هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

داشتن نگاه منظومه‌ای به دین در تبلیغ هوشمندانه مؤثر است

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور

داشتن نگاه منظومه‌ای به دین در تبلیغ هوشمندانه مؤثر است

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور گفت: تربیت اعتقادی الزاماً در کلاس‌های کلامی و مباحث خشک فلسفی تحقق نمی‌یابد. برای تحقق تربیت اعتقادی، باید یک تصویر کامل منسجم توصیف کنیم؛ چون ما عمدتاً با قسمتی از اسلام و مسائل تربیتی مواجه بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری، ۷دی در مراسم افتتاحیه سومین دوره «طرح پودمانی تعالی اساتید حوزه» در مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارراه، اظهار کرد: خروجی حوزه‌های علمیه در یک کلام باید فقط عالم دین باشد.
وی یادآور شد: وقتی سخن از عالم دین می‌کنیم، منظور عالم دینی با همه ابعاد و جوانب است؛ عالم دین با عالم فقه و اصول متفاوت است؛ بلکه عالم دینی باید دین را به‌صورت یک منظومه کامل و متوازن در نظر داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری عنوان کرد: این نگاه کلان یکپارچه و منظومه‌ای برای دین لازم است؛ چراکه در تبلیغ دین، باید این نوع نگاه را داشت؛ یعنی اینکه نیازمند شناخت دین به‌صورت منظومه‌ای و یکپارچه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تربیت اعتقادی الزاماً در کلاس‌های کلامی و مباحث فلسفی تحقق نمی‌یابد و برای تحقق تربیت اعتقادی، باید یک تصویر کامل منسجم توصیف کنیم؛ چراکه عمدتاً با قسمتی از اسلام و مسائل تربیتی مواجه بوده‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری، با بیان اینکه مخاطب باید لذت این تصویر موزون و یکپارچه را درک کند، عنوان کرد: ما فکر می‌کنیم که باید برای اعتقادات و عقاید، کلاس ایدئولوژیک تشکیل و با استدلال دقیق مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم؛ ولی حقیقت آن است که یک ارائه با تصویر زیبا، کامل و یکپارچه از دین، می‌تواند مخاطب امروز را اقناع کند.
وی ادامه داد: متأسفانه امروز به‌جای آنکه عالم دین تربیت شود، ما عالمان بخش‌هایی از دین را تربیت کرده‌ایم، بنابراین لازم است که نسبت به اسلام و قرآن کریم یک نمودار درختی در ذهن داشته باشیم؛ چراکه همه معارف و آیات قرآن در یک ردیف و در یک سطح قرار ندارد؛ بلکه شامل لایه‌های متعدد با مفاهیم و طرح‌های مختلفی هستند که همچون یک درخت، می‌توانند به هم مرتبط شوند.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: بعد از آنکه این نظام معرفتی، نظری و اندیشه‌ای حاصل شد، ما نیازمند نظام عینی و عملیاتی هستیم. نظام عینی، تشکیلات و سازمان اجرایی است که نظام نظری را روی سطح زمین اجرا می‌کند.
وی ابراز کرد: اینکه کدام عمل از دیگری برتر است، احتیاج به نگاه منظومه‌ای دین دارد. در مقام تبلیغ هوشمندانه دین، نگاه منظومه‌ای به دین بسیار راهبردی است؛ این نگاه منظومه‌ای به معارف دینی، در سلیقه طلاب در عرصه تبلیغ نیز مؤثر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری اذعان کرد: ایجاد یک استخوان‌بندی فکری در جوانان پیش از حرکت به سمت جزئیات معارف دینی ضروری است. امروز منظور از دین، همان استخوان‌بندی فکری متناسب با معارف دینی است که باید پیش از اقدام به نماز و روزه در دین، این استخوان‌بندی و اساس فکری تشکیل شود؛ اما متأسفانه تصویر ابتدای ما از دینداری محدود به اقامه نماز، گرفتن روزه و مجالس روضه است.
وی ادامه داد: درحالی‌که روح دینداری و حقیقت دین ولایت است که باید ابتدا آن را آموخت؛ به‌نحوی که بتوان امام زمانه خود را شناخت و به یاد داشته باشیم، این فهم، بر اساس استخوان‌بندی فکری حاصل می‌شود.

 
  «تربیت اعتقادی و تربیت معیشتی-اقتصادی» محور سومین دوره طرح پودمانی تعالی اساتیدمدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه هم در این مراسم، اظهار کرد: یک دغدغه مهمی از ابتدای آغاز این طرح مورد توجه معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه بود، مبنی بر اینکه طرح بتواند، نرم‌افزار تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه شود.
حجت‌الاسلام مجید رهنما با بیان اینکه طبیعتاً تحقق این ادعا، احتیاج به یک کار مطالعاتی و عملیاتی زمان‌بر دارد، گفت: تعیین سازه محتوایی طرح تعالی اساتید، ثمره بالغ بر ۵۰۰ نفر ساعت مباحثه و گفت‌وگوی کارشناسی است.
وی با تأکید بر اینکه طلاب نباید رشد کاریکاتوری و نامتوازن داشته باشند، گفت: از محکمات دیگر طرح تعالی اساتید حوزه‌های علمیه، رشد و تربیت متوازن است؛ براین اساس آنچه در میدان اجرای طرح اتقاق افتاده، این است که به ابعاد مختلف طلبه به‌صورت متوازن توجه کنیم و به آنها پاسخ دهیم.
حجت‌الاسلام رهنما یادآور شد: نگاه ما امتداد تربیت در مسائل اجتماعی و تربیت متوازن است، نه متجزی؛ درباره نظام تعلیم و تربیت و فلسفه تربیت، پرونده ما در ۲ دوره گذشته، پرداختن به کلیات طرح بوده است.
وی افزود: اما هدف‌گیری کلان اندیشه فکری و الهی ارائه شده از سوی معاونت تهذیب در این دوره، تربیت اعتقادی و تربیت معیشتی - اقتصادی است که همواره مباحث اقتصادی برای طلاب جزء مشکلات بوده؛ ولی طی این سال‌ها، فشار طاقت‌فرسایی در زمینه معیشت بر طلاب آمده است.
مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، اتخاذ مبنا از نگاه تعلیمی و تربیتی در این عرصه را ضروری دانست و عنوان کرد: ما از چند زاویه به این موضوع نگاه می‌کنیم که بخش نخست، مبانی معیشت مؤمنانه است.
وی تصریح کرد: مسائل نوپدید میدان، از جمله متغیرهایی است که در دوره تربیتی ما مؤثر است؛ به‌عنوان مثال مسائل معیشتی و سرعت تغییرات نسلی از جمله مسائل نوپدید است که باید در لوای طرح تعالی به آن بپردازیم. حاکمیت فضای مجازی و کشف مسائل جدید در میدان، از دیگر اهداف خواهد بود.
مدیر اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه متذکر شد: حرکت به سمت تخصصی شدن و نقطه‌زنی دوره‌ها برای حل مسائل و نیازها از ضروریات است؛ چراکه عمدتاً به اساتید اخلاق و تربیت، این ایراد را وارد می‌کنند که فقط به کلیات می‌پردازند و به‌صورت جزئی ورود نمی‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه