هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

توانمندی فقه اهل‌بیت(ع) در ارائه سبک صحیح زندگی اسلامی

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش اساتید مدرسه فقه امام کاظم(ع)

توانمندی فقه اهل‌بیت(ع) در ارائه سبک صحیح زندگی اسلامی

مراسم تکریم و تقدیر از اساتید مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) در روز ولادت با سعادت حضرت فاطمه(س) با پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت‌الله شب‌زنده‌دار عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در این مدرسه برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پیام خود به این همایش بیان کردند: بی‌شک فقه اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ پرافتخار خود همواره به‌برکت تلاش و مجاهدت فقها و فتح باب اجتهاد در حال بالندگی بوده و می‌باشد و به این جهت، مسائل و مبانی آن و علوم وابسته، پیوسته در حال تنقیح، تهذیب و تعدیل بوده است و باعث گردیده این فقه، فقهی پویا و به‌روز باشد؛ از این‌رو سزاوار است، پژوهندگان مسائل فقهی امروز نیز، توانایی‌های خود را در پویایی به نمایش بگذارند و با کسب قابلیت‌های گسترده‌تر به چالش‌های نوپدید، پاسخ روشن و در شأن فقه اهل‌بیت(ع) دهند؛ چنانکه در شیوه سلف صالح همین‌گونه بوده است.
ایشان بیان کردند: اما رسیدن به این مرحله نیازمند تلاش‌های مضاعف و مستمر است؛ خاصه آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نظام دینی، ضرورت این امر صد چندان شده است. این فرصت طلایی که برای فقه اهل‌بیت(ع) پیش آمده، اگر خدای ناکرده از دست برود، تکرار نخواهد شد. آنگاه پشیمانی به بار می‌آورد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفتند: امروزه چشم‌ها به حوزه‌های علمیه دوخته شده است که از این فرصت چگونه بهره می‌برد؛‌ قطعاً انجام این رسالت خطیر و تاریخی قبل از هر کسی بر دوش فقیهان ماهر و استادان کاردان و آزاداندیش و صاحبان ذهن‌های خلاق است.
معظم‌له بیان کردند: همه باید بدانند فقه اهل‌بیت(ع) به‌رسم گذشته خود، با نگاهی نو و عمیق و با تکیه بر اصول اصیل خود می‌تواند، در سطح دنیای معاصر امکانات و داشته‌های بی‌مانند خود را به نمایش بگذارد و با نقد سبک زندگی غلط و پاسخ به پرسش‌ها و شبهات منحرف‌کننده، شیوه صحیح زندگی اسلامی متناسب با نیازها و اقتضائات انسانی در این دوران را ارائه دهد.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: باید پیشگامان این تحول عظیم، دامان همت بر کمر استوار کنند و یک بار دیگر چون سلف صالح خود، فصل جدیدی را در تاریخ فقه اهل‌بیت(ع) رقم بزنند.
 
  جامعه امروز نیاز به عالم جامع‌الاطراف دارد
آیت‌الله شب‌زنده‌دار نیز در این همایش، با اشاره به ولادت حضرت صدیقه طاهره(س)، ابعاد وجودی آن‌حضرت را بیکران دانست و گفت: اگر بخواهیم صدیقه طاهره(س) را در آیات قرآن و فرمایشات حق‌تعالی ببینیم، آیات شریف تطهیر، مودت و مباهله، مواردی هستند که شخصیت ایشان را بازتاب می‌دهند؛ اما سوره مبارکه انسان بازتابی از شخصیت عظیم و بزرگ این بانوی دو عالم است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: یک استنباط برای جمع حاضر و روحانیت می‌توان از این آیات استفاده کرد. این آیات به ما این هشدار را می‌دهد که شما در زندگی خود، یک روزی را دارید«یَوماً عَبوساً قَمطَریراً» که روزی که چهره در هم کشیده است و روزی است که بسیار سخت است؛ اما صدیقه طاهر(س) و امام علی(ع) و فرزندان بزرگوارشان که در بلندای کمال و تقرب به خدای متعال هستند و در عین حال، دغدغه آن روز را هم دارند؛ برای برون‌رفت و در امان بودن از آن روز، راهی را برگزیده‌اند که خداوند متعال هم تصدیق می‌کند و آن دستگیری از ناتوان است.
عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: در مقابل این دستگیری، خداوند متعال، نه فقط به آنها امنیت از آن مشکلات را داد؛ بلکه یک شادمانی و بهجت در چهره آنها آشکار ساخت.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: آنچه که من برای روحانیت از این آیه شریفه برداشت می‌کنم، این است که این‌گونه دستگیری از افراد که شکم آنها را سیر کنیم و نیازمندی آنها را برطرف کنیم، راهکاری است که شدائد قیامت را برطرف می‌کند. اما آیا این آیات دلالت نمی‌کند که اگر ما آنها را در اندیشه‌ها و در مسیر زندگی و تقرب به سوی خداوند متعال و امنیت دادن به آنها در مقابل هجمه‌های اعتقادی، اخلاقی و دینی یاری دهیم، این باعث نمی‌شود که امنیت آن روز برای ما فراهم شود؟! به‌یقین اگر کسی برای خداوند در این راه قدم بردارد، خداوند مقام بالایی به او می‌دهد.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار در ادامه افزود: فقط هدف انسان خداوند متعال باشد؛ چه در درس خواندن، چه در تحقیق و ترویج احکام و چه در جواب شبهات و در جواب به سایر نیازمندی‌هایی که مردم از اسلام و تشیع دارند و اینها مسئولیت و مأموریت‌هایی است که بر عهده حوزه‌های علمیه قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه مورد عنایت ویژه حق‌تعالی و پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) باشیم، به دو چیز باید اهتمام بالا داشته باشیم؛ امر اول، زندگی و رفتار و کردار ما الهی باشد؛ یعنی هر طلبه و فاضل حوزوی واقعاً مذکر معنویت و خداوند متعال باشد؛ یعنی هر کسی وارد حوزه‌های علمیه بشود، معنویت و ارزش‌ها را استشمام بکند. اگر به خانه طلاب و فضلا سر بزنند، آن خانه‌ها را نورانی ببینند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر مراجع عظام و رهبری معظم انقلاب این‌طور در دل‌ها نفوذ دارند و حرفشان را می‌پذیرند، مرهون این حیث است. مطلب دوم، جامعه ما جامعه با سوادی است و با چهل پنجاه سال قبل فرق دارد. امروز اطلاعات در دسترس معمول افراد است و اگر کسی می‌خواهد، توفیق داشته و کلامش نفوذ داشته باشد، باید وقت زیادی بگذارد و متمرکز باشد.
وی گفت: امروزه کار روحانیت به‌خاطر رسالتش و به‌خصوص بعد از انقلاب خیلی مشکل شده است. ما امروز به عالم جامع‌الاطراف نیاز داریم و اگر کسی می‌خواهد، جامع‌الاطراف شود، امروز حداقل به بیست سال تلاش نیاز دارد.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار در نتیجه‌گیری بحث خود، بیان کرد: با توجه به سوره مبارک دهر، برای در امان ماندن از آن روز عجیب، راهکار این است که دستگیری کنیم از ایتام آل‌محمد(ص) و این دستگیری کردن به دو چیز نیاز دارد؛ یکی علم و دیگری عمل.
مدیر مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) هم در این همایش گفت: امروز گاهی طلاب ما به انواع و اقسام تفکرات، سلایق، نگرانی‌ها و بحران‌های روحی مبتلا می‌شوند؛ لذا اساتید نه‌تنها در حوزه دانش‌افزایی باید توانمند باشند؛ بلکه قطعاً باید صاحب مهارت‌هایی متناسب با چالش‌های امروز جامعه باشند که طلبه بتواند با تسلیح به مسائل اخلاقی روز، راه پیروزی و نصرت را در جامعه امروز یاد بگیرد.
حجت‌الاسلام گلی شیردار خاطر‌نشان کرد: امروز جامعه و نظام اسلامی نیازمند تربیت فقهایی است که در عرصه‌های رسیدگی به نیازهای جامعه در حوزه‌های گوناگون بتوانند سر‌آمد باشند و اندیشه تولید کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه