هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ابراز رضایت بازدید‌کنندگان  و مسئولان از نمایشگاه دستاوردهای مراکز تخصصی حوزه

ابراز رضایت بازدید‌کنندگان و مسئولان از نمایشگاه دستاوردهای مراکز تخصصی حوزه

نمایشگاه دستاوردهای مراکز تخصصی حوزوی با شرکت بیش از 50 مرکز تخصصی حوزوی از 3 تا 10 آبان در شبستان امام حسن عسکری(ع) مسجد مقدس جمکران برگزار شد. در این نمایشگاه مراکز تخصصی حوزوی دستاوردهای علمی خود در سه دهه اخیر را در قالب نرم‌افزار، کتاب،‌ مجله و پوستر در شاخه‌های مختلف علمی به نمایش گذاشتند.



 
 برگزاری مجدد نمایشگاه از ۲۱ آبان
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در آیین اختتامیه اولین نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز و واحدهای تخصصی حوزوی، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران این نمایشگاه و مراکز تخصصی مختلفی که در آن شرکت کرده بودند، گفت: مهمانان این نمایشگاه از برکات آن به ما گفتند و از اطلاعاتی که به‌وسیله آن در مورد تولیدات علمی حوزه کسب کرده بودند، تقدیر نمودند.
وی از درخواست‌های مکرر مبنی بر تمدید زمان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز تخصصی حوزوی خبر داد و گفت: این نشان‌دهنده موفقیت‌های زیادی است که این مراکز علمی تخصصی به دست آورده و به‌نحوی خواهان به نمایش گذاشتن آن‌ها هستند.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه از برگزاری اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه کشور خبر داد و افزود: با توجه به برگزاری این اجلاسیه و لزوم رفع خستگی مسئولان غرفه‌ها که در طول این مدت از صبح تا اذان مغرب در محل نمایشگاه حضور داشته‌اند، مجدداً از بیست‌و‌یکم آبان درب نمایشگاه باز خواهد شد؛ البته این‌بار برخی غرفه‌های نمایشگاه به‌صورت وسیع‌تر می‌باشند.

 
  آمادگی دفتر تبلیغات اسلامی برای همکاری تخصصی با حوزههای علمیه
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه از برگزاری این نمایشگاه تخصصی ابراز خرسندی کرد و گفت: این نمایشگاه همه گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های تخصصی حوزه را تجمیع کرده است.
وی ادامه داد: اگرچه مجموعاً این نمایشگاه رضایت‌بخش بود؛ اما نسبت به اهداف بلندی که حوزه دارد و کارویژه‌هایی که روحانیت و فضلای حوزه در شرایط حاضر دارند، باید گفت که راه زیادی در پیش است که این امر تنوع رشته‌ای بیشتری را می‌طلبد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه امروز مراکز تخصصی حوزه باید به سوی رشته‌های تخصصی جدید گام بردارند، خاطرنشان کرد: امروز باید عزمی وجود داشته باشد تا طلاب در رشته‌های تخصصی مورد نیاز جامعه، نظام و بین‌الملل تحصیل کرده و ضمن کسب مهارت‌های لازم، ایفای نقش دانشی لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه امروز در برخی زمینه‌ها در حوزه‌های علمیه گام‌های بلند و خوبی برداشته شده است، افزود: در زمینه‌هایی همچون امامت، کلام، مبارزه با فرق انحرافی، مباحث اجتماعی و ارتباطات و رسانه حقیقتاً گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه گام‌های بلندی که در زمینه‌های مختلف برداشته شده است، باید گفت که تا زمانی که در عرصه تربیت استاد، تنظیم و تدوین درسنامه‌ها و متن درسی مناسب گام‌های بلند برداشته نشود، نمی‌توان به سرمنزل مقصود رسید.
وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در حوزه و خارج از حوزه در رشته‌های تخصصی، ابراز کرد: البته باید دانست که اوج گرفتن در عرصه‌های تخصصی تنها از عهده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برنمی‌آید؛ از این‌رو بخش آموزش حوزه، باید به سوی نهادهایی که ظرفیت‌های لازم را دارا هستند، دست دراز کند؛ یکی از این نهادها دفتر تبلیغات اسلامی است که چون در بسیاری از زمینه‌های فکری پیشگام می‌باشد، آمادگی دارد تا بسیاری از عرصه‌های تخصصی را پوشش دهد.

 
  موضوعات پایاننامهها به مسائل کاربردی سوق داده شود حجت‌الاسلام و‌المسلمین عماد هم ۱۰ آبان با حضور در غرفه‌های این نمایشگاه، با آخرین دستاوردهای علمی، آموزشی و فرهنگی در حوزه‌های علمیه کشور آشنا شد.
رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، از همه غرفه‌های نمایشگاه بازدید کرد و ضمن ارائه پیشنهاداتی، در جریان دستاوردها، نتایج، مشکلات و موانع پیش‌روی این مؤسسات قرار گرفت.
عضو شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان، ضمن بازدید از غرفه مرکز تخصصی مدیریت اسلامی، حرکت موضوعات پایان‌نامه‌ها، از مباحث نظری به مسائل کاربردی مورد نیاز نظام و بین‌الملل را ضروری دانست و گفت: به فعلیت رساندن مباحث نظری مدیریت اسلامی، از جمله اموری است که باید به آن اهتمام ویژه داشت.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین عماد همچنین پس از بازدید از غرفه جامعة‌الزهرا(س) و شنیدن گزارشی از فعالیت‌های آموزشی و نخبگانی این مرکز، تعیین موظّفی تبلیغ برای مبلّغه‌های استعداد برتر و استفاده از تجارب حوزه‌های علمیه برادران را امری ضروری عنوان کرد.

 
  نمایشگاه دستاوردهای علمی حوزه را کار موفقی میبینم
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه، در مجموع کل این نمایشگاه را کار موفقی می‌بینم، گفت: نمایشگاه‌های این‌چنینی می‌توانند خیلی مثمرثمر باشند؛ زیرا در وهله اول بخشی از کارهایی که دیگران انجام داده‌اند، مراکز دیگر با دیدن آن‌ها، دیگر سراغ آن موضوعات نمی‌روند و از دوباره‌کاری جلوگیری خواهد شد. دومین حسن اینگونه نمایشگاه‌ها این است که مراکز علمی مختلف می‌توانند از فرآورده‌های پژوهشی یکدیگر استفاده ببرند.
وی خاطرنشان کرد: برای من که حوزه را کاملاً می‌شناسم، این نمایشگاه تازگی داشت. لازم است، فیلمی توصیفی از غرفه‌های این نمایشگاه تولید گردد و در اختیار افراد و مراکز مختلف قرار گیرد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: راه انتشار عناوین تولیدات علمی مراکز تخصصی، تولید نرم‌افزار در جهت معرفی آن‌ها به همه اقشار حوزه به‌ویژه طلاب جوان است؛ با این کار ضمن اطلاع یافتن طلاب از تولیدات علمی مراکز تخصصی، می‌توانند در فعالیت‌های پژوهشی خود از آن‌ها بهره ببرند.

 
 حرکت خوبی در مسیر رشتههای تخصصی مورد نیاز جامعه شکل گرفته است
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، در مورد برگزاری این نمایشگاه، اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی امیدآفرین است و نشان می‌دهد، حوزه‌های ‌علمیه در چند سال اخیر گام‌های خوبی به سمت رشته‌های تخصصی و مورد نیاز جامعه برداشته‌اند.
وی افزود: مدیریت حوزه و کسانی که با احساس مسئولیت آمده‌اند و از این مراکز تخصصی حمایت می‌کنند، عملکرد خوبی در زمینه متخصص شدن طلاب، تولید علم و عالم دارند. این حرکت بسیار درخور توجه است که نشان می‌دهد، مسیر خوبی در توجه به رشته‌های تخصصی، مطابق با نیازهای علمی و فرهنگی کشور و جهان در پیش گرفته شده است.
رئیس جامعةالمصطفی تخصصی شدن رشته‌ها را برای حوزه‌های علمیه، نیازی مبرم و ضروری دانست و تصریح کرد: حوزه‌ علمیه تاکنون بیش از سه دهه نسبت به این ضرورت توجه ویژه داشته و گام‌هایی نیز برداشته است؛ ولی در سال‌های اخیر، شاهد سرعت فوق‌العاده‌ای در این زمینه هستیم.
وی آموزش مجازی را از محورهای مهم توسعه المصطفی معرفی کرد و آموزش زبان فارسی را به غیرفارسی‌زبانان، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن دانست و افزود: بنا به اذعان مسئولان آموزش زبان فارسی کشور، جامعةالمصطفی در سالیان گذشته، بیشترین دستاورد را در آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان داشته است. دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در سراسر جهان با تسلط بر زبان فارسی، از بهترین سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود هستند.
یادآوری می‌شود، مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، سوم آبان  با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه