هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

«رجال تفسیری» در نوع خود اثری بی‌نظیر است

آیت‌الله حسینی بوشهری در مراسم رونمایی از کتاب «رجال تفسیری»

«رجال تفسیری» در نوع خود اثری بی‌نظیر است

آیین رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» تحت اشراف آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج‌اسلام مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و ابوطالب علی‌نژاد پژوهشگر و مؤلف اثر، ۲۵‌آذر همزمان با هفته پژوهش در سالن آمفی‌تئاتر این بنیاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، آیت‌الله حسینی بوشهری در این مراسم با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)، از مسئولان برگزاری این نشست تقدیر و تشکر کرد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به برکات هفته پژوهش، اظهار کرد: هفته پژوهش خون تازه‌ای در رگ‌های مراکز علمی و حوزوی ایجاد می‌کند. رسالت همه حوزویان و دانشگاهیان ما این است که همواره وقت خود را صرف پژوهش کنند؛ کل ازمنه حوزه و دانشگاه باید مصروف پژوهش و تولید علم باشد و هفته پژوهش، نمادی از این ازمنه است.
آیت‌الله حسینی بوشهری، به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد کتاب رجال تفسیری اشاره و بیان کرد: این اثر در نوع خود اثری نه کم‌نظیر؛ بلکه بی‌نظیر است! «رجال تفسیری» یک شاهکار است؛ چراکه همواره علم رجال در بحث‌های مقدماتی برای علم فقاهت و اجتهاد مطرح بوده است؛ اما یک ابتکار توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در موضوع این کتاب طرح شده که احادیث تفسیری به میدان بیاید و دانش رجال در خصوص آنها بحث کند.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه ابراز کرد: تفسیر تسنیم، نشانه اهتمام تمام به علم تفسیر است؛ اما تأکید حضرت استاد، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی همواره این است که برای شناختن قرآن، ناگزیر باید به سراغ اهل‌بیت(ع) برویم و این دو از هم جداناشدنی هستند.
وی ادامه داد: حدیث جایگاه بسیار بلندی دارد و بعد از قرآن، دومین سند دینی ماست؛ لذا کار عظیمی در این کتاب صورت گرفته است. پیام و فلسفه نگارش این اثر این است که به همه زوایای حدیث باید به‌صورت جامع نگریسته شود؛ چراکه حدیث همواره حتی در عصر خود پیامبراکرم(ص) نیز مورد جعل بوده است؛ لذا لازم است که با اشراف بر علم رجال و درایه، ابهامات احادیث را برطرف کنیم؛ به‌ویژه در احادیث مربوط به فهم آیات قرآن کریم.
آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: نکته مهمی که باید مدنظر قرار داد، این است که هیچ اثر علمی بی‌‌نقص نیست. رشد و بالندگی حوزه‌ها به‌خاطر نقد بوده است. سیره امامان(ع) این بوده که مشوق مردم در فهم دین بوده‌اند؛ لذا بایستی محققان و پژوهشگران این عرصه به میدان بیایند و با نقد علمی و متقن این اثر، بر رشد و بالندگی آن بیفزایند.
 
   رجال تفسیری یک حقیقت عینی و یک علم است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی هم در این مراسم، حوزه علمیه قم را اساسی‌ترین رکن پژوهش در نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: کتابی که امروز رونمایی می‌شود، حاصل تلاش بیش از ۱۰ ساله جمعی از محققان می‌باشد که با اشراف حضرت آیت‌الله جوادی آملی، به رشته تحریر درآمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی، همواره بر این نکته تأکید دارند که علم تفسیر، علمی بسیار مهم است که حوزه‌های علمیه هرگز نباید از آن غافل نشوند.
مدیر بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء دانش فقه را دارای عمق بیش از هزارساله دانست و گفت: در علم فقه شاخه‌های مختلفی از علوم همچون رجال باید به خدمت گرفته شود تا به نتایج دقیق برسد.
وی با تصریح به اینکه حضرت آیت‌الله جوادی آملی، علم رجال را از لوازم تفسیر قرآن کریم نیز دانسته و بر تحقیق در این‌باره تأکید دارند، افزود: رجال تفسیری یک حقیقت عینی و یک علم است که به فهم هرچه بهتر قرآن کریم کمک می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه کتاب «رجال تفسیری» تاکنون در ۷ جلد نوشته شده است و تا ۲۰ جلد نیز می‌تواند ارتقا یابد، گفت: حوزه بایستی با این دستمایه‌های علمی، خود را به فراز علمی اصیل برساند؛ رجال تفسیری یک جریان علمی بوده که به دست محققان تلاشگری به راه افتاده است.
 
   علم رجال یکی از علوم احیاشده بهبرکت پیروزی انقلاب اسلامی است
حجت‌الاسلام علی‌نژاد نویسنده کتاب «رجال تفسیری» هم در این مراسم، گفت: موضوعاتی که معمولاً حضرت آیت‌الله جوادی آملی به آن‌ها ورود پیدا می‌کنند، بر اساس نیاز جامعه امروز است؛ تفسیر تسنیم، شرح زیارت جامعه کبیره و شرح نهج‌البلاغه، نمونه‌هایی از اقدامات ایشان در این زمینه است.
نویسنده کتاب «رجال تفسیری» با اشاره به دغدغه علمی حضرت آیت‌الله جوادی آملی، برای پرداختن به رجال تفسیری، افزود: حضرت استاد به‌دلایل علمی و... از میان تفاسیر مختلف، تفسیر کنز‌الدقائق را به ما توصیه نمودند و ما با استفاده از آن، نگارش «رجال تفسیری» را آغاز کردیم.
وی اظهار کرد: تاکنون دو مقاله در معرفی و نقد این کتاب چاپ شده است که بیان‌گر اهمیت این کار پژوهشی می‌باشد؛ یکی از آن‌ها در شماره هشتم فصلنامه نقد کتاب، با عنوان قرآن و حدیث به چاپ رسیده و دیگری در فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث  چاپ شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه