هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ظرفیت دینی، علمی و قدرت بدنی بسیجیان افزایش یابد

مراجع عظام و علما در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کردند

ظرفیت دینی، علمی و قدرت بدنی بسیجیان افزایش یابد

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، ۲۷‌آبان با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی و آیات‌ سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم و حسینی ‌بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، ضمن اشاره به اخلاص بسیجیان در انجام کارها، خاطرنشان کردند: همه باید قدردان بسیج باشیم؛ قطعاً بسیجیان از روی اخلاص کار می‌کنند؛ ولی در عین حال مانع از این نیست که تشویقاتی برای بسیجیان صورت بگیرد.
این مرجع تقلید بسیج با بیان اینکه بسیج نیرویی دارد که در زرادخانه کشورهای بزرگ دنیا پیدا نمی‌شود، افزودند: کشورهای دیگر از نعمت بسیج بی‌بهره‌اند و از سربازان استخدامی استفاده می‌کنند که بیشتر به فکر جان خودشان هستند. چنانچه در جنگ عراق دیدیم که برخی از سربازان آمریکایی خودکشی کردند، عده‌ای فرار کردند و عده‌ای استعفا دادند.
معظم‌له در پایان با تأکید بر اینکه بسیج یک نیروی حساس و پربازده است، نقش فرماندهان بسیج را در تربیت نیروها بسیار مهم ارزیابی و تصریح کردند: باید ظرفیت و توان دینی، علمی و قدرت بدنی نیروهای بسیج افزایش یابد تا برای مقابله با دشمن آماده باشند.

   بسیج در شرایط حاکم بر منطقه و جهان نسبت به وظایف خود آشنا باشد
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت نقش امربه‌معروف و جهاد در حفظ اسلام، گفتند: بسیج شجره طیبه‌ای است که با درایت امام راحل کاشته شده است و رسالت این نهاد مردمی بسیار مهم است و امروز شاهد ثمرات این شجره طیبه هستیم.
معظم‌له با بیان اینکه هدف امام راحل از تأسیس بسیج، حفظ انقلاب و ارزش‌های اسلامی بود، اظهار کردند: بسیج مستضعفین؛ یعنی ایستادگی در مقابل استکبار و بحمدالله امروز اقدامات شما در مقابله با استکبار، منحصر به ایران نیست و نگاه کل مستضعفان عالم به شما بسیجیان است.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اوضاع کنونی منطقه و جهان، افزودند: باید در مقابل دنیا هوشیار و بیدار بود. بسیج در شرایط حاکم بر منطقه و جهان، باید به‌درستی نسبت به وظایف خود آشنا باشد. امروز ببینید در یمن، افغانستان، سوریه، لبنان و عراق چه خبر است؟! آمریکا نقشه می‌کشد، عربستان پول می‌دهد و اسرائیل اجرا می‌کند. چندی پیش عده‌ای فکر می‌کردند روی کار آمدن طالبان به‌نفع ایران است؛ اما امروز مشخص شده که آنها به دنبال شیعه‌کشی هستند و حقوق اقوام و مذاهب را محترم نمی‌شمارند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به وضعیت معیشتی و اقتصادی موجود در کشور، بیان داشتند: متاسفانه وضعیت معیشت مردم بسیار ناراحت‌کننده است؛ لذا یکی از اقدامات بسیج، توجه به مباحث سازندگی و توسعه کشور است که باید در این حوزه‌ها با تمام توان ورود کند تا بخشی از انتظارات و مشکلات مردم برآورده شود.

   ظرفیت بسیج در آگاهسازی و مشارکت اجتماعی تعیینکننده است
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، ظرفیت بسیج در آگاه‌سازی و مشارکت اجتماعی در عرصه‌های مختلف را بسیار مهم و تعیین‌کننده دانستند و گفتند: نقش بسیج در جامعه اسلامی آن‌چنان مهم است که امام راحل فرمودند: ‌ای‌کاش من هم یک بسیجی بودم.

  خدمت به مردم بالاترین ارزش و افتخار است
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی هم در این دیدار، ضمن تأکید بر اینکه همه بسیجیان باید قدردان توفیق خدمت در این نهاد پرافتخار و مردمی باشند، گفتند: بسیج با حفظ اخلاص، همواره می‌تواند مایه عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی شود.
ایشان با بیان اینکه دستمزد خدمات خادمان نظام، تنها حقوق ماهانه نیست؛ بلکه پاداش اصلی نزد خدای متعال است، خاطرنشان کردند: خدمت به مردم بالاترین ارزش و افتخار است و پاداش این خدمت قابل محاسبه نیست.

   بسیجیان نیروهای قرآنی تلاشگر در مسیر اهداف انقلاب هستند
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار، با بیان اینکه دشمنان همیشه از حضور مؤمنین جان‌برکف در اطراف انبیا ایراد می‌گرفتند، گفت: این در حالی است که پیامبر(ص) همیشه از این افراد حمایت می‌کردند و این نیروهای مؤمن، مردمی و پای‌کار همیشه به دنبال رفع مشکلات بوده‌اند.
وی ضمن اشاره به نیرو و توان بسیجیان، آموزش و تقویت آنها را رسالتی مهم دانست خاطرنشان کرد: اگر افرادی با این ویژگی‌ها به دور هر کسی جمع شوند، او را موفق می‌کنند و بدون این کمک‌ها و نیروهای مردمی، اگر رهبر، حضرت علی(ع) هم باشد، تبلیغشان اثر کمتری دارد.

   خطر نفوذ باید جدی گرفته شود
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس الگویی برگرفته از زمان حضرت رسول(ص) است، خاطرنشان کرد: بسیج در تمام دوران‌ها با حضور همیشه در صحنه خود توانسته است، بسیاری از دسایس و توطئه‌های دشمنان را از بین ببرد و دشمنان را به زانو درآورد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بسیج را یکی از برکات و حرکت‌های شگفت‌انگیز انقلاب اسلامی و یکی از یادگار‌های حضرت امام راحل عنوان کرد و گفت: در هشت سال دفاع مقدس، بسیج بدون هیچ‌گونه ادعا و منیت وارد صحنه شد و شرایطی را رقم زد که حتی دشمنان هم فکرش را نمی‌کردند.
امام جمعه قم، بسیج را حافظ ارزش‌ها دانست و ابراز داشت: بسیج ایجاد شد که علاوه بر حفظ مرزهای جغرافیایی کشور، مرزهای اعتقادی جوانان را رصد و از آن مواظبت کند.
وی در ادامه گفت: مأموریت امروز بسیج چند برابر دفاع مقدس است؛ زیرا در جنگ، مرزها و دشمنان معلوم بودند؛ اما امروز عرصه‌های مختلفی به‌وجود آمده است که آثار سلبی آن، از زمان جنگ بیشتر است و باید نسبت به تهدیدات دشمن هوشیار بود. در دفاع مقدس، دشمن با جسم ما کار داشت؛ اما الآن فکرها و ارزش‌ها را نشانه رفته است.
آیت‌الله حسینی بوشهری ورود بسیجیان را به عرصه سازندگی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقطه روشن در دستیابی به اهداف کلان نظام اسلامی و تحقق مطالبات و منویات مقام معظم رهبری خواند و اضافه کرد: اگر امروز در این عرصه‌ها توفیقاتی به دست آوردیم، در سایه صلابت و اقتدار بسیج بوده است.
امام جمعه قم خطر نفوذ را یادآوری کرد و با بیان اینکه نفوذ خطرش از تحریم بدتر است، خاطرنشان کرد: در جنگ با دیده‌بانی می‌شود دشمن را رصد کرد؛ اما گاهی نفوذ از درون یک مجموعه شکل می‌گیرد و صدمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند. یکی از مأموریت‌های مهم بسیج این است که رصد کند و جلوی نفوذ را بگیرد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: استفاده از اینترنت و فضای مجازی علاوه بر محاسن زیادی که دارد، در بعضی مواقع بستر تهدید و خطر را نیز ایجاد می‌کند؛ مثلاً دشمنان از این طریق شایعه‌پراکنی می‌کنند و مردم را از باورها و اعتقاداتی که دارند، سست می‌کنند. بر این اساس، بسیج باید برنامه‌های آتی دشمنان را رصد کند و متناسب با آن برنامه‌ریزی کند.
وی در پایان با بیان اینکه در سال‌های اخیر دشمن تلاش کرده است، به هر شکل ممکن، عنصر بسیج و روحیه ارزشی و انقلابی را از مردم ایران بگیرد، تصریح کرد: در مقابل این‌همه سرمایه‌گذاری استکبار جهانی، ملت ایران با تکیه بر توان و روحیه بسیجی توانسته است، در همه عرصه‌ها به توفیقاتی بی‌نظیر دست پیدا کند که نمونه‌ای از آن را می‌توان در عرصه پیشرفت‌های علمی و ارتقای توان نظامی و افزایش قدرت بازدارندگی به‌خوبی مشاهده کرد.
 

   محرومیتزدایی و اشتغالزایی از اولویتهای بسیج است
سردار غلامرضا سلیمانی نیز در این دیدارها، با بیان اینکه بسیج یک تشکیلات مردمی در نظام ولایی جمهوری اسلامی است، به تربیت و سازماندهی جوانان انقلابی، مؤمن و پای‌کار در بسیج اشاره کرد و گفت: تقویت پایگاه‌های مقاومت، تشکیل محلات اسلامی با محوریت مساجد و ائمه جماعات و استفاده از ظرفیت مساجد برای تربیت نیروهای بسیجی، از جمله برنامه‌های ما برای حفظ و تقویت این نیروی مهم است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با اشاره به تقویت بعد دفاعی کشور و کمک به دستگاه‌های امنیتی توسط بسیج، گفت: تقویت فعالیت‌های جهادی، محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و کمک به فعالیت‌های اقتصادی، حضور فعالانه در فضای مجازی و مشارکت در جهاد فرهنگی، علمی و اجتماعی برای تولید قدرت نرم، از جمله اولویت‌های بسیج است.
وی افزود: در زمینه علم و فناوری نیز، بسیج با شناسایی استعدادهای برتر تلاش می‌کند که این استعدادها در مسیر شکوفایی و باروری قرار بگیرند تا علمشان را به علم نافع تبدیل کنند.
سردار سلیمانی با اشاره به تلاش گسترده بسیج در راستای بصیرت‌افزایی در جامعه، گفت: بسیجیان، با تشکیل شبکه ارتباطی ثامن تا به امروز بیش از ۴ میلیون بسیجی در راستای هم‌افزایی بیشتر به هم مرتبط شده‌اند و این ارتباط و هم‌بستگی به‌سرعت رو به افزایش است.
وی با اشاره به کمک بسیج به دولت برای کنترل ویروس کرونا، گفت: بسیج در زمینه تولید مسکن و کمک به پروژه‌های محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی نیز همراه دولت است و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه