هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مرجعیت شیعه حصن حصین دین و نظام اسلامی

اعلام مواضع گسترده حوزه های علمیه و علما در لزوم صیانت و تکریم جایگاه رفیع مرجعیت شیعه

مرجعیت شیعه حصن حصین دین و نظام اسلامی

در واکنش به حواشی ایجادشده در فضای مجازی پیرامون سخنان آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با ایشان در سی‌ام مهرماه، آیت‌الله مروی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه آیت‌الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، استاد رشاد رئیس شورای حوزه علمیه تهران حجج‌اسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در قم، بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و نیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیام‌ها و بیاناتی، ضمن محکوم کردن توهین به ساحت مرجعیت خواستار رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی از سوی اصحاب قلم و حفظ شأن عظیم مرجعیت شدند.

 اصحاب قلم، شأن عظیم مرجعیت را ارج نهاده و با عدالت و تقوا قلم بزنند
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
فی‌التوقیع الشریف عن خاتم‌الاوصیاء(عج) «و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الى رواة حدیثنا؛ فانهم حجتى علیکم و انا حجة‌الله علیهم»
مرجعیت در قاموس سیاسی و اجتماعی شیعه، دارای جایگاهی رفیع می‌باشد و پاسداشت آن، تجلیل از مقام انبیای عظام و تکریم علم و دین است «العلماء ورثةالأنبیاء» و «الفقهاء امناء‌الرسل».
یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم، این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند. بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی، جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است.
آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی‌دامت‌برکاته با سوابق درخشانی همچون حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم منحوس پهلوی، حضور در حلقه اصحاب خاص حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی «اعلی‌الله مقامه»، همراهی با حضرت امام خمینی(قد) در مبارزات نهضت اسلامی و پس از انقلاب نیز با عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان، حمایت و همراهی همیشگی خود را با نظام و انقلاب اسلامی نشان داده است.
امروز نیز ایشان با شناخت از اقتضائات و نیازهای کشور، به رفع مشکلات معیشتی اشاره داشته و می‌فرمایند: «باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم! شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید، با حفظ منافع کشور و با عزت با جهان در ارتباط باشیم».
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر حفظ احترام مرجعیت دینی و پاسداشت جایگاه آن مرجع عالی‌قدر که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (دام ظله‌العالی) نیز بوده است، اعلام می‌دارد:
لازم است اصحاب قلم در هر فعل و قولی، شأن عظیم مرجعیت را ارج نهاده و با عدالت، انصاف و تقوا قلم بزنند. مراجع بزرگوار ما با ویژگی «صائنا لنفسه، حافظا لدينه، مخالفا على هواه، مطيعا لأمر مولاه» هستند و با بصیرت و علم سخن می‌گویند و براساس تکلیف الهی و خیرخواهی برای نظام اسلامی قدم برمی‌دارند.
سخنان آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی«ادام‌الله بقائه»، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست. امید داریم، همگان با رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلم‌زده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته/ سید‌هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
 
  مرجعیت حصن حصین مذهب و پناهگاه مستحکم مردم و ضامن استقلال کشور است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله جواد مروی، وی هشتم آبان‌ماه در پایان درس خارج فقه خود، ضمن بیاناتی، اسائه‌ ادب به ساحت مراجع شیعه را محکوم کرد و گفت:
سخنان ناصحانه شیخ‌الفقهاء والمراجع حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی حفظه‌الله، در ملاقات با یکی از مسئولان کشور، سبب واکنش‌های ناروا و هتاکانه برخی از نویسندگان مجهول‌الحال و برخی از سایت‌ها قرار گرفت. محور سخنان این مرجع بزرگ، حول مشکلات معیشتی مردم و سیاست خارجی بود. من نمی‌خواهم وارد محتوای مطلب شوم. طرح این مسائل از سوی شیخ‌الفقهاء سبب شد، برخی نویسندگان به این عالم بزرگ هتاکی کردند.
 مرجعیت حصن حصین مذهب و پناهگاه مستحکم مردم و ضامن استقلال کشور بوده و هست. اگر یک انسان اهل مطالعه و منصف، نقش مرجعیت شیعه را در همین دوران معاصر از زمان صاحب جواهر، شیخ انصاری، میرزای شیرازی، آیت‌الله بروجردی تا عصر انقلاب اسلامی ملاحظه کند، به‌تصریح موافق و مخالف با روحانیت شیعه و به ‌تصریح جامعه‌شناسان دقیق، بزرگترین نقش را مرجعیت شیعه در بسط و گسترش فرهنگ اسلام و تشیع، استقلال کشورهای اسلامی و حمایت از مردم داشتند.
شما در عصر مشروطه، جنبش تنباکو، نهضت ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسلامی، نقش عظیم مرجعیت شیعه را می‌بینید. نفوذ کلام، همراهی با مردم و دفاع از حقوق مردم، از ویژگی‌های مرجعیت شیعه بوده و هست. مبادا کسانی با برخی از نوشته‌هایشان در زمین دشمن بازی کنند و در تقابل با این نفوذ مرجعیت قرار بگیرند.
ببینید به‌عنوان نمونه مرحوم آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی از دنیا می‌روند. گزارشگری عبدالله مستوفی را در جلد سوم خاطراتش ببینید که فوت ایشان را چطور گزارشگری می‌کند و با همه تعجب از نفوذ بزرگ مرجعیت شیعه در دل تمام مردم از اقشار مختلف، مذاهب مختلف و ادیان مختلف چطور برمی‌شمارد و با تعجب یاد می‌کند. عبدالله مستوفی می‌گوید: من نمی‌توانم باور کنم، یک سید گوشه نجف نشسته، فوت و رحلت او چطور مردم را این‌گونه به تحرک وا می‌دارد.
به‌شکلی که نه‌تنها شیعیان و مسلمانان بلکه پیروان ادیان و یهودیان تهران دسته عزاداری تشکیل می‌دهند. خاخام آنها جلو می‌آید. برخی پشت سر او به سر و سینه می‌زنند و واویلا و صد واویلا می‌گویند! این نفوذ مرجعیت بوده در طول تاریخ که سبب بقای این کشور و برخی دیگر از کشور‌های اسلامی شده است.
اگر رهبری حضرت امام(قد) توانست، بزرگترین معجزه قرن را ایجاد کند، یکی از امتیازات بزرگش مرجعیت ایشان بود و همین‌طور ادامه انقلاب اسلامی؛ لذا دقت کنند، این افرادی که مطلب می‌نویسند، تعرض به این حصن حصین، خسارت‌های ویرانگری برای مذهب و کشور خواهد داشت و اقل مطالبه این هست که این هتاکان و منتشرکنندگان این هتک‌ها، از ساحت مرجعیت شیعه عذرخواهی کنند و خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنند. مرجع بزرگی که از قبل از انقلاب اسلامی گام‌های بزرگی در دفاع از انقلاب برداشته است.
 
  غیرت دینی آیتاللهالعظمی صافی زبانزد است
آیت‌الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی(ره) در مسجد اعظم قم، در بخشی از سخنان خود به این قضیه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی غیرت دینی‌‌اش زبانزد همه است. هر کجا لازم باشد، صحبت می‌کند.
وی با بیان اینکه، کسی دانسته یا ندانسته به ایشان اهانت و جسارت کرده است، متذکر شد: این ناشکری‌ها اثر بد دارد. باید به تمام عزیزان از جمله امام(قد)، مقام معظم رهبری و همه مراجع احترام بگذاریم؛ زیرا حق‌ دارند، این‌ها پدر امت هستند. من نمی‌دانم و این آقا را نمی‌شناسم که چطور باعث شده، در سایه انتقاد این‌طور صحبت کند و کسی جلوی او را نگرفته است؟! او می‌تواند به مرجع تقلید بگوید: من به این حرف شما انتقاد دارم و توضیح بدهید؛ اما نباید زیر سایه انتقاد بی‌ادبی کند و چیزهایی بگوید که فکر می‌کنم، اگر بعداً خودش بخواند، پشیمان شود.
امیدوارم هرچه زودتر او عذرخواهی کرده و خاتمه پیدا کند؛ وظیفه ما این است به مراجع احترام بگذاریم.
 
  صیانت از مرجعیت وظیفه شرعی و انقلابی و ملی همگان است
مرجعیت در اندیشه اسلامی و مکتب اهل‌بیت (ع) از جایگاهی رفیع و با عظمت برخوردار است و صیانت از آن وظیفه شرعی و انقلابی و ملی همگان است و همواره امام راحل (قد) و رهبری معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) بر آن تأکید داشته‌اند.
مراجع تقلید شیعه همواره در طول تاریخ پر از فراز و نشیب جامعه اسلامی، در دفاع از کیان اسلام، ارزش‌های اسلامی و مکتبی و حقوق و منافع مردم مسلمان و ملت ایران پیشرو بوده، بابصیرت، آگاهی و دلسوزی نسبت به حل مشکلات، نقش خویش را مجاهدانه ایفا کرده و می‌کنند و خاطرات فراوانی در اذهان مردم متدین ایران از این نقش‌آفرینی‌های به‌هنگام نقش بسته و به یادگار مانده است.
در این روزها، واکنش ناروا و دور از انصاف نسبت به دیدار یکی از قله‌های علمی حوزه‌های علمیه و مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (دامت برکاته) که سابقه‌ای درخشان و دیرین و پرافتخار در خدمت به اسلام عزیز و حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی و مکتب جعفری داشته‌اند و از باب خیرخواهی و دلسوزی نسبت به وضعیت اقتصادی و فشارهای کمرشکن به مردم، کارگزاران نظام را به حل مشکلات اقتصادی و راه‌های آن توصیه کرده‌اند، موجب تأسف و تأثر حوزه‌های علمیه می‌باشد.
حوزه‌های علمیه ضمن دعوت همه نخبگان، سیاستمداران و اهالی رسانه و فرهنگ به همدلی و هم‌افزایی و تبعیت از تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مسیر پرپیچ و خم گذر از مشکلات کشور، هرگونه تعرض به ساحت مرجعیت را محکوم کرده، از مسئولان محترم، و هم ارباب رسانه انتظار دارد زمینه‌های اینگونه اقدامات را بر طرف نمایند.
 
  حریم مرجعیت باید حفظ شود
آیت‌الله سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه(س) نیز در خطبه‌های نماز جمعه هفتم آبان قم، بیان کرد: مرجعیت یک جایگاه خاصی در عالم تشیع دارد؛ به‌ویژه آیت‌الله صافی گلپایگانی حق بزرگی به گردن اسلام و انقلاب دارند. باید حریمشان حفظ شود و هرکسی قلم برندارد و چیزی خلاف ادب و نزاکت بنویسد و اهانت کند.
 
  تضعیف مرجعیت، تضعیف انقلاب است
بر پایه همین گزارش، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در ابتدای درس خارج اصول خود، درباره اهانت بعضی از سایت‌ها به حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، گفت: ما نمی‌گوییم کسی حق انتقاد ندارد! خود رهبری معظم انقلاب فرمود: به خود من هم می‌توانید انتقاد کنید و این، یک حق برای مردم است که اگر مطلبی را ولو از یک مرجع تقلید یا از رهبری دیدند و اشکال یا انتقاد داشتند، بتوانند آن را بیان کنند؛ اما متأسفانه آنچه که در این نوشتار واقع شده، اهانت است؛ آن هم نه اهانت به یک مرجع مسلم تقلید، اهانت به نهاد مرجعیت! بسیار سخت و دردآور است که در نظام جمهوری اسلامی که به‌برکت نهاد مرجعیت به وجود آمده، شاهد چنین رفتاری باشیم.
آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: امام(قد) اگر توانست این انقلاب را رهبری کند، برای این بود که مرجع تقلید مردم بود. وقتی ایشان فرمود: واجب است و دستوری می‌داد، مثل دستور امام زمان(عج) تلقی می‌شد.
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی افزود: وقتی یک مرجع تقلید یا مجتهد جامع‌الشرایط مطلبی را بیان می‌کند، باب انتقاد بسته نیست؛ اما اهانت به او و مخالفت با او جایز نیست؛ چراکه در آن روایتی که هست که اگر کسی با ایشان که حجج ائمه معصومین(ع) در زمان غیبت هستند، مخالفت کند، با ائمه(ع) مخالفت کرده و یک مصداق مهم مخالفت، اهانت است. چرا این افراد به خودشان چنین اجازه‌ای می‌دهند؟!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمن دنبال تضعیف شیعه و مرجعیت است. این آقایان که خودشان ادعای دشمن‌شناسی دارند، در زمین دشمن بازی می‌کنند و همان کاری را که دشمن می‌خواهد، انجام می‌دهند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با انتقاد از تعبیر بسیار سخیف «تقلید سیاسی» به‌کار رفته در این نوشتار، گفت: اینها هر وقت خواستند اهانتی کنند، گفتند: مراجع خودشان این حرف‌ها را نمی‌زنند؛ بلکه اطرافیان اینها برایشان مهندسی می‌کنند؛ درحالی‌که این خلاف واقع است. ما خودمان از نزدیک دیدیم.
وی با بیان اینکه در سال‌های آخر عمر امام(قد) نیز برای مخالفت با ایشان، از چنین حربه‌ای استفاده می‌کردند، گفت: اینها باورشان نیست، به اینکه یک کسی مثل امام(قد)، رهبری یا مراجع، واقعاً مؤید به تأییدات الهی هستند. حالا سن‌شان یک مقدار بالاست؛ اما می‌بینیم گاهی اوقات از یک جوان بیشتر، برای پاسخ به استفتائات، مطالعه روزنامه‌ها و بررسی امور مردم وقت می‌گذارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: مراجع بیشترین ارتباط را با مردم دارند، از طوایف مختلف، اقوام مختلف، شهرهای مختلف، استان‌های مختلف، خدمت مراجع می‌آیند. مراجع با مردم ارتباط مستقیم دارند؛ چرا به‌بهانه حرفی که مورد پسندتان نیست، تهمت می‌زنید و اهانت می‌کنید؟
وی با بیان اینکه گاهی می‌گویند: چرا مراجع در هشت سال گذشته حرفی نمی‌زدند، گفت: مراجع ما در تمام دولت‌ها از بعد از رهبری رهبر معظم انقلاب، هر وقت اشکال و مطلبی بوده، یا شفاهاً یا با نامه یا در ملاقات‌ها صریحاً می‌گفتند؛ چون مرجع تقلید غیر از دین، خدا و امام زمان(عج) چیز دیگری برایش معیار نیست و اینکه مراجع در هشت سال گذشته همراه دولت بودند، یک افتراء به ایشان است.
 وی نسبت دادن ارتباطات محدود و محیط بسته به مراجع را افترای دیگر دانست و گفت: مگر مرجع تقلید نمی‌داند؟ اگر غیر علمٍ حرف بزند، این کار حرام است؟ او خودش منبع برای شناساندن حلال و حرام به من و شماست و تا یک حرفی برایش مسلم نباشد، نمی‌تواند آن را مطرح کند.
وی طرح موضوع ارتباطات محدود یا این تعبیر که اعضای دفتر این مراجع مهندسی مواضع می‌کنند یا طراحی ذهن می‌کنند را بسیار خطرناک دانست و افزود: این موضوع همان است که انگلیس و آمریکا دنبال می‌کنند.
وی افزود: اگر یک مرجع مسلم تقلید می‌خواهد انتقادی به نظام کند، قطعاً از روی دلسوزی و خیرخواهی است. البته به این نکته هم باید توجه داشت، در این قضایا یک عده‌ای که با انقلاب زاویه دارند، به‌بهانه حمایت از مرجعیت می‌خواهند، عقده خودشان را سر انقلاب خالی کنند. اهانت نسبت به مرجعیت، تضعیف مرجعیت و مخالف سیاست امام(قد) و رهبری است. تضعیف ایشان، تضعیف انقلاب است و تکریم ایشان بر ما عقلاً ‌و شرعاً واجب است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: حرف این است که ما به دستور مسلم دین خودمان، تکریم مراجع را واجب می‌دانیم؛ به‌ویژه شخصیتی مثل آیت‌الله‌العظمی صافی‌(دام‌ظله‌العالی) که سابقه‌شان روشن است. همه لحظات زندگی‌شان برای اسلام، شیعه، انقلاب و حوزه‌ها بوده است؛ اصلاً نمی‌شود درباره اینها سر سوزنی بگوئیم که تحت تأثیر جریانات خاصی قرار گرفتند! اینها مربوط به خود شماست که لباس یک جریانی را می‌پوشید و کاری به دین و مردم هم ندارید.
وی تأکید کرد: مراجع واقعاً نگران وضع مردم هستند، همان‌گونه که والد ما گاهی اوقات می‌فرمودند: من شب تا صبح، از مشکلاتی که مردم دارند خوابم نمی‌برد. این آقایان در قاموس سیاسی‌شان این چیزها نیست؛ اما یک مرجع تقلید این‌چنین است؛ لذا این اهانت را ما محکوم می‌کنیم. از اهانت‌کننده هم می‌خواهیم، بیدار شود و توجه پیدا کند و آب به آسیاب دشمن نریزد. نگذاریم که این‌جور مسائل ادامه پیدا کند.
 
  تعرض به نهاد مرجعیت، خسارت به کیان مکتب و کشور و جبرانناپذیر است
همچنین، استاد علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران هم با صدور پیامی، جسارت و اهانت به ساحت مرجعیت را محکوم کرد. متن پیام رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران بدین شرح است:
بسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم
قال رسول‌الله(ص) : «ان‌العلماء ورثة‌الأنبیاء»
مرجعیت تالی‌تلو نبوت و امامت است؛ از این‌رو حفظ حریم مرجعیت، حفظ حریم رسالت و امامت است که اساس اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) به‌شمار می‌رود.
نهاد مرجعیت، حصن حصین دین، حصار متین مذهب، پناه محکم کشور، قله و قمه حوزه‌های علمیه شیعه و ضامن بی‌بدیل استقلال و تعالی علمی، دینی، سیاسی و ملی است.
خدمات این نهاد نورانی در طول تاریخ پرفراز و نشیب جهان اسلام و به‌ویژه سرزمین مقدس ما ایران که کانون و کیان اصلی تشیع است، هرگز از خاطر ملل جهان و مردم قدرشناس ما زدوده نخواهد گشت.
پیرو نصایح و توصیه‌های مشفقانه و پدرانه حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (دام ظله) به برخی مقامات، پاره‌ای موضع‌گیری‌ها از سر جهل روی داد که مایه تأسف و تأثر دلسوزان نظام، خیرخواهان کشور و ملت، خاصه ارکان حوزه‌های علمیه (صانها الله عن‌الحدثان) گردید.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی‌(حفظه‌الله)، خود از پیشکسوتان مبارزه با رژیم طاغوت و پیشگامان نهضت امام خمینی(قد) و از حامیان و همراهان رهبر معظم انقلاب اسلامی‌اند و سال‌های متمادی در سنگرهای مختلف نظام، در مسئولیت‌های خطیری خدمت کرده‌اند و همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده‌اند و هستند و اکنون نیز از پشتوانه‌های معنوی نظام و انقلاب قلمداد می‌شوند.
این طلبه کمترین به‌عنوان خادم حوزه عریق و عظیم تهران، عرض می‌کنم: تعرض به نهاد مرجعیت، تعرض به نظام اسلامی و حکایت «یکی بر سر شاخ، بن می‌برید» است و خسارت‌های ویرانگر آن به کیان مکتب، ملت و کشور جبران‌ناپذیر است.
 
  مرجعیت شیعه همواره سرمایه اجتماعی و ملجأ و پناهگاه اقشار مختلف مردم
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز، در دفاع از مقام و جایگاه استوار مرجعیت پیامی صادر کرد. متن پیام به این شرح است:
مرجعیت عالی‌قدر شیعه همواره و در طول اعصار مختلف سرمایه اجتماعی و ملجأ و پناهگاه اقشار مختلف مردم در حوادث گوناگون بوده است. سلامت نفس، درک عمیق از حوادث، شجاعت در نصیحت صاحب‌منصبان حکومتی و خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای عموم مردم، از ویژگی‌های بارز مراجع بزرگ شیعه بوده است که آنها را به شخصیت‌هایی فراتر از دسته‌بندی‌های سیاسی و قشربندی‌های حکومتی تبدیل کرده است.
اما اخیراً اندرزهای ناصحانه حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی در زمینه ارتباط و تعامل با کشورهای مختلف برای حفظ صلاح مملکت و مردم، دستاویزی برای حمله به این مرجع معظم گشته است. ایشان که علاوه بر مقام علمی رفیع در حوزه‌های علمیه، دارای سابقه همکاری با دستگاه‌های حساس حکومتی و نظارتی همچون شورای نگهبان هستند، با خیرخواهی و بینش عمیق خود، رئیس قوه مقننه و به‌صورت عام‌تر تمام مسئولان حکومتی را به مسأله‌ای مهم توجه داده‌اند که پیش‌از این مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشته‌اند.
پافشاری بیش‌از حد بر نظرات و چارچوب‌های حزبی، محدود کردن اوضاع جهانی در طول تاریخ و در گستره‌های جغرافیایی مختلف به بازه زمانی و مکانی محدود و بیش‌از همه، فقدان بینش عمیق و درک صحیح از جایگاه مرجعیت و غفلت از این سرمایه عظیم در میان اقشار مختلف، از یک‌سو منجر به محدود کردن آن به یک دسته‌بندی سیاسی و منافع و مصالح آن و از سوی دیگر، زمینه دامن زدن به کشمکش‌های جریان‌های مختلف نسبت به مرجعیت شیعه را فراهم کرده است.
در این میان برنده اصلی ندانم‌کاری جریانی که دانسته یا ندانسته پایه‌های استوار مرجعیت شیعی را سست می‌کند، دشمنان قسم‌خورده اسلام و انقلاب خواهند بود که با ماهیگیری از آب گل‌آلود، از هر وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف نکبت‌بار خود بهره می‌برند.
بر این اساس لازم است، جریان‌های علاقه‌مند به سربلندی ایران اسلامی با احترام به جایگاه مرجعیت، حساسیت‌های ابراز عقیده در چارچوب رسانه را بیش‌از پیش درک کنند و در اعتلای این سرمایه اجتماعی،‌ دینی، سیاسی و فرهنگی بکوشند.
 
  ابراز مراتب ارادت و محبت و انتقال پیام آیتاللهالعظمی سیستانی
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در قم نیز، 8‌آبان با حضور در بیت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، ضمن ابلاغ سلام گرم این مرجع تقلید، پیام ایشان را تقدیم کرده و مراتب ارادت و محبت خویش را ابراز نمود و ضمن دعا برای سلامتی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، از خدواند متعال توفیقات بیشتر ایشان را خواستار شد.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در این دیدار که در فضای محبت‌آمیزی انجام شد، متقابلاً ضمن تشکر و قدردانی از پیام محبت‌آمیز حضرت آیت‌الله سیستانی، از نماینده معظم‌له خواستند، سلام گرم ایشان را به محضر این مرجع عالی‌قدر ابلاغ نماید و برای سلامت ایشان دعای خیر کردند.
•• یادآوری می‌شود، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی 30 مهر در دیدار دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با معظم‌له، ضمن اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفته بودند:
 توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.
 شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.
بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم و مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.
 پس از سخنان معظم‌له و انتشار مطالب دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، سایت رجانیوز در مطلبی با عنوان: «ما با طاغوت فقط «قهر» نیستیم؛ بلکه «دشمنی» داریم» به سخنان این مرجع تقلید واکنش نشان داد.
همچنین همین سایت، با انتشار یادداشتی با عنوان: «هشت‌سال عبرت» کافی نیست؟!» در تاریخ چهارم آبان، در ۱۰ بند به سخنان حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی واکنش نشان داد و با انتشار مطالبی سخیف سبب اهانت به مقام شامخ مرجعیت شیعه شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه