هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مسئولان با شنیدن پیام شهیدان احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند

امام خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران کنگره سرداران و 3هزار شهید استان ایلام

مسئولان با شنیدن پیام شهیدان احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند

کنگره سرداران و 3هزار شهید استان ایلام که اجلاسیه شهدای روحانی و طلبه این استان را هم در خود داشت، با پخش سخنان امام خامنه‌ای در دیدار با دست‌اندرکاران این کنگره، 11آذر در محل نمایشگاه‌های دائمی شهرستان ایلام برگزار شد. همچنین اجلاسیه شهدای روحانی و طلبه استان ایلام نیز در قالب کنگره مذکور، با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله اعرافی و با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین کریمی‌تبار نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام و اختری رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع)، سه‌شنبه ۹ آذرماه در محل برگزاری همین کنگره برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران کنگره 3هزار شهید استان ایلام که در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۰ برگزار شده بود، مقاومت و حضور همه‌جانبه در دفاع از کشور و تعداد بالای خانواده‌‌های دارای چند شهید را، از خصوصیات کم‌نظیر استان ایلام برشمردند و گفتند: ایلام در دوران دفاع مقدس مانند یک دژ مستحکم بود و با وجود آنکه در برهه‌هایی برخی از مناطق آن به دست دشمن افتاد؛ اما مانند کوه، ایستادگی کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، شهادت چندین ورزشکار و تماشاچی ایلامی بر اثر بمباران مسابقه فوتبال در ۲۳ بهمن ۶۵ را یادآور مظلومیت شهدای ورزشکار خواندند و با بیان اینکه صدام، این جنایات را به پشتوانه مدعیان جهانی حقوق بشر انجام می‌داد، افزودند: نویسندگان و هنرمندان، این حقایق را در ابعاد جهانی معرفی و مدعیان دروغین حقوق بشر را رسوا کنند.
ایشان با اشاره به روحیه استقامت مردم ایلام و ترک نکردن خانه و شهر خود با وجود بمباران‌های شدید، گفتند: فشار جنگ نتوانست مانع بروز استعدادهای این مردم شود و در زیر همین بمباران‌ها جوان نخبه و نابغه‌ای همچون شهید رضایی‌نژاد تربیت شد که دشمن وقتی او را مایه ترقی و تعالی کشور دید، در مقابل چشم همسر و دختر خردسالش، او را شهید کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع شهید و شهادت را متفاوت از قربانیان جنگ‌های مرسوم در دنیا دانستند و افزودند: شهید و رزمنده در راه خدا علاوه بر دفاع ارزشمند از مرزهای جغرافیایی، از مرزهای مهم معنوی؛ یعنی مرزهای عقیده، اخلاق، دین، فرهنگ و هویت نیز دفاع می‌کند و با پای‌بندی صادقانه به عهد خود با پروردگار، جانش را با خداوند معامله می‌کند.
رهبر انقلاب افزودند: صفات مهمی مانند اخلاص، توکل، تواضع، رعایت حدود الهی، رفتار مهربانانه با اسیران و به‌طور کلی سبک زندگی اسلامی در رفتار رزمندگان و شهدای ما کاملاً برجسته است و تصویر این نقاط درخشان و الهام‌بخش، باید با کارهای هنری در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده شود.
ایشان هدف از بزرگداشت شهیدان را، شنیدن پیام آنان دانستند و خاطرنشان کردند: پیام شهیدان این است که در راه خدا ترس و اندوه وجود ندارد و باید بدون تزلزل از وسوسه‌های دشمن، با قدرت و ثبات قدم حرکت کرد.
رهبر انقلاب اسلامی  با تأکید بر اینکه بدون مجاهدت و تحمل سختی‌ها، هیچ ملتی به اوج و قله نخواهد رسید، افزودند: ملت ایران با شنیدن پیام شهیدان، باید اتحاد، انگیزه و تلاش خود را بیشتر کند و مسئولان نیز در قبال جامعه و امنیتی که شهدا برای کشور فراهم کردند، احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

  زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا، از راههای ادای دین برای بازماندگان قافله عظیم شهادت است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله نوری همدانی، پیام معظم‌له به اجلاسیه شهدای روحانیت استان ایلام به این شرح است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم»
الْحَمْدُ‌لِلهِ رَب‌الْعَالَمِینَ وَالصلَاةُ وَالسلَامُ عَلَی سَیدِنا وَ نَبِینَا أَبِی‌‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمد وَ عَلَی أهلِ‌بَیتِهِ الطیبِینَ الطاهِرِینَ سیما بَقیةاللهِ فِی‌الأرَضینَ.
قَالَ اللهُ الحَکیم فِی کِتابِهِ:
«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَلُوا تَبْدِیلًا»
با سلام و تحیت به مجلس منوری که به‌نام شهدا و آن‌هم شهدای روحانیت، با محوریت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله آقای حیدری(ره) در حال برگزاری است.
زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، دارای اثرات فراوان معنوی می‌باشد و باید توجه داشت که یکی از راه‌های ادای دین برای بازماندگان قافله عظیم شهادت است و آن‌‌هم شهدای روحانیت که مشعل‌داران هدایت بودند و شهدای دیگر یا پرورش‌یافته علما بودند و یا به‌تأسی از آنها حرکت کردند و شهد شیرین شهادت را چشیدند.
روحانیت اصیل و انقلابی هیچ‌گاه خود را از مردم جدا ندید و نخواهد دید و همیشه در میدان مبارزه و جهاد حضور دارد؛ چه در عرصه نظامی و چه در عرصه قلم و بیان مشغول خدمت است و از این رهگذر، هزاران بلکه میلیون‌ها انسان را هدایت نموده و سرانجام زندگیشان ختم به شهادت خواهد شد. در طول تاریخ، علما همیشه علاوه بر درس و بحث در حوزات علمیه، در میدان مبارزه و جهاد حضور داشته‌اند و هیچ‌گاه از این مسئولیت غفلت نکردند و به‌عنوان مرزداران حریم اهل‌بیت(ع) خدمات ماندگار انجام دادند و در این راه شهدای فراوان تقدیم کردند و در زمان هشت سال جنگ تحمیلی، با حضور دائمی خود و هدایت مردم، نقش بسزایی از خود به‌یادگار گذاشتند و حق مطلب را ادا کردند.
حضرت امام صادق(ع) فرمودند: «عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثغْرِ الذِی یَلِی إِبْلِیسَ وَ عَفَارِیتَهُ یَمْنَعُونَهُمْ عَنِ‌الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ‌یَتَسَلطَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ‌النوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِیعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمّنْ جَاهَدَ الرومَ وَالْخَزَرَ أَلْفَ‌أَلْفِ مَرةٍ لِأَنهُ یَدْفَعُ عَنْ أَدْیَانِ مُحِبینَا وَ ذَلِكَ یَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ‏». (بحارالأنوار (ط  بیروت) ج‏2،ص5)
استان ایلام حقیقتاً از استان‌هایی است که حق مطلب را در دوران جنگ تحمیلی ادا کرد و اینجانب خود نیز، از نزدیک شاهد بودم و مکرر در مسافرت‌هایی که برای حضور در جبهه داشتم، مورد عنایت مردم انقلابی و شهیدپرور ایلام بودم و خاطرات محبت آن دوران را از یاد نخواهم برد؛ خصوصاً حضور همیشگی شخصیت ممتاز، بزرگوار، عالم متقی و پرهیزگار، مجاهد نستوه آیت‌الله آقای حیدری(ره) که حقیقتاً از چهره‌های کم‌نظیر روحانیت زمان ماست و محبوبیت خاص او در میان مردم ایلام و رزمندگان میدان جهاد از خاطرها محو نخواهد شد، نمونه‌ای ارزشمند از یک عالم اثرگذار و بااخلاص و انقلابی بود و به‌معنای حقیقی بی‌اعتنا به مسائل دنیوی و مشتاق واقعی شهادت که امروز می‌توان او را به‌عنوان یک الگوی شایسته برای روحانیت معرفی نمود که چگونه در مشکلات در کنار مردم و غم‌خوار حقیقی اسلام و انقلاب بوده است و وجودش مملو از عشق به خدا و اهل‌بیت‌(ع) و سرشار از ارادت به امام راحل(قد) بوده، ولی‌فقیه را در اعماق وجودش جای داده و درک کرده بود.
اینجانب ضمن ادب به اهالی محترم و انقلابی ایلام خصوصاً خانواده‌های محترم شهیدان و تکریم مقام همه مجاهدان و ایثارگران؛ خصوصاً عالم خدمت‌گزار مرحوم آیت‌الله حیدری(ره) توفیقات همگان را از خداوند متعال خواهانم.

   شهدای روحانی، آسمان اجتهاد و جهاد را نورباران کردند
به گزارش خبرگزاری حوزه از ایلام، متن پیام آیت‌الله اعرافی نیز به اجلاسیه شهدای روحانی و طلبه استان ایلام به این شرح است.
بسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم
شهدا ستارگان آسمان فضیلت‌اند که بر تارک هستی چون خورشیدی جهان‌افروز می‌تابند تا با درخشش انوار الهی خویش، راهنمای بشریت باشند. آنان با خون سرخ خویش، خط شهادت را در گستره تاریخ نگاشتند تا انسان در صراط مستقیم اجتهاد و جهاد گام بردارد و راه رهایی، نجات و سعادت را بپیماید. شهدا در پیشگاه خدا و در قلوب مردم زنده‌اند و انوار آنان الهام‌بخش مردمان و روحانیت‌بخش دل‌های دوستان و اولیای الهی است.
روحانیت اسلام به‌عنوان پیشگامان و پرچمداران صراط مستقیم الهی، در میدان جهاد و اجتهاد گام برمی‌دارند و بی‌هراس از شیاطین تا پای جان می‌ایستند و شربت شهادت را از جام ساقی هستی «وسقاهم ربهم شرابًا طهورًا »و به دست مبارک «شاهدًا و مبشرًا » می‌نوشند و در مجمع‌البحرین علم و عمل، ایمان و ایثار، آمیزه‌ای شگفت از «مداد‌العلماء» و «دماء‌الشهداء» می‌سازند و فراتر از افق‌های مادی دروازه‌های عالم قدس را می‌گشایند و هم‌نشین انبیا و ائمه(ع) و ملائکه در مقام «فی مقعد صدقٍ عند ملیکٍ مقتدرٍ» می‌شوند؛ چراکه آنان با عنوان عالمان شهید، نه‌تنها رها از هرگونه «موت و مردگی» هستند و در مقام «بل أحیاءٌ عند ربهم یرزقون» و «النفس‌المطمئنة» در جنت خاص الهی مستقر شده‌اند.
اکنون انسان گرفتار در هزار توی شبکه‌ها و رسانه‌های شیطانی، نیازمند چراغ راه الهی است تا هم‌ چونان خورشید بدرخشد و شب تاریک را برای آنان روشن سازد. بی‌تردید شهداء به‌مثابه خورشیدهای فروزان می‌توانند، انسان گرفتار امروز را رهایی بخشند و به دریای نور برسانند و دستگیر مردمان شوند.
خطه مجاهدآفرین و شهیدپرور استان ایلام، ستارگان و اختران فروزانی را در خود پرورانده که از میان روحانیت معزز و معظم، می‌توان از آیت‌الله شیخ عبدالرحمن حیدری ایلامی، از مجتهدان معاصر استان ایلام و عضو مجلس خبرگان رهبری یاد کرد که در طول جنگ تحمیلی ایران و عراق، همگام با رزمندگان اسلام از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی کشور دفاع کرد.
آیت‌الله حیدری نخستین مجتهدی بود که در ساعات آغازین جنگ تحمیلی، با حضور در منطقه مرزی مهران، فرمان تشکیل خط پدافند را صادر و با فراخوانی مردم، بسیج مردمی را پایه‌گذاری کرد. ایشان همواره به‌همراه مردم به جبهه‌ها می‌رفت و در عملیات فتح میمک که با هماهنگی ارتش و نیروهای عشایر ایلام صورت گرفت، فرماندهی عملیات را بر عهده داشت.
بر روان پاک آن فقید سعید و همه علمای مبارز و مجاهد ایلام، حجج‌اسلام والمسلمین آقایان محمد تعمیرکاری، شیخ محمدتقی مروارید، شیخ عباس سلطانی و همه شهدای سرافراز آن خطه عزیز به‌ویژه شهدای روحانیت، درود می‌فرستم و عزت و پیشرفت و سعادت مردم عزیز و جوانان رشید و حوزه علمیه و روحانیت گران‌قدر آن استان را از خداوند منان خواهانم و از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این همایش سپاسگزارم و از عدم توفیق شرکت در همایش پوزش می‌خواهم.

   نقش شهدای روحانی در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس مغفول مانده است
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام نیز در این اجلاسیه، اظهار کرد: شهدای روحانی پرچم شهادت و ایثار را برافراشتند. آنها در دوران دفاع مقدس، مبلغ معرفت دینی و موجب حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام بوده‌اند که متأسفانه نقش آنان در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس مغفول مانده و به‌طور کامل تبیین نشده است.
وی افزود: روحانیون استان ایلام در موقع جنگ تحمیلی، در عرصه‌های مختلفی از جمله خط مقدم و امور تبلیغی و فرهنگی نقش داشته‌اند.

   مردم استان ایلام، همواره در مسیر ولایت
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری رییس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) نیز در این مراسم، با تجلیل از ایثارگری مردم ایلام در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، افزود: مردم استان ایلام همواره ثابت کردند در مسیر ولایت هستند و در جنگ تحمیلی نیز با وجود سختی‌های فراوان، با هدایت‌های آیت‌الله حیدری ایلامی ایستادگی کردند و حماسه‌آفرین شدند.

   قدرت های استکباری به دنبال ذلیل و فقیر کردن ملت ها هستند
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم 11آذر در اختتامیه کنگره سرداران و ۳ هزار شهید استان ایلام، گفت: ایلام سرزمین شهیدان است، افتخار می کنم که خداوند متعال اذن فرمود تا در محضر مردمان این سرزمین توفیق و شرف حضور پیدا کنم.
سردار سلامی افزود: مردم ایلام همانند ارتفاعات رفیعش بلندمرتبه هستند؛ کریم‌اند، رفیع‌اند، شایسته تحسین و ستایش‌اند.
وی گفت: جنگ‌ها میدان آزمایش ملت‌هاست، اگر ملتی به‌موقع از ارزش‌های حیاتی خود دفاع نکند در تاریخ محو خواهد شد.
سردار سلامی گفت: نسخه‌ شیاطین و قدرت‌های استکباری در طول تاریخ برای ملت‌ها و جوامع اسیر، ذلیل و فقیر کردن‌ها  آنها بوده و این سنت استکبار ادامه خواهد داشت.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نقشه‌ استکبار و آمریکا برای ملت ایران در این ۴۳ سال نقشه‌ای خطرناک، وسیع با توطئه‌های عمیق برای شکست دادن بوده  و لحظه‌ای درنگ نکرده‌اند.
وی اظهار کرد: دفاع مقدس یک تهاجم همه‌جانبه‌ جهانی بود و این ملت آن را در ابتدای استقلالش به شکست وا داشت. مرزنشینان و ایلامی‌ها، خوزستانی‌ها، کرمانشاه و خوزستان با شجاعت و هنرمندی شهیدان در مقابل دشمنان ایستادند و ایران را سربلند کردند و قدرتمند‌تر شد. نیرو‌های مسلح ایران از این جنگ قدرتمند‌تر از ابتدای آن بیرون آمدند.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: صبر خانواده‌های شهدا از جهاد شهیدان ارزشش بیشتر بود؛ آن‌ها وقتی شهید شدند، به آرزوی خود رسیدند و شما آرزوی خود را از دست می‌دادید وقتی که آنها شهید می‌شدند.
وی افزود: ارمغان دشمن برای مسلمانان چیزی جز آوارگی، فقر و ذلت نیست؛ ما تسلیم نمی‌شویم و پیش می‌رویم، این عهد ماست با شهیدان.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه