printlogo


printlogo


آیت‌الله علیدوست در نشست خبری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی
علامه نائینی حق استادی بر گردن تمام علمای متأخر دارد

کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، به زبان فارسی و عربی و همزمان در شهرهای مختلف ایران و عراق به‌ویژه در حوزه قم و نجف برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه آیت‌الله علیدوست، دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی 7 دی در نشستی با اصحاب رسانه، خدمت در فرایند برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی را توفیقی الهی دانست و با بیان اینکه علامه نائینی حق استادی بر گردن تمام علمای متأخر دارد، اظهار کرد: زمانی که در محضر علمی این عالم فرزانه می‌نشینیم، حضور در جمع استاد را به‌خوبی لمس می‌کنیم؛ سیره علمی، عملی و اخلاقی ایشان، الگوی خوبی برای همگان است.
آیت‌الله علیدوست، به شخصیت اصولی میرزای نائینی اشاره نمود و یادآور شد: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی بر آن است تا ضمن مقابله با مصادره شخصیت میرزای نائینی، ایشان را آن‌گونه که هست و بدون اینکه لباس خاصی بر شخصیت حقوقی ایشان بپوشاند، معرفی کند.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، با بیان اینکه به‌پشتوانه این کنگره بین‌المللی، میان حوزه قم و نجف، قرابت زائد‌الوصفی شکل خواهد گرفت، اذعان کرد: حوزه نجف اشرف از همان آغازین مراحل برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، در جریان تمام فرآیندها قرار گرفته و مشارکت فعالی داشته است.
وی فقه، اصول، تفسیر قرآن، حدیث، اندیشه سیاسی، سیره و زندگی‌نامه را از عناوین مهم در شخصیت‌شناسی میرزای نائینی دانست و یادآور شد: میرزای نائینی در اصول و فقه صاحب مکتب بوده، و این موضوع رفتارها و نظریات علمی ایشان در حوزه‌های دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده است.
آیت‌الله علیدوست، موضوع تفسیر و آیات‌الاحکام و فلسفه‌های مضاف را از دیگر حوزه‌های دانشی مورد توجه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی عنوان و ابراز کرد: برآنیم تا آثار میرزای نائینی را تحت عنوان موسوعه میرزای نائینی دربردارنده کتاب‌های چاپ شده و آثار چاپ‌نشده، ارائه نمائیم.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، زندگی‌نامه و اخلاق میرزای نائینی را اسوه و الگویی برای حوزویان دانست و یادآور شد: خروجی علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، در قالب‌های مختلف پیگیری می‌گردد.
وی به سیاست‌های علمی و اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی اشاره کرد و یادآور شد: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، امتداد موسع کارهایی است که تاکنون در راستای قرابت حوزه قم و نجف صورت گرفته است.
آیت‌الله علیدوست در پایان سخنان خود، از همیاری و همکاری اصحاب خبر و رسانه برای پیشبرد رسالت‌های دینی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی تقدیر نمود.

  اصحاب رسانه، آنگونه که شایسته جایگاه علم و فقاهت است، وارد میدان شوند
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال دبیرکل کنگره بین‌المللی میرزای نائینی هم در این نشست، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری کنگره، اظهار کرد: آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به پاسداشت عالم جلیل‌القدر میرزای نائینی و به پاسداشت یکصدمین سالگرد هجرت و تبعید ایشان به‌همراه جمعی از علمای حوزه نجف به حوزه قم، برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی را برای سال ۱۴۰۱ و مصادف با یک‌صدمین سالگرد مهاجرت این عالم فرزانه ترسیم نموده‌اند.
وی با بیان اینکه ریاست عالی محتوایی و علمی کنگره بر عهده آیت‌الله استادی نهاده شده است، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های محتوایی و علمی کنگره، در شورایی با عنوان شورای علمی با ریاست آیت‌الله استادی تدبیر می‌گردد؛ شورایی اجرایی به دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی نیز، تمام زوایای اجرایی کنگره را برنامه‌ریزی و تصویب می‌کند.
دبیرکل کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، با اشاره به اینکه در شورای سیاست‌گذاری علمی و محتوایی، کمیته‌های تخصصی متکفل کار علمی و محتوایی این کنگره هستند، اظهار کرد: مسئولیت همه کمیته‌ها و مباحث محتوایی در تمام ابعاد اجرایی و تست‌ها و داوری‌های علمی به آیت‌الله علیدوست واگذار شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال با بیان اینکه انتظار داریم، اصحاب رسانه آن‌گونه که شایسته جایگاه علم و فقاهت و یکصدمین سالگرد این هجرت تاریخ‌ساز است، وارد میدان شوند، تصریح کرد: در فرایند سیاست‌گذاری این کنگره، با بیوت مراجع عظام، شخصیت‌های برجسته حوزوی و اساتید و مراجع معزز قم و نجف، ارتباط مطلوبی برقرار شده است.

 کنگره به زبان فارسی و عربی برگزار خواهد شد
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی نیز در این نشست، با بیان اینکه این کنگره به زبان فارسی و عربی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی همزمان در شهرهای مختلف ایران و عراق به‌ویژه در حوزه قم و نجف برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۱۰ نشست علمی در موضوعات مختلف برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حوزه علمیه نجف، حوزه‌های علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعة المصطفی(ص)، آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و… در برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی مشارکت خواهند داشت.
وی شناسایی و تهیه آثار فقهی و حوزه‌های دیگر علوم اسلامی میرزای نائینی را، از رویکردهای مهم این کنگره توصیف و ابراز کرد: برنامه تولید نرم‌افزار، ارتباط با مراکز و نهادها، دیدار با شخصیت‌های علمی، دعوت از شخصیت‌های علمی برای تدوین مقالات فاخر، برنامه‌ریزی مصاحبه علمی با علمای حوزه‌های علمیه قم و نجف، از رویکردهای این کنگره است.
رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، میرزای نائینی را شخصیتی بین‌المللی توصیف و اذعان کرد: دیدگاه‌های علمی، سیاسی و اصولی میرزای نائینی فراتر از دیدگاه‌های علمی ایشان است که در حوزه قم و نجف مطرح می‌گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان با بیان اینکه فرصت ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ خواهد بود، اظهار کرد: ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ آخرین فرصت دریافت آثار و مقالات علمی خواهد بود.
در بخش پایانی این نشست، از پوستر، سایت و تیزر کنگره بین‌المللی میرزای نائینی رونمایی شد.