هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

همبستگی مسلمین و پرهیز از اختلاف‌افکنی نیاز امروز جامعه اسلامی

در دیدار هیئتی از اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه با آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی و علما تأکید شد

همبستگی مسلمین و پرهیز از اختلاف‌افکنی نیاز امروز جامعه اسلامی

هیئتی از اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه با سفر به شهر مقدس قم با آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی ‌العالمیه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، ۴‌آذر در این دیدار با اشاره به سابقه اسلام در ترکیه، گفتند: مردم ترکیه مردم بسیار روشن، متدین و مهربان هستند. در زمانی که در ترکیه بودم، با وجود فرقه‌های مختلف؛ مسلمانان ترکیه را بسیار معتقد به اسلام، مهمان‌نواز و مهربان دیدم.
معظم‌له در ادامه با بیان اهمیت وحدت و اتحاد میان مسلمانان، افزودند: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به همبستگی میان مسلمین احساس می‌شود. اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) همواره شیعیان را به پرهیز از اختلاف دعوت می‌نمودند.
این مرجع تقلید خطاب  به اعضای اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه بیان داشتند: معتقدم افرادی که قصد تبلیغ معارف اسلامی را دارند، باید در مرحله نخست خود فقیه باشند. تبلیغی کامل است که شخصی در آداب و معارف دینی مهارت و تخصص داشته باشد تا بتواند اسلام را در همه ابعاد به مردم بشناساند؛ چراکه اسلام دارای ابعاد اقتصادی، اخلاقی، سیاسی و حکومتی و ... می‌باشد.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، با اشاره به نقشه‌های شوم استکبار جهانی برای مستضعفان، گفتند: آمریکا، عربستان، صهیونیست‌ها و امثال آن‌ها خودشان به میدان نمی‌آیند؛ اما پول، اسلحه و نقشه از آن‌هاست. مسلمان‌ها را به جان هم انداخته‌اند، متأسفانه امروز مسلمانان در یمن، عراق، سوریه، بحرین، افغانستان در شرایط بدی هستند. باید در مقابل آن‌ها آگاه باشیم.
امت اسلام دارای یک هویت است
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله اعرافی هم در این دیدار، با اشاره به لزوم تعامل و همکاری کشورهای اسلامی، افزود: آنچه مسلم است، حضور شیعیان در ترکیه قطعاً به مصلحت این کشور به معنای امروزش است. شیعیان، اهل منطق، فکر، عقلانیت و تعامل هستند و البته به مصلحت دوستان ترکیه هم این است که این وزن فکری، معرفتی و قدرت را مهم بدانند.
عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: برای جمهوری اسلامی ایران تضعیف هر کشور اسلامی، زجرآور است و لو سنی باشند و لو با ما فاصله داشته باشند. واقعاً معتقدیم که کل امت اسلام یک هویتی دارند که باید محفوظ بماند و علمای شیعه هم تبعا این نگاه را دارند و در مقابل امیدواریم، مسولان ترکیه جایگاه علمای شیعه، هویت، استقلال علمی و معرفتی آنان را به رسمیت بشناسند.
مدیر حوزه‌های علمیه به دیدارهای متعدد با شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مذهبی ترکیه اشاره و تصریح کرد: در این دیدارها گفته‌ایم، از اینجا(ایران) خطری متوجه ترکیه نخواهد شد؛ بلکه عزت و اقتدار شما را بالا می‌برد. شما هم بگذارید که شیعیان آزادتر باشند و جایگاه و هویت خودشان را داشته باشند.
آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت ارتباط و تعامل سازنده مجمع علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه، با مجامع علمی، دینی و دانشگاهی آن کشور پرداخت و ادامه داد: نمونه این اقدامات موفق، جامعةالمصطفی‌العالمیه می‌باشد و ما هم هر جا که تشخیص دهید، به‌عنوان حوزه علمیه، در خدمت هستیم.
پذیرش پیروان مذاهب مختلف اسلامی، از ویژگیهای جامعةالمصطفی است
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی هم در این دیدار که در سازمان مرکزی جامعة المصطفی در قم برگزار شد، با اشاره به رویکرد بین‌المللی حوزه‌های علمیه در ادوار مختلف، جامعة المصطفی ‌العالمیه را که مورد توجه مجامع علمی جهان قرار گرفته و عضویت اتحادیه‌های بزرگ علمی و دانشگاهی جهان را داراست، مولود همین رویکرد حوزه‌های علمیه دانست. 
رئیس جامعة المصطفی، با اشاره به فعالیت‌های گسترده علمی و بین‌المللی این نهاد علمی، یادآور شد: پذیرش پیروان مذاهب مختلف اسلامی، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد جامعةالمصطفی به‌شمار می‌آید. این نگاه ارزشمند به امت اسلامی، برگرفته از آموزه‌های انقلاب اسلامی و قرائت امام خمینی(قد) از اسلام ناب است.
وی ‌انقلاب اسلامی را صاحب فکر و گفتمان تمدن‌ساز دانست و تصریح کرد: تأسیس تمدن نوین اسلامی که هدف اصلی گام دوم انقلاب اسلامی عنوان شده است، تنها با مشارکت و همراهی همه مذاهب اسلامی پدید می‌آید و هر عنصری که موجب تفرقه و گسست صفوف مسلمانان گردد، در برابر این نگاه قرار دارد. این نگاه جهانی، انسانی و تمدنی انقلاب اسلامی، برگرفته از مکتب اهل‌بیت(ع) است.
رئیس جامعة المصطفی ‌العالمیه، دانش‌آموختگان این نهاد را بزرگ‌ترین سرمایه این مجموعه دانست و ضمن تقدیر از فعالیت‌های دانش‌آموختگان جامعة المصطفی در ترکیه، به‌ویژه راه‌اندازی اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) در ترکیه، ابراز داشت: باید توجه داشت، برکتی که از کارهای سازمانی و جمعی به دست می‌آید، در کار فردی وجود ندارد.
همچنین آقای غدیر آکاراس، رئیس اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه نیز در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و حضور در جامعةالمصطفی، ابراز داشت: خدمات علمی و آموزشی جامعة المصطفی در سراسر جهان، به‌ویژه ترکیه، ارزشمند و شایسته تقدیر است.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در همه کشورها، به‌ویژه ترکیه، اثرگذار بوده است و دانش‌آموختگان المصطفی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم تحصیل کردند، امروز در کشورهای خود با تأسیس مؤسسات یا با فعالیت‌های فرهنگی انفرادی، به انجام وظیفه و رسالت خود در زمینه معرفی و نشر معارف ناب اسلامی و اهل‌بیت(ع) مشغول‌اند.
رئیس اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه ضمن تشریح اهداف اصلی اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه از جمله؛ ایجاد ارتباط مناسب میان پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) و حاکمیت ترکیه، سامان‌دهی ساختار جامعه پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) ترکیه و تأمین نیازهای فعالیت‌های فرهنگی طلاب و فضلای ترکیه، از حمایت و پشتیبانی جامعةالمصطفی از این فعالیت‌ها تقدیر نمود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه