هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تمدن‌سازی نوین اسلامی، رسالت  مشترک حوزه و دانشگاه

پیام مراجع عظام تقلید و علمای حوزه به مسئولان علمی کشور

تمدن‌سازی نوین اسلامی، رسالت مشترک حوزه و دانشگاه

دکتر سید‌محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، ۲‌دی با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ایران دیدار کرد.

ایشان در این دیدارها، بر لزوم تبیین نقشه‌های دشمنان در منطقه و احیای تمدن نوین اسلامی توسط اندیشمندان حوزه و دانشگاه و نیز کاربردی نمودن پایان‌نامه‌های دانشجویان و تربیت دانشجویان در راستای آبادانی کشور تأکید کردند.
 
   حوزه و دانشگاه در کنار هم تمدن نوین اسلامی را احیا کنند
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار، با اشاره به اهتمام اسلام به علم‌آموزی و مبارزه با جهل، و تربیت اندیشمندان بزرگی در سایه همین تفکر، پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در حرکت علمی کشور توصیف و بیان کردند: پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره ایرانیان فرمودند: « لو کان العلم منوطاً بالثّریّا لتناوله رجال من فارس»؛ اگر علم در ثریا باشد، گروهی از مردان فارس آن‌ را به دست می‌‏آورند؛ از این‌رو باید تمامی توان و استعدادهای خود را به‌کارگیریم تا به آن جایگاه دست پیدا کنیم.
این مرجع تقلید، با اشاره به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه، گفتند: دنیای اسلام نیاز به یک نهضت علمی دارد و این نهضت، به‌تنهایی شکل نمی‌گیرد؛ بلکه باید اندیشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در کنار هم، تمدن نوین اسلامی را احیا کنند و این کار نیاز به اتاق فکر دارد. امروز ضرورت ارتباط نخبگان حوزه و دانشگاه بیش از پیش احساس می‌شود و باید نیروهای انقلابی و متعهد کشور، به میدان علمی بیایند تا این کار را به‌نحو احسن انجام دهند.
معظم‌له، با اشاره به نقش استکبار در عقب نگهداشتن جوامع اسلامی، افزودند: وضعیت کنونی جهان اسلام، حاصل عقب‌ماندگی در حرکت علمی و کم‌کاری در علم‌آموزی است. ایشان ادامه دادند: استکبار جهانی به‌سرکردگی آمریکا، با ایجاد تفرقه و درگیری بین مسلمانان، مشغول استثمار کشورهای اسلامی است. اوضاع بحرین، عراق، سوریه، افغانستان و یمن، همه حاصل نقشه‌های شوم آمریکا، صهیونیست‌ها و عربستان است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی تأکید کردند: باید با حرکت علمی منسجم، ملت‌ها را بیدار و آگاه نمود و این وظیفه‌ای است که بر دوش اندیشمندان حوزه و دانشگاه می‌باشد.
 
   پایاننامههای دانشجویی باید گرهی از مشکلات جامعه باز کنند
به گزارش شفقنا، حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، با بیان اینکه تاریخچه صدسال دانشگاه تهران تدوین شود و نقاط ضعف و قوت آن منصفانه بیان گردد، بر لزوم توجه به ایمان و اخلاق در دانشگاه تأکید کرده و گفتند: اگر ایمان و اخلاق در جامعه به‌خصوص قشر تحصیل‌کرده باشد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
معظم‌له با تأکید مجدد بر اخلاق، خاطرنشان کردند: همه افرادی که به‌عنوان مفسد اقتصادی دستگیر شدند، باسواد بودند؛ اما ببینید چه مشکلاتی برای کشور درست کردند که الآن صدها پرونده قضایی دارند. معلوم می‌شود، زیربنای اخلاقی و ایمانی در اینها نیست یا ضعیف است.
این مرجع تقلید، به مسئله اساتید دانشگاه هم اشاره کرده و افزودند: در پذیرش و گزینش اساتید باید دقت لازم صورت گیرد؛ چون نقش سازنده‌ای در پرورش شخصیت دانشجو دارند؛ بنابراین در گزینش اساتید به دو عنصر علمی و ایمانی باید توجه لازم صورت بگیرد.
ایشان خاطرنشان کردند: پایان‌نامه‌های دانشجویان باید کاربردی بوده و گرهی از مشکلات جامعه باز کنند.
معظم‌له تضارب افکار را سبب پیشرفت علم دانستند و گفتند: اینکه فکر ما با فکر آنان تقابل کند، خیلی عالی‌تر می‌شود. تبلور فلسفه اسلامی، حاصل همین تضارب افکار است.
 
   جنگهای جهانی و نیابتی امروز نتیجه علم غرب است
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار بیان کردند: «عقلانیت» و «معنویت» که از برنامه‌های مهم شما در دانشگاه است، سفارشی نیست و با موعظه حل نمی‌‌شود! «عقلانیت» را الهیات فلسفه همراهی می‌کند و از آن تعریف ارائه می‌دهد.
ایشان ادامه دادند: ما یک فلسفه و حکمت عملی داریم که با مردم و جامعه سروکار دارد و مردم و افراد را تربیت می‌‌کنند؛ اما الهیات فلسفه یا فلسفه نظری هم داریم که می‌خواهد، علوم را تربیت کند؛ یعنی برخلاف فلسفه عملی، طب را تربیت می‌کند نه طبیب را؛ در واقع الهیات فلسفه، علم را تربیت می‌‌کند نه عالم را و رهبری علوم را برعهده دارد.
معظم‌له خاطرنشان کردند: الهیات فلسفه، همه علوم را در قالب اضلاع یک مثلث می‌بیند؛ قرآن کریم نیز، این مسئله را تأیید می‌کند که هر موجود و پدیده‌ای در این جهان، در قالب اضلاع سه‌گانه قابل بررسی است؛ چه کسی آن را خلق کرد؟ چگونه آن را خلق کرد؟ و چرا آن را خلق کرد؟ اما غرب این مثلث را مثله کرد. علم غربی تنها چیستی و چگونگی اشیاء و پدیده‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد و به مبدأ و غایت آنها کاری ندارد؛ در نتیجه، غرب، علم را به لاشه علم تبدیل کرد و نتیجه این علم مرده، آن جنگ‌های جهانی و این جنگ‌های نیابتی می‌شود که هر روزه شاهد آن هستیم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه، دانشگاه را، «دانش» اسلامی می‌کند و دانش را «معلوم» اسلامی می‌کند و اسلامی بودن معلوم، وابسته به آن اضلاع سه‌گانه است، تصریح کردند: خروجی چنین دانشگاهی می‌شود، دانشجویان عزیزی که پس از خروج از دانشگاه، می‌گویند: چه کسی جذب من که قدرت کارآفرینی و تولید و حرکت دارم می‌شود؟! نه اینکه چه کسی مرا جذب می‌کند؟!
معظم‌له در بخش پایانی سخنان خود، به مسئله مهاجرت نخبگان علمی از کشور اشاره و ابراز کردند: علاقه به وطن و حفظ کشور، یک مسئله فطری و دینی است. هر وقت دیدیم، عزیزی از این نخبگان علمی از کشور مهاجرت کرد، بر ما سخت گذشت. باید در دانشگاه‌ها به‌طرزی این عزیزان دانشجو را تربیت کنید که اراده حفظ کشور و آبادانی کشور را داشته باشند و به‌جای جذب شدن در سازمان‌ها یا کشورهای دیگر، خود به دنبال جذب دیگران و شروع یک حرکت در راستای آبادانی کشور باشند.
 
   آمادگی برای کمک به راهاندازی شعبه دانشگاه تهران در عراق
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی ‌سیستانی  در ایران نیز، آمادگی دفتر این مرجع تقلید، به‌منظور تسهیل ارتباطات و زمینه‌چینی برای تسریع در راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در عراق را اعلام کرد.
 
   مرکز تبادلات حوزه و دانشگاه ایجاد میشود
رئیس دانشگاه تهران هم در این دیدارها، با تأکید بر طراحی راهکارهای عملیاتی برای ارتباط ساختاری حوزه و دانشگاه، افزود: در مرکز تبادلات حوزه و دانشگاه که به‌زودی در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود، امکان راه‌اندازی دفتر نمایندگی هر یک از مراجع عالی‌قدر به‌منظور ارائه آثار علمی‌شان وجود دارد.
دکتر سید‌محمد مقیمی، هدف از این ساختارسازی را گسترش رفت‌وآمدهای علمی بین حوزویان و دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه لازم است، مأموریت خود در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را در یک فضای تعامل واقعی شکل دهند.
وی در بخش دیگر سخنانش، با اشاره به اقدام جدی دانشگاه تهران برای بازنگری و تحول در علوم انسانی، اظهار کرد: معنویت باید در علوم ما رسوخ کند و تمام رشته‌های دانشگاهی به‌ویژه علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری، باید مبتنی بر ارزش‌های دینی متحول شوند.
مقیمی، راهبرد اصلی مدیریت دانشگاه تهران را بر محور جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی عنوان کرد و گفت: دانشگاه باید مسائل و مشکلات واقعی مردم را بشناسد، برای آنها چاره‌اندیشی کند و اقدام عملی برای حل مسائل جامعه انجام دهد. بنابراین خروجی دانشگاه باید خروجی مورد نیاز جامعه باشد.
رئیس دانشگاه تهران از مراجع عظام تقلید خواست تا در زمینه جاری و ساری شدن ارزش‌های اسلامی و مؤلفه‌های علم دینی در تمام شئونات و رفتارهای اساتید و دانشجویان رهنمود بدهند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه