هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

راه‌اندازی دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خبر داد

راه‌اندازی دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی گفت: در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه دبیرخانه‌ای با عنوان حمایت از طرح‌های پژوهش شکل گرفته است که به دنبال کشف و تعیین اولویت‌های پژوهشی برای سال آینده می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، در همایش «علم حکمرانی عالمانه» که در سال همایش‌های شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در قم برگزار شد، گفت: روند تولید علم روندی است که به‌مرور پیش می‌رود؛ اگر بزرگان دینی و علمی ما بنیان‌گذار علوم مبنایی و معرفت‌شناسی نبودند، شاید امروز ما هم نمی‌توانستیم در مباحث عینی به‌نحو صحیحی گام برداریم.
وی افزود: نباید در مباحث مبنایی توقف کنیم و جرأت حل مسائل و گره زدن آن مباحث به موضوعات عینی را نداشته باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه ما باید علوم مبنایی و عینی را با هم و در کنار یکدیگر حفظ کنیم و ارتقا دهیم، رشته‌های تخصصی حوزوی را در بیش از ۷۰ شاخه برشمرد و گفت: در معاونت پژوهش و در دوران مدیریت آیت‌الله اعرافی، تحقیق و تولید علم در مدارس علمیه، مورد تأکید قرار گرفته و از برنامه‌های معمول آنان قرار داده شد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، دبیرخانه‌ای با عنوان حمایت از طرح‌های پژوهشی شکل گرفته است که به دنبال کشف و تعیین اولویت‌های پژوهشی برای سال آینده می‌باشد.
وی با اشاره به فقدان نظام اولویت‌های پژوهشی در مراکز بزرگ تحقیقاتی، افزود: معاونت پژوهش حوزه با ایفای نقش راهبری و ستادی، سعی بر هدایت مراکز پژوهشی حوزوی در تعیین موضوعات مورد نیاز جهت تحقیقات علمی پرداخته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه بسته‌های حمایتی در ۲۰ رشته علمی و بر اساس نقشه راهی مشخص به تدوین رسیده است، مسئله‌محوری در پایان‌نامه‌های علمی سطح۴ حوزه را یک اصل اساسی برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از پایان‌نامه‌ها به مسائل مورد نیاز نظام نپرداخته و بیشتر به موضوعات ذهنی و نظری اختصاص یافته‌اند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در پایان گفت: بخش عمده‌ای از ظرفیت حمایتی حوزه را به پژوهشگران آزاد اختصاص داده‌ایم.
حجت‌الاسلام نجفی معاون علمی مرکز مطالعات راهبردی حوزه نیز در این همایش گفت: مرکز مطالعات راهبردی حوزه، بیشتر ناظر به فعالیت‌ها و الزامات حوزه و روحانیت فعالیت دارد.
وی افزود: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از نظرات حوزویان، در تنظیم سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دخالت داده شده است.
حجت‌الاسلام نجفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، داریم روی جریان‌شناسی فقه معاصر، کار علمی انجام می‌دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه