هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عزم راسخ حوزه علمیه بر تقویت هنرهای دینی و تبلیغی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه عنوان کرد

عزم راسخ حوزه علمیه بر تقویت هنرهای دینی و تبلیغی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، مسجد و جمعیت را دو موضوع و محور بخش ویژه هشتمین جشنوراه هنر آسمانی دانست و گفت: بیانیه گام دوم، تمدن‌سازی و محوریت قرآن و اهل‌بیت(ع)، از پایه‌های اصولی جشنوراه هنر آسمانی است و در ارزیابی آثار، به این ملاک‌ها و محورها توجه خواهیم نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، ضمن اشاره به مسئله هنر در حوزه‌های علمیه، گزارشی از برگزاری جشنواره هنر آسمانی ارائه کرد و گفت: جشنواره هنر آسمانی، رسماً از سال ۱۳۸۴ آغاز به‌کار کرده و در این دو دهه آثار و برکات فراوانی در تقویت هنر در حوزه داشته است؛ به‌گونه‌ای که برگزاری این جشنواره، انگیزه فراوانی را برای خلق آثار ارزشمند در عرصه هنر دینی و تبلیغ دین ایجاد نموده است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در توجه به هنر، اداره‌ای را در معاونت فرهنگی و تبلیغی ایجاد نموده است، خاطرنشان کرد: توجه ساختاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نسبت به مقوله هنر، نشان‌دهنده عزم راسخ حوزه‌های علمیه بر تقویت حوزه هنرهای دینی و تبلیغی است؛ رهبر معظم انقلاب نیز بارها جویای جایگاه هنر در حوزه‌های علمیه بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، طرح جامعی را برای هنر در ابعاد مختلف طراحی نموده، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت هنری به طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه سراسر کشور، از نخستین اهداف این طرح جامع است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری ابراز کرد: مرکز آموزش‌های مهارتی حوزه‌های علمیه، بیش از ۴۰۰ کارگاه مهارتی را برگزار می‌کند که تعدادی از این کارگاها، در زیرمجموعه شاخه هنر ترسیم و تعریف شده‌اند.
وی به ایجاد رشته تبلیغ و ارتباطات در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ابراز کرد: جشنوراه هنر آسمانی در دوره هشتم، از پانزده آبان‌ماه آغاز شده و طلاب و روحانیون می‌توانند آثار خود را تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۰ به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند. ۱۵ بهمن‌ماه سال جاری هم مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره هنر آسمانی برگزار خواهد شد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه موضوعات جشنواره در دو بخش عمومی و بخشی ویژه دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، امیدآفرینی، مدیریت جهادی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و اعتیاد، از مهمترین موضوعات بخش عمومی است که ناظر به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.
وی موضوع مسجد و جمعیت را دو موضوع و محور بخش ویژه هشتمین جشنوراه هنر آسمانی دانست و گفت: بیانیه گام دوم، تمدن‌سازی و محوریت قرآن و اهل‌بیت(ع)، از پایه‌های اصولی جشنوراه هنر آسمانی است و در ارزیابی آثار، به این ملاک‌ها و محورها توجه خواهیم نمود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با بیان اینکه رشته‌های هنری در جشنواره هنر آسمانی، در دو بخش هنرهای نمایشی و هنر‌های تجسمی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: «کارگردانی»، «تهیه‌کنندگی»، «بازیگری»، «فیلم‌نامه»، «نمایش‌نامه» و «بازی‌نامه» رشته‌های بخش هنرهای نمایشی و «طراحی»، «نقاشی»، «گرافیک»، «تصویری‌سازی»، «خوشنویسی»، «عکاسی»، «نگارگری» و «کاریکاتور»، رشته‌های بخش هنرهای تجسمی را تشکیل می‌دهند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، به شرایط پذیرش آثار هنری در هشتمین جشنواره هنرهای آسمانی اشاره نمود و افزود: عدم ارسال اثر هنری در ادوار گذشته جشنواره، مرتبط بودن با یکی از موضوعات جشنواره، جدید بودن و حداکثر در دو سال اخیر تولید شده باشد، حائز رتبه نشدن در جشنواره‌های رسمی کشور و مؤثر و تعیین‌کننده بودن نقش صاحب اثر در تولید و خلق آن، از مهمترین شرایط پذیرش آثار در دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی است.
وی به برخی دیگر از شرایط شرکت در این جشنواره اشاره نمود و یادآور شد: هر فرد تنها در دو رشته هنری می‌توانند شرکت نماید، در هر رشته، تنها سه اثر پذیرفته خواهد شد؛ در هر رشته هنری، شرایط دیگری نیز وجود دارد و عزیزان می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی هشتمین جشنواره هنرهای آسمانی مراجعه نموده و آثار خود را بر اساس شرایط ارسال نمایند.
جوایز جشنواره هنرهای آسمانی، از دیگر بخش‌های مورد تأکید حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری بود. وی در این زمینه گفت: در هشتمین جشنواره هنرهای آسمانی، به نفرات برگزیده رشته‌های مختلف بخش‌های دوگانه جشنواره تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون تومان به‌صورت نقدی پرداخت خواهد شد.
وی در بخش پایانی سخنان خود، تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در جشنوراه هنر آسمانی، می‌توانند آثار خود را در پایگاه اینترنتی جشنواره هنر آسمانی به‌نشانیwww.honareasemani.ir بارگذاری و یا به‌صورت پستی به آدرس دبیرخانه به‌نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع شهید صدوقی فاز ۷، طبقه دوم دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی ارسال نمایند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه