هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تمدن نوین اسلامی جز با همکاری شیعه و سنی محقق نمی‌شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

تمدن نوین اسلامی جز با همکاری شیعه و سنی محقق نمی‌شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: تمدن نوین اسلامی جز با همکاری شیعه و سنی محقق نمی‌شود؛ بنابراین علما و دانشگاهیان نقش مؤثری در تحقق این مسئله دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری، ۱۲ آبان در نشستی با نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و استاندار این استان که در دفتر امام جمعه زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: به‌حق شیعه و سنی در این استان پهناور، وحدت و انسجام بسیار خوبی دارند که باید از این فرصت، در جهت گسترش مبانی اسلامی به سایر کشورها استفاده کنیم.
وی بیان کرد: متأسفانه در چهل سال گذشته، سرمایه‌گذاری در زمینه فقرزدایی در سیستان و بلوچستان به‌خوبی انجام نشده و در چهل سال پیش‌رو، باید برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری بر روی این استان و رشد شاخص‌های توسعه‌ای آن از سوی مسئولان انجام شود. البته بخشی از فقر موجود، به فقر نیروی انسانی این استان برمی‌گردد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری بیان کرد: توسعه دانشگاه مذاهب اسلامی در سیستان و بلوچستان در دستور کار است تا بتوانیم از این ظرفیت عظیم در جهت وحدت و همدلی بین شیعه و سنی این استان با کشورهای همسایه نهایت استفاده را ببریم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی با توجه به حرکت‌های ضد انقلاب در کشورهای مجاور استان سیستان و بلوچستان بسیار مهم است، تأکید کرد: باید از بومیان و اهل‌سنت سیستان و بلوچستان در پست‌های مدیریتی به‌ویژه اقتصادی استفاده شود تا آنان تلاششان را برای توسعه اقتصادی این استان بیشتر کنند؛ زیرا در این حالت آنان احساس می‌کنند که باید از سرمایه‌های اقتصادی منطقه خودشان بیشتر نگهداری کنند.
وی با تصریح به اینکه تعامل با سرمایه‌گذاران در سیستان و بلوچستان بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید نگاهمان مشارکتی باشد، بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سیستان و بلوچستان باید تقویت شود. باید توجه داشت که اقتصاد دریا در این استان یک ظرفیت بسیار خوب برای سرمایه‌گذاران است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه گردشگری تقریبی در سطح کلان این مجمع پیگیری شده که این مسئله به توسعه سیستان و بلوچستان کمک بسیار خوبی می‌کند، اظهار کرد: در گردشگری تقریبی قرار شد، علمای بسیار بزرگ با کمک مدیران محلی انتخاب شوند تا در کشورهای اسلامی با مراکز علمی و حوزه‌های علمیه دیدارهای مختلفی داشته باشند که این مسئله در گسترش همدلی و وحدت در جامعه اسلامی نقش بسیار مهمی دارد.
وی گفت: ۲۰ کشور در جهان فهرست شده تا هر سه ماه یک‌بار، گروهی از علما وارد کشور شوند و با حوزه‌های علمیه و طلاب دیدار داشته باشند که این مسئله در وحدت اسلامی، بسیار مهم است و در این بین افرادی نیز تمایل به سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند.
وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی با برنامه گردشگری تقریبی می‌تواند سکوی پرشی برای سیستان و بلوچستان باشد و خیلی از تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

 
 سیستان و بلوچستان پایتخت وحدت اسلامی است
حجت‌الاسلام والمسلمین محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان هم در این نشست، با بیان اینکه نام‌گذاری سیستان و بلوچستان به‌عنوان پایتخت وحدت اسلامی، به‌حق یک نا‌م‌گذاری دقیق و واقعی بوده است، اظهار کرد: در گذشته در مورد سیستان و بلوچستان صحبت‌ها و حرف‌هایی زده شده که با واقعیت این استان بسیار متفاوت بوده است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل‌سنت سیستان و بلوچستان، افزود: متأسفانه وقتی شناخت و رفت و آمدی به این استان نباشد، مورد قضاوت‌های به‌ناحق قرار می‌گیرد که باید رفت و آمدها به این نقطه از ایران اسلامی بیشتر شود تا بتوان تصورات غلط را از بین برد و تمام نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد.
امام جمعه زاهدان با اشاره به مهربانی و مهمان‌نوازی مردم سیستان و بلوچستان، تأکید کرد: با وجود تبلیغات زیاد دشمنان انقلاب اسلامی، مردم این خطه با نظام مقدس جمهوری اسلامی، همراهی بسیار خوبی دارند و این مسئله را در میدان عمل ثابت کرده‌اند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: مسئولان نباید از همراهی و صبوری مردم خدای ناکرده سوء استفاده کنند؛ بلکه باید تمام تلاش خودشان را به ‌کار بگیرند تا مشکلات مردم این استان برطرف شود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل‌سنت سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید حضور فعال‌تری در عرصه‌های مختلف در این استان پهناور با قومیت‌های مختلف داشته باشد، بیان کرد: پیشنهاد می‌شود مرکز علمیه بین‌المللی ترکیبی از شیعه و سنی و ایرانی و غیرایرانی در کشور داشته باشیم که سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه پایتخت وحدت اسلامی است، بهترین ظرفیت برای این مسئله محسوب می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه