هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

فعالیت 20 انجمن علمی در حوزه‌های علمیه

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه خبر داد

فعالیت 20 انجمن علمی در حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاجری با اشاره به راه‌اندازی انجمن‌های علمی حوزه علمیه از سال 82، اظهار داشت: در طول این ۱۸سال به‌تدریج تعداد انجمن‌های علمی حوزه به ۲۰ مورد رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاجری دبیر انجمن‌های علمی حوزه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، ضمن تشریح روند شکل‌گیری این انجمن‌ها، گفت: از سال ۸۲ که راه‌اندازی انجمن‌های علمی شروع شد، در طول این ۱۸سال به‌تدریج تعداد انجمن‌های علمی حوزه به ۲۰ مورد رسیده که آخرین آن‌ها تا به امروز «انجمن مطالعات رسانه و فضای مجازی» است. در حال حاضر نیز، ۳ انجمن «زن و خانواده»، «تمدن‌پژوهی» و «ادبیات عرب»، در مراحل پایانی تأسیس هستند.
وی چرخه تأسیس، تثبیت و هویت‌یابی انجمن‌ها را در طول ۱۸سال گذشته دانست و گفت: بعد از شکل‌گیری انجمن‌ها شرایط برای گسترش و تکثیر آن‌ها آماده شد و طرح توسعه و گسترش انجمن‌های علمی به استان‌های کشور از سوی دبیرخانه این انجمن‌ها به مدیر محترم حوزه‌های علمیه تقدیم شد که با استقبال ایشان نیز روبه‌رو شد.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه از مشارکت ۱۷ استان تاکنون جهت راه‌اندازی شعب استانی انجمن‌های علمی خبر داد و افزود: اساتید رشته‌های مختلف به جلساتی دعوت شدند و در آن‌ جلسات، به تشریح کارکردهای انجمن‌های علمی حوزه و تأثیر آن‌ها بر بالندگی و رشد طلاب و حوزه‌ها پرداختیم. پس از بررسی‌های علمی، احکامی از سوی دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، برای اساتید داوطلب حضور در انجمن‌های استانی صادر شد.
وی گفت: در گام بعدی به تشکیل شورای تخصصی انجمن‌های علمی حوزه در استان‌ها پرداختیم. از آنان خواسته شد که به بررسی ۵ موضوع اهتمام داشته باشند که یکی از آنها، بررسی و تعیین ظرفیت‌های علمی استان‌ها در تأسیس شعب انجمن‌ها بود.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم اظهار کرد: دومین موضوع درخواست‌شده، ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای به مدیر حوزه علمیه استان مربوطه بود. تاکنون بررسی و ارائه طرح با هدف ارتقا و تحول در مباحث آموزشی و تربیتی، یکی از برنامه‌های مورد پیگیری در این شوراهای تخصصی بوده است.
وی با تأکید بر لزوم ارائه خدمات مشاوره‌ای از سوی متخصصان حوزوی به مسئولان استانی، عنوان کرد: در حوزه‌های آموزش و پرورش، صدا و سیما، ائمه جماعات و مباحث تبلیغی و تربیتی، می‌بایست، اساتید حوزوی به ارائه طرح و برنامه‌های علمی و فرهنگی به مسئولان استان‌ها متناسب با نیازهای آن مناطق بپردازند.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاجری گفت: یکی دیگر از کارهای در دستورکار شوراهای تخصصی، رونق مباحثات عالی علوم تخصصی در استان‌ها بود؛ مباحث جدیدی که در دروس کلاسیک حوزه نیست، اما نیاز است، به آنها پرداخته شود، در این مباحثات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.  وی گفت: در حال حاضر در ۱۷ استان کشور، شورای تخصصی داریم که به‌طور متوسط بین ۹ تا ۱۱ نفر عضو هرکدام از این شوراها هستند.

ارسال دیدگاه