هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

توصیه‌های مراجع عظام تقلید به اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه

توصیه‌های مراجع عظام تقلید به اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه

اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی دیدار کردند. در ابتدای این دیدارها، آیت‌الله حسینی بوشهری و آیت‌الله اعرافی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شورا و نیز حوزه‌های علمیه ارائه کردند.

توصیههای هشتگانه آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار با تقدیر و تشکر از حاضران در جلسه، گفتند: نکاتی که اشاره شد، حاکی از این است که آقایان، همت بلندی در جهت انجام مقاصد حسنه دارند و انشاء‌الله تحت توجهات حضرت ولی‌عصر(عج)، بتوانند رضای آن بزرگوار را فراهم نمایند.
معظم‌له در ادامه، با اشاره به اهمیت سیره و روش علمای سلف در کسب توفیقات بزرگ، توصیه‌های مهمی ارائه نمودند.
• لزوم حفظ امانت اهلبیت(ع)
ایشان در قسمتی از این توصیه‌ها، بیان کردند: حوزه‌های علمیه، امانت حضرت امام صادق(ع) و حضرت ولی‌عصر(عج) است و حفظ آن بر همگان واجب و لازم است. علمای بزرگ ما، از این امانت با تمام توان و تلاش مراقبت نمودند و امروز وظیفه همه ماست که این امانت را به بهترین وجه حفظ کنیم.
 محوریت معارف اهلالبیت(ع)
معظم‌له در ادامه، با اشاره به اهمیت تکیه بر معارف اهل‌بیت(ع) در حوزه‌های علمیه تأکید کردند: حوزه ما، باید حوزه احادیث، معارف، فقه و کلام اهل‌بیت(ع) باشد. آن چیزی که علمای ما به‌واسطه آن، حافظ سنت‌های حوزه‌های موفق علمیه بودند، همین محوریت است.
وجوب حفظ استقلال حوزههای علمیه
توصیه بعدی حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره استقلال حوزه‌های علمیه بود که معظم‌له با توجه به سیره سلف حوزه‌های علمیه موفق، افزودند: آن چیزی که حقیر همیشه بر آن تأکید دارم، لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه است. امتیاز بزرگ حوزه‌های شیعی، همین استقلال در همه جهات است که مایه عزت شیعه و علمای آن شده است. هرچه استقلال حوزه‌های علمیه برقرارتر باشد، توفیقات بیشتری نصیب حوزه‌های بزرگ علمی می‌شود.
ضرورت رسیدگی به معیشت طلاب
ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود، خاطرنشان کردند: در دوران گذشته، مشکلات و گرفتاری‌های بسیار زیادی برای آقایان علما و طلاب بود که آن بزرگواران همه آن سختی‌ها را با خلوص نیت و تلاش زیاد متحمل می‌شدند. اکنون هم گرچه شرایط زندگی تا حدی بهتر شده است؛ لیکن باید تلاش جدی کرد تا مشکلات معیشتی موجود برای عزیزان طلاب تا حدی رفع شود که بتوانند، بدون دغدغه و نگرانی، در ادای وظایف خود اهتمام داشته باشند.
لزوم احیای موقوفات حوزههای علمیه
این مرجع تقلید در ادامه توصیه‌های خود، مسئولان شورای‌عالی حوزه‌های علمیه را، به احیای موقوفات سفارش کرده و گفتند: از زمان‌های گذشته، پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، موقوفات بسیاری را به‌نام حوزه‌های علمیه در جهت ترویج معارف دین و تعالیم نورانی اهل‌بیت(ع) وقف می‌کردند که هزینه‌ها و مخارج حوزه‌های علمیه، از همین موقوفات تأمین می‌شد. اکنون هم باید این موقوفات را احیا کرد و درآمد آن را صرف اهداف والای حوزه‌های علمیه نمود.
ضرورت ارتباطگیری با جهان اسلام
ایشان در ادامه با بیان اهمیت ارتباط حوزه‌های علمیه با جهان اسلام، گفتند: یکی از توصیه‌های همیشگی حقیر این است که حوزه‌های علمیه، باید با جهان اسلام ارتباط دائمی علمی و دینی داشته باشند؛ مخصوصاً با کشوری همچون مصر و مرکز علمی جامع الأزهر که بسیار مهم است. حقیر از ابتدا و در زمان استاد اعظم آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) با برخی از اساتید آنجا مرتبط بودم و ارتباط با مصر و آن مرکز را ضروری و مهم می‌دانم.
لزوم حفظ احترام اساتید
معظم‌له در قسمت دیگری از بیانات خود افزودند: همه اساتید و بزرگوارانی که در حوزه‌های علمیه تلاش و اهتمام دارند تا فقه، حدیث و معارف اهل‌بیت(ع) را ترویج و نشر دهند، محترم و بزرگوار هستند و باید شئون آن عزیزان به‌صورت کامل رعایت شود و استقلال و احترام آنها همیشه محفوظ باشد.
لزوم توجه جدی به امر تبلیغ وتعظیم شعائر
این مرجع تقلید، یکی از شاخصه‌های بارز حوزه‌های علمیه را تبلیغ و رساندن معارف قرآن و اهل‌البیت(ع) به تشنگان حقیقت دانسته و گفتند: جهانِ امروز نیاز به معارف ناب و نجات‌بخش قرآن و اهل‌بیت(ع) دارد؛ حوزه‌های علمیه از ابتدا تاکنون، به این نکته توجه داشتند و اکنون هم، باید با جدیت بیشتر، این امر دنبال شود. در همه سال و به‌خصوص ایام تبلیغی مثل ایام جانسوز فاطمیه، وظیفه داریم معارف بسیار غنی و ارزشمندی را که در اختیار داریم، به گوش همه جهانیان برسانیم و در این مسیر، از تمام امکانات به‌خصوص رسانه‌ها بهره‌مند شویم.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان این دیدار، با تقدیر و تشکر مجدد از اعضای این شورا، ضمن مسألت توفیقات بیشتر برای حاضران در خدمت به طلاب، بیان کردند: حقیر افتخار می‌کنم که خدمتگزار کوچکی برای آقایان طلاب باشم و بتوانم، در حد توان به این عزیزان خدمت کنم. بدانید اول کسی که از اقدام و تلاش جهت حفظ و تقویت حوزه علمیه و خدمت به طلاب عزیز خوشحال می‌شوند، حضرت ولی‌عصر(عج) می‌باشند.

  مسائل مستحدثه و جدید در مجله تخصصی مورد بحث و کنکاش علمی قرار گیرند
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شورا، بر تلاش برای نزدیک ساختن افکار و نظرات تأکید کرده و گفتند: باید نشریه‌ای علمی و تخصصی برای حوزه داشته باشیم که نظریات تمامی متخصصان و صاحب‌نظران در آن گردآوری شود تا نسبت به نزدیک ساختن هرچه بیشتر آرا و نظرات اقدام عملی انجام گیرد.
ایشان مسائل مستحدثه و جدید مانند ارز دیجیتال و امثال آن را از جمله مواردی برشمردند که باید در این مجله تخصصی مورد بحث و کنکاش علمی قرار گیرد.
معظم‌له با انتقاد از بی‌نظمی در برخی برنامه‌های حوزه‌های علمیه، در ادامه افزودند: یکی از واقعیت‌ها این است که می‌گویند: اگر حوزویان جذب دانشگاه‌ها یا دستگاه‌های قضائی یا آموزش و پرورش شوند، حوزه دچار ضایعه می‌شود؛ ولی نظر ما برعکس این است و معتقدیم که می‌توان به‌جای اینها، افراد دیگری را جذب حوزه‌های علمیه کرد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، در ادامه توصیه‌های خود به مسئولان شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، از ضرورت اصلاحات در حوزه سخن گفته و بیان کردند: من مدتی روی این مسئله فکر کرده‌ام که اگر ما بخواهیم حوزه را اصلاح کنیم، باید حوزه در حوزه ایجاد کنیم؛ یعنی درون این حوزه، حوزه دیگری ایجاد کنیم؛ یعنی بررسی کنیم و از میان پنجاه هزار طلبه، ده هزار طلبه مستعد را انتخاب کنیم و برای آنها علاوه بر برنامه حوزه، برنامه درسی دیگری بگذاریم و برنامه‌های علمی جامع‌تری را برای آنها تدوین کنیم و شهریه افزون‌تری هم بپردازیم تا بتوانیم از میان آنها طلاب شایسته و نخبه را پرورش دهیم؛ البته این کار باید با برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد.
معظم‌له بر ضرورت احیای موقوفات حوزوی اشاره کرده و افزودند: باید هیئتی قوی تشکیل گردد تا موقوفات فراوانی که برای حوزه است، بازپس‌گیری و احیا گردد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان این دیدار، برگزاری این‌گونه جلسات میان مراجع و شورای عالی حوزه را خوب و مثبت برشمرده و از تلاش‌ها و احساس مسئولیت اعضا تشکر کرده و گفتند: شما افسران لشکر امام زمان(عج) و مورد عنایات آن حضرت هستید و مشکلات هم با همکاری و تلاش همگان و نیز توسل و دعا انشاء‌الله حل خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه