هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حمایت از مردم، ریل‌گذاری صحیح در امر تقنین و نظارت بر حسن اجرای قوانین

رهنمودهای مراجع عظام و علما به نمایندگان مجلس شورای اسلامی

حمایت از مردم، ریل‌گذاری صحیح در امر تقنین و نظارت بر حسن اجرای قوانین

هشت تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 11‌آذر با سفر به شهر مقدس قم، با آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی و حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران دیدار کردند.

   نظارت بر اجرای قانون و ارج نهادن به مردم
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار با بیان اینکه، انسان موجودی اجتماعی و اسلام نیز دینی اجتماعی است، تصریح کردند: هر کس هر اندازه می‌تواند به مردم خدمت کند که این ادامه راه پیامبران اسلام(ص) است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی یادآور شدند: در زمان پادشاهان، تمام زحمات را مردم می‌کشیدند و کاخ‌ها برای پادشاهان ساخته می‌شد و به مردم هیچ توجهی نمی‌شد؛ اما امروز نباید این‌گونه باشد و مردم باید مورد توجه باشند. انبیا و اولیا آمدند تا خدمات مردم و اهمیت وجود آنها را مورد توجه قرار دهند.
ایشان با توصیه به سرلوحه قرار دادن فرمایشات حضرت علی(ع)، به سفرهای استانی نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور اشاره و بیان کردند: سفرهای استانی و با مردم بودن بسیار مهم است. با تواضع با مردم حرف بزنید. معذورات را با مردم در میان بگذارید. توجه به مردم امروزه باید بیش‌از این باشد.
این مرجع تقلید گفتند: نباید فقط قانون وضع کرد؛ بلکه باید به دنبال اجرای آن بود؛ مثلاً چند سال است که می‌گوییم، دیرکرد حرام است و می‌گویند که در قانون تصویب شده؛ اما متأسفانه کار اجرایی در این زمینه نمی‌بینیم.

   بهشکلی بودجهبندی کنید که فشار از مردم برداشته شود
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز در این دیدار، خطاب به نمایندگان مجلس، با اشاره به بودجه‌بندی کشور در این روزها، گفتند: تقاضایی از شما دارم و آن این است که بودجه را به‌گونه‌ای تصویب کنید که فشاری به مردم وارد نشود و آسایش مردم را فراهم کنید.
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی در پایان اظهار داشتند: مردم دلواپس مصوبات شما نمایندگان در مجلس هستند.

  لزوم ریلگذاری صحیح در امر قانونگذاری
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک روز مجلس، گفت: کشور در معرض آزمون الهی است. مجلس مسئولیت نظارت دارد؛ اما باید بداند که نمایندگان نیز در معرض نظارت الهی قرار دارند؛ لذا باید در گفتار، رفتار و نیت خود مسئولیت‌شناس و صادق باشند.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مجلس شورای اسلامی چندین مسئولیت اساسی دارد که مهمترین آن مسئولیت قانون‌گذاری است؛ لذا باید قانونی تصویب شود که جنبه ریل‌گذاری برای دولت و قوه قضائیه داشته باشد؛ بنابراین باید در امر قانون‌گذاری، نیاز مردم لحاظ شود و با حضور در حوزه‌های انتخابیه و نشستن پای درد دل مردم، از نیازهای آنها باخبر شوند که در حال حاضر، مشکلات معیشتی و اقتصادی در رأس آنهاست.
وی اظهار کرد: نماینده باید در رأی‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها حضور داشته باشد و غیبت نماینده در این خصوص شایسته نیست. درست است که رسیدگی به امور حوزه انتخابیه نیز، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما مردم انتظار دارند که نمایندگان در امر قانون‌گذاری حضور حداکثری داشته باشند.
آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: مجلس پویا، مجلسی است که عالم به زمانش باشد و در تصویب قوانین بر اساس شرایط و زمان حاضر تصمیم بگیرد تا اگر نیاز باشد، تنقیح قوانین صورت گیرد و بتواند در پیشبرد شرایط کشور، در مسیر درست گام مهم بردارد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: لازم است که مجلس شورای اسلامی و حوزه‌های علمیه با یکدیگر ارتباط داشته و بتوانند با هم‌افزایی، قوانینی تصویب کنند که از شورای نگهبان به مجلس بازنگردد؛ بنابراین با هم‌افزایی و هماهنگی میان مجلس و حوزه‌های علمیه می‌توان به این مهم دست یافت.

   استفاده از ظرفیتهای داخلی و نبوغ جوانان
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نیز در سخنان خود، به ظرفیت‌های داخلی و نبوغ جوانان ایرانی اشاره نمود و بر ضرورت استفاده از توان داخلی برای توسعه کشور تاکید کرد.
نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ایران پس از بیان توضیحاتی در خصوص لزوم صادرات کالای ایرانی در جهت رشد اقتصادی کشور، بر اولویت تربیت بر آموزش در جامعه تاکید کرد و گفت: در صورت تحقق این امر، آموزش نیز موثرتر خواهد شد.

 نظارت بر فضای مجازی از اولویتهای مجلس شورای اسلامی باشد
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان نیز در این دیدار، با بیان اینکه دشمن در دو محور تمرکز دارد که به ما ضربه بزند؛ اولی محور اقتصادی و دیگری محور فرهنگی است، افزود: باید گفت که تمرکز دشمن بیشتر در محور فرهنگی است و ما باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
تولیت مسجد مقدس جمکران با ذکر این مطلب که با تکیه بر توانمندی‌ها و منابع داخلی خود، باید مشکلات معیشتی و فرهنگی را حل کنیم، اظهار کرد: در جامعه امروزی اگر به نماز توجه بیشتری می‌شد و جامعه نمازخوان بیشتری داشتیم، قطعاً مشکلاتمان کمتر بود.
وی گفت: بد‌حجابی در این نسل، مربوط به نظام آموزشی است و در این رابطه آموزش و پرورش ما کوتاهی کرده است. در کنار این کوتاهی‌، فیلم‌ها و سریال‌هایی هم وجود دارد که باعث ترویج این مسائل می‌شوند. دشمن نیز، از طریق فضای مجازی این موضوع را پیگیری می‌کند و به آن شدت می‌دهد؛ بنابراین کنترل و نظارت بر فضای مجازی باید از جمله اولویت‌های مجلس ما باشد.

  لحاظ نظرات ارزشمند علما در بودجهریزی فرهنگی کشور
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این دیدارها با اشاره به اینکه این روزها، ایام بودجه‌ریزی است، گفت: کمترین بودجه‌ها همواره بودجه‌های فرهنگی بوده است.
وی افزود: در این دیدارها به دنبال جمع‌آوری نکات ارزشمند علما و بزرگان دین هستیم تا در زمینه ارایه طریق در عرصه بودجه‌ریزی فرهنگی نگاه بهتری در تدوین بودجه داشته باشیم.
این نماینده مجلس گفت: با توجه به پیشنهاد عده‌ای از نمایندگان در برنامه بودجه‌ای امسال، قصد داریم نگاه بهتری به مسئله بودجه‌های عمرانی حوزه‌های علمیه در بودجه سالیانه کشور داشته باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه