب اعتماد مردم است
​​​​​​​
پیمان جبلی نیز در این دیدارها، اظهار کرد: مهمترین هدف ما در دوره جدید مدیریت صدا‌و‌سیما این است که منویات مقام معظم رهبری و اهداف بلند ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب به‌درستی در جامعه محقق شود.
رئیس رسانه ملی با اشاره به نقش صدا‌و‌سیما در هدایت فرهنگ جامعه و ترویج سبک زندگی، گفت: ما با دو شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری این دوره را آغاز کردیم تا به عدالت به‌عنوان نقطه هدف جامعه که هنوز محقق نشده و تا رسیدن به آن فاصله داریم، توجه ویژه شود.
وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که اعتماد مردم را به رسانه ملی و به‌تبع آن، به نظام اسلامی بیشتر کنیم، افزود: در حوزه هویت‌محوری هم، فرهنگ ملی را که آمیخته‌ای از دین، اخلاق، انقلاب، شهدا، آرمان‌ها و دغدغه‌های مردم است، لحاظ می‌کنیم و هویت امتی و بین‌المللی اسلام که در دهه‌های اخیر بر اثر سیاست‌های تفرقه‌افکنانه دشمن مخدوش شده، مورد توجه قرار خواهیم داد.
جبلی با تأکید بر نقش جامعه مدرسین در انقلاب اسلامی و تداوم آن، برای مستند‌سازی نقش جامعه مدرسین اعلام آمادگی کرد و گفت: باید کاری کنیم، این نقش مدرسین در انقلاب و تداوم آن، بازسای و مستند‌سازی شود؛ نه اینکه تنها به‌عنوان نوشتاری در جایی بماند و کسی از این‌همه نقش‌آفرینی علما خبری نداشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه