هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جامعه متفرق رو به انقراض می‌رود

آیت‌الله اراکی

جامعه متفرق رو به انقراض می‌رود

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: اثری که تفرقه به‌دنبال خواهد داشت، این است که جامعه از پیشرفت باز می‌ماند. پیشرفت هر جامعه در گروی وحدتی است که در هویت آن جامعه شکل می‌گیرد؛ چون هویت واحد، قوت اراده را در جامعه به‌وجود می‌آورد و اقتدار جامعه نیز، به اراده قوی جامعه برمی‌گردد و لذا وحدت اقتدارآفرین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محسن اراکی، 26مهر در مراسم رونمایی از کتاب «منشور وحدت» با موضوع گفتمان راهبری رهبر انقلاب پیرامون مسئله وحدت، که با حضور جمعی از اساتید، طلاب و فعالان عرصه وحدت در سالن همایش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار گردید، ضمن اشاره به تأکید آیات و روایات به وحدت جامعه اسلامی، گفت: یکی از مهمترین حوزه‌های بحث پیرامون وحدت، حوزه بحث علم‌الاجتماع است. مصرانه و با تأکید می‌گوییم که ما یک علم‌الاجتماع اسلامی تام داریم؛ یعنی ما در اسلام مباحثی در باب تعریف جامعه، هویت، انواع جوامع، قوانین حاکم بر جوامع و تحولات اجتماعی، سیاسی و غیر سیاسی و آغاز و پایان جامعه بشر را در منابع دینی به‌شکل روشنی داریم.
وی افزود: از نگاه علم‌الاجتماع هر جامعه‌ای هویتی دارد و نمی‌توان جامعه‌ای را فرض کرد که از هویت واحدی برخوردار نباشد؛ هر جمعی از انسان‌ها اجتماع نیستند؛ بلکه زمانی جامعه می‌شوند که هویت واحد داشته باشند و هویت هر جامعه‌ای به امام آن است. قرآن کریم می‌فرماید: ]ندعو کل أناس بإمامهم[(اسراء/۷۱)؛ یعنی امام، صاحب فرمان جامعه است که اراده و شخصیت انسان‌ها را شکل می‌دهد و هویت برخاسته از اوست.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه جامعه متفرق دچار شکاف هویتی و تضاد درونی خواهد شد، گفت: عدم وحدت در هویت اجتماعی آثار زیادی را به‌دنبال خواهد داشت که اولین آن ضعف است؛ چنین جامعه‌ای دیگر قدرت دفاع از خود را نخواهد داشت و دشمن بر آن مسلط خواهد شد که در قرآن کریم نیز می‌فرماید: ]و لاتنازعوا فتفشلوا[ (انفال/۴۸) و دومین اثر آن، این است که جامعه در آستانه زوال قرار خواهد گرفت؛ جامعه‌ای که دچار چنددستگی شود، دچار عذاب می‌شود و به‌تدریج رو به انقراض می‌رود.
وی در ادامه تصریح کرد: اثر دیگری که تفرقه به‌دنبال خواهد داشت، این است که جامعه از پیشرفت باز می‌ماند؛ پیشرفت هر جامعه‌ای در گروی وحدتی است که در هویت آن جامعه شکل می‌گیرد؛ چون هویت واحد، قوت اراده را در جامعه به وجود می‌آورد و اقتدار جامعه نیز، به اراده قوی جامعه برمی‌گردد و لذا وحدت اقتدارآفرین است.
دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: از دیگر حوزه‌های پژوهشی در مسئله وحدت، حوزه کلام است. رابطه وحدت با نظریه امامت یک رابطه بسیار محکمی است که در روایت مستفیضه نبوی بین شیعه و اهل سنت است که اختلاف در بین مسلمین، از جدا شدن از اهل‌بیت(ع) شروع می‌شود.
وی در ادامه ضمن بیان ضرورت پرداختن به وحدت از بعد فلسفی، اظهار کرد: از دیگر حوزه‌های پژوهش علمی در مسئله وحدت، حوزه فقهی و احکام فقهی مربوط به وحدت است؛ به‌صورتی‌که از نگاه تمام مذاهب بحث شود؛ نه فقط فقه شیعه که تا به امروز پژوهشی با این روش مطرح نشده است.
گفتنی است، حجت‌الاسلام محمودی مؤلف کتاب «منشور وحدت» نیز، با اشاره به دغدعه‌مندی جمعی از طلاب انقلابی در مسئله وحدت، گفت: تدوین این کتاب، آغازی بر گفتمان وحدت است و تبدیل این حرکت، به یک خیزش علمی، نیازمند همراهی و حمایت است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه