هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی

دغدغه مشترک مراجع عظام تقلید در دیدار با رئیس جمهور

حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور و هیئت همراه در دومین روز از سفر استانی خود به شهر مقدس قم، ۱۰‌دی به‌طور جداگانه با آیات عظام صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی و آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین دیدار کردند. لزوم ایجاد امید در جامعه، بهبود وضع معیشتی مردم رفع اساسی مشکل گرانی، خودکفایی در همه عرصه‌ها تعامل با همه کشورها ضمن حفظ عزت و اقتدار توجه به مسائل فرهنگی و مذهبی و حفظ ارزش‌ها از تأکیدات ایشان در این دیدارها بود.

   لزوم رفع نگرانیهای مردم در رابطه با معیشت و گرانی
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار، ضمن تقدیر از رئیس‌جمهور و خدمات دولت سیزدهم، به اهمیت انتخاب مدیران شایسته برای مناصب مختلف اشاره کردند و افزودند: سعی کنید بنا به دستور آیه شریفه «اجعلنی علی خزائن‌الارض انی حفیظ علیم»، مدیرانی صالح که حافظ منافع مردم و دانا و آگاه و دلسوز باشند، انتخاب نمایید تا بتوانند به این مردم شریف به‌نحو احسن خدمت نمایند.
معظم‌له، درباره ضرورت عقلانیت و تدبیر عالمانه در اداره کشور، گفتند: اگر کارها بر اساس عقلانیت و تدبیر انجام شود، حتماً در امور پیشرفت خواهید کرد و زودتر به نتیجه خواهید رسید.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از توصیه‌های خود، در رابطه با مسئله ارتباط با جهان، بیان کردند: باید با حفظ عزت و اقتدار، با جهان در ارتباط بود و این دولت، باید پیام صلح و دوستی را به جهانیان ابلاغ نماید.
ایشان در ادامه سخنان خود، بر لزوم رفع نگرانی‌های مردم در رابطه با معیشت و تورم و گرانی تأکید کردند و افزودند: انشاء‌الله با اقدامات سریع، دغدغه‌ها و نگرانی مردم را در رابطه با گرانی‌ها برطرف نمایید و بحث معیشت مردم را در اولویت کارها قرار دهید.
معظم‌له در ادامه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور محترم به قم، گفتند: قم همواره پایگاه علم و ادب، معارف و اخلاق بوده و باید این سوابق به بهترین وجه حفظ شود و برنامه‌هایی که برای قم در نظر گرفته می‌شود، در شأن و مقام قم باشد.

 هر کس به وظیفه خود عمل کند خداوند هم به او کمک خواهد کرد
حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در این دیدار، با ابراز امیدواری برای رفع مشکلات مردم، گفتند: هر کس به وظیفه خود عمل کند، خداوند هم به او کمک خواهد کرد.
این مرجع تقلید بیان کردند: انشاءالله خداوند به شما کمک کند تا مشکلات حل شود.

 
 گلایه شدید مردم از نظام بانکی
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی هم در این دیدار، ایجاد امید در جامعه را مهم‌ترین مسئله در پیشرفت کشور دانستند و گفتند: مردم نسبت به شما امیدوار هستند.
معظم‌له بر ضرورت حل ریشه‌ای و اساسی مشکل گرانی در کشور تأکید و خاطرنشان کردند: بعضی از شرکت‌های دولتی، خود باعث گرانی هستند؛ البته برخی از کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن می‌زنند.
مسئله قاچاق و واردات بی‌رویه، از دیگر مواردی بود که ایشان بر حل آنها تأکید کرده و افزودند: البته حل این مشکلات، زمان‌بر است؛ اما دولت ضمن توجیه مردم، برای حل آنها باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به گلایه شدید مردم از نظام بانکی کشور اشاره و بیان کردند: متأسفانه بانک‌ها به مصوبات دولتی هم توجه نمی‌کنند که باید نسبت به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد.
ایشان قم را متعلق به تمام جهان اسلام دانستند که به‌خاطر حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه، نیازمند برنامه‌ریزی و توجه خاص است.
معظم‌له بر ضرورت اتمام طرح‌ها و پروژه‌های مهم در قم همانند فرودگاه و مترو اشاره کرده و گفتند: قم باید شهری آباد، منظم و آبرومند شود.

  حل مشکلات معیشتی و توجه به مسائل فرهنگی در اولویت باشد
حضرت آیت‌الله نوری همدانی هم در این دیدار، گفتند: نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر که به‌عنوان یک منشور حکومت‌داری است، باید مورد توجه مسئولان باشد که حضرت در این نامه به مالک اشتر به‌عنوان یک زمامدار توصیه می‌کند، قلب خود را سرشار از محبت مردم قرار بده و مشکلات مردم را حل کن و بدان و آگاه باش! ستون دین و سپر مقابله با دشمن این مردم هستند.
این مرجع تقلید، خدمت به این مردم و بهبود وضعیت معیشتی آنها را وظیفه اول دولت دانستند و افزودند: مردم از نظر معیشت در تنگنا هستند و باید این مشکل حل شود و تنظیم و نظارت بر بازار مورد توجه قرار بگیرد.
معظم‌له در بر حذف دیرکرد و ربا در بانک‌ها تأکید کردند و گفتند: ما مکرر نسبت به این موضوع در گذشته تذکر دادیم؛ ولی عملی نشد.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، با حمایت از سیاست خارجی و مذاکرات، گفتند: وضعیت افغانستان نگران‌کننده است و باید به این موضوع و به‌خصوص وضع شیعیان توجه شود.
معظم‌له بهره‌مندی از نخبگان با سابقه را در مسئولیت بسیار مهم دانستند و افزودند: همان‌طور که وضعیت اقتصادی اهمیت دارد، موضوع فرهنگی و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و حفظ ارزش‌ها هم مهم است که دولت محترم باید به این‌ها توجه کند.

  مشکلات فرهنگی مورد توجه دولت باشد
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، گفتند: باید به موضوعات فرهنگی و حجاب و عفاف توجه ویژه شود و برای علاج آن با انتخاب رؤسای انقلابی و دلسوز از مدارس و دانشگاه‌ها شروع شود.
این مرجع تقلید، به مشکلاتی از جمله اتمام طرح مونوریل در قم اشاره کردند و از رئیس‌جمهور خواستند، نسبت به سر و سامان دادن به این موضوع با نظر کارشناسان اقدام کند.

  همه کشورها باید ادب را در مقابل ما رعایت کنند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار، بیان کردند: خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «و لقد کرمنا بنِی‌آدم». روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است.
معظم‌له تأکید کردند: مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد، یک کار علمی است. باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند؛ چراکه فقر به‌معنای نداشتن و نداری نیست. اسلام به شخص ندار، فقیر نمی‌گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است؛ چنین فردی به هیچ‌کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است. اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود، به دیگران باج بدهد.
ایشان با تأکید بر لزوم خودکفایی کشور در عرصه‌های مختلف، ابراز کردند: ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم؛ ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم. آنها نیز باید مؤدب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند؛ اما ما پس از دست دادن با آنها باید انگشتان خود را بشماریم. این معنای استقلال است.
این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: توسعه در کار و تولید باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. کشور این ظرفیت را دارد. باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آنها را هدایت و مراقبت کند.

  امید به آینده در کنار بهرهگیری از نظرات کارشناسان و نخبگان
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز در این دیدار، اظهار کردند: دیدارهای رو در رو و اطلاع از مشکلات مردم، عملی بسیار پسندیده و شایسته است. لذا حضور شما در میان مردم موجب می‌شود، از مشکلات مردم بهتر اطلاع کسب کنید.
ایشان تصریح کردند: موضوع آب و مدیریت منابع آبی کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ لذا ما در برخی مناطق که مشکل کمبود آب هم ندارند، باز شاهد عدم مدیریت صحیح هستیم که لازم است، حساسیت نشان دهید.
معظم‌له خاطر‌نشان کردند: موضوع دیگری که اهمیت زیادی در کشور دارد، مسئله کشاورزی است. این قشر عزیز در مضیقه هستند و در کنار تأمین آب، باید نسبت به رفع مشکلات کشاورزان و دامداران اهتمام جدی داشته باشید. باید از نظرات کارشناسان و جوانان نخبه هم بهره ببرید و با امید به آینده حرکت کنید.

  جامعه مدرسین آماده همکاری و همراهی برای بهبود سطح فرهنگ جامعه است
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در دیدار رئیس‌جمهور که در جلسه شورا‌ی‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت کرده بود، گفت: تمامی دستگاه‌ها باید برای بهبود سطح فرهنگ جامعه همکاری کنند و جامعه مدرسین نیز آماده هرگونه همکاری و همراهی در این زمینه است.
وی در ادامه به مسئله جمعیت اشاره کرد و اظهار داشت: جمعیت مسئله اساسی امروز جامعه ماست و اگر امروز برای حل و رفع آن فکر نکنیم، فردا دیگر کاری نمی‌توان کرد. در صورتی که روند کنونی، رشد جمعیت اصلاح نشود سال‌های آینده با جامعه پیری مواجه می‌شویم.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همچنین بر ریل‌گذاری درست سیاست‌های اقتصادی در کشور تأکید کرد و گفت: اگر ریل‌گذاری‌ها به‌درستی در حوزه اقتصاد صورت بگیرد، تغییر دولت‌ها باعث آسیب به برنامه‌ها نمی‌شود.
آیت‌الله حسینی بوشهری به برخی از کمبودها و مشکلات در جامعه پرداخت و گفت: دولت باید فکری برای معیشت، وضعیت اقتصادی و زندگی روزمره مردم انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: کسب و کار مردم، تورم و ارزش پول ملی باید در اولویت کاری دولت سیزدهم قرار گیرد.

  با اقدامات دولت نرخ رشد تورم در آبان و آذر امسال کاهشی بوده است
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی هم در این دیدارها، با ارائه گزارشی از تأمین مطلوب ذخایر کالاهای اساسی در کشور، گفت: با اقداماتی که دولت انجام داده، براساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد تورم در آبان و آذر امسال کاهشی بوده است.
رئیس جمهور، با اشاره به دو دستور کار دولت در خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها، گفت: قرارگاهی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای خنثی‌سازی تحریم‌ها در دولت ایجاد شده و برای رفع تحریم‌ها هم، دستگاه دیپلماسی در حال تلاش است.
وی با اشاره به مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، گفت: کارگروهی برای رفع این مشکلات در قم تشکیل شد تا پیگیر حل مشکلات فرهنگی باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه