هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

خیرین نباید در منازعات سیاسی وارد شوند

آیت‌الله سعیدی

خیرین نباید در منازعات سیاسی وارد شوند

تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: اینکه می‌گویند خیران نباید وابسته به دولت باشند، به این معنی است که نباید وابسته به جناح خاصی باشند و با آمدن و رفتن یک جناح، خدمات خود را از جامعه دریغ کنند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله سعیدی، ۱۱‌آذر در دیدار اعضای مجمع خیران سلامت؛ از جمله رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت(س) انجام شد، با اشاره به اینکه مجموعه‌های مردمی نباید وابسته به دولت باشند، گفت: دولت‌ها متفاوت هستند؛ زیرا گاهی جمهوری اسلامی ایران که در رأس آن ولی‌فقیه حضور دارد، مورد نظر است و گاهی دولتی مورد نظر است که از مسیر ولایت الهی انحراف دارد؛ بنابراین دولت و وابستگی به آن باید تفسیر شود و ذیل این تفسیرهاست که عملکردها و نتایج شکل می‌گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی هر برکتی از ارتباط بین دولت و مردم است و باید این جهت مورد نظر باشد و این‌گونه به اذهان القا نشود که کمک‌های مردمی، نباید پشتوانه دولتی و حکومتی داشته باشد.
آیت‌الله سعیدی افزود: دولت اسلامی باید نسبت به خیران نگاه حمایتی داشته باشد و از ابزارهایی مانند تخفیف مالیاتی، ارائه راهکار و هدایت‌گری و در اختیار قرار دادن زمین رایگان برای اجرای طرح‌های عام‌المنفعه استفاده کند.
تولیت حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آمد و رفت جریان‌ها و جناح‌های مختلف در دولت‌ها، ابراز کرد: اینکه می‌گویند خیران نباید وابسته به دولت باشند، به این معنی است که نباید وابسته به جناح خاصی باشند و با آمدن و رفتن یک جناح، خدمات خود را از جامعه دریغ کنند؛ بنابراین فی نفسه همراهی با دولت خوب است؛ ولی نباید خود را وابسته به جناح و حزب خاصی کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم وابسته به سلایق سیاسی نباشید؛ به این معنی نیست که حزب و جناح نداشته باشید؛ زیرا انسان نمی‌تواند خنثی و بی‌هویت باشد؛ بلکه منظور این است که خیران نباید در منازعات جناح‌های سیاسی وارد شوند تا از آسیب‌های آن محفوظ باشند و جامعه از آنان بهره‌مند شود.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه متأسفانه برخی از دولت‌ها اگر جریانی موافقشان باشد، به او کمک می‌کنند؛ وگرنه او را طرد می‌کنند، افزود: متأسفانه این سنت شده است که حتی انسان‌های قابل از جناح مقابل را طرد می‌کنند و ما آسیب‌های زیادی از این تفکر دیده‌ایم؛ درحالی‌که رهبر معظم انقلاب، از جناح‌ها و سلایق متفاوت در انتخاب‌های خود استفاده می‌کنند.
آیت‌الله سعیدی با اشاره به لزوم ایجاد رقابت بین خیران، این امر را مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید: «در کار خیر مسابقه دهید»؛ ولی این مسابقه نباید به‌صورت رودررو باشد؛ بلکه باید به‌صورت موازی باشد تا خیر آن به مردم برسد.

  کمک ۱۰هزار میلیارد تومانی خیران سلامت به حوزه بهداشت و درمان
به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در این دیدار، با بیان اینکه در حال حاضر ۲هزارو۸۰۰ گروه متشکل از خیران در حوزه بهداشت و درمان کار می‌کنند، افزود: در همان ماه‌های ابتدایی فعالیت مجمع، ۱۶۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ هزارو۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه کردند و در مجموع همه گروه‌های خیریه کشور، بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان از ابتدای تشکیل مجمع تاکنون در حوزه بهداشت و درمان هزینه کرده‌اند.
حسینعلی شهریاری، با بیان اینکه ما در مجلس تلاش می‌کنیم که همان‌طور که خیران مدرسه‌ساز، از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند، در حوزه سلامت هم مالیات‌ها را کاهش دهیم تا خیران برای ورود به این حوزه بیشتر تشویق شوند، افزود: ما در عین حالی که سعی می‌کنیم، امور خیریه را دولتی نکنیم؛ ولی تمام کارها را با هماهنگی وزارتخانه بهداشت و درمان انجام می‌دهیم تا به هدررفت منابع منجر نشود و کارها با توجه به نیازهای هر منطقه انجام شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه