هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

چگونه ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی خنثی می‌شود؟

چگونه ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی خنثی می‌شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 5دی با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام نوری همدانی و جوادی آملی آیات‌ حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه حجج‌اسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ایران و عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه دیدار کرد.

تبلیغ در عرصه بینالملل، نیازمند فرد فقیه و عالم است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار، با بیان اینکه مسئولیت انواعی دارد و مهمترین آنها مسئولیت اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم است، افزودند: مسئولیت فرهنگی و داشتن ارتباطات با مردم جهان مسئله مهمی است و این کار را هم باید افرادی به عهده بگیرند که در بیان معارف دینی قوی هستند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه ما باید اسلام ناب و اهل‌بیت (ع) را به دنیای امروز معرفی کنیم و این نیازمند فرد فقیه و عالم است در تبلیغ بین‌الملل است، اظهار کردند: معرفی اسلام اهل‌بیتی (ع) کار بزرگی است و باید تلاش فراوانی در این زمینه کرد.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پایان گفتند: مردم امروز تشنه اسلام ناب هستند و مسئله وقتی جدی‌تر می‌شود که مسلمانان زیر سلطه غرب قرار دارند و اگر ما اسلام ناب را درست و به‌موقع معرفی می‌کردیم، نباید مسلمانان گرفتار سلطه غرب می‌شدند.
ضرورت سواد عمیق قرآنی و روایی و تاریخی برای شناساندن اسلام، مسلمانان و ایرانیان
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار بیان کردند: عملی می‌تواند اثر داشته باشد که هم حسن فاعلی داشته باشد و حسن فعلی؛ این دو، برای همه امور رکن است. در تبلیغات نیز همین‌طور است؛ همه کارها و برنامه‌ها باید جامع بین حسن فعلی و حسن فاعلی باشد.
ایشان ادامه دادند: حسن، در این است که نیت برای خدا باشد. وقتی نیت الهی بود، کار ماندنی خواهد شد؛ اما اگر کار برای خدا نباشد، طبق بیان قرآن، این کار، بازی و لهو خواهد بود، و بازی در دستگاه خدا راه ندارد.
معظم‌له خاطرنشان کردند: کار باید عمیق باشد تا به مقصد برسد. باید هم اسلام، هم مسلمانان و هم ایرانیان را بر مبنای دو اصل حسن فعلی و حسن فاعلی، به‌درستی به جهانیان معرفی کنیم و این کار، هم یک سواد عمیق قرآنی و روایی و تاریخی لازم دارد تا مبلغ بتواند اسلام و ایران را با هم تقویت و معرفی کند و هم، یک غیرت دینی و ملی لازم دارد.
این مرجع تقلید ابراز کردند: سه عنصر را باید جمع کنیم تا معنی غیرت روشن شود؛ اول اینکه، حریم خود را حفظ کنیم؛ یعنی غیرزدایی داشته باشیم، دوم اینکه مؤدب باشیم و خود به حریم غیر وارد نشویم و سوم اینکه هویت خود را بشناسیم؛ یعنی هم حریم خود را بشناسیم و هم حریم دیگران را، تا نه کسی را به حریم خود راه بدهیم و نه وارد حریم دیگران شویم! در این صورت، ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی دیگر هیچ جایگاهی ندارد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی تأکید کردند: مبلغ ایران و اسلام بودن در خارج از کشور، وظیفه بسیار سنگینی است که یک مبلغ طیب و طاهر باسواد و آگاه نیاز دارد تا از این زمینه‌ای که به‌برکت انقلاب اسلامی پدید آمده است، به‌درستی بهره ببرد.
ایشان با اشاره به عظمت، شرافت و مردانگی ملت ایران در طول تاریخ، خاطرنشان کردند: مردم ما شریف‌ترین مردم جهان هستند و این مسأله را در جریان دفاع مقدس و بعد از آن، که همه جهان علیه ما اقدام کردند، ثابت کردند. دشمن حتی بعد از قطعنامه که مردم ما از جبهه‌ها برگشتند، فرصت را غنیمت شمرد و به‌وسیله منافقین، عملیات مرصاد را شروع کرد. با وجود همه این دشمنی‌ها، شرافت ملت ایران این بود که بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، با این‌همه مصیبتی که از صدام دیده بودیم، در جریان حمله رژیم بعث عراق به کویت، حتی یک گلوله از سمت ما به عراق شلیک نشد و پای قرارداد خود حتی با دشمن بعثی ماندیم. این شرف و تمدن ایران اسلامی است که نتیجه تأسی به قرآن و عترت است.
فرهنگ دینی باید بهعنوان فرهنگ غالب مطرح شود
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در این دیدار، با یادآور شدن تأثیر راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی به جهانیان، استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه را ضروری دانست و گفت: عرصه بزرگ و مهم فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مقتضی حضور جدی حوزه‌های علمیه است.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید نیازهای خود اعم از پژوهشگر، محقق و مبلغ را به حوزه علمیه عرضه کنید؛ اما بدانید که صرف مطالبه‌گری از حوزه جوابگو نیست و باید جایگاهی نیز، در این تصمیم‌گیری‌ها، برای حوزه در نظر گرفته شود.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، سابقه حوزه علمیه در عرصه بین‌الملل را یادآور شد و تصریح کرد: حوزه علمیه قم، در گذشته، در عرصه بین‌الملل محوریت و مرکزیت داشت و امروزه نیز، وجود نماینده حوزه علمیه در مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضروری است.
وی با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ در جامعه خاطرنشان کرد: فرهنگ زیربناست و سایر امور حول محور فرهنگ شکل می‌گیرند. فرهنگ دینی باید در دنیا به‌عنوان فرهنگ غالب مطرح شود؛ نه اینکه صرفاً اینجا بنشینیم و ناظر غلبه فرهنگ غربی در دنیا باشیم.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، ارتباط با ملت‌ها را در کنار ارتباط با دولت‌ها، مهم ارزیابی کرد و گفت: ارتباط با ملت‌ها که از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی است، باید بیش از آنچه که شاهد آن هستیم، تقویت شود.
امام جمعه موقت قم ادامه داد: در معرفی اسلام و انقلاب و باورمند کردن دیگران به آن، علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته است، فاصله زیادی با حد مطلوب وجود دارد و بیشتر این کمبودها در مقام اجراست. اگر در تحقق اسناد بالادستی کوشش کنیم، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌گردد. وی ضمن اشاره به اهمیت ارتباط با ایرانیان خارج از کشور افزود: ایرانیان خارج از کشور نیازمند توجه ویژه و مستمر در عرصه فرهنگی هستند. مبادا این عزیزان یا فرزندانشان از فرهنگ ملی و مذهبی ما دور بمانند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را مورد خطاب قرار داد و گفت: مسئولیت خود را با نگاهی نو و به‌صورت جدی دنبال کنید و از تجربیات خود در جهت ایجاد تحول استفاده نمائید.
فعالیت ۳۰۰ مؤسسه و نهاد حوزوی در قم
آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار گفت: پس از انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم رشد و شکوفایی گسترده‌ای داشته است.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: نزدیک به یکصدهزار طلبه، اعم از حوزه‌ علمیه خواهران، جامعة ‌المصطفی(ص) و جامعة‌الزهرا(س) در قم پرونده‌ علمی و آموزشی دارند که در طول عمر حوزه‌های علمیه بی‌سابقه است.
وی با اشاره به بی‌سابقه بودن تنوع ملیتی و تعدد جنسیتی طلاب، اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار استاد، محقق و پژوهشگر در قم حضور دارند و نزدیک به ۳۰۰ مؤسسه و نهاد کوچک و بزرگ در حوزه علوم انسانی و اسلامی و... فعالیت می‌کنند.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: قم در واقع یک مقر ارتباط و فرماندهی برای حدود 2هزار واحد کوچک و بزرگ در ایران و جهان است و حوزه علمیه برادران و خواهران، امتداد کشوری و جامعة ‌المصطفی(ص) امتداد بین‌المللی دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در بحث توافق‌نامه‌های حوزه با سایر نهادها، توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که دبیرخانه مشترک داشته باشد و برنامه پنج‌ساله از آن بیرون بیاید دارای اولویت است؛ مثل تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش داریم.
لزوم توسعه برنامههای آموزشی دینی در خارج از کشور
به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نیز در این دیدار با تأکید بر لزوم توسعه برنامه‌های آموزشی دینی و قرآنی در خارج از کشور، گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج معارف اهل‌بیت(ع) در دستور کار قرار بگیرد.
نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ایران، با بیان اینکه صدور انقلاب اسلامی، با انتقال معارف اسلامی به جهان محقق می‌شود، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌های فرهنگی و دینی بسیار خوبی دارد که باید در این زمینه از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه جوانان برای تبلیغ معارف اهل‌بیت(ع) استفاده شود.
وی تصریح کرد: باید سعی شود، از تمامی ظرفیت‌ها، به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی عمق و غنای بیشتری ببخشیم.
جامعة المصطفی، توسعهدهنده زبان فارسی در دنیاست
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی هم در این دیدار، با اشاره به عضویت جامعة المصطفی العالمیه در اتحادیه‌های دانشگا‌ه‌های جهان، اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و اقیانوسیه، وجود ۱۵۰ رشته و گرایش برای تربیت دانش‌پژوه در آن و...، افزود: یکی از فعالیت‌های مهم که در جامعة المصطفی وجود دارد، آموزش زبان فارسی است. در این مسئله المصطفی صاحب سبک و دارای تجربه بسیار خوبی است و توانسته است، در گسترش زبان فارسی نقشی مهمی در دنیا ایفا کند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه بیان کرد: تعداد افراد آموزش‌دیده این نهاد بسیار زیاد است و این افراد به‌عنوان سرمایه فرهنگی المصطفی در دنیا به شمار می‌روند.
این استاد حوزه علیمه قم خاطرنشان کرد: اما در مورد تفاهم‌های بین دو مرکز، ما تأکید بر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه داریم و معتقدیم، این دو مجموعه می‌توانند کامل‌کننده همدیگر باشند.
باید زبان دیگران را بفهمیم تا بتوانیم کارهای اثرگذاری انجام دهیم
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور هم در این دیدارها، به تشریح فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور پرداخت و گفت: این سازمان با داشتن بیش از ۸۰ نمایندگی فرهنگی در اقصی‌نقاط جهان در تلاش است تا با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان کارشناسان در قالب فعالیت‏های متنوع فرهنگی، مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن این مرز و بوم و دین مبین اسلام و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آشنا کند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به تأکید امروز رهبر معظم انقلاب بر اهمیت روایت حقایق انقلاب، اظهار کرد: ما الآن در جنگ روایت‌ها هستیم و باید زبان دیگران را بفهمیم تا بتوانیم کارهای اثرگذاری انجام دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر تقویت کرسی‌های آزاداندیشی، عنوان کرد: گسترش فعالیت‌های قرآنی در خارج از کشور از جمله رئوس فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و ما در این راستا بیش از پیش تلاش می‌کنیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه این سازمان می‌تواند به بین‌المللی شدن و غنای فعالیت حوزه علمیه قم کمک کند، گفت: همه تلاش ما این است که مبانی دینی اسلام ناب را به دنیا معرفی کنیم و این زمانی میسر می‌شود که از همه ظرفیت‌های کشور برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور افزود: انقلاب اسلامی پدیده تمدن‌ساز است و باید براساس پیشرفت، تولید محتوا و نظریه‌پردازی کنیم.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید نگاه علمی‌تری به مراکز علمی دنیا داشته باشیم، گفت: ما الآن دارای ۸۰ نمایندگی در ۶۵ کشور هستیم و زمانی می‌توانیم در دنیا اثرگذار باشیم که بازوهای بین‌المللی حوزه علمیه مانند جامعة المصطفی العالمیه هم به ما کمک کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه