هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

علامه نائینی حق استادی بر گردن تمام علمای متأخر دارد

آیت‌الله علیدوست در نشست خبری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی

علامه نائینی حق استادی بر گردن تمام علمای متأخر دارد

کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، به زبان فارسی و عربی و همزمان در شهرهای مختلف ایران و عراق به‌ویژه در حوزه قم و نجف برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه آیت‌الله علیدوست، دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی 7 دی در نشستی با اصحاب رسانه، خدمت در فرایند برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی را توفیقی الهی دانست و با بیان اینکه علامه نائینی حق استادی بر گردن تمام علمای متأخر دارد، اظهار کرد: زمانی که در محضر علمی این عالم فرزانه می‌نشینیم، حضور در جمع استاد را به‌خوبی لمس می‌کنیم؛ سیره علمی، عملی و اخلاقی ایشان، الگوی خوبی برای همگان است.
آیت‌الله علیدوست، به شخصیت اصولی میرزای نائینی اشاره نمود و یادآور شد: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی بر آن است تا ضمن مقابله با مصادره شخصیت میرزای نائینی، ایشان را آن‌گونه که هست و بدون اینکه لباس خاصی بر شخصیت حقوقی ایشان بپوشاند، معرفی کند.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، با بیان اینکه به‌پشتوانه این کنگره بین‌المللی، میان حوزه قم و نجف، قرابت زائد‌الوصفی شکل خواهد گرفت، اذعان کرد: حوزه نجف اشرف از همان آغازین مراحل برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، در جریان تمام فرآیندها قرار گرفته و مشارکت فعالی داشته است.
وی فقه، اصول، تفسیر قرآن، حدیث، اندیشه سیاسی، سیره و زندگی‌نامه را از عناوین مهم در شخصیت‌شناسی میرزای نائینی دانست و یادآور شد: میرزای نائینی در اصول و فقه صاحب مکتب بوده، و این موضوع رفتارها و نظریات علمی ایشان در حوزه‌های دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده است.
آیت‌الله علیدوست، موضوع تفسیر و آیات‌الاحکام و فلسفه‌های مضاف را از دیگر حوزه‌های دانشی مورد توجه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی عنوان و ابراز کرد: برآنیم تا آثار میرزای نائینی را تحت عنوان موسوعه میرزای نائینی دربردارنده کتاب‌های چاپ شده و آثار چاپ‌نشده، ارائه نمائیم.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، زندگی‌نامه و اخلاق میرزای نائینی را اسوه و الگویی برای حوزویان دانست و یادآور شد: خروجی علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، در قالب‌های مختلف پیگیری می‌گردد.
وی به سیاست‌های علمی و اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی اشاره کرد و یادآور شد: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، امتداد موسع کارهایی است که تاکنون در راستای قرابت حوزه قم و نجف صورت گرفته است.
آیت‌الله علیدوست در پایان سخنان خود، از همیاری و همکاری اصحاب خبر و رسانه برای پیشبرد رسالت‌های دینی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی تقدیر نمود.

  اصحاب رسانه، آنگونه که شایسته جایگاه علم و فقاهت است، وارد میدان شوند
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال دبیرکل کنگره بین‌المللی میرزای نائینی هم در این نشست، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری کنگره، اظهار کرد: آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به پاسداشت عالم جلیل‌القدر میرزای نائینی و به پاسداشت یکصدمین سالگرد هجرت و تبعید ایشان به‌همراه جمعی از علمای حوزه نجف به حوزه قم، برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی را برای سال ۱۴۰۱ و مصادف با یک‌صدمین سالگرد مهاجرت این عالم فرزانه ترسیم نموده‌اند.
وی با بیان اینکه ریاست عالی محتوایی و علمی کنگره بر عهده آیت‌الله استادی نهاده شده است، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های محتوایی و علمی کنگره، در شورایی با عنوان شورای علمی با ریاست آیت‌الله استادی تدبیر می‌گردد؛ شورایی اجرایی به دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی نیز، تمام زوایای اجرایی کنگره را برنامه‌ریزی و تصویب می‌کند.
دبیرکل کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، با اشاره به اینکه در شورای سیاست‌گذاری علمی و محتوایی، کمیته‌های تخصصی متکفل کار علمی و محتوایی این کنگره هستند، اظهار کرد: مسئولیت همه کمیته‌ها و مباحث محتوایی در تمام ابعاد اجرایی و تست‌ها و داوری‌های علمی به آیت‌الله علیدوست واگذار شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال با بیان اینکه انتظار داریم، اصحاب رسانه آن‌گونه که شایسته جایگاه علم و فقاهت و یکصدمین سالگرد این هجرت تاریخ‌ساز است، وارد میدان شوند، تصریح کرد: در فرایند سیاست‌گذاری این کنگره، با بیوت مراجع عظام، شخصیت‌های برجسته حوزوی و اساتید و مراجع معزز قم و نجف، ارتباط مطلوبی برقرار شده است.

 کنگره به زبان فارسی و عربی برگزار خواهد شد
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی نیز در این نشست، با بیان اینکه این کنگره به زبان فارسی و عربی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی همزمان در شهرهای مختلف ایران و عراق به‌ویژه در حوزه قم و نجف برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۱۰ نشست علمی در موضوعات مختلف برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حوزه علمیه نجف، حوزه‌های علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعة المصطفی(ص)، آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و… در برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی مشارکت خواهند داشت.
وی شناسایی و تهیه آثار فقهی و حوزه‌های دیگر علوم اسلامی میرزای نائینی را، از رویکردهای مهم این کنگره توصیف و ابراز کرد: برنامه تولید نرم‌افزار، ارتباط با مراکز و نهادها، دیدار با شخصیت‌های علمی، دعوت از شخصیت‌های علمی برای تدوین مقالات فاخر، برنامه‌ریزی مصاحبه علمی با علمای حوزه‌های علمیه قم و نجف، از رویکردهای این کنگره است.
رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، میرزای نائینی را شخصیتی بین‌المللی توصیف و اذعان کرد: دیدگاه‌های علمی، سیاسی و اصولی میرزای نائینی فراتر از دیدگاه‌های علمی ایشان است که در حوزه قم و نجف مطرح می‌گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان با بیان اینکه فرصت ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ خواهد بود، اظهار کرد: ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ آخرین فرصت دریافت آثار و مقالات علمی خواهد بود.
در بخش پایانی این نشست، از پوستر، سایت و تیزر کنگره بین‌المللی میرزای نائینی رونمایی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه