هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

امروز باید به‌صورت ایجابی مکتب اهل‌بیت(ع) را به جهانیان معرفی کنیم

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

امروز باید به‌صورت ایجابی مکتب اهل‌بیت(ع) را به جهانیان معرفی کنیم

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: ما در آینده نیازمند کلینیک‌های بی‌هویتی هستیم؛ چراکه در آینده برخی از افراد به بی‌هویتی می‌رسند و باید درمان شوند؛ در این میان مکتب اسلام می‌تواند پاسخ همه بحران‌های فکری را بدهد و کرامت جامع انسانی در دین اسلام دیده شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی، ۲۴‌آذر در نشست بررسی اولویت‌ها و راهکارهای نشر معارف اهل‌بیت(ع) در عرصه بین‌الملل که در سالن جلسات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش و با بیان اینکه پژوهش‌ها باید در راستای نیازهای آن منطقه و جامعه باشد، ادامه داد: نقش مجمع در خصوص معارفی که امروز در دنیا عرضه می‌کنیم، می‌تواند نقش ‌برجسته‌ای باشد. ما باید در مسیری حرکت کنیم که این مرجعیت به ذائقه جامعه بشریت خوش بیاید. در واقع امروز نیازمندیم که به‌صورت ایجابی مکتب اهل‌بیت(ع) را به جهانیان معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه، ظلم‌ستیزی، معنویت‌گـرایی و عدالت‌گـرایی از ویژگی‌های دین مبین اسلام بوده و شاخصه مهم اسلام مسئولیت‌پذیری است، تصریح کرد: مکتب اسلام می‌تواند پاسخ همه بحران‌های فکری را بدهد. ما در آینده نیازمند کلینیک‌های بی‌هویتی هستیم؛ چراکه در آینده برخی از افراد به بی‌هویتی می‌رسند و باید درمان شوند؛ حال آنکه کرامت جامع انسانی در دین اسلام دیده شده است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ابراز کرد: ما با بحران خانواده و روابط انسانی در بین همه افراد در ادیان مختلف روبه‌رو هستیم که علت آن هم، فاصله‌گرفتن از معارف اهل‌بیت(ع) است. یکی از اهدافی که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته، خانواده و از بین ‌بردن هویت افراد است.
وی با بیان اینکه در روزگاری کشورهای اسلامی مرکز ثقل علم و نوآوری بودند، تأکید کرد: نباید در معرفی مکتب اهل‌بیت(ع) اصرار ما این باشد که افراد شیعه شود؛ بلکه ما باید مکتب اهل‌بیت(ع) را خوب بشناسیم و به افراد معرفی کنیم. اسلام دین خشونت نیست و این موضوع باید در افکار پیروان ادیان دیگر خصوصاً در کشورهای غربی تبیین شود.

   معارف اهلبیت(ع) باید بهصورت آکادمیک بیان شود
به گزارش خبرگزاری ابنا، نماینده ولی‌فقیه در هندوستان هم در این نشست، مردم شبه‌قاره را پیشگام نشر معارف اهل‌بیت(ع) عنوان کرد و گفت: تاکنون حدود 20 هزار کتاب به زبان اردو در شبه‌قاره منتشر شده است. در گذشته هم، هیچ کشوری مانند هندوستان در زمینه نشر معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و دفاع از آن حضرات موفق نبوده است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی مهدوی‌پور افزود: بزرگترین دایرة‌المعارف دفاع از اهل‌بیت(ع) با نام «عبقات‌الانوار» توسط مرحوم علامه میرحامد حسین در لکهنو و کتاب «عماد‌الاسلام» نیز یادگار سید دلدارعلی غفران‌مآب در 20 جلد است. در مجموع 50 هزار کتاب خطی امروزه از علمای گذشته هندوستان در دسترس است.
نماینده ولی‌فقیه در هندوستان، با بیان اینکه مردم شبه‌قاره، فوق‌العاده روی اهل‌بیت(ع) حساس هستند و گاهی یک کتاب ممکن است، باعث تنش‌هایی شده و ده‌ها سال ادامه پیدا کند، تأکید کرد: در انتشار و توزیع کتاب در شبه‌قاره باید حساسیت‌های این منطقه در نظر گرفته شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور ادامه داد: اگر بخواهید کتاب‌ها در مجامع علمی، آکادمیک و دانشگاهی هند راه پیدا کند، باید آموزه‌های اهل‌بیت(ع) به‌صورت تئوری‌های اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و اخلاقی عرضه شود؛ یعنی زبان آکادمیک در آن در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه در شبه‌قاره، بحث عرفان یک صبغه غالب است و مردم آنجا احساسی و عاطفی هستند، گفت: از این‌رو موضوع عزاداری در شبه‌قاره بسیار امر مهمی است و با هویت شیعه عجین شده است. ارتباط آنان با امام حسین(ع) و جریان عاشورا ارتباطی راسخ است. هم هندوها و هم سیک‌ها و مسلمانان شیعه و اهل‌سنت، گرایش به مباحث عرفانی دارند. در این زمینه ترجمه کتاب‌هایی حاوی ادعیه به زبان‌های هندی و انگلیسی، خیلی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور با اشاره به شبهاتی جدید در فضای مجازی، گفت: کتاب‌هایی که منتشر می‌شود، باید ناظر به شرایط روز باشد؛ شبهاتی که امروزه در فضای مجازی منتشر می‌شود، سابقه ندارد و یا به این گستردگی نبوده است. در شبه‌قاره در زمینه پاسخ به شبهات، کارهای زیادی صورت گرفته و ده‌ها کتاب منتشر شده است؛ با این حال باید شبهات جدید رصد شده و پاسخ علمی به آنها داده شود.
وی با بیان اینکه وظیفه ما تنها انتشار معارف اهل‌بیت(ع) نیست و باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، اضافه کرد: باید مطالعه کنیم، در هر جامعه‌ای که مسلمانان حضور دارند، از جهت فرهنگ اسلام چه ضعف‌هایی در بین آنها وجود دارد. انقلاب اسلامی ایران در فرهنگ جامعه و باورها و سنت‌ها تحول ایجاد کرد و تأثیرگذار بود. در جامعه هندوستان هم، درعین حالی‌که احساسات دینی بسیار بالاست، معرفت دینی پایین است و در موارد زیادی در زمینه فرهنگ شیعی، خلأ وجود دارد که در این راه باید از یک‌سری خرافات و رسم و رسومات و عادات بی‌جا دوری و فرهنگ شیعی درست تعریف شود که این کار با جریان‌سازی فکری و کار مطالعاتی ممکن است.
گفتنی است، در حاشیه این نشست، آیین رونمایی از اولین مجموعه کتاب گویا به‌نام «حقیقت آن‌گونه که هست» با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و جمعی از مدیران مجمع و طلاب و فضلا برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه