هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

واکنش مراجع عظام و علما  از تعرض و اهانت  به ساحت مرجعیت شیعه

واکنش مراجع عظام و علما از تعرض و اهانت به ساحت مرجعیت شیعه

پیرو مطالب و حواشی ایجاد شده پس‌از دیدار رئیس مجس شورای اسلامی با آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در سی مهرماه، آیات عظام؛ مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با صدور پیام‌های جداگانه و همچنین با حضور در بیت این مرجع تقلید، بر ضرورت حفظ حرمت مرجعیت شیعه تاکید کردند.

آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
اطلاع یافتیم که بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته) در دیدار با یکی از مسئولان محترم نظام، مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفته، تا آنجا که به ساحت شامخ فقاهت و مرجعیت اهانت شد.
همگان بدانند مقام مرجعیت در اسلام، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تعرض به آن، موجب حرمت‌شکنی است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.
امید است با جبران گذشته و بهانه ندادن به دست دشمنان برای ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی، دیگر شاهد چنین رویدادهای تلخی نباشیم.

 
  آیتاللهالعظمی نوری همدانی
بسم‌الله ‌الرحمن‌ الرحیم
اخباری در روزهای اخیر مبنی بر اهانت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه صورت پذیرفت که مایه تأسف است.
نظام اسلامی و ولائی مولود حوزه بوده‌ است و حفظ آن، واجب و لازم می‌باشد. حفظ آن علاوه بر تقویت، نیازمند تذکرات نیز می‌باشد تا از انحراف در آن جلوگیری شود. مردم بر اساس اسلام ناب محمدی(ص) و رهایی از استکبار و حل مشکلات در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی انقلاب نمودند و در طول تاریخ، مراجع تقلید مدافع اسلام و فرهنگ اهل‌بیت(ع) و مردم بوده‌اند و حصن حصین اسلام و انقلاب می‌باشند. تذکرات حضرت آیت‌الله آقای صافی (دامت برکاته) در دیدار یکی از مسئولان از همین جهت بوده است.
اینجانب با آشنایی نزدیک به هشتاد سال آنچه از مواضع ایشان دیدم، فقط برای رضایت خدای متعال و حضرات معصومین(ع) و دفاع از انقلاب و مردم بوده است و خود، شاهد عنایت خاص امام راحل(قد) نسبت به معظم‌له بوده‌ام. ایشان همیشه مؤید نظام بوده و خدمات فراوانی نیز به انقلاب داشته‌اند. بر این اساس باید توجه داشت، هرگونه بی‌حرمتی به ساحت مرجعیت شیعه محکوم است.
عزت و سربلندی اسلام، انقلاب و حوزه‌های علمیه را از خداوند متعال خواستارم.

 
  آیتاللهالعظمی سبحانی
حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار خود با حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مواضع متین این مرجع تقلید حمایت کردند. هم‌چنین حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز برای اعتلای نظام اسلامی، کشور و مردم دعا کردند.

 
  آیتاللهالعظمی جوادی آملی
 حضرت آیت‌الله جوادی آملی با حضور در بیت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، ضمن دیدار با این مرجع تقلید، پیرامون پاره‌ای از مسائل با ایشان گفت‌و‌گو کردند.
این مرجع تقلید ضمن ابراز خشنودی از صحت و سلامت معظم‌له، به ذکر خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله حاج آقا رحیم ارباب پرداخته، تقید و تعهد ایشان نسبت به رعایت ادب و حرمت نهادن به ساحت مرجعیت و بزرگان را از اخلاق عالمانه ایشان دانستند.
ایشان یادآور شدند: بایستی این سنت حفظ شده و همگان بدان متعهد باشند.

 
  نامه آیتاللهالعظمی مظاهری
بسم‏‌الله الرحمن الرحیم‏
حضور مبارک حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانیدامت‌برکاته‌الشریف
پس از اهداء سلام و تحیت و استعلام از سلامت وجود مبارک!
مواضع غیراخلاقی و نادرستی که طی روزهای اخیر در خصوص توصیه‌های دلسوزانه حضرت مستطاب عالی از سوی برخی اشخاص و رسانه‌ها ابراز گردید و به‌رغم تذکرات و توصیه‌های گوناگون، متأسفانه در برخی دیگر از رسانه‌ها ادامه یافت، ناشی از یک تحلیل اشتباه در خصوص جایگاه رفیع نهاد مرجعیت و عدم اطلاع درست از مسئولیت خطیر مراجع تقلید به‌عنوان «زبان دین و زبان ملت»، در نصیحت و خیرخواهی برای متصدیان امور است.
بحمدالله والمنه، اصالت فکر و اصابت رأی حضرت‌عالی همواره در طول دهه‌های متمادی بر همه آگاهان، روشن و مبرهن است و مسلماًً آن‌گونه مواضع ناپسند که برخلاف ادب نقد و اخلاق آزادی بیان است، نه‌تنها هیچ خللی در شخصیت والا و مقام رفیع آن‌جناب ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه موجب تحکیم محبوبیت جایگاه مرجعیت در قلوب مسلمین و توجه بیشتر به اهمیت این نهاد گران‌قدر در نزد افکار عمومی خواهد شد.
از پیشگاه خداوند تعالی اعتلا و عزت روزافزون اسلام و مسلمین و هم‌چنین طول عمر بابرکت حضرت مستطاب عالی، همراه با عافیت و نفوذ کلمه را مسألت می‌کنم.

 
  حضرت آیتالله علوی گرگانی
اتفاقات چند روز اخیر در نقد صریح و غیرمحترمانه فرمایشات دلسوزانه شیخ‌المراجع حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی حفظه‌الله و دفاع مراجع، بزرگان، اساتید، علما و فضلای حوزه و هم‌چنین سخنان مسئولان نظام، تماماً حکایت از آگاهی آنان از جایگاه رفیع مرجعیت و ضرورت حفظ حرمت این جایگاه در میان مردم دارد.
اینجانب نیز بر اهمیت حفظ قداست این جایگاه تأکید داشته و از قلم به‌دستان و نظریه‌پردازان می‌خواهم در نقدهای خود جانب ادب و متانت را رعایت کرده و اجازه ایجاد تفرقه و غفلت در جامعه را ندهند.
 امید است خداوند مسیر عزت و عظمت این کشور و رفع مشکلات مردم را زیر سایه لطف و عنایت امام زمان(عج) هموار گرداند.

 
  ابلاغ سلام گرم و ابراز محبت آیتاللهالعظمی سیستانی
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله‌ سیستانی در قم نیز، 8‌آبان با حضور در بیت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، ضمن ابلاغ سلام گرم آیت‌الله‌العظمی سیستانی به این مرجع تقلید، پیام ایشان را تقدیم کرده و مراتب ارادت و محبت خویش را ابراز نمود و ضمن دعا برای سلامتی حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، توفیقات بیشتر ایشان را خواستار شدند.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در این دیدار که در فضای محبت‌آمیزی انجام شد، متقابلاً ضمن تشکر و قدردانی از پیام محبت‌آمیز حضرت آیت‌الله سیستانی، از نماینده معظم‌له خواستند تا سلام گرم ایشان را به محضر این مرجع عالی‌قدر ابلاغ نموده و برای سلامت ایشان دعای خیر کردند.

 
  اطلاعیه مهم دفتر آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی در پی مواضع علما و شخصیتهای حوزوی
بسمه‌تعالی
با قدردانی و تشکر از مردم شریف و عزیز ایران، مراجع معظم تقلید، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، جوامع و تشکل‌های دینی و اجتماعی که از بیانات و مواضع متین مرجعیت شیعه مبنی بر لزوم حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حمایت نمودند، به اطلاع عموم می‌رساند که حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی دام ظله‌العالی فرمودند: حقیر از مردم بزرگوار ایران، کمال تشکر و سپاس را دارم و از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر اعتلا و عزت و اقتدار مردم و کشور عزیز بیفزاید و نگرانی‌ها و مشکلات به‌فضل الهی در ظل عنایات حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) برطرف گردد ان‌شاء‌الله.
▪ ▪ ▪ یادآوری میشود، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی 30 مهر در دیدار دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با معظم‌له، ضمن اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفته بودند:
 توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.  شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.
بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم و مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.
 پس از این سخنان معظم‌له، سایت رجانیوز در مطلبی با عنوان: «ما با طاغوت فقط «قهر» نیستیم؛ بلکه «دشمنی» داریم» به سخنان این مرجع تقلید واکنش نشان داد.
همچنین همین سایت، در تاریخ چهارم آبان با انتشار یادداشتی با عنوان: «هشت‌سال عبرت» کافی نیست؟!»، به سخنان حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و با انتشار مطالبی سخیف، سبب اهانت به مقام شامخ مرجعیت شیعه شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه