هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تعهد و تخصص در انتصاب مدیران اجرایی کشور

مراجع عظام در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کردند

تعهد و تخصص در انتصاب مدیران اجرایی کشور

دکتر محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه، ۷دی در سفر به شهر مقدس قم و زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و قرائت فاتحه بر مزار مراجع و علمای مدفون در حرم مطهر، با آیات عظام؛ مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی به‌صورت جداگانه دیدار کردند. ایشان در این دیدارها، حفظ انقلاب و نظام را منوط به حفظ ارزش‌ها و رفع مشکلات مردم دانستند و بر ضرورت ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های صورت‌گرفته توسط سه قوه به مردم، ایجاد امید در کشور، جلوگیری از انحراف بانک‌ها، انعکاس تذکرات مراجع عظام در صداوسیما، حفظ نظام و ارزش‌های امام و پشتیبانی از رهبری و واگذاری مسئولیت اجرایی به اشخاص متعهد متخصص تأکید کردند.

  ترتیب اثر به «تذکرات مراجع و علما نسبت به مشکلات»
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار با بیان اینکه مردم از اوضاع اقتصادی به‌شدت گلایه‌مند و نگران هستند، خاطرنشان کردند: مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده که نمی‌توانند آن را حل کنند.
ایشان با تأکید بر اینکه شرایط به‌گونه‌ای است که نه‌تنها رو به بهبود نیست؛ بلکه تورم در بعضی کالاها نسبت به سال گذشته افزایش شدید داشته است، اظهار کردند: مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.
این مرجع تقلید، با اشاره به افزایش نرخ دلار در کشور، گفتند: وابستگی پایه‌های اقتصادی کشور به دلار، سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده؛ اما از مسئولان تصمیم‌گیری خاصی دیده نمی‌شود.
ایشان از بانک‌ها به‌عنوان مشکلی بزرگ در کشور که به‌صورت لجام گسیخته به پیش می‌رود یاد کرده و افزودند: بانک‌ها تنها به‌دنبال منافع خودشان هستند؛ مبالغی که وام می‌دهند، هرچند کم و ناچیز است؛ اما برای آن سودهای کلان دریافت می‌کنند.
معظم‌له با تأکید بر اینکه مجلس می‌تواند با اصلاح قانون، جلوی انحراف بانک‌ها را بگیرد و اجازه بدهد مردم زندگی کنند، ابراز کردند: نباید مسائل کوچک را بزرگ جلوه دهیم؛ آشوب‌گران کوچک‌‌‌تر و ناچیزتر از این هستند که بخواهند، تغییری در نظام و کشور ایجاد کنند.
ایشان با اشاره به اینکه باید بهانه‌ها به‌خصوص بهانه‌های اقتصادی را از اغتشاشگران گرفت، افزودند: آنها با همین بهانه، باعث ایجاد ناامنی در کشور می‌شوند که باید بهانه را از دست آنها گرفت؛ علاوه بر اینکه باید از تندروی‌های غیرضروری هم خودداری شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، ایجاد امید در کشور را از اولویت‌های اساسی برشمرده و بیان داشتند: باید جلسات سه قوه بیشتر شود و به‌صورت هفتگی و شفاف برای مردم گزارش داده شود که چه کارهایی صورت گرفته و برای آینده چه برنامه‌هایی دارند.
ایشان فضای مجازی را تریبون خوبی برای بیان مطالب مفید با دلیل و برهان دانسته و گفتند: نباید فضای مجازی را به دشمنان واگذار کرد؛ بلکه باید مطالب مفید را در فضای مجازی منتشر کنیم تا مردم بتوانند، خوب و بد را ببیند و مقایسه کنند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی مردم را وفادار و علاقه‌مند به نظام دانستند و افزودند: مردم از ما گلایه دارند که چرا به مسئولان نسبت به مشکلات تذکر نمی‌دهیم؛ درحالی‌که ما مکرر تذکر داده و می‌دهیم و این تذکرات در سایت ما نیز منعکس است؛ حال اینکه چرا صداوسیما تذکرات مراجع را منعکس نمی‌کند، حتماً مصلحتی دارد؛ اما مردم انتظار دارند که مسئولان به این تذکرات ترتیب اثر دهند.

  تعهد همراه با تخصص از ضروریات انتصابات مسئولان کشور است
حضرت آیت‌الله نوری همدانی هم در این دیدار، با اشاره به اصول چهارگانه امیر مؤمنان(ع) در حکومت‌داری تصریح کردند: حضرت علی(ع) به مالک اشتر وظایف مسئولان در اداره کشور اسلامی را این‌گونه توصیف نمودند: «جبایة خراجها و جهاد عدوها والاستصلاح اهلها و عمارة بلادها»؛ یعنی جمع‌آوری مالیات و نظارت دقیق و صحیح بر بیت‌المال و استفاده صحیح آن در امور، مبارزه با دشمنان، اصلاح امور مردم و ایجاد زمینه‌های تربیت و رشد و تعالی برای مردم و آبادی و عمران کشور. این امور باید همواره سرلوحه کارهای مسئولان باشد و از این امور نباید غفلت کرد.
معظم‌له در ادامه افزودند: منظور از جمهوری اسلامی، یعنی همین مردم، همان‌طور که امام(قد) فرمودند: اصل همین مردم هستند و باید عنایت و توجه شما به‌همین مردم باشد که همیشه پشتیبان انقلاب و نظام اسلامی هستند. باید نظام ما در رسیدگی به مردم الگویی مناسب در جهان باشد.
این مرجع تقلید در ادامه، با اشاره به مشکلات اقتصادی و کم شدن قدرت خرید مردم خاطرنشان کردند: متأسفانه مردم به‌لحاظ قدرت خرید، دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی و کم‌ارزش شدن پول ملی، اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسئولان امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبودها تمام توان و سعی خود را به‌کار بگیرند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه افزودند: مردم از ما انتظار دارند که مشکلات و نارسایی‌ها را به گوش مسئولان برسانیم. امیر مؤمنان(ع) به مالک اشتر فرمودند: « الله الله فی‌الطبقة السفلی من‌الذین لا حیلة لهم» باید توجه داشته باشید، بیت‌المال برای مردم است و نباید هیچ‌گونه تبعیضی وجود داشته باشد. باید تفاوت‌ها از بین برود و شاهد رفاه و گشایش اقتصادی و ارزانی در سفره‌های مردم باشیم. متأسفانه چیزی از گرانی و مشکلات مردم کم نشده است. باید با همت مضاعف و برنامه‌ریزی دقیق، مشکلات اقتصادی را حل نمود.
معظم‌له با اشاره به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان علیه نظام مقدس اسلامی، افزودند: ما باید آن‌قدر قوی باشیم که دشمنان جرأت نقشه‌کشی و فکر ضربه زدن به خود راه ندهند. حفظ نظام و یادگارهای امام(قد) و پشتیبانی از رهبری، از ضروریات است؛ همان‌گونه که امام و رهبری مکرر در ملاقات‌هایشان تأکید کرده‌اند، حل مشکلات اقتصادی مردم و حفظ ارزش‌های انقلاب و اسلام باید اولویت کار مسئولان باشد؛ حفظ این انقلاب و نظام، با حفظ ارزش‌ها و حل مشکلات مردم میسر است.
این مرجع تقلید، تعهد همراه با تخصص را از ضروریات انتصابات مسئولان کشور دانسته و خاطرنشان کردند: مردم از ما گله‌مند هستند که چرا مشکلات را به مسئولان انتقال نمی‌دهیم؛ اما باید بدانند که از مشکلات آنها آگاهیم و آن را بیان می‌کنیم؛ ولی متأسفانه انعکاس داده نمی‌شود.
ایشان گفتند: باید توجه داشت که ما در زمان جنگ به پشتوانه همین مردم در مقابل تمامی دشمنان ایستادیم؛ از این‌رو عنایت و توجه به این مردم، باید سرلوحه تمام کارها باشد. امیدوارم در دیدار بعدی این مشکلات حل شده باشد و مردم از اقدامات شما راضی و خشنود باشند.

  وعده حل مشکلات مردم هنوز محقق نشده است
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، با اشاره به سرنوشت قوم بنی‌اسرائیل، اظهار کردند: بنی‌اسرائیل به موسی(ع) گفتند: قبل از اینکه تو بیایی، ما را اذیت کردند؛ بعد از اینکه تو آمدی هم، ما را اذیت می‌کنند. موسی(ع) فرمود: به‌همین زودی، خداوند دشمن شما را نابود می‌کند و شما را جانشین قرار می‌دهد؛ اما ببینید چگونه عمل می‌کنید. بنابراین نعمتی که خداوند به شما می‌دهد، در گروی عمل شماست.
قال الله الحکیم: [قالوا أوذینا من قبل أن‌تأتینا ومن بعد ما جئتنا قال عسى ربکم أن‌یهلک عدوکم ویستخلفکم فی‌الأرض فینظر کیف تعملون]
این مرجع تقلید تصریح کردند: عین این آیه در حال حاضر منطبق است؛ مردم می‌گویند: خداوند دشمن ما را نابود و جمهوری اسلامی را مستقر کرد؛ اما «فینظر کیف تعملون».
ایشان ادامه دادند: آنچه شما از آن فرمودید، تدوین قانون است؛ ولی از آن مهم‌تر، عمل به قانون است. باید علاوه بر تدوین، به‌دنبال عمل باشید.
معظم‌له یادآور شدند: الآن مدت‌هاست که به مردم وعده حل مشکلات را می‌دهید؛ اما این وعده هنوز محقق نشده یا کمتر محقق شده است. قوه مقننه، به‌دنبال قوه مجریه دنبال کار را بگیرد و این گره‌ها را بگشاید تا دشمن‌شاد نباشیم.

  مسئولیت اجرایی به اشخاص متعهد و متخصص سپرده شود
​​​​​​​
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار بیان کردند: دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید به آینده که مسئولان باید تلاش کنند، این دو امر از دستشان نرود. اگر سواد فعلی و امید به آینده بود، نتیجه‌اش پایداری مردم در جنگ هشت‌ساله علیه نظام اسلامی است؛ اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن‌سوزی‌ها و مسجدسوزی‌ها.
ایشان ادامه دادند: ما دو وظیفه داریم؛ یکی دعا کردن به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری عقل و تدبیر است.
این مرجع تقلید، عقل و تدبیر را در عین استمداد از خداوند متعال ضروری دانسته و با بیان اینکه نباید مسئولیت اجرایی را به آدم‌های خوب بی‌تخصص و یا بداختلاسی داد، اظهار کردند: حضرت امیر(ع)، کمیل را مسئول منطقه‌ای نمودند، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند. حضرت نامه‌ای به کمیل نوشته که در نهج‌البلاغه آمده و مضمون آن این است. برخی تنها به درد دعای کمیل می‌خورند؛ ولی توان اداره یک منطقه را ندارند؛ لذا باید از واگذاری مسئولیت به آدم‌های خوب بی‌عرضه در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدم‌های بداختلاسی و نجومی نیز گرفته شود.
معظم‌له بیان کردند: داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است. ما بالاتر از امیرالمؤمنین(ع) که نداریم. اگر مدیران و کارگزاران باعرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است. اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم، خداوند نظر خود را از ما برمی‌گرداند. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، [اگر] نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد، خدا او را از رحمت دور کند!
ایشان با بیان اینکه شهدا، سرمایه‌های کشور هستند، اظهار کردند: اگر در صحنه کربلا یک عابس وجود داشت که عریان به میدان آمد، ما در هشت سال دفاع مقدس، جوانان پاک زیادی داشتیم که پلاک‌های خود را کندند و هیچ نام و نشانی از آنها نیست. اینها سرمایه‌های کشور و صاحبان اصلی آن هستند.
حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی ادامه دادند: امیدواریم خداوند به‌حرمت خون‌های پاک این شهدا، کشور را حفظ کند؛ اما باید بدانیم که اگر درست رفتار نکنیم، خداوند ما را خواهد برد و به‌وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد؛ در ادعیه ماه مبارک رمضان می‌خوانیم که خدایا تو که دینت را حفظ خواهی کرد. چرا ما حافظ دین تو نباشیم؛ «أن‌تجعلنی ممن تنتصر به لدینک و لا تستبدل بی‌غیری» چرا ما نباشیم؟! چرا ما دین خدا را حفظ نکنیم؟!
این مفسر بزرگ قرآن کریم در پایان ابراز کردند: آخرین حرف این است که مواظب زبان‌مان و ادب‌مان باشیم! مبادا از حرف ما، گفتار ما، سوء‌استفاده شود؛ هم حوزویان، هم دانشگاهیان و هم مسئولان و همه و همه باید رعایت کنند.
گفتنی است، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدارها، گزارشی از عملکرد مجلس شورای اسلامی و آخرین وضعیت کشور ارائه کرد.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه