هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

روشنگری نسبت به آسیب‌های فرهنگ غربی در امور زن و خانواده

تأکید مراجع و علما در دیدار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور

روشنگری نسبت به آسیب‌های فرهنگ غربی در امور زن و خانواده

خانم خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، 10 آبان با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، آیات سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم، حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ایران دیدار و گفت‌و‌‌گو کرد. ضرورت تولید برنامه‌های مفید و کاربردی برای بانوان در صداوسیما، اقناع جامعه بانوان در خصوص افزایش فرزندآوری و تبیین و روشنگری آسیب‌های فرهنگ غربی در امور زن و خانواده، از جمله تأکیدات و توصیه‌های ایشان در این دیدارها بود.





  صداوسیما برنامههای مفید و کاربردی برای بانوان تهیه کند
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، با اشاره به اهمیت مسئله زنان در کشور، افزودند: بعد از انقلاب اسلامی اقدامات ارزشمندی صورت گرفت که موجب تربیت، تحصیل و پیشرفت بانوان شد. این پیشرفت‌ها نشانه امید است و باید به هر شکل ممکن آن را تقویت نمود.
این مرجع تقلید بر ضرورت تولید برنامه‌های مفید و کاربردی برای بانوان در صداوسیما تأکید کرده و بیان داشتند: باید مسئولانی خبره و مجرب در مسائل زنان، در صداوسیما باشند و با کار کارشناسی برنامه‌هایی را تهیه کنند که مفید برای جامعه زنان باشد.
معظم‌له با اشاره به اینکه در حوزه زنان کارهای مثبت و منفی فراوانی صورت گرفته است، بیان کردند: برخی نمی‌خواهند مسائل مربوط به زنان در جامعه پررنگ باشد و برخی هم در جبهه مخالف هستند و به دنبال تندروی در این زمینه هستند که البته هیچ‌کدام در مسیر صحیح حرکت نمی‌کنند؛ چون مسئله بانوان با افراط و تفریط به جایی نمی‌رسد.
ایشان با بیان اینکه به‌برکت انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی برای بانوان و کارهای فرهنگی در این زمینه فراهم شده است، بر ضرورت تلاش و همت مسئولان امر برای ارتقای جایگاه بانوان در جامعه تأکید کردند و افزودند: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با خرد جمعی و هم‌فکری با حوزه علمیه، می‌تواند مشکلات این حوزه را حل نماید.


  حضور زنان در صف اول انقلاب و دفاع مقدس انکارناپذیر است
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، تعلیم و تربیت مادر در جامعه اسلامی را از لوازم تمدن‌‌سازی اسلامی دانستند و گفتند: سعی کنید! مادران را با تعلیم و تربیت، با شناساندن چهره اسلام و شخصیت حضرت زهرا(س) به تعالی برسانید.
این مرجع تقلید با اشاره به ارزش‌های اسلامی درباره زنان، افزودند: در جامعه اسلامی ارزش‌های بسیاری وجود دارد که یکی از آن‌ها عفاف و حجاب است؛ در جامعه ما باید به این ارزش توجه بیشتری شود.
معظم‌له به نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرده و بیان داشتند: زنان در کشور ما در صفوف اول انقلاب و دفاع مقدس بوده و به‌تناسب توانمندی‌هایشان زحمات شایانی را متحمل شده‌اند.


  بیرغبتی زنان در فرزندآوری یک آسیب است
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت و نقش بانوان در آینده کشور، اظهار داشتند: زمانی که زنان جامعه‌، متدین، پاک و دیندار باشند، فرزندانی پاک و متدین تربیت خواهند کرد که نیازهای مختلف علمی، نظامی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را رفع خواهند کرد.
ایشان با اشاره به موضوع جمعیت، عنوان کردند: سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر اشتباه بود! فرزندآوری و افزایش جمعیت، موضوع مهمی است که باید جوانی جمعیت را حفظ کنیم تا جامعه اسلامی پویا و بالنده باشد.
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی ادامه دادند: رفع مشکلات و رسیدگی بیشتر به دغدغه‌ها و مطالبات بانوان باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد. ازدواج یکی از ارکان مهم برای ساختن جامعه سالم است و مسئولان کشور باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب، تأمین مسکن و اشتغال جوانان، زمینه‌های ازدواج آنان را فراهم کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: بی‌رغبتی زنان در فرزندآوری یک آسیب است، در فرهنگ خانواده‌محور، باید جامعه بانوان در خصوص افزایش فرزندآوری اقناع شوند تا با تکثر اولاد، آینده کشور اسلامی تضمین شود.


  نیازمند بهرهگیری از ظرفیت جوانان برای حل مشکلات هستیم
به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ایران نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه در استعداد، خلاقیت و نوآوری، چیزی از کشورهای توسعه یافته کم نداریم، افزود: بایستی از ابزارهای نوین برای برون‌رفت از مشکلات بهره ببریم.
وی با بیان اینکه امام خمینی(قد) با همه پشتوانه علمی و فقهی، از ظرفیت مشاوره با جوانان بهره می‌برد، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی جامعه، ضعف مدیریتی است و در راستای حل مشکلات، نیازمند توجه به ظرفیت‌های جوانان و نخبگان هستیم.


  علما و اندیشمندان نسبت به معرفی بانوی کرامت مسئول هستند
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم نیز در این دیدار، با بیان اینکه شهر مقدس قم، به‌برکت بانوی کرامت به دستاوردهای بسیاری رسیده است، اظهار کرد: خداوند متعال یک کار خیر را بنیان می‌گذارد؛ اما برای استمرار و حفظ آن‌ دخالت نمی‌کند؛ همانند کعبه که دستور به ساخت آن داد؛ اما نگهداری از این خانه را به مردم سپرد و متأسفانه مردم خانه توحید را به بت‌خانه تبدیل کردند و امروز هم مسجدالاقصی و خانه خدا در اختیار صهیونیست‌ها قرار دارد.
تولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) با تأکید بر اینکه حوزه‌ها، علما، اندیشمندان، بانوان و مردان همگی نسبت به معرفی بانوی کرامت مسئول هستند، ادامه داد: حضرت معصومه(س) نیز آمدند تا یک مکتب را تأسیس کنند؛ اما معرفی ایشان و ادامه دادن آن مکتب، بر عهده ماست که امیدواریم با کارهای مختلف فرهنگی، این هدف محقق شود.


  شرایط زمانه در قانونگذاری باید مورد توجه قرار گیرد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در این دیدار، ضمن اشاره به برخی معضلات و آسیب‌ها در مسائل زنان و خانواده، لزوم توجه به ظرفیت جامعه و شرایط زمانه را در هرگونه فعالیتی در این عرصه، مورد تأکید قرار داد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مسئله زنان و خانواده را یک مسئله مهم توصیف کرد و افزود: جا دارد دست‌اندرکاران تمام وقت خود را در راه ایفای این مسئولیت صرف کنند؛ چراکه متأسفانه مدت‌هاست، فرهنگ بی‌رحم دنیای غرب، مباحث خانواده و زن را تحت‌الشعاع قرار داده و دشمنان هزینه‌های هنگفتی انجام داده‌اند و متأسفانه تا حدودی نیز موفق بوده‌اند.
وی ادامه داد: دو آسیب در مسائل مربوط به امور زنان و خانواده وجود دارد: اول تبلیغات و هجمه دشمنان و دوم کم‌کاری دستگاه‌های ذی‌ربط؛ با تمام اقداماتی که در این زمینه شده است، متأسفانه اقدامات بایسته و شایسته در حیطه عفاف و حجاب و مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی صورت نگرفته است و با توجه به گستردگی تبلیغات دشمنان، لزوم فعالیت در این عرصه، بیش از پیش نمایان می‌شود.
امام جمعه موقت قم جایگاه زن در اسلام را، یک جایگاه ویژه ارزیابی کرد و ضمن اشاره به تغییر این جایگاه در قبل و بعد از بعثت پیامبر اسلام(ص)، افزود: جایگاه زن، بعد از آمدن پیامبر(ص)، 180 درجه تغییر کرد و نحوه برخورد و رفتار پیامبر(ص) با دختر بزرگوارشان حضرت فاطمه(س)،

  به جهانیان نشان داد که زن در دیدگاه اسلام چه منزلت و جایگاهی دارد. آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه، حوادث دوران پهلوی و اقدامات آن‌ها در مقابله با حجاب و مقابله بانوان متدین،‌ ضمن اشاره به محوریت زن در تربیت یک جامعه، خاطر‌نشان کرد: زن کانون تربیت فرزندان و در نتیجه کانون تربیت یک کشور است؛ اما متأسفانه توطئه‌ای در کار است که سمت و سوی جامعه به جایی کشیده شود که خانه، دیگر کانون مهر و محبت نباشد و فرزندان به‌اندازه کافی از محبت، این گوهر ارزشمند، بهره‌مند نگردند و به‌ناچار آن را در جایی خارج از خانه و خانواده دنبال کنند.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، ضمن اشاره به لزوم توجه به ظرفیت جامعه در قانون‌گذاری و اقدامات مربوط به عرصه زن و خانواده، تصریح کرد: شرایط زمان و زمانه باید لحاظ شود تا گروه هدف احساس خیرخواهی کند و نه احساس تقابل؛ همان‌گونه که اسلام احکام خود را تدریجاً در جامعه مطرح کرد و مردم را رفته‌رفته با دین الهی آشنا نمود.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به کلام مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) مبنی بر لزوم تبیین، روشنگری و تبیین را در تمامی عرصه‌ها کارساز دانست و افزود: رفته‌رفته فضا را در دست بگیرید و فعالیت خود را با نقد فرهنگ غرب و بیان جایگاه زن در اسلام رونق ببخشید.
وی ضمن اشاره به دو مسئله سقط جنین و کاهش جمعیت، خاطر‌نشان کرد: امروز جاهلیت مدرن با بهانه‌ مشکلات اقتصادی، به سقط جنین و جلوگیری از فرزندآوری روی آورده است و این توجه مسئولان در حل مشکلات اقتصادی را می‌طلبد تا این‌گونه بهانه‌ها از بین برود. نیروی انسانی سرآمد قدرت هر کشوری است و مسئولان باید کمک کنند تا با حل مشکلات و موانع، کانون خانواده‌ها گرم نگاه داشته شود تا زن به‌خاطر مشکلات اقتصادی، مجبور به کار تمام‌وقت نباشد یا احساس نکند که اگر در خانه ماند و به تربیت فرزندان مشغول شد، کسر شأن است.


  افراط و تفریط در مقوله زن و خانواده خطای راهبردی است
آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار، به تبیین اهمیت و جایگاه مقوله زن و خانواده پرداخت و گفت: اگر ما گفتمان انقلاب اسلامی را یک گفتمان نو و مترقی بدانیم، حتماً مقوله زن و خانواده، یکی از ده مسئله محوری و اساسی این گفتمان خواهد بود که از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: در مواجهه تمدنی ما با غرب، مقوله زن و خانواده قطعاً یکی از اساسی‌ترین مقوله‌های این مواجه خواهد بود؛ به‌ویژه که در مورد زن می‌بینیم که افراط و تفریط‌هایی صورت می‌پذیرد؛ هم دیدگاه‌های متحجرانه و کهنه‌ای وجود دارد و هم دیدگاه‌های مدرنی که برخی دیگر از حقوق فکری و معرفتی زن و خانواده را پایمال می‌کند و این هر دو، خطا و اشتباه راهبردی است.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به گفتمانی که شهید مطهری(ره) در کتب خویش در مورد مقوله زن و خانواده دارد، گفت: الگوی ما همان چیزی است که اسلام فرموده است و شهید مطهری نیز، در سخنان و تألیفات خویش به آن پرداخته است.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به لزوم گفتمان‌‌سازی دیدگاه اسلام درباره زن و خانواده، تأکید کرد: نظریه زن و خانواده در اسلام به‌خوبی تبیین شده است و لازم است که همه ما در حوزه و دانشگاه به آن بپردازیم و تبیین و گفتمان‌‌سازی لازم صورت گیرد که متأسفانه در این عرصه ما ضعف داریم.
امام جمعه موقت قم با اشاره به وجود صدها راوی و محدث زن در صدر اسلام و تاریخ تشیع، ابراز داشت: امروز در تحولات برنامه‌ای حوزه، یکی از محوری‌ترین عرصه‌ها مقوله زن و خانواده می‌باشد و لازم است که ورود بانوان به عرصه علوم اسلامی، یک ورود قاعده‌مند و تعریف‌شده باشد.


  طرح تحولی حوزه زنان تدوین شده است
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور هم در این دیدارها، گفت: برنامه‌هایی که بر عهده معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفته، در دو محور کلی می‌باشد که یکی از آنها، توانمندسازی زنان در زمینه اشتغال و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.
خانم انسیه خزعلی با تأکید بر اینکه حتماً از نظرات علمای دینی و مراجع عظام تقلید در برنامه‌ریزی‌های این معاونت استفاده خواهیم برد، خاطرنشان کرد: طرح تحولی حوزه زنان تدوین شده و آماده تصویب و اجراست؛ امیدواریم نهادهای مختلف فرهنگی، در اجرای این طرح ما را یاری نمایند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه