هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از رویکرد محققانه پژهشگران حمایت می‌کند

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در جمع اساتید حوزه علمیه خراسان

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از رویکرد محققانه پژهشگران حمایت می‌کند

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: پژوهشگران و علما، باید با شناسایی مشکلات و مسائل روز جامعه، در این زمینه تولید علم کنند و اگر حرکت علمی به سمت حل مسئله برود، تولید ثروت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین میرمحمدی در نشست صمیمی با اساتید حوزه علمیه خراسان رضوی که در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، نوآوری و نظریه‌پردازی را مسئولیت مهم اساتید دانست و گفت: تولید علم از شاخصه‌های مهم اساتید و نخبگان حوزه است؛ چراکه استاد گاهی علم را به دانشجو انتقال می‌دهد که این مهم است؛ اما گاهی تولید علم و نظریه‌پردازی می‌کند و این رسالت اساسی استاد است. اگر محقق حلی و محقق اردبیلی را محقق می‌نامیم، به‌خاطر نوآوری در علم بوده است.
وی با بیان اینکه محقق باید در مقیاس تاریخ علم نوآوری کند و در پژوهش‌های خود، به دنبال حل مسئله باشد، خاطرنشان کرد: الحمدلله حوزه‌ها در زمینه تربیت محقق موفق بوده و این رویکرد باید تقویت شود و مرکز خدمات هم، از رویکرد محققانه حمایت می‌کند.
وی ورود حوزه‌های علمیه به فقه معاصر را ضروری دانست و گفت: پژوهشگران و علما باید با شناسایی مشکلات و مسائل روز جامعه، در این زمینه تولید علم کنند و اگر حرکت علمی به سمت حل مسئله برود، ثبت اختراع را به دنبال دارد و اختراعات ثبت‌شده، با طی مراحل تجاری شدن تبدیل به ثروت می‌شود.
رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در ادامه با ارائه گزارشی از خدمات این مرکز، اظهار کرد: خدمات به طلاب به‌صورت هدفمند ارائه می‌شود و این مرکز، نگاه ویژه‌ای هم به طلاب مبلغ و مدرس در مناطق خارج از قم و مشهد دارد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از آسیب‌های حوزه، موازی‌کاری نهادهای حوزوی در انجام مسئولیت‌هاست، تصریح کرد: تبلیغ، تحقیق، تحصیل و تهذیب، از وظایف مهم مرکز مدیریت حوزه‌هاست و حمایت از معیشت، درمان، اسکان و امور فرهنگی خانواده آنان هم، به عهده مرکز خدمات حوزه است و موازی‌کاری باعث می‌شود، نهادهای حوزوی نتوانند، مسئولیت‌های اصلی خود را به‌نحو احسن انجام دهند.
وی در پایان با اشاره به محدود بودن منابع مرکز خدمات حوزه، خاطر‌نشان کرد: منابع پایدار و موقوفات در حوزه معیشت و درمان طلاب باید احیا شود و در زمینه تبلیغ و جذب منابع، نیازمند هم‌افزایی و همکاری بزرگان و نهادهای حوزوی هستیم.
همچنین، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در دیدار با آیات مروارید و مرتضوی، از اعضای شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان، گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های مرکز خدمات به‌ویژه در بحث هدفمندی خدمات ارائه و آمادگی این مرکز را برای همکاری با آن شورا اعلام کرد. اعضای شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از طرح‌ها و فعالیت‌های مرکز خدمات حوزه، بالأخص در ایام کرونا، برای هرگونه همکاری با مرکز خدمات اعلام آمدگی کردند و بر ارتباط و تعامل بیشتر این شورا و مرکز خدمات حوزه تأکید نمودند.
زمینه نقش‌آفرینی نخبگان حوزه فراهم شود
مسئول دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم در نشست صمیمانه رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اساتید حوزه علمیه خراسان رضوی، با بیان اینکه حمایت از نخبگان از تأکیدات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، گفت: باید زمینه نقش‌آفرینی نخبگان فراهم شود؛ چراکه بنا بر نظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، آینده انقلاب به آینده حوزه‌های علمیه و آینده حوزه‌های علمیه، به نخبگان و فضلا گره خورده است.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فولادی با بیان اینکه بزرگان حوزه، همواره مسئله نخبه‌پروری را ضروری می‌دانستند، افزود: با جلسات متعدد با اندیشمندان و نهادهای داخلی و بین‌المللی، ملاک‌های نخبگی در عرصه‌های تحصیلی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی تبیین و سامان‌دهی، شبکه‌سازی و حمایت‌های هدفمند در مرکز خدمات حوزه، پیاده‌سازی و اجرا شده است.
وی خاطر‌نشان کرد: شیوه شناسایی نخبگان به‌شکل فعلی کامل نیست و اعتقاد داریم، اساتید حوزه باید محور شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر باشند.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فولادی در ادامه، با ارائه گزارشی از خدمات ارائه‌شده به نخبگان، اظهار کرد: تاکنون به 2هزار نفر از نخبگان، تسهیلات حمایتی اعطا شده و از چاپ و نشر ۱۰۰ عنوان اثر آن‌ها حمایت شده است.
وی گفت: اولین رویداد ایده‌پردازی را با همکاری نخبگان حوزه برگزار کردیم و ۲۰ ایده توسط مرکز خدمات حمایت شد که خروجی آن چهار استارتاپ فعال است.
مسئول دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات، تکریم و دیدار نخبگان را از دیگر برنامه‌های مرکز خدمات دانست و افزود: مسئولان مرکز خدمات با حضور در منزل ۱۱۰۰ نفر از نخبگان در ۱۵ استان، از زحمات و تلاش‌های آن‌ها و خانواده‌هایشان تقدیر و دغدغه‌ها و پیشنهادهای نخبگان را پیگیری کردند.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حائری مدیرکل مرکز خدمات استان خراسان رضوی نیز در این نشست، با بیان اینکه اساتید در اولویت ارائه خدمات مرکز هستند، گفت: در سال جاری، از خرید ۸۵ واحد مسکونی با اولویت اساتید و نخبگان مشهد و در قالب تسهیلات بلندمدت حمایت شده است. همچنین مشکلات اساتید از طریق صندوق شجره طیبه و کمیسیون مشترک نهادهای حوزوی پیگیری می‌شود.
گفتنی است، اساتید حوزه علمیه استان نیز در این نشست، به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه