هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت آشنایی مبلغان با ادبیات جهانی

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تأکید کرد

ضرورت آشنایی مبلغان با ادبیات جهانی

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی در جمع اعضای هیئت علمی مؤسسه آینده روشن، با بیان اینکه امروزه در تبیین فرهنگ مهدویت در غرب خلأ جدی وجود دارد، پیشنهاد کرد: مناسب است برای تبیین موضوع «رحمت و مقاومت در حاکمیت حضرت مهدی(عج)» همایشی برگزار شود؛ چون دو واژه رحمت و مقاومت، تحریف شده است. برخی رحمت را به‌گونه‌ای تفسیر می‌کنند که مقاومت در آن وجود ندارد. درحالی‌که رحمت، اصل قرآنی است و راز بعثت همین بوده است. همچنین مدیریت پیامبر(ص) نیز بر پایه رحمت بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد حوزه علمیه قم، در آسیب‌شناسی تبلیغ مهدویت اظهار کرد: درباره تبلیغ فرهنگ مهدویت، فقط در مقیاس ایران فکر می‌کنیم و این صحیح نیست. باید به زبان و ادبیات بین‌الملل اشراف پیدا کنیم. برخی مفاهیم برای ما بدیهی است؛ اما برای دیگران نظری است و در غرب با این مشکل مواجه هستیم؛ لذا اینکه ما مهدویت را برای مخاطبان با ادبیات آنها بفهمانیم، خیلی مهم است و رعایت این اصل، در نوشتار ما نیز تأثیر می‌گذارد.
وی تأکید کرد: برخی صحبت‌هایی که در ایران داریم، اصلاً در غرب قابل فهم نیست؛ بنابراین باید مبلغان بومی‌ای را که با زبان منطقه آشنا هستند، تربیت کنیم و اگر به‌درستی فرهنگ مهدویت را معرفی کنیم، یقیناً فضا در دنیا آماده می‌شود؛ چون جغرافیای مقاومت در جهان گسترش پیدا کرده است و مقاومت منحصر در لبنان، سوریه، عراق و ایران نیست. گفتمان مقاومت، ایستادگی در برابر خودکامگی است؛ به‌همین دلیل به حاج قاسم سردار صلح می‌گوییم و نه سردار جنگ.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با تأکید دوباره بر آشنایی مبلغان با ادبیات جهانی، تصریح کرد: نشستی با عنوان «آخرالزمان از دیدگاه تشیع و کاتولیک» در غرب برگزار شد که یکی از روحانیون در این نشست، گفت: «زمانی که امام زمان(عج) بیاید، دو سوم مردم جهان کشته می‌شوند». افزون بر اینکه این سخن درستی نیست و روایات معتبری ندارد، این ادبیات در غرب قابل قبول نیست و مردم غرب خواهند گفت که چنین فردی، بهتر است نیاید!
وی به مسئولان مؤسسه آینده روشن گفت: اگر روایت پیامبر(ص) که می‌فرماید: «سیرته سیرتی» سیره امام زمان(عج) سیره من است را در دنیا به زبان‌های مختلف بیان کنید، این کار معجزه مؤسسه آینده روشن خواهد بود و می‌تواند ادبیات مهدوی را در دنیا حاکم کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی درباره لازمه آشنایی با ادبیات بین‌المللی عنوان کرد: برای رسیدن به این هدف، باید از کارشناسان استفاده کنید؛ مثلاً با دکتر لگنهاوزن، سهیل اسعد و… برای آشنایی با مناطق مختلف دنیا نشست‌هایی برگزار کنید. معرفی مهدویت مثل معرفی خود اسلام در اندونزی، با آفریقا و اروپا فرق می‌کند. برای معرفی اسلام در اروپا و آمریکا، عقلانیت باید محور و روح حاکم بر آموزه‌ها باشد و اگر از عقلانیت عدول شود، آنها نمی‌پذیرند و این عقلانیت در اسلام وجود دارد. یا در پاکستان جنبه‌های عاطفی و محبت در اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) باید برجسته شود.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه جهاد تبیین ادبیات خاص خود را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: مجاهدان عرصه جهاد تبیین، باید به راهبردها، اهداف و سیاست‌ها در حوزه تبلیغ آشنا شوند و اشراف منطقه‌ای داشته باشند. مرحوم بونو می‌گفت: «شما باید بدانید که مخاطبان شما مکی هستند یا مدنی؛ اگر مدنی هستند با ادبیات «یا ایها الذین آمنوا» صحبت کنید و برای مخاطبان مکی، عقاید و اخلاق را به آنها آموزش دهید. متأسفانه ما مخاطبان خود را یک کاسه کرده‌ایم. مانند فیلم که محدودیت سنی دارد، تبلیغ مهدویت نیز باید مخاطب‌شناسی دقیق داشته باشد.
وی همچنین گفت: اگر با ادبیات مخاطبان آثاری تولید شود و در سایت‌ها و کانال‌ها درج شود، می‌توانیم در جهاد تبیینی توفیق پیدا کنیم و ذهنیت مهدویت می‌تواند، مقدمه جریان بزرگی را فراهم کند.
گفتنی است، در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمسعود پورسید آقایی مسئول مؤسسه آینده روشن، با اشاره به ضرورت همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و مؤسسه آینده روشن، از فعالیت‌های مؤسسه و برگزاری هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گزارشی ارائه کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه