هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 4712
منتشر شده در مورخ : ۵ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 11:56
پیام های تسلیت مراجع اعظام و علمای در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان در صانحه سقوط بالگرد

پیام های تسلیت مراجع اعظام و علمای در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان در صانحه سقوط بالگرد

در سالروز میلاد مبارک حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)، خادم‌الرضا و خادم ملت ایران، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس فقید دولت سیزدهم و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی‌ ایران و همراهان وی، ۳۰ اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به شهادت رسیدند. رئیس‌جمهور و هیئت همراه که برای افتتاح سد «قیزقلعه‌سی»؛ سد مشترک مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بودند، بالگرد حامل آن‌ها عصر روز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت پس از مراسم افتتاح، در مسیر بازگشت به تبریز، در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی ‌بین ورزقان و جلفای آذربایجان شرقی، به علت شرایط نامساعد آب و هوایی، دچار سانحه شد و سقوط کرد. ده‌ها گروه امدادی واکنش سریع برای امدادرسانی اقدام کردند ولی تلاش‌ها برای یافتن بالگرد به علت مه‌آلود بودن هوا و سخت‌گذر بودن منطقه، ساعت‌ها طول کشید و سرانجام بامداد روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت گروه‌های امدادی مردمی ‌و هلال احمر با استفاده از پهپادهای ایرانی ردیاب بالگرد سانحه دیده را کشف کردند. آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم امام جمعه تبریز، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور، آقای مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور، سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی،  سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی، از سرنشینان این بالگرد بودند که به مقام رفیع شهادت نائل شدند. گفتنی است، در پی این حادثه جانگداز، از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، پنج‌روز عزای عمومی در کشور اعلام شد. همچنین از سوی نهادهای عالی حوزوی، دروس حوزوی سراسر کشور در روز سه‌شنبه یکم خرداد، تعطیل اعلام گردید. همچنین ۳۱ اردیبهشت، پرچم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو در سوگ شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر هیئت همراه نیمه‌افراشته شد. امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیات عظام؛ سیستانی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی، مظاهری، جوادی آملی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیات؛ جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری، سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه(ع)، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رؤسای قوای مقننه و قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، سیده‌زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(ع) و دیگر شخصیت‌های کشوری، لشگری و حوزوی در پیام‌های جداگانه‌ای، شهادت جانسوز رئیس‌جمهور مجاهد، مردمی و خدوم و یاران مجاهدش را تسلیت گفتند.

 آیت‌الله‌العظمی  سیستانی تسلیت به ملت شریف و مسئولان محترم به‌ویژه خانواده‌های داغدار
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
خبر درگذشت جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید‌ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان محترم ایشان در حادثه سقوط بالگرد موجب تأثر و تأسف گردید.
ضمن عرض تسلیت در این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولان محترم جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه خانواده‌های داغدار، از خداوند متعال برای عزیزان جان‌باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلی العظیم.

آیت‌الله‌العظمی  نوری همدانیشهادت پاداش خدمات خالصانه رئیس‌جمهور بود
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
[من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلًا]
در روز ولادت باسعادت حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) خبر شهادت رئیس‌جمهور محترم و همراهان و بی‌بهره شدن از خدمتگزاران مخلص مایه تأسف و تأثر عمیق گردید.
مرحوم شهید حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی(رض) تمام عمر را با اخلاص و دیانت و تواضع صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود و در این مسیر، فردی خستگی‌ناپذیر بود و در همه عرصه‌ها چه در دستگاه قضا و چه در دوران ریاست قوه مجریه صادقانه عمل نمود و آنچه بنده از ابتدای آشنایی در سال‌ ۵۴ تا به امروز در او دیدم و شهادت می‌دهم این است که رضای خدا را در امور در نظر می‌گرفت و معتقدم شهادت او پاداش این خدمات خالصانه بوده است. بی‌شک مردم عزیز قدردان آن‌همه زحمات هستند، ان‌شاءالله این مسیر خدمت با توجهات حضرات معصومین(ع) خاصه حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) و رهبری رهبر معظم و حمایت مردم متدین، از طریق خدمت‌گزاران ادامه خواهد یافت.
لازم می‌دانم یاد امام جمعه مردمی‌تبریز حجت‌الاسلام والمسلمین شهید آل‌هاشم، وزیر محترم خارجه و همراهان دیگر را گرامی‌ بدارم.
در پایان شهادت این عزیزان را به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) و رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی ‌تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن عزیزان مسئلت می‌نمایم.
حسین نوری همدانی/ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

 دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی تلاش در خدمت به مردم اجری عظیم در پیشگاه خداوند دارد
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
با نهایت تأسف، درگذشت تأثربار رئیس‌جمهور محترم و پرتلاش، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدابراهیم رئیسی(ره) و امام جمعه مردمی تبریز جناب حجت‌الاسلام و‌المسلمین آل‌هاشم(ره) و سایر همراهان ایشان، در حادثه تلخ سقوط بالگرد را تسلیت می‌گوییم.
بی‌تردید تلاش در خدمت به مردم و خدمت‌گزاری به آستان قدسی حضرت امام علی‌بن موسی‌الرضا (علیه الصلوة والسلام)، اجری عظیم در پیشگاه خداوند متعال دارد.
از خداوند متعال رحمت و غفران برای این عزیزان و صبر و اجر را برای همه داغدیدگان به‌ویژه رهبری معظم (دام ظله)، و خانواده‌های داغدار مسئلت داریم.

آیت‌الله‌العظمی  مکارم شیرازی رئیس‌جمهور نمونه بارز مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
خبر حادثه دلخراش و شهادت ریاست جمهوری اسلامی‌ایران جناب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و همراهان ایشان(ره) موجب تأسف و تألم شدید گردید. ایشان در سال‌های طولانی و در عرصه‌های مختلف، خادم مردم و مکتب اهل‌بیت(ع) بود و در ادای وظیفه و خدمت کوتاهی ننمود. وی نمونه بارز از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود و مواضع آگاهانه و توأم با حریت او در سراسر جهان مایه عزت و سربلندی امت اسلام گردید و مردم شریف ایران و بسیاری از مظلومان عالم او را هرگز از یاد نخواهند برد.
اینجانب این ضایعه جانکاه را به مردم عزیز و خصوصاً به خانواده و بستگان ایشان و مسئولان کشوری و لشکری تسلیت عرض نموده، و از درگاه خداوند متعال حشر او را با اولیای طاهرینش و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان مسألت دارم.
لازم است مردم شریف ایران اطمینان داشته باشند ذیل عنایات حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه) خللی در حرکت کشور و انجام وظایف مسئولان پیش نخواهد آمد و کارها بر روند قانونی آن انجام خواهد شد، إن‌شاءالله.
از درگاه ربوبی عزت و سربلندی جمهوری اسلامی‌و مردم عزیز ایران را خواهانم.
والسلام علیکم ورحمة‌الله
قم- ناصر مکارم شیرازی/ ۳۱/اردیبهشت/۱۴۰۳

آیت‌الله‌العظمی  سبحانیآن عزیز از دست رفته وقت خود را بر حل مشکلات وقف نمود
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
ضایعه جانگداز شهادت رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید‌ابراهیم رئیسی(قد) و هیأت همراه، دل‌های بیدار را تکان داد و همگان را در غم و اندوه فرو برد.
آن عزیز از دست رفته انسانی فداکار و پرتلاش بود که به شهادت همگان، وقت خود را در دوران ریاست جمهوری بر حل مشکلات اقتصادی و سیاسی وقف نمود. و بحمدالله تا آنجا که شرائط اجازه می‌داد، موفقیت بالایی داشت.
اینجانب شهادت ایشان و هیأت همراه، حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم و جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان و دکتر رحمتی استاندار تبریز را به حضرت ولی‌عصر(عج)، و ملت سرفراز ایران و خانواده‌های معزز آنان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای همگان غفران و رضوان الهی و علو درجه را خواهانم.
قم _ حوزه علمیه/ جعفر سبحانی/ ۳۱/۰۲/۱۴۰۳

آیت‌الله‌العظمی  مظاهریشخصیتی متواضع و مردمی و پرکار که همواره شوق خدمت به ملت داشت
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
سانحه هولناک هوایی که منجر به عروج شهادت‌گونه‌ی رئیس‌جمهور خدمت‌گزار و پرتلاش، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سید‌ابراهیم رئیسی و نیز وزیر محترم امور خارجه و امام‌جمعه‌ مکرم تبریز و استاندار گرامی آذربایجان شرقی و سایر همراهانشان، در حین خدمت گردید، موجب تأسف و نگرانی است و امید است لطف و عنایت خاص خداوند سبحان و استقامت و وحدت ملت بزرگوار ایران این حادثه‌ی ناگوار را جبران فرماید.
رئیس محترم جمهور، شخصیتی متواضع و مردمی و پرکار بود که همواره شوق خدمت به ملت را داشت و در این مسیر، تمام توان خود را مصروف نمود و ان‌شاءالله تعالی این تلاش صادقانه و صمیمانه در کارنامه‌ ایشان در پیشگاه خداوند متعال و اولیای حق(ع) به نحو احسن، مورد قبول و عنایت واقع گردد.
ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری و خصوصاً به همه بازماندگان و خانواده‌های داغدار، از خداوند رحمان و رحیم، رحمت و رضوان و حشر با حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را برای آن مهاجران خدمت‌گزار و نیز صبر و اجر و تسلا برای خاندان‌های مصاب را مسئلت کرده و امید است میهن اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی، با امداد و دعای مستجاب حضرت بقیة‌الله‌الاعظم «ارواحناله‌الفداء» از این حادثه پرتلاطم و دوره‌ اضطراب، با پایمردی و هوشیاری و انسجام ملی، عبور نموده و به آرامش و سربلندی و نیک‌بختی و صلاح و سداد الهی نائل آید. ان‌شاءالله تعالی.
حسین المظاهری- ۱۱ / ذی‌القعده / ۱۴۴۵- ۳۱ / اردیبهشت / ۱۴۰۳

آیت‌الله‌العظمی  جوادی آملی سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
سانحه سنگین و رخداد تلخ ارتحال شهادت‌گونه رئیس محترم جمهور و امام جمعه گرامى تبریز و وزیر امور خارجه ارجمند و سایر همراهان موجب تألم شد.
این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و بازماندگان تسلیت و مغفرت و اجر شهادت را براى سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته خواهان و استوارى ایران اسلامى را از خداى سبحان مسئلت دارم.
جوادى آملى/ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 جامعه مدرسین حوزه علمیه قمرئیس‌جمهور محبوب ما در شمار برجستگان تدین و عمل انقلابی بود
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
شهادت رئیس‌جمهور مردمی ‌و خدوم جمهوری اسلامی ‌ایران، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی و دیگر خدمتگزاران به نظام مقدس اسلامی ‌آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه محترم تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و دکتر مالک رحمتی استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان -رحمت‌الله علیهم اجمعین- در حادثه دردناک سقوط بالگرد، همه را داغدار کرد.
رئیس‌جمهور محبوب ما در سال‌های خدمت در نظام اسلامی ‌در شمار برجستگان تدین و عمل انقلابی بود و در همراهی و همدردی با مردم و تبعیت از فرامین رهبری از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
این خادم آستان قدس رضوی و شاگرد مکتب اهل‌بیت(ع)، آرزوی جان باختن در راه خدا را همیشه در دل داشت و در این حادثه مؤلمه به آرزوی دیرین خود رسید و خدا را در حین خدمتگذاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌ملاقات کرد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شهادت این فرزند مجاهد انقلاب اسلامی‌ و دیگر شهدای این حادثه را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب -مدظله العالی- و همه ملت شریف ایران، تسلیت عرض می‌کند و از خداوند متعال برای آن شهیدان علو درجات اخروی و برای سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کند.

آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبرینمونه اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
شهادت رئیس‌جمهور جهادی و انقلابی؛ خادم الرضا(ع) آیت‌الله آقای حاج سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج «علیه آلاف التحیة و الثناء» اگر چه پاداش خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان نزد پروردگار متعال بود، ولی موجبات تأثر و تألم مردم ایران و آزادگان جهان که دل در گرو نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند را فراهم آورد. این رئیس‌جمهور خدوم و خستگی‌ناپذیر در تمام عرصه‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خدمتگزاری مشغول بود نمونه اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی بود و در امور محوله از هیچ کوششی دریغ نورزید و با شهادت در راه خدمت‌رسانی به این مرز و بوم به درجه رفیع شهادت نائل آمد و مصداق آیه شریفه [من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلًا] گردید.
اینجانب ضمن ابراز ناراحتی و همدردی با ملت شریف ایران، شهادت خادم ملت مرحوم آیت‌الله رئیسی؛ نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، مرحوم آیت‌الله آل‌هاشم؛ منتخب مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، مرحوم دکتر امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه و مجموعه هیئت همراه را محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای «مدظله‌العالی» و مردم عزیز ایران اسلامی تسلیت و تعزیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان، علو درجات و حشر با اهل‌بیت(ع) را برای این شهدای عزیز مسئلت می‌نمایم.

آیت‌الله سعیدیتولیت حرم مطهر حضرت معصومه(ع)
هیچ شأنی برای خود جز خدمت به مردم و نظام اسلامی قائل نبود
«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم»
[من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلًا]
خبر شهادت آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عالم و مجاهد کشور که برای خدمت به مردم و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک ‌لحظه آرام و قرار نداشت موجب تأثر و تألم خاطر اینجانب و همه علاقه‌مندان به انقلاب و کشور عزیزمان ایران شد.
شهید آیت‌الله رئیسی هم در گفتار و هم در رفتار و عملکرد خود حقیقتاً نشان داد که هیچ شأنی برای خود جز خدمت به مردم شریف و متدین ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی قائل نیست و در این مسیر به عهد و سوگندی که خورده بود وفادار ماند و جان خود را در این راه فدا کرد.
همچنین هیأت همراه ایشان از جمله آیت‌الله آل‌هاشم امام‌جمعه محترم تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان همگی از افراد خدمتگزار و تأثیرگذار در کشور بودند که فقدانشان درد بزرگی را بر سینه همه علاقه‌مندان به این نظام و انقلاب گذاشت.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانیرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
شهید رئیسی در مناصب مختلف خدمت‌گزاری به نظام اسلامی توفیقات بسیاری داشت
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا الیه راجعون
ارتحال شهادت‌گونه و مظلومانه رئیس‌جمهور محترم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر محترم امورخارجه، استاندار آذربایجان شرقی و همراهان‌شان در پی حادثه سقوط بالگرد در ورزقان غمی جانکاه بر امت و ملت ایران اسلامی رقم زد.
مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در سالیان متمادی در مناصب مختلف خدمت‌گزاری به نظام اسلامی توفیقات بسیاری داشت. ایشان در جایگاه ریاست‌جمهوری همانند سال‌های خدمت در قوه‌ قضائیه و تولیت آستان قدس رضوی، همواره در میانه میدان بود و تلاش های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.
از حق متعال مسئلت دارم همانگونه که در عرصه‌های مختلف عنایات خاصه خویش را بر نظام اسلامی و مردم عزیز ارزانی داشته است، در این حادثه اخیر هم با الطاف رحیمانه خویش، ملت شریف و بزرگ ایران را مورد امتنان ربوبی قرار دهد و آن خادمان عزیز پرتلاش را در جوار رحمت خویش متنعم سازد.
اینجانب بار دیگر این مصیبت جانکاه را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف و باعظمت ایران، خانواده‌های محترم‌ درگذشتگان، اعضای دولت و خدمت‌گذاران نظام اسلامی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عزیزان سفر کرده و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت می‌کنم.

آیت‌الله اعرافی؛ مدیر حوزه‌های علمیه کشورپرونده‌ای پاک و افتخارآمیز
انا لله و‌انا الیه راجعون
[من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلًا]
خبر شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور محبوب و خدوم، بسیار تکان‌دهنده و جانسوز بود و حوزه‌های علمیه را در غمی ‌جانکاه فرو برد، شهادت این چهره تابناک و سردار سرافراز خدمت به مردم و همراهان بزرگوارشان را به رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، هیئت محترم دولت، عموم ملت شریف ایران، امت اسلام، محور مقاومت و به‌ویژه به بیت شریف ایشان و بیوت وابسته و همسر ارجمند و فرزندان ایشان و نیز بازماندگان محترم سایر شهیدان این حادثه ناگوار تبریک و تسلیت می‌گویم.
هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ‌ایران و خادم‌الرضا(ع) در ایام دهه کرامت و میلاد هشتمین خورشید امامت(ع) با پرونده‌ای پاک و افتخارآمیز و در حال خدمت به پیشرفت و آبادانی کشور به لقای الهی شتافت، ایشان از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار و صفا و صداقتشان ممتاز و عشق به مردم و بی‌تابی در مسیر خدمت به آنان و روح جهاد در راه پیشرفت و تعالی کشور در وجودشان موج می‌زد و بر سر عهد خود با امام خمینی(قد) و شهیدان سرافراز استوار بود و در این مسیر نورانی به شرف شهادت نائل آمد و افتخاری بزرگ در تاریخ ایران و اسلام و انقلاب رقم زد.
آن خادم بزرگ ملت دارای نگاهی بلند و رویکردی بین‌المللی و تمدنی بود و با پیروی از رهبری معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) گام‌های بزرگی در مسیر تحول کشور و قوای قضائیه و اجرائیه و پیشرفت گفتمان اسلام ناب و آرمان‌های انقلاب اسلامی‌در ایران و منطقه و جهان برداشت و بر سر این میثاق ایستاد و به قله رفیع شهادت نائل آمد.
ضمن قدردانی از ملت بزرگ ایران و همه کسانی که وحدت و همبستگی ملی و اسلامی‌خود را در این حادثه غم‌بار نشان دادند و در غم از دست دادن خادمان ملت ابراز احساسات کردند، بر حفظ وحدت و انسجام و استمرار بخشیدن به راه این شهیدان عزیز و تکریم شهدای این حادثه و تداوم راه آنان تأکید می‌نمایم و عزت و سرافرازی ملت شریف ایران و تعالی گفتمان انقلاب اسلامی‌ و پیروزی اسلام و مسلمانان را از خداوند مهربان خواستارم و تعطیلی حوزه‌های علمیه و مراسم تشییع و تکریم شهیدان عزیز خدمت متعاقبا اعلام خواهد شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه
۵ دهه مجاهدت و تلاش خستگی‌ناپذیر
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
من المؤمنین رجال صدقوا ما عهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلا
عروج شهادت‌گونه خادم‌الرضا(ع) حضرت آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور محبوب و مردمی، حضرت آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه محترم تبریز، جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، جناب آقای دکتر رحمتی استاندار محترم آذربایجان شرقی و دیگر همراهان خدوم و صدیق ایشان در سانحه دلخراش هوایی، برای اینجانب حقیقتاً تألم‌برانگیز و جانکاه است.
بنده که توفیق همکاری و رفاقت قریب به ۵ دهه با رئیس‌جمهور محترم را داشتم، از نزدیک شاهد مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر وی در عرصه مسئولیت‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام.
اینجانب این ضایعه مؤلمه را به پیشگاه مقدس حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) و محضر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، ملت رشید و مقاوم ایران، همکاران محترم در دولت و قوه قضاییه و خانواده‌های محترم معزا تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه حضرت باری تعالی علو درجات ایشان و سربلندی و عزت ایران اسلامی را مسئلت می‌نمایم.
رجاء واثق دارم که این حادثه ناگوار، همه مسئولان دلسوز کشور را در خدمت‌رسانی بیشتر به مردم عزیز و شریف ایران، راسخ‌تر خواهد نمود.
 
دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
آیت‌الله دکتر رئیسی؛ سید شهیدان اهل خدمت
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
[من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلًا]
قلب ملت ایران سراسر اندوه و غم شد. با شنیدن خبر جانسوز عروج خادم‌الرضا(ع)، سید شهیدان اهل خدمت، آیت‌الله دکتر رئیسی(رض) و همراهان ایشان، در حادثه سقوط بالگرد، غم و اندوه و بهت وجود این‌جانب و تمام دوستداران ایشان را فرا گرفت.
علی‌بن‌موسی الرضا(ع) در شب میلاد خود و در دهه کرامت، خادم راستین و محبوب خود را در آغوش کشید و میهمان سفره ائمه اطهار(ع) ساخت. حق خدمات صادقه رئیس جمهور شهید حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی کمتر از شهادت در اثنای خدمت نبود.
در طول بیش از چهاردهه آشنایی و رفاقت از اولین روزهای مبارزات انقلابی و همچنین همکاری نزدیک و هم‌افزا در سال‌های اخیر شاهد خلوص نیت، صفای باطن و خدمات شایسته آن شهید سربلند در راه اعتلای اسلام و انقلاب بودم، مجاهدتی که همواره مایه امیدواری ملت سربلند ایران و خشنودی رهبر معظم انقلاب بود. ایشان در سراسر عمر خود از اولین سال‌های انقلاب اسلامی در سنگرهای مختلف برای خدمت به مردم و انقلاب متواضعانه، مخلصانه و شبانه‌روزی تلاش کرد.‌ خدمت خستگی‌ناپذیر برای سرافرازی ملت ایران و پیشرفت ایران اسلامی شاخصه بارز شهید آیت‌الله دکتر رئیسی در تمام مناصب و مسئولیت‌ها بود و همین موجب محبوبیت ایشان در قلوب مؤمنین به‌ویژه مستضعفان و پابرهنه‌ها بود. او یاری صدیق برای امام و رهبری و خدمتگزاری خالص برای ملت و سدی محکم در برابر زیاده‌خواهی دشمنان بود. عروج او در حادثه سقوط بالگرد، گواهی روشن است که آن شهید گرانقدر رئیس‌جمهوری پشت‌میزنشین و عافیت‌طلب نبود و برای رسیدگی به امور مردم خطرها را به جان می‌خرید.
اینجانب این ضایعه عظیم را محضر بقیةالله الاعظم (روحی‌ له‌ الفداء)، رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی، خانواده مکرم ایشان و عموم بازماندگان، دوستداران، شاگردان، همراهان و همکاران شهید آیت‌الله رئیسی تسلیت و تعزیت می‌گویم. رحمت واسعه الهی برای آن شهید خدوم و صبر و اجر و شکیبایی برای بیت معزز و بازماندگان آن شهید سرافراز از خداوند متعال خواستارم.
همچنین، شهادت امام جمعه مردم‌دار، دلسوز و محبوب شهر تبریز، شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم(ره)، شهادت دیپلمات مجاهد و انقلابی عزیز ما، شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان(رض) و شهادت سردار شهید سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و شهادت جمعی از کادر پرواز، داغ سنگین دیگری است بر روی غم فقدان شهادت رئیس‌جمهور شهیدمان.
سید بزرگوار شهید حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم استاد بزرگ اخلاق و عالمی عامل بود که با رفتار نیکو و مردم‌داری شایسته خود محبوبیتی ویژه نزد مردم داشت و مروج احکام حقه‌ اسلام بود.
شهید امیرعبداللهیان نیز، در قامت یک دیپلمات انقلابی، نماینده مقتدر و باکفایت مردم شریف ایران در مجالس و مجامع بین‌المللی بود؛ مجاهدت او در دفاع از حقوق ملت شریف ایران و ایستادن در مقابل زورگویی دشمنان این ملت تا همیشه ماندگار خواهد بود. از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر و شکیبایی مسئلت دارم.
در این میان، مایه‌ امیدواری ملت ایران و کشتی‌بان حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است؛ پیوند ایشان با امت در تمام این سال‌ها کشور را از سخت‌ترین بحران‌ها و حوادث به سلامت عبور داده است و امروز نیز حتماً حکمت و درایت و مدیریت و ارتباط وثیق ایشان با مردم، راهگشا، آرامش‌بخش و دلگرم‌کننده خواهد بود و هیچ‌گونه خللی در مسیر کشور و انقلاب اسلامی پیش نخواهد آمد.
رحمت خدا و درود بی‌‌پایان ملت بر خادم ‌الرضا(ع) و خادم جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، همراهان ایشان و تمام شهدای خدمتگزار انقلاب شکوهمند اسلامی. یادش جاویدان، راهش پر رهرو باد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضلمدیر حوزه‌های علمیه خواهران
خستگی‌ناپذیری توأم با خردمندی و شکیبایی
شهید جمهور، آیت‌الله سید‌ابراهیم رییسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی ‌بود که در همه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.
عدالت‌خواهی و فسادستیزی و ساده‌زیستی، خستگی‌ناپذیری توأم با خردمندی و شکیبایی، اغتنام فرصت خدمت به مردم همراه با دوری از حاشیه‌ها، پشتکار و تواضع و دغدغه رفع مشکلات محرومان، سلوک مردمی ‌و حضور بی‌تکلف و صمیمی ‌در بین مردم، تمکین در برابر قانون و اطاعت عملی از ولی امر و مجاهدت برای تحقق آرمان‌های امام و شهیدان و اعلام شجاعانه آن، از بارزترین ویژگی‌های این عالم خدمتگزار و مدیر عالی‌رتبه و کم‌نظیر نظام اسلامی ‌بود. همه این صفات حسنه، برخاسته از انس او با عبادت و سحر و توسل و ثمره نوکری خالصانه‌اش به آستان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه آلاف التحیة والسلام بود که پاداش آن را نیز در شب میلاد امام رئوف دریافت کرد.
آنچه بیش از هر چیز در این رخدادها عیان خواهد شد، اوج بصیرت و قدرت و قدردانی آگاهانه ملت بزرگ سلحشور ایران است که در تندباد حادثه‌ها استوارتر و قوی‌تر از همیشه با هدایت‌های الهی امام و رهبر حکیم خود راه رسیدن به قله‌های فتح و پیروزی را خواهند پیمود و دشمنان مفلوک و درمانده ایران بزرگ خصوصا آمریکای جهان‌خوار و صهیونیسم روبه زوال را بیش از پیش ناامید و سرافکنده خواهند کرد.

 سیده‌زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا(ع)اثبات تبدیل مسند قدرت به عرصه خدمت
این مرد الهی، پرتلاش، خدمتگزار، انقلابی و ولایتمدار و یاران شهیدش ثابت کردند که می‌توان مسند قدرت را به عرصه خدمت تبدیل کرد و فارغ از هیاهوهای سیاسی و دعواهای جناحی، تنها به فکر مردم بود و برای رضایت حضرت حجت(عج) گام برداشت.
جامعة الزهرا(ع) این ضایعه تأسف‌بار را خدمت امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی ‌و خانواده محترم رئیس‌جمهور به‌ویژه همسر مکرمه و فرزندان محترمشان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای همه شهدای این حادثه تلخ، طلب علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر فراوان مسئلت می‌نماید.
همه کشورهای عالم بدانند به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، هیچ خللی در کار نظام به وجود نخواهد آمد و با رفتن یک سرباز محترم و مغتنم، سربازان دیگری با جدیت و تلاش پرچم انقلاب اسلامی‌را به دست خواهند گرفت و به فرموده بنیان‌گذار کبیر انقلاب، امام خمینی(قد) «با رفتن یک خدمتگزار در سد آهنین ملت، خللی حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است. »
طلاب، اساتید و کارمندان جامعة الزهرا(ع) با داغی در دل، از امام رئوف، سلامتی و طول عمر رهبر نازنین‌مان را طلب و برای ظهور حضرت حجت(عج) دعا می‌کنند.

ارسال دیدگاه