هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گفتمان علمی حوزه‌های علمیه قم و نجف ضروری است

آیات‌عظام بشیر نجفی  و فیاض در دیدار  اعضای شرکت کننده در کنگره‌ امناءالرسل

گفتمان علمی حوزه‌های علمیه قم و نجف ضروری است

اعضای شرکت‌کننده در کنگره‌ امناءالرسل ویژه بزرگداشت مقام علمی و اخلاقی آیت‌الله موسوی‌الخرسان، که از قم به کشور عراق سفر کرده بودند، به‌صورت جداگانه با آیات‌عظام بشیر نجفی، اسحاق فیاض و آیات موسوی‌الخرسان و سیدمجتبی حسینی نماینده ولی‌فقیه در عراق دیدار و گفت‌وگو کردند و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله‌العظمی بشیر نجفی  در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده‌ در معرفی آثار علمی علمای بزرگ، حوزه‌ علمیه نجف را از برکات حرم نورانی امیرالمؤمنین(ع) دانستند و گفتند: علوم اهل‌بیت(ع) از این آستان مبارک به اقصی‌نقاط دنیا صادر شده و می‌شود و عالمان تربیت‌شده‌ در این وادی نور را باید به‌ دنیا معرفی نمود.
معظم‌له با قدردانی از پژوهش‌های انجام‌شده در رشته‌های گوناگون در قم، توسعه گفتمان‌های علمی دو حوزه‌ بزرگ قم و نجف و دیگر مراکز علمی شیعی را برای وحدت‌ رویه در پرداختن به مسائل روز دنیا را یک ضرورت‌ دانستند.
این مرجع تقلید با تأکید بر موسوعه‌نویسی آثار علمی عالمان، این آثار را حاصل‌ سال‌ها تتبع و تحقیق یک عالم دانسته و گفتند: با تدوین این‌گونه موسوعه‌ها، آیندگان به عظمت‌ علمی و سیره و سنت اهل علم و دانش پی خواهند برد.

  توسعه تشیع بهبرکت هجرت عالمان بزرگ است
حضرت آیت‌الله فیاض نیز در دیدار میهمانان شرکت‌کننده در کنگره امناءالرسل، با تببین فعالیت حوزه‌های علمیه در عصر غیبت و زحمات علمای برخاسته از آن، اظهار کردند: اگر مجاهدهای زاهدانه و علمی عالمان وارسته در طول تاریخ نبود، سرنوشت تشیع این‌گونه فاخر و جهان‌گیر به سرانجام مقصود نمی‌رسید.
معظم‌له با تجلیل از شخصیت علمی آیت‌الله موسوی‌‌الخرسان، زندگی زاهدانه و اطلاعات علمی این عالم فرهیخته را ستوده و افزودند: با این‌گونه فعالیت‌ها باید آثار دیگر علمای شیعه را هم تجمیع نمود.
ایشان با بیان اینکه حوزه با قدمت و مبارک نجف، مهد پرورش عالمان بزرگ شیعه از اقصی‌نقاط جهان به‌ویژه کشورهایی چون ایران، افغانستان، آذربایجان و دیگر بلاد اسلامی بوده است، گفتند: روزگاری بر حوزه نجف گذشت که تعداد طلاب این حوزه کهن، کمتر از هزار نفر بود و اینک بعد از سال‌های غربت و تنگدستی، شاهد شکوفایی دوباره این حوزه تاریخ‌ساز بوده‌ایم.
حضرت آیت‌الله فیاض با اشاره به سابقه دیرینه حضور ایرانیان در حوزه علمیه نجف برای تحصیل، خاطرنشان کردند: طلاب کشورهای ایران، افغانستان و دیگر بلاد با تحمل مشقت‌ها و ملامت‌های زیاد و کمترین امکانات رفاهی، باعث رونق بیش از پیش این حوزه مبارک شدند که باید حوزه علمیه قم را نیز تالی تلو حوزه علمیه نجف دانست.
ایشان با ابراز خرسندی از تأثیرگذاری هجرت عالمان در بلاد اسلامی، گفتند: به‌برکت این هجرت‌ها، هم‌اینک در دورترین روستاهای افغانستان با پشتیبانی مردم، طلاب و روحانیون به‌عنوان متولی امور شرعی و دینی مردم در مساجد و مناطق مستقر هستند که همه این‌ها، به‌برکت انفاس قدسیه اهل‌بیت(ع) و تلاش‌های زاهدانه عالمان در طول تاریخ است.

  تقدیر از زحمات و تلاشهای فضلای حوزه علمیه قم در تدوین موسوعه
جمعی از اساتید و فضلای سطوح عالی حوزه‌ علمیه قم‌ که به‌منظور شرکت در کنگره امناءالرسل به نجف‌اشرف سفر کرده‌ بودند، در نخستین روز ورود خود به عراق با حضور در بیت آیت‌الله موسوی ‌الخرسان، با این عالم پارسا و ذوفنون دیدار و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری دبیر علمی کنگره علمی امناء‌الرسل در ابتدای این دیدار، ضمن معرفی حاضران، گزارشی از نحوه تدوین موسوعه 46 جلدی آثار فاخر علمی آیت‌الله الخرسان تقدیم کرد.
آیت‌الله موسوی ‌الخرسان نیز، با تقدیر از زحمات و تلاش‌های فضلای حوزه‌ علمیه قم‌ در تدوین این موسوعه، همه آنچه تاکنون تألیف کرده را مرحون الطاف خفیه الهی و عنایات اهل‌بیت(ع) دانست و گفت‌: روح حوزه‌ و روحانیت با تحقیق و پژوهش گره خورده و برای پاسداری از مکتب تشیع، فضلا و طلاب جوان علاوه بر آراستگی به خلق و خوی محمدی، باید قله‌های رفیع علم و معنویت‌ را با پژوهش‌های عالمانه فتح نمایند.
وی ضمن تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری این گنگره بیان کرد: گرچه‌ این‌جانب راضی به‌ چنین کاری نیستم؛ اما از باب پاسداری مکتب علمی عالمان شیعه در طول تاریخ، از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم.

  حلقههای وصل قم و نجف بهصورت مستمر دنبال شود
نماینده ولی‌فقیه در عراق نیز در دیدار اعضای برگزاری کنگره امناءالرسل در نجف اشرف، اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب و برگزاری جلسات، حلقه‌های وصل میان حوزه‌های علمیه قم و نجف به‌صورت مستمر دنبال شود. حضور اساتید و صاحب‌نظران حوزه علمیه به‌صورت گعده‌ها و نشست‌های علمی با اساتید و صاحب‌نظران حوزه نجف و همچنین حضور این عزیزان در ایران، می‌تواند اثرات ارزشمندی را برجای گذارد.
آیت‌الله سیدمجتبی حسینی بیان کرد: حضور اساتید برجسته حوزه و سخنرانی آنان به زبان عربی، الفت و قرابت بیشتری را میان حوزویان و دانشگاهیان عراق به‌ویژه نجف اشرف ایجاد می‌کند، به دست آوردن چنین فرصتی واقعاً کم‌نظیر است که با محوریت عالمی از حوزه علمیه جهان تشیع، طلاب و دانشجویان گردهم آیند و با اندیشه‌های علمی ایشان آشنا شوند.
عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: باید تلاش کرد این مسیر ادامه داشته باشد و برنامه‌های علمی و فرهنگی متنوعی را برای میزبانی از میهمانان عراقی در ایران تدارک دید؛ ایران به‌برکت بارگاه منور امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(ع) از ظرفیت بسیارعظیم و ارزشمندی برخوردار است.

  دیدار مدیر و معاون پژوهش جامعةالزهرا(ع) با علما و مراجع تقلید نجف
مدیر جامعة‌الزهرا(ع) به همراه معاون پژوهش این مرکز، در حاشیه برگزاری کنگره‌ امناءالرسل در عراق، با آیات‌عظام بشیر نجفی و فیاض و آیت‌الله موسوی ‌الخرسان دیدار کرد.
سیده‌زهره برقعی در این دیدارها، با ارایه گزارشی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و تربیت بانوان طلبه برای ترویج آموزه‌های دینی، گفت: جامعة‌الزهرا(ع) با قدمت حدود چهار دهه در حوزه علمیه قم، فصل نوینی از تربیت طلاب خواهر برای تبلیغ و ترویج تخصصی در عرصه نگاه دین به جایگاه زن انجام داده است.
وی گفت: جامعة‌الزهرا(ع) از بدو تأسیس زیر نظر شورای‌عالی حوزه‌‌های علمیه و تحت اشراف و رهنمودهای مراجع عظام تقلید در قم فعالیت می‌کند و همه برنامه‌های درسی و پژوهشی و نیز تبلیغی آن، به تأیید بزرگان حوزه علمیه قم رسیده است.
سیده‌زهره برقعی افزود: اعلام آمادگی می‌کنیم، تجربیات و برنامه‌های خود را در اختیار حوزه علمیه نجف برای جذب‌ احتمالی و یا فعالیت‌های علمی و پژوهشی بانوان طلبه در عراق قرار دهیم.
مدیر جامعة‌الزهرا(ع) با تقدیر از حمایت‌های بزرگان حوزه‌ علمیه قم از این نهاد علمی، از علما، اساتید و مدرسان حوزه‌ با قدمت و مبارک نجف اشرف و دیگر حوزه‌های عتبات عالیات درخواست کرد، با سفر به قم از نوآوری‌ها و دست‌آوردهای این مرکز دینی بازید نموده‌ و جهت‌ شکوفایی بهتر آن، ارائه طریق و پیشنهاد نمایند.

  هدف اصلی کنگره معرفی عالمان فرهیخته شیعه و آثار آنان، به جهانیان
گفتنی است، در ابتدای این دیدارها، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری دبیر کنگره بین‌المللی امناءالرسل، گزارشی از روند برگزاری کنگره و کمیسیون‌های علمی آن ارائه داد.
وی هدف اصلی دبیرخانه این کنگره‌ را معرفی عالمان فرهیخته شیعه و آثار علمی و سجایای اخلاقی و عرفانی و نیز سیره و سلوک آنان، به جهان بیگانه از علم نافع و معنویت‌ دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، با پاسداشت مقام علمی آیت‌الله موسوی ‌الخرسان گفت: وظیفه حوزه‌ علمیه و پژوهشگران آن، معرفی این چهره‌های ربانی و علمی و نیز آثار آنان به مجامع علمی است‌ که‌ هم اینک نیز، با وجود کهولت سن و کسالت جسمی، روزی چندین ساعت مطالعه و برنامه مدون علمی دارند.
دبیر این کنگره بین‌المللی با تقدیر از حمایت‌های معنوی حضرت آیت‌الله بشیر نجفی در برگزاری آن، خواستار تعاملات علمی حوزه‌‌های علمیه به‌ویژه نجف و قم‌ شد و خاطرنشان کرد: با توسعه تعاملات علمی، ابواب جدید مسائل روز و نیز ضرورت‌‌های امروز حوزه‌‌های علمیه مشخص می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه