هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نظام‌واره جامع رشته‌های حوزوی در کشور ابلاغ شد

مدیر حوزه‌های علمیه در افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های علمی واحد‌های آموزشی - تخصصی حوزوی

نظام‌واره جامع رشته‌های حوزوی در کشور ابلاغ شد

نمایشگاه دستاورد‌های علمی واحد‌های آموزشی - تخصصی حوزوی، با شرکت بیش از 50 مرکز تخصصی حوزوی با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور سوم آبان در شبستان امام حسن عسکری(ع) مسجد مقدس جمکران افتتاح شد. در این نمایشگاه، بیش از 50 مرکز تخصصی حوزوی، دستاورد‌های علمی خود در سه دهه اخیر را در قالب نرم‌افزار، کتاب، مجله و پوستر در شاخه‌های مختلف علمی حوزوی از جمله فقه، تفسیر، حدیث، کلام، ادیان، فرق، مذاهب، مباحث تبلیغ، فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه از 3 تا10 آبان هر روز از ساعت 8 تا 18 برپا بود.

 مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه برای نخستین بار درختواره و نظام‌واره جامع رشته‌های حوزوی تدوین شد، گفت: این مهم توسط بیش از ۸۰۰ استاد و محقق در مدت چهارسال تدوین‌ شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله اعرافی، 3آبان در مراسم گشایش نمایشگاه دستاورد‌های علمی واحد‌های آموزشی - تخصصی حوزوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این دهه‌های اخیر مقوله رشته‌های تخصصی در حوزه علوم و معارف اسلامی در حوزه علمیه و نهادهای حوزوی مورد اهتمام بوده است، اظهار داشت: در حقیقت یکی از تحولات حوزه در این سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه مرزهای علوم اسلامی و پایه‌ریزی دانش‌های تخصصی بوده است.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اتفاق جدیدی که در سال‌های اخیر رقم خورده، این است که برای نخستین بار درختواره و نظام‌واره جامع رشته‌های حوزوی توسط بیش از 800 استاد و محقق در مدت چهار سال تدوین شد و در روزهای اخیر در قالب 16 حوزه دانشی بیش از 400 رشته، گرایش و مقطع ابلاغ شد.
امام‌ جمعه موقت قم بیان کرد: در این نظام‌واره رشته‌های کهن و سنتی تخصص‌هایی متناظر و بر اساس نیاز امروز پایه‌ریزی شده است به‌‌گونه‌ای که در فقه و حقوق بیش از 40 رشته و گرایش با توجه به نیازهای جامعه امروز آمده است.
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: غیر از فقه و اصول، امروز قلمروهای دیگر دانش‌های سنتی مانند تفسیر، حدیث توسعه‌ یافته و حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی با رویکرد علوم اسلامی برای نخستین بار است که در قلب حوزه و متن حوزه در حوزه‌های اقتصاد، علوم اجتماعی و سایر علوم انسانی مورد توجه و آموزش قرار می‌گیرد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز آموزش حوزوی اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه می‌خواهد نگاهی به دوره گذشته رشته‌های تخصصی و دستاوردهای آن داشته باشد و هم اینکه یک دورنمای آینده را ترسیم کند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه برای پیاده‌سازی بیش از 400 رشته و برای تمام مراکز حوزوی، محققان و اساتید را به کمک می‌طلبیم، گفت: در حال حاضر با سرعت در حال سرفصل نویسی بوده و نقشه اجرا نیز تهیه‌ شده و با این برنامه‌ریزی‌ها در آینده شاهد درخشانی در توسعه علوم اسلامی و بارورتر شدن دانش‌های اسلامی و پاسخگوتر شدن حوزه و جامعه هستیم.

  دستاوردهای علمی، آموزشی و ترویجی حوزه به شکل شبکهای ارائه شود
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ‌حوزه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی دستاوردهای واحد‌های آموزشی حوزه‌های علمیه، گفت: چند سالی بود که چنین نمایشگاهی در این سطح در حوزه و مراکز تخصصی و آموزشی آن برگزار نشده بود و در این زمینه با تقدیر ویژه از معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور، شاهد برگزاری موفق یک نمایشگاه منسجم و کامل در این سطح هستیم.
قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه با ذکر این مطلب که نقص بسیار مهمی خواهد بود اگر مؤسسات علمی و آموزشی حوزه حاصل کار خود را به نمایش عموم و متخصصان و فعالان در این حوزه نگذارند، گفت: این نمایشگاه باعث شد که تولیدات منظم شود و فعالیت‌های گسترده حوزه و نهادهای علمی و پژوهشی و ترویجی، قابلیت‌های خود را به شکل منسجم ارائه کنند.
وی بیان کرد: وقتی انسان این خدمات را از نزدیک می‌بیند، خرسند می‌شود و هم از جهتی ناراحت می‌شود. ناراحتی از این حیث است که این همه فعالیت گسترده و عظیم باید در قالب یک شبکه منسجم و در دسترس قرار گیرد تا مراکز تخصصی تولیدات و خدمات و رشته‌هایی در آن حوزه فعالیت دارند را به منظر سایر مؤسسات و مراکز حوزوی بگذارند تا همه فعالان این حوزه از تک تک فعالیت‌های هم مطلع باشند و تعامل جدی میان آنها شکل بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در همین زمینه متذکر شد: درخواست داریم که این برنامه به شکل شبکه‌ای دیده شود و کسانی که در اصفهان و مشهد و مراکز دیگر حوزوی کار می‌کنند به شکل کاملی در جریان یک فرایند منسجم قرار گیرند تا حوزه‌های علمیه و طالبان علم و فضیلت و کمال از این شبکه به‌خوبی بهره ببرند.
قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در پایان ابراز کرد: وقتی انسان این تولیدات را می‌بیند حس می‌کند که به چه میزان به شکل‌گیری یک جامعه تمدنی اسلامی نزدیک است؛ زیرا تمام زوایای تمدن اسلامی با گسترده شدن حوزه‌های دانشی و تمدنی در حوزه‌های علمیه قابل رؤیت است که امیدواریم به زودی شاهد شکل‌گیری این مسأله باشیم.

  مرکز تخصصی معارف اهلبیت(ع)، به دنبال پاسخگویی به نیازهای کلامی است
رئیس مرکز تخصصی معارف اهل‌بیت(ع) نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، در حاشیه این نمایشگاه، به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز در زمینه پاسخ به شبهات دشمنان پرداخت و گفت: این مرکز از سال ۹۴ آغاز به کار کرده است. البته این مرکز زیرمجموعه مؤسسه معارف اهل‌بیت(ع) است که از سال ۸۶ فعالیت خود را در دو حوزه فعالیت‌های پژوهشی و دوره‌های عمومی آغاز کرده بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار بیان کرد: در کنار فعالیت‌های آموزشی که در این مؤسسه انجام می‌شود، پژوهشکده‌ای با عنوان پژوهشکده معارف اهل‌بیت(ع) نیز فعال است که در چهار گروه حدیث، امامت و گروه کلام امامیه و گروه روش‌شناسی فعال است. در این رابطه کتب درسی نیز تدوین شده است و کتاب‌های درسی متعدد نیز با قراردادی که با اساتید بسته شده است در حال تدوین است.
وی با ذکر این مطلب که تاکنون ۶۴ نفر از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند، گفت: در کنار این دوره‌های رسمی دوره‌های عمومی در شهرهای مختلف در حال برگزاری است. در ضمن همه دوره‌ها در قم نیست و این دروس در شهرهایی چون یزد در بخش کلام امامیه سطح‌3، در اصفهان در سطح‌3 کلام امامیه و سطح‌4 و همچنین در گرگان تدریس می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار، یادآور شد: در خصوص مباحث امامت دوره‌های سطح‌سه و عمومی در شهرهایی چون مشهد و یزد و خرمشهر و گرگان و زابل و ایران‌شهر و.. به شکل عمومی برگزار شده است.
رئیس مرکز تخصصی معارف اهل‌بیت(ع) بیان کرد: اهمیت اجرای این طرح‌های آموزشی و پژوهشی آن است که کلام به عنوان زیربنای دین و اعقتادات می‌باشد. امروز اکثر تهاجمی که دشمنان به اسلام و نظام وارد می‌کنند، در حوزه اعتقادی است که این گروه‌هایی که در این زمینه فعال هستند شاید صدها سایت و مرکز علمی در رژیم صهیونیستی و آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه و... فعال کرده‌اند و شبانه‌روز در حال حمله به جریان اسلام اصیل هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار در پایان بیان کرد: اگر پایه‌های اعتقادی مردم را تقویت کنیم این شبهات اثرگذار نخواهد بود.

  برگزاری نمایشگاههای تخصصی باعث تبادل تجارب علمی میشود
به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم سیده‌زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(س) به همراه معاونان و جمعی از مدیران این مرکز، پنجم آبان از نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای تخصصی حوزوی بازدید کرد.
وی ضمن بازدید از برخی غرفه‌ها خواستار تعامل بیشتر و بهره‌گیری از آثار و دستاوردهای علمی برخی مؤسسات شد.
مدیر جامعة‌الزهرا(س) در حاشیه بازدید از نمایشگاه، اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی باعث تبادل تجارب علمی بین شرکت کنندگان می‌شود.
وی در ادامه به برخی دستاوردهای علمی جامعة‌الزهرا(س) اشاره کرد و افزود: در جامعة‌الزهرا(س) بیش از ۱۳هزار طلبه تحصیل می‌کنند که بیش از ۴ هزار بانوی طلبه در سطح3 و بیش از ۳۰۰ طلبه در سطح چهار مشغول به تحصیل هستند.
خانم برقعی ادامه داد: در جامعة‌الزهرا(س) دوره‌های ویژه و ممتازی برگزار می‌شود که از آن‌جمله می‌توان به دوره‌های تربیت محقق، تربیت مشاور، تربیت مدرس، تربیت تدوینگر متون درسی، تربیت مبلغ و تربیت کارشناس پاسخگو به مسائل دینی اشاره کرد.
مدیر جامعة‌الزهرا(س) همچنین به انتشار نشریات و کتاب‌های منتشر شده در این مؤسسه اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران، اساتید و طلاب در جامعه، یک نشریه علمی پژوهشی، چهار نشریه علمی تخصصی و ۱۷ نشریه داخلی وجود دارد که امید است این نشریات با کمک انجمن‌های علمی پژوهشی و طلاب پژوهشگر از حیث کیفی و کمی ارتقا یابند.
دکتر برقعی همچنین به تحصیل بانوان غیرایرانی در مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی و سطوح دو و سه جامعة‌الزهرا(س) اشاره کرد و در ادامه یادآور شد: واحد آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی ویژه بانوان علاقه‌مند به معارف اسلامی، دوره‌های کوتاه‌مدت معارفی و مهارتی در رشته‌های مختلف برگزار می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه