هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بسیج حوزه ‌اندیشه و دانش تمدنی متناسب با نیاز جهان را تولید کند

مدیر حوزه‌های علمیه در بزرگداشت هفته بسیج در مدرسه حقانی

بسیج حوزه ‌اندیشه و دانش تمدنی متناسب با نیاز جهان را تولید کند

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: بسیج حوزه هم باید لایه رویین شور و شعار و حماسه انقلاب را صیانت نموده، و اندیشه و دانش تمدنی متناسب با نیاز جهان را تولید کند و با تربیت نیرو، قدرت گفتمان‌سازی معارف اسلامی و انقلاب را در خود تقویت نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در مراسم بزرگداشت هفته بسیج که در مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد، تربیت اندیشمندان تمدنی‌اندیش مبتنی بر علم و معنویت و برخودار از بینش و فهم جهانی و عمیق آراسته به حکمت و شجاعت را، از رویکردهای حوزه در دوران انقلاب اسلامی دانست.
وی بر اهمیت اندیشه بسیجی و احیای سنت‌های بسیجی در حوزه‌های علمیه تأکید و اظهار کرد: بسیج حوزه، هم باید لایه رویین شور و شعار و حماسه انقلاب را صیانت نموده، و اندیشه و فرهنگ و دانش تمدنی متناسب با نیاز جهان را تولید کند و با تربیت نیرو، قدرت گفتمان‌سازی معارف اسلامی و انقلاب اسلامی را در خود تقویت نماید.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: در پرتو برنامه ۵‌ساله حوزه، انتظار داریم تا مدارس علمیه برنامه  خود را ناظر به اسناد بالادستی حوزه‌های علمیه تدوین و ارائه نمایند. مدرسه باید دورنمایی را برای خود ترسیم و آینده‌ای روشن را با بهره‌گیری از امکانات رقم بزند.
وی بر لزوم تدوین برنامه برای هدایت علمی در سطوح عالی و دروس خارج و حفظ آزادی‌های طلاب در هدایت‌های تحصیلی تأکید و ابراز کرد: آشنایی با زبان و فرهنگ کشورها در حوزه‌های علمیه پررنگ‌تر دیده شده است؛ زبان عربی شرط آخوندی و طلبگی است که باید حداقل نصاب‌های آن مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این‌که اگر گوهر و کالای نفس اتصال دل و جان با خداوند سبحان از این عالم گرفته شود، این جهان حقیقتاً دنیایی پست و ناچیز است، اظهار داشت: دنیا پست عرصه‌ای برای فانی‌سازی وجود آدمی در سایه‌سار غوطه‌وری در شهوت، مقام و پست، آسایش و رفاه و تلذذهای ناپایدار نفسانی است، این همان دنیایی است که آیات الهی به پستی از آن یاد نموده‌اند.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه برای آن است که عبادت را در جهان رونق ببخشد. بسیج، انقلاب، جهاد و دفاع و شهادت همه برای آن است که انسان‌ها را عبد خدا نماید و خورشید عبودیت خدا و رهایی انسان از شیطان و اهریمن بر دل انسان‌ها بتابد و این روح بسیج و انقلاب است.  وی با بیان اینکه حوزه برآن است تا عبادت ابتدائاً در وجود خودمان و سپس در جامعه و جهان طنین افکنده شود، ابراز کرد: امساک از غیرخدا برای نیل به خدا، حقیقت حوزه طلبگی و ناب بسیج است که این حقیقت زلال، باید در این سنین جوانی عمق پیدا کرده، ریشه بدواند و از غیرخدا ببرد و آماده فداکاری و ایثار و گذشت شده، همه وجود خود را با خدا معامله نماید و این راه عبودیت خدا و راه اسلام و انقلاب عزیزمان است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه هویت و میراث طلبگی را با هیچ چیز معامله نکنید، اظهار کرد: تمام سختی‌ها در این جایگاه بر همه دارایی‌های این عالم برتر است. باید عبد واقعی خدا باشیم. مبادا وسوسه شویم. این همان چیزی است که در بسیج عصر ما جلوه‌گر شد و امام راحل آن را به عالم نشان داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه