هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ورود مشاوران اسلامی به جامعه با آموزش‌های حقوق خانواده به طلاب

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد

ورود مشاوران اسلامی به جامعه با آموزش‌های حقوق خانواده به طلاب

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه با آموزش مهارت‌های کاربردی در عرصه‌های مختلف خانوادگی به طلاب، می‌توان زمینه‌ای را برای ورود مشاوران اسلامی به جامعه باز کرد، گفت: تجرد، طلاق و کاهش جمعیت، از چالش‌های آسیب‌زا به نهاد و بنیان خانواده محسوب می‌شوند که در رفع هر لایه، حوزه علمیه باید حضوری پررنگ داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام‌ فرج‌الله هدایت‌نیا، در نشست تخصصی «رسالت حوزه علمیه در تحکیم نهاد خانواده» که توسط هیئت اندیشه‌ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مرکز مدیریت این حوزه برگزار شد، گفت: ادبیات دینی در بخش‌های مختلف زندگی بسیار شیرین است؛ ولی در عرصه روان‌شناسی کمتر به آن‌ها پرداخته ‌شده و می‌شود.
وی با بیان اینکه امروزه با دانش فقهی به‌تنهایی نمی‌توان فعالیت چندان موفقی در عرصه خانواده و جامعه داشت، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید در عرصه‌های آموزش مهارت زندگی، قوی‌تر وارد شوند و در این عرصه، ادبیات دینی اسلامی، بسیار شیرین و لذت‌بخش است.
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: منابع اسلامی با پیشینه ۱۴۰۰ ساله، مملو از راه‌های صحیح و قابل‌ فهم برای عموم جامعه است و به‌راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
حجت‌الاسلام‌ هدایت‌نیا با اشاره به توانمندی و استعداد طلاب، تصریح کرد: با آموزش مهارت‌های کاربردی در عرصه‌های مختلف خانوادگی به طلاب، می‌توان زمینه‌ای را برای ورود مشاوران اسلامی به جامعه باز کرد.
وی ادامه داد: تجرد ( اولیه و ثانویه)، طلاق ( رسمی و عاطفی) و جمعیت (کاهش، شکاف و پیری نسل) از چالش‌های آسیب‌زا به نهاد و بنیان خانواده محسوب می‌شوند که در رفع هر لایه، حوزه باید حضوری پررنگ داشته باشد.
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گسست نسلی را حاصل به‌روز شدن نسل جدید نسبت به گذشته معرفی کرد و با برشمردن مسئله معیشت طلاب به‌عنوان یکی از عوامل بازدارنده در بحث ارتقای مهارت‌ها در عرصه روان‌شناسی خانواده، گفت: با ارائه آموزش‌های لازم به طلاب؛ ازجمله در مباحث حقوقی و روان‌شناسی اسلامی، می‌توان شکاف بین نسلی را کمرنگ و محو کرد.
وی ابراز کرد: حضور مشاوران مذهبی در دادگاه‌های خانواده برای پیشگیری از طلاق و تحکیم بنیان خانواده و هم‌چنین، حضور مشاوران خانم در کنار قضات خانواده در بحث حکمیت و داوری و تشخیص علت، می‌تواند بخشی از پرونده‌ها را با رویکردهای جدید، مختومه کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه