هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

میرزا الگوی جبهه مقاومت

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی

میرزا الگوی جبهه مقاومت

همایش «بازخوانی استکبار‌ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزاکوچک جنگلی» با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله محفوظی و سخنرانی حجج‌اسلام رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و حریزاوی قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۵‌آذر به‌همت اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان گیلان در سالن همایش‌های مجتمع دارالولایه جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به همایش مذکور به این شرح است:
بِسمِ‌اللهِ‌ الرحمنِ ‌الرحیمِ
الحمد لِلهِ رب‌العالمِین و‌الصلاة و‌السلام علی سیدِنا و نبِینا أبِی‌القاسِمِ المصطفی محمد و علی اهل‌بیتهِ الطیبِین الطاهِرِین سیما بقیة‌اللهِ فِی‌الأرضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که به‌عنوان بزرگداشت مجاهد نستوه مرحوم میرزاکوچک جنگلی در حال برگزاری است.
یکی از وظایف مهم حوزه‌های علمیه شناختن مفاخر روحانیت که برای برقراری حکومت اسلامی در طول تاریخ مجاهدت نموده‌اند و در این مسیر زحمات فراوانی را متحمل گشته‌اند. علما همیشه در عرصه حاکمیت دین با ابزارهای مختلفی به میدان آمده‌اند و در این راه از جان خود گذشتند. گاهی با قلم، در مواردی با بیان، زمانی هم قیام مسلحانه را تشخیص داده‌اند و مصداق بیان امام صادق(ع): «علماء شِیعتِنا مرابِطون بِالثغرِ الذِی یلِی إِبلِیس و عفارِیته یمنعونهم عنِ‌الخروجِ علی ضعفاءِ شِیعتِنا و عن أن‌یتسلط علیهِم إِبلِیس و شِیعته‌النواصِب ألا فمنِ‌انتصب لِذلِک مِن شِیعتِنا کان أفضل مِمن جاهدالروم و‌الخزر ألف ألفِ مرة لِأنه یدفع عن أدیانِ محِبینا و ذلِک یدفع عن أبدانِهِم‏». ( بحارالأنوار، ج‏۲، ص۵) بودند.
این علمای بزرگ ما بودند که بعد از پیامبر خاتم، حضرت رسول اکرم محمدبن عبدالله(ص) و ائمه معصومین(ع) هدایت مردم را برعهده گرفتند و همچون ستاره درخشانی ظهور کردند و نقش خود را که پیامبر اکرم(ص) برای آنها ترسیم نمود، عملی ساختند: «إن مثل العلماءِ فی‌الأرضِ کمثلِ النجومِ فی‌السماءِ یهتدی بِها فی ظلمات‌البر و‌البحرِ، فإذا طمِست أوشک أن‌تضِل الهداة» (بحار‌الانوار، ج۲، ص۲۵)
و باید توجه داشت این علما بودند که عرصه تعلیم و تربیت را با جهاد و شهادت توأمان کردند و در مقابل جباران و مستکبران موضع‌گیری صحیح و اسلامی داشته‌اند و مانند مشعلی راه زندگی انسان‌ها را روشن نمودند و این موضوع در طول تاریخ، اساسی‌ترین کار علمای راستین بوده‌است.
و در یکصد‌و‌پنجاه سال اخیر، حضور روحانیت در رأس قیام علیه استبداد و استعمار و استکبار بیشتر بوده تا جایی که هر نهضت و قیام اسلامی صورت می‌گیرد، در رأس آن یک روحانی شجاع قرار دارد. مرحوم میرزاکوچک، خود در یک خانواده روحانی و متدین متولد می‌شود و تحصیلات دینیه را در مدرسه علمیه جامع رشت آغاز می‌کند و تحت اشراف مرحوم آیت‌الله ضیابری که ایشان[نیز] از شاگردان مرحوم آیت‌الله‌العظمی آخوند خراسانی بود، قرار می‌گیرد و در واقع علاوه بر بهره‌مندی علمی، شخصیت انقلابی و سیاسی میرزا نیز، تحت تأثیر این استاد خود بوده است؛ به‌حدی که در نوجوانی در مدرسه علمیه محل تحصیل، طلاب جوان را با مسائل سیاسی آشنا می‌کند و آمادگی برای قیام را اعلام می‌دارد.
میرزا سپس به قزوین که در آن زمان حوزه پر رونقی بود، می‌رود و سپس در مدرسه محمودیه تهران ادامه تحصیل می‌دهد و مراحل علمی خود را طی می‌کند. بعضی نام او را در زمره شاگردان میرزای شیرازی ذکر کرده‌اند؛ اما مدرک درستی در دسترس نیست؛ اما آنچه مهم است ایشان مراحل حوزوی را طی نمود. در یکصد‌و‌پنجاه سال اخیر، معمولاً قیام‌ها در رأسش یک روحانی بوده است و قیام میرزا نیز، یک حرکت تاریخی در نهضت روحانیت است که برای انقلابیون بعد از آن، به‌عنوان یک مشعل بوده که از آن می‌توان به‌عنوان یک الگوی ارزنده نام برد. شخصیتی که حرکتش مبتنی بر اسلام بود و تا حد امکان می‌خواست، قیام خود را بر این اساس انجام دهد.
 روحیه استبدادستیزی میرزای کوچک کم‌نظیر است و در شرایطی که یا باید متکی به انگلستان باشد و یا به روسیه و شوروی؛ ولی او دست رد به هردو می‌زند و با هردو مقابله می‌کند. در جریان مشروطه و فتح تهران نقش‌آفرینی دارد؛ اما بعد از انحراف فاتحان، به رشت برمی‌گردد و مدتی نیز، تبعید و یا تحت نظر واقع می‌شود که به‌واسطه یکی از علمای همان منطقه مشکلات تا حدودی رفع می‌شود اما بعد از جریان شیخ فضل‌الله نوری حرکت میرزاکوچک جلوه بیشتری دارد.
از جریان مشروطه تا آمدن رضا‌خان حرکت‌ها و قیام‌هایی اتفاق افتاد و شخصیت‌هایی وارد میدان شدند؛ از جمله شیخ‌محمد خیابانی در تبریز، یا محمدتقی‌خان پسیان در مشهد؛ اما موضوع جنگل، ویژه بود. از جهت مردمی بودنش و قیام مسلحانه کردن و در نهایت تشکیل یک حکومت در یک محدوده خاص؛ بر این اساس موضوع نهضت جنگل یک موضوع ویژه و شخصیت خود میرزاکوچک نیز، دارای اهمیت است و جای کار کردن دارد که لازم است، فضلای محترم در این امر تحقیق و پژوهش داشته باشند و در این ایام که هفته پژوهش است، بر پژوهشگران و محققان و اصحاب قلم لازم است که در جریانات تاریخی مبارزه با استکبار و استعمار خصوصاً در حوزه روحانیت ورود پیدا کنند و آثاری برای اطلاع مردم جمع‌آوری کنند.
امروز نیز با اوضاعی که در جهان؛ خصوصاً در جهان اسلام و حوادثی که در یمن، بحرین، لبنان، عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی می‌بینیم و فتنه‌انگیزی استکبار و غرب در آنجا به مسلمانان لطمه وارد می‌کند، افکار و حرکت میرزاکوچک، الگویی مناسب در استکبارستیزی و دفاع از اسلام برای گروه‌های مقاومت می‌باشد.
در پایان لازم می‌دانم، از همه عزیزانی که در برگزاری این جلسه محترم تلاش نمودند؛ خصوصاً مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و دبیرکل محترم آن آیت‌الله آقای رمضانی که الحمدلله از شخصیت‌های موفق می‌باشند و سازمان تبلیغات اسلامی تشکر نمایم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.
حسین نوری همدانی- ۱۴۰۰/۹/۲۳

   نهضت جنگل یکی از پرافتخارترین حرکتهای تاریخ معاصر ایران است
در پیام آیت‌الله محفوظی نیز آمده است:
در تاریخچه مبارزات اسلامی مردم ایران، قیام میرزاکوچک‌خان جنگلی از جمله نهضت‌هایی است که بسیار شاخص و تأثیرگذار است. نهضت جنگل یکی از پرافتخارترین حرکت‌هایی بود که در تاریخ معاصر ایران برای مقابله با مسندنشینان مستبد حکومت مرکزی و مبارزه با مستکبران خارجی با اندیشه اسلامی و ضد استعماری شکل گرفت. شیخ‌یونس معروف به میرزاکوچک، طلبه درس‌خوانده و فهیم و خوش‌نامی که آینده درخشانی در امور حوزوی و روحانیت داشت، رهبر این نهضت بود. مردی که دلش چون دریا و فکرش بسی بلند بود. نهضت جنگل نیز، مانند انقلاب مشروطیت، قصه پرغصه‌ای در دل و جان و ذهن ایران و ایرانی گردید؛ اما خاطره رشادت و دلاورمردی، آزادگی و میهن‌دوستی میرزاکوچک، در همیشه تاریخ خواهد ماند. میرزاکوچک جنگلی به‌عنوان یک روحانی مجاهد و اسلام‌خواه، می‌تواند الگویی برای جهان اسلام باشد و تفکر او باید در جامعه امروز ما جاری و ساری باشد؛ چون قیام او عدالت‌جویی و دفع ستمگری و بیگانه‌ستیزی بود.
در اینجا به ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره)، برای شاهد عرضم اشاره می‌کنم. ایشان فرمودند: «نماینده دولت انگلیس به میرزاکوچک‌خان می‌گوید: دولت انگلیسی طمع ارضی در ایران ندارد؛ ولی منافعی دارد که نمی‌تواند[از آن] چشم‌پوشی کند. اگر آماده‌ای منافع انگلیس را تأمین کنی، سلطنت کن؛ ولی میرزا قبول نکرد.»
نماینده انگلیس گفت من می‌روم و ۱۴ روز در کلکته هند هستم. فکر کن و اگر رأیت عوض شد، به من اطلاع بده. اگر قبول نکردی، انگلیس دست‌بردار نیست و رذل‌ترین مردم را بر مردم ایران مسلط می‌کند. میرزا پس از رفتن وی می‌گوید: «کدام شیرپاک‌نخورده‌ای را اگر بیاورند و این معاهده را با او انجام دهند که منظور ایشان رضا‌خان است و بعدها این معامله را با رضاخان انجام دادند.»
آزادگی، سلحشوری، مجاهدت، غیرت دینی و مردم‌داری، در طول زندگی سراسر مجاهدت سردار شهید جنگل او را به‌عنوان یک مشعل فروزان مقابله با استعمار و استثمار مطرح کرده است.

   تلاش برای تحقق عدالت در جامعه بشری ویژگی جبهه مقاومت است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی در این همایش، گفت: شیخ یونس به‌دلیل اینکه پدرش معروف به میرزابزرگ بود، به او میرزاکوچک می‌گفتند؛ ولی او مرد بزرگی از تبار مقاومت بود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: اگر بخواهیم ویژگی‌های میرزا را برشماریم، بسیار است؛ از جمله این ویژگی‌ها درک و درد دینی بود.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی، با اشاره به سطح علمی و دغدغه دینی میرزا کوچک، اظهار کرد: ایشان بالغ بر ۲۳ سال به تحصیل علوم دینی پرداخت و فهم بالایی در مباحث دینی داشت؛ او روحانی عالم‌ به‌زمانش بود و لذا درک و درد دینی داشت.
وی خاطرنشان کرد: نهضت میرزاکوچک از نوع تجزیه‌طلبی و قومیت‌گرایی نبود؛ او بصیرت دینی و سیاسی داشت.
نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر روحیه جهادی میرزاکوچک جنگلی، بیان کرد: جناب میرزا روحیه جهادی داشت و این روحیه را تا آخر حفظ کرد.
وی تصریح کرد: دوری از روحیه و تفکر ناسیونالیستی که متأسفانه این ویژگی را به‌نادرستی به این شخصیت بزرگ نسبت داده‌اند، از دیگر ویژگی‌های میرزا بود.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی، شناخت دقیق از ماهیت کمونیسم و بلشوئیسم را، از دیگر ویژگی‌های میرزاکوچک جنگلی برشمرد و تأکید کرد: پروفسور کریستین از اساتید برجسته دانشگاه فرانسه در کتابی در مورد میرزا نوشته است که میرزا در تاریخ ایران نه‌تنها یک قهرمان بزرگ برای رهایی از وابستگی که به یک الگوی منطقه‌ای خاص مبدل شده که در مقطع حساس تاریخ قاجار، نقش‌آفرین مهم بوده است.
وی نگاه دین در عرصه اجتماعی را متبلور در قیام میرزاکوچک جنگلی دانست و گفت: اگر اسلام می‌خواهد به‌طور کامل تحقق پیدا کند، باید از نگاه حداقلی نسبت به آن، پرهیز کرده و با نگاه حداکثری به آن به دنبال ظهور و بروزش در سطح جامعه باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه از جمله بروز و ظهوری که باید عالمان دینی به‌عنوان الگوهای مردم داشته باشند، حضور در عرصه مقاومت است، تلاش برای تحقق عدالت در جامعه بشری را، از ویژگی‌های اصلی جبهه مقاومت برشمرد و تصریح کرد: این جبهه به دنبال کشورگشایی و جنگ نیست؛ جبهه مقاومت، علیه ظلم زر و زور قیام می‌کند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی با اشاره به مورد تحریف واقع شدن نهضت جنگل و شخصیت میرزاکوچک جنگلی، گفت: گیلان استان فرهنگ و ادب با استعدادهای سرشار می‌باشد. تلاش گیلانی‌ها، همواره بر مبارزه با ظلم و ستم بوده است؛ لذا زوایای مختلف قیام میرزاکوچک‌خان را باید به‌دقت مورد بررسی قرار داد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پایان با اشاره به علل شکست نهضت جنگل، اظهار کرد: عواملی همچون فریب خوردن برخی از اصحاب میرزا، بی‌توجهی برخی از خواص به مسیری که باید قدم می‌گذاشتند، وجود نفوذی‌هایی در میان یاران میرزا و... از علل اصلی شکست این نهضت بود.

   قیام جنگل در حال تحریف است و باید با نهضت روایت از آن جلوگیری شود
حجت‌الاسلام حریزاوی قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی هم در این همایش، با اشاره به پیچیدگی‌های قیام مرحوم میرزاکوچک‌خان در عصر قاجار و حضور اجانب در کشور، اظهار کرد: ترسیم تکیه‌گاه نظری و فکری قیام ارزشمند جنگل و نسبت آن با انقلاب اسلامی، اولین مأموریت ما به‌عنوان مسئولان دستگاه‌های فرهنگی است.
وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری با عنوان جهاد تبیین و روایت، تصریح کرد: ما باید روایت صحیح از نهضت جنگل را ارائه دهیم؛ این قیام عظیم در حال تحریف است و نخبگان استان گیلان می‌بایست، با این تحریف مقابله نمایند.
حجت‌الاسلام حریزاوی مأموریت دوم روحانیت را، ارائه شخصیت میرزاکوچک‌خان به‌عنوان یک الگو برشمرد و تأکید کرد: یک به یک جوانان، امروز باید بدانند که این مرد بزرگ به چه می‌اندیشیده و علل صعود و فرود نهضت جنگل چه بوده است.
قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی برگزاری مراسمات بزرگداشت برای همه کسانی که در ایران و جهان پایه‌گذار حرکت‌های مقاومت بوده را لازم دانست و گفت: باید ارزش والای رهبران مقاومت در جهان؛ به‌ویژه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی که اجزای یک پیکره رو به آینده را تشکیل می‌دهند، بازآفرینی گردد.
وی با تأکید بر اینکه نخبگان باید نقطه‌نظرات میرزا را با اندیشه رهبران گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت در کشورهای مختلف مقایسه کنند، عنوان کرد: گره زدن بین معنا و مفهوم گردشگری، با معنا و مفهوم مقاومت در استان گیلان، باید مورد مداقه و بررسی قرار گیرد.
گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، سیدصادق الشرفی نماینده انصارالله یمن، حجت‌الاسلام عبدالله‌صالح معاون دبیرکل جنبش عمل اسلامی بحرین، شیخ‌عبدالله فودیا نماینده جنبش اسلامی نیجریه و دکتر مهدی فرخیان نماینده جنبش امل لبنان نیز در این همایش به سخنرانی پرداختند و بر لزوم تشکیل جبهه جهانی گروه‌های مقاومت و هم‌افزایی آن و مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار تأکید کردند.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه