هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تفسیر المیزان منشوری برای اسلام سیاسی اجتماعی و تأمین‌کننده تئوری‌های انقلاب

مدیر حوزه‌های علمیه در افتتاحیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) عنوان کرد

تفسیر المیزان منشوری برای اسلام سیاسی اجتماعی و تأمین‌کننده تئوری‌های انقلاب

آیین افتتاحیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی به‌مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال این مفسر بزرگ قرآن، با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجج‌اسلام محمدی عراقی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم و فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی، ۲۴‌آبان در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر بانوی کرامت(س) برگزار شد.

  تفسیر المیزان منشوری برای اسلام سیاسی و اجتماعی است
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در نشست افتتاحیه این کنگره با بیان اینکه شخصیت علامه طباطبایی، نمادی از اندیشه ایران و اسلام است که قابل عرضه به جهانیان است، گفت: این کنگره می‌تواند به‌وسیله آشنا کردن جامعه با شخصیت اجتماعی و سیره شخصی علامه طباطبایی، برای نسل جوان هویت‌سازی کند و زمینه رشد علمی جامعه را فراهم آورد.
مدیر حوزه‌های علمیه، نظم منطقی و نظام‌وارگی در مباحث معرفتی را، از ویژگی‌های اندیشه علامه طباطبایی دانست و گفت: علامه طباطبایی ضمن اینکه ریشه در اصالت فقه دینی و ارزش‌های تاریخی دارد، فرزند زمانه خویش است و در جهان امروز زیست می‌کند و ذهن ایشان ناظر بر آراء، انظار و تئوری‌های روز است.
وی نگاه منصفانه و نقادانه نسبت به اندیشه‌های غربی را، از ویژگی‌های برجسته علامه طباطبایی برشمرد و افزود: نه نفی مطلق اندیشه غرب و نه انفعال و پذیرش بی‌قید و شرط آن، از ویژگی‌های اندیشه علامه طباطبایی است. او اندیشه غرب را به‌خوبی می‌شناسد و آن را به‌صورت منصفانه و با تأکید بر برهان منطقی نقد می‌کند.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: علامه طباطبایی در فلسفه به مفهوم پیشین آن، توقف نکرد و در قلمروهای جدید به فلسفه امتداد بخشید و از روش‌شناسی جامع عقلی اجتهادی برخوردار بود که از شاخصه‌های یک فقیه اصولی است که در عین حال، یک تصویر دقیق از مسائل فلسفی و منطقی در ذهن داشت.
وی با اشاره به رویکرد سیاسی و اجتماعی علامه طباطبایی برای پایه‌ریزی مبانی انقلاب اسلامی، تفسیر المیزان را منشوری برای اسلام سیاسی، اجتماعی و فعال در صحنه دانست و گفت: علامه طباطبایی در مدار دین و اجتهاد و بر اساس مظاهر دقیق شریعت، حرکت می‌کرد و تسلیم عمیق قلبی در برابر شریعت بود.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه چهره، سلوک و رفتار اجتماعی علامه طباطبایی در برخورد با دیگران، برای جوانان درس‌آموز و جذاب است، گفت: صبوری، تحمل، اخلاص، ایثار، تمرکز بر وظیفه و کنار گذاشتن شئونات برای انجام وظیفه الهی، از ویژگی‌های علامه بود و این کنگره باید با تعمیق اندیشه‌ها و هویت‌سازی برای نسل امروز و تولید گفتمان‌های علمی و معرفتی برای دنیای امروز، برای ترویج این شخصیت علمی تلاش کند.

   شاگردان علامه برکات فراوانی برای اسلام و انقلاب داشتند
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی نیز در این مراسم، ابراز کرد: این مراسم شروعی برای بزرگداشت کسی است که بنای خود را بر این گذاشت که عبد خدا باشد و دنیای خود را برای رسیدن به مقامات معنوی فدا نمود و شاگردانی را تربیت کرد که برکات فراوانی برای اسلام و انقلاب اسلامی داشتند.

   نقش مؤثر علامه طباطبایی(ره) در ایجاد پایههای فکری انقلاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست، با اشاره به نقش علامه طباطبائی در تحول اندیشه دینی در ایران، اظهار کرد: مبانی و ریشه‌های فکری نهضت اسلامی ایران که نزدیک به ۶۰ سال است، ظهور و بروز پیدا کرده، مرهون زحمات و تلاش‌های علمای برجسته‌ای نظیر علامه طباطبایی است.
محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به نقش علامه طباطبایی در تربیت شاگردان و تشکیل حلقه‌های علمی و معرفتی، گفت: جریان فکری که علامه طباطبایی ایجاد کرد، انقلاب اسلامی را به‌عنوان مکتب پویا و نواندیش دینی مطرح کرد و تراث علمی گذشتگان را با دانش و علم جدید پیوند زد.
وی با بیان اینکه دوگانه تجدد و دین با اصالت دادن به دین در اندیشه علامه طباطبایی(ره) آرایش جدیدی پیدا کرده است، گفت: به نظر بنده، علامه طباطبایی در ایجاد پایه‌های فکری انقلاب اسلامی نقش بسزایی را ایفا کرد و امروز شاهد حاکمیت دینی در دنیایی هستیم که قرار بود، دین از عرصه اجتماعی حذف شود.
در ادامه، محمدباقر خراسانی دبیر کنگره علامه طباطبایی هم، با بیان اینکه این کنگره از دو سال پیش برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مراکز علمی سراسر کشور، همکار مؤسسه حکمت اسلامی در این کنگره هستند.
وی با بیان اینکه از امروز فعالیت کنگره به‌صورت رسمی آغاز می‌شود، افزود: این کنگره با رویکرد عمومی و تخصصی در رابطه با علامه طباطبایی است و از جمله محورهای آن، علاوه بر کار بر روی آثار تخصصی و علمی ایشان، جمع‌آوری خاطرات شفاهی شاگردان و نزدیکان علامه طباطبایی است.
دبیر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، از دیگر اهداف این کنگره را نام‌گذاری ۲۴‌آبان به‌عنوان روز حکمت اسلامی دانست و گفت: راه‌اندازی بانک اطلاعات مربوط به علامه طباطبایی، از دیگر اهداف کنگره است و تا کنون ۱۱۶ برنامه علمی از سوی مجمع حکمت اسلامی در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله منتشر شده است.
گفتنی است، در پایان این مراسم پوستر ویژه کنگره علامه طباطبایی و سایت این کنگره، با حضور آیت‌الله اعرافی و دکتر اسماعیلی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه