هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پژوهش‌های علمی باید ناظر بر واقعیات و رفع معضلات کشور باشد

آیت‌الله رجبی در دیدار رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

پژوهش‌های علمی باید ناظر بر واقعیات و رفع معضلات کشور باشد

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(قد) با تأکید بر اینکه تحقیقات علمی و آموزش‌های ما باید ناظر به متن جامعه، واقعیات و حل مشکلات و معضلات کشور باشد، گفت: باید بستر مبنایی و فکری خود را با مقام عمل پیوند دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله رجبی در دیدار دکتر عطاء‌الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم معارف دینی خود را با مقام عمل پیوند دهیم، علاوه بر حل مشکلات و رفع چالش‌ها، خود این مبانی در بین مخاطب نیز جاذبه‌های بیشتری پیدا خواهد کرد.
عضو ‌شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: متأسفانه، در خیلی از زمینه‌ها، چیزی را عرضه می‌کنیم که مخاطب به آن احساس نیاز نمی‌کند.
وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری میان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) با مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ما باید با همکاری همدیگر، خلأ‌ها و نیازها را شناسایی و با هم‌فکری و تعامل، داشته‌های خود را برای رفع این نیازها به هم پیوند دهیم.
آیت‌الله رجبی با بیان اینکه تحقیقات و آموزش‌های ما، باید هدفدار و جهت‌دار شود، گفت: اکنون محققان و فارغ‌التحصیلانی در رشته‌های مختلف در دوره دکتری تربیت می‌شوند؛ ولی زمینه بکارگیری آنها برای رفع نیازهای نظام فراهم نیست.
وی ادامه داد: باید از ظرفیت نیروی انسانی و محتوای غنی تولیدشده در حوزه‌های علمیه، به‌مراتب بیشتر از این استفاده شود.
آیت‌الله رجبی همچنین یکی از مشکلات فعلی کشور را فاصله میان نظریه و عمل دانست و گفت: در مقام عمل باید با نیازها و چالش‌ها آشنا شویم و محقق و پژوهشگر ما، باید متن جامعه را درک کند و برای آسیب‌ها و نیازها تحقیق و راه‌حل ارائه کند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر انجام تحقیقات کاربردی و حضور فقه در همه عرصه‌های اجتماعی، گفت: فقه معاصر همین مسائل مبتلابه و عینی متن جامعه است؛ بنابراین ما طبق پیوست حکم، موظف هستیم تحقیقات و آموزش‌های خود را در مسیر رفع مشکلات کشور جهت دهیم و در این راستا، نیاز به همکاری با مراکزی مانند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش‌ها داریم.
 
  تولید دانش در بستر علوم انسانی اسلامی باید با عرصه عمل پیوند بخورد
دکتر رفیعی آتانی نیز در این دیدار، خاطرنشان کرد: شرایط کشور امروز حساس و پرمسئله است؛ هرچند با چالش‌های زیادی مواجه هستیم؛ ولی برای اندیشه دینی یک فرصت مهمی ایجاد شده است که قدرت خود را در این عرصه‌ها نشان دهد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: امروز ما در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و اجرا، به پشتیبانی فکری برای عمل نیاز داریم؛ اقتضای ذاتی این شرایط آن است که حوزه‌های علمیه و پشتیبانان فکری نظام، با تمام توان و قوت خود، به کمک مجریان بشتابند.
وی با اشاره به هماهنگی میان ارکان نظام در شرایط کنونی گفت: امروز دست مسئولان نظام به سمت حوزه‌های علمیه، مؤسسات و مراکزی که امکانات فکری در اختیار دارند، دراز است و به تک تک تصمیماتی که گرفته می‌شود، می‌توانند کمک فکری کنند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با اشاره به اینکه در برخی زمینه‌ها، احساس می‌شود که ما کوتاهی کرده‌ایم، گفت: اکنون در فصل تخصیص بودجه، 3 هزار و 700 هزار میلیارد تومان بودجه کشور است که سرانه این عدد بیش از ۴۳ میلیون تومان برای هر ایرانی می‌شود. سؤال این است که از نظر مبنایی، ملاک این تخصیص چیست؟
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: دست ما از نظریه عدالتی که کمک کند و بگوید: شما با چه ملاکی باید این تخصیص‌ها را در بودجه انجام دهید، خالی است؛ اکنون تکلیف ما روشن نیست که دولت تا چه اندازه باید در اقتصاد، فرهنگ و … دخالت کند و یا چقدر می‌تواند دخالت کند. ما برای این سؤالات پاسخ می‌خواهیم.
رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: اکنون مشخص نیست که فرق بین بهره بانکی و ربای حرام شرعی چیست؟ تکلیف را روشن نمی‌کنیم که آیا بهره‌ای که در سیستم بانکی هست، همان ربایی است که شرع آن را حرام کرده است؟ تکلیف کسی که قرار است، در این حوزه‌ها سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری کند، معلوم نیست.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، از مدیران مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(قد) درخواست کرد: این مؤسسه در مورد پرسش‌هایی که پاسخ‌های آن به نظام تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری در کشور کمک کند، کمک فکری کند و معارف ما برای پاسخ دادن به پرسش‌های سیاست‌گذاران فرآروی شود.
وی با بیان اینکه امروز به‌جای مطالبه‌گری باید به سمت عمل کردن برویم، گفت: در شرایطی که تمام ارکان کشور در اختیار یک رویکرد اصیل انقلابی و بنیادین قرار گرفته است، نباید فرصت را از دست بدهیم و در نقاط آغازین کار بمانیم.
گفتنی است، در پایان مقرر شد، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) در زمینه‌های مختلف با هم همکاری داشته باشند و هر سه ماه یکبار نیز، گزارشی از فعالیت‌ها و روند پیشرفت تعامل فی‌مابین فراهم شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه