هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نظرات و رهنمودهای رهبر انقلاب در خصوص عملکرد بقاع متبرکه، منشور ولایت است

آیت‌الله ری‌شهری در «پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی» عنوان کرد

نظرات و رهنمودهای رهبر انقلاب در خصوص عملکرد بقاع متبرکه، منشور ولایت است

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با حضور و سخنرانی آیات و حجج‌اسلام ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مروی تولیت آستان قدس رضوی، کلانتری تولیت آستان مقدس شاهچراغ، نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، ۲۴‌آذر در محل هتل کرامت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

    فرمایشات امام خامنهای  در مورد بقاع متبرکه چراغ راه همه است
به گزارش خبرگزاری شفقنا، آیت‌الله ری‌شهری در این اجلاسیه اظهار کرد: برگزاری این اجلاسیه‌ها باید مقدمه‌ای برای رسیدن به رهنمودهای راهگشای فرهنگی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب در حوزه هم‌افزایی بیشتر آستان‌های مقدس کشور باشد.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن نظرات رهبر معظم انقلاب، اجلاسیه‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه به اهداف اصلی خود نخواهد رسید، عنوان کرد: ایشان نقطه‌نظرهای وسیع و دقیقی در این حوزه‌ها دارند که باید چراغ راه همه ما شود.
وی با بیان اینکه استفاده از نظرات رهبر معظم انقلاب علاوه بر هم‌افزایی آستان‌های مقدس کشور، موجب هماهنگی بیشتر و توسعه همکاری‌ها نیز می‌شود، ادامه داد: بیان نقطه‌نظرات رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد بقاع متبرکه و رهنمودهای کارساز ایشان، باید به‌عنوان منشور ولایت قرار بگیرد تا شاهد تحول در حوزه هم‌افزایی آستان‌ها و بقاع متبرکه باشیم.
آیت‌الله ری‌شهری یادآور شد: امروز ما به‌عنوان تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه کشور وظیفه داریم، علاقه‌مندی مردم به اهل‌بیت(ع) را به سمت اهداف متبرک از پیش تعیین‌شده هدایت کنیم.

   به شبهات، با حفظ وحدت پاسخ داده شود
آیت‌الله سعیدی نیز در این اجلاسیه، با اشاره به سخنان اهانت‌آمیز امام جمعه اهل سنت آزادشهر و لزوم پاسخ به آن با حفظ وحدت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد، با توجه به سخنانی که از ائمه اطهار(ع) در خصوص شهر مقدس قم یاد شده است، این اجلاسیه می‌تواند نسبت به ویژگی شهر مقدس قم موضع‌گیری کند.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) بیان کرد: بنابراین این مهم، بایستی در بیانیه اجلاس رسماً اعلام شود، شهر مقدس قم به‌عنوان شهر مورد عنایت اهل‌بیت(ع)، مرکز انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه حفظ شده و آنچه که مورد خدشه دشمن واقع شده، بازگردد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم، با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات دولت در راستای تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، افزود: در این راستا باید گام‌های بلندی در راه احیای آستان‌های مقدس برداشته شود.

   آستانها در احیای سنتهای اصیل فراموششده تلاش کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی هم در این اجلاسیه گفت: آستان‌ها می‌توانند در احیای سنت‌های اصیل فراموش‌شده و یا کمرنگ‌شده تلاش کنند و سنت‌های بسیار ارزشمند را پیگیری کنند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: آستان‌های مقدس باید در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و انقلابی وحدت رویه و هماهنگی داشته باشند که مصداقش در زمان کرونا اتفاق افتاد و من خبر دارم، از جلساتی که بین تولیت‌ها در شیوع کرونا رقم خورد. در آن زمان هماهنگی‌های زیادی انجام شد و تجربه خوبی بود و می‌توانیم در حوزه‌های دیگر وحدت‌ رویه‌ها را ادامه دهیم؛ مثلاً تحویل سال نو می‌تواند در آستان‌ها باشد و آنها با هماهنگی کار مشترک نو و جذابی همراه با معنویت را انجام دهند. وی اظهار کرد: ما به‌عنوان تولیت آستان‌ها در حوزه مجاورین کم‌کاری و از آن غفلت کردیم و باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: اگر بخواهیم به‌لحاظ فرهنگی، جامعه را تحت تأثیر قرار دهیم، باید در حوزه اجتماعی فعال باشیم. اگر از ظرفیت این آستان‌های شریف استفاده کنیم، دادگستری‌ها تعطیل می‌شوند و به‌برکت این انوار الهی، می‌توانیم بسیاری از مسائل اجتماعی را حل کنیم.

  صلح افراد و آزاد کردن زندانیان از کارکردهای اماکن زیارتی
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت هم در این اجلاسیه، ضمن اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات برای زائران به اماکن زیارتی خارج از کشور، گفت: اماکن زیارتی کارکردهای بسیار زیادی دارند که یکی از این کارکردها، صلح افراد و آزاد کردن زندانیان است‌. برای کارکردهای تبلیغی می‌توان از شیوه‌های دیگر استفاده کرد. در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در رابطه با هفت شهر عشق، مقدمات برنامه انجام شده و قرار است، سالنی به آن اختصاص دهند. این هفت شهر عشق، توصیحاتی درباره سامرا، نجف، کربلا و … دارد.
تأکید بیانیه پایانی بر تدوین سند ملی پدافند غیرعامل آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه و سند ملی زیارت
گفتنی است، در پایان پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی، بیانیه پایانی مشتمل بر  هشت بند توسط حجت‌الاسلام ذوالفقاری معاون بین‌الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی قرائت شد، که در بند هشت آن آمده است:
اجلاسیه پنجم بر پیگیری و تحقق کامل مصوبات این اجلاسیه و اجلاسیه‌های پیشین تأکید و دبیرخانه را ملزم به پیگیری و تحقق طرح‌های ذیل می‌نماید:
-استمرار اجرای مرحله دوم طرح نهضت آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، با عنوان «من قرآن را دوست دارم»؛
-تداوم اهتمام به اجرای فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با رویکرد اصلاح آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی با به‌کارگیری شیوه‌های نوین؛
-توجه به تدوین سند ملی پدافند غیرعامل آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه و برنامه‌ریزی و تدارک الزامات اجرائی آن؛
-اهتمام جدی به ایجاد زمینه گره‌گشائی از مشکلات زائر و مجاور، با استفاده از ظرفیت‌های موجود و جلب مشارکت خیران؛
-پیگیری تفاهم‌نامه بهینه‌سازی و توسعه سرمایه‌گذاری موقوفات و مستغلات میان آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه کشور؛
-پیگیری و همکاری در تدوین سند ملی زیارت توسط دبیرخانه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه