هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه‌های علمیه و علما نسبت به حوادث در حال وقوع جهان اسلام حساس باشند

مراجع عظام و علما در دیدار تولیت آستان قدس رضوی تأکید کردند

حوزه‌های علمیه و علما نسبت به حوادث در حال وقوع جهان اسلام حساس باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، ۲۰ آبان در جریان سفر به شهر مقدس قم، ضمن تشرف به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با آیات‌ عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و حضرت آیت‌الله علوی گرگانی به‌صورت جداگانه دیدار کرد. ایشان در این دیدارها، با تقدیر از فعالیت‌های صورت‌گرفته در آستان قدس رضوی در ایام کرونا بر لزوم تقویت ارتباط علما و حوزه‌های علمیه مشهد و قم و شکوفایی ظرفیت‌های دو حوزه و هم‌چنین معرفی مشاهیر مدفون در حرم مطهر رضوی تأکید کردند.

    در ساماندهی حاشیه شهر مشهد از مسائل فرهنگی غفلت نشود
به گزارش آستان‌نیوز، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، نسبت به توجه مسئولان به مشکلات حاشیه شهر مشهد تأکید و عنوان کردند: مشهد شهر امام رضا(ع) است و باید نسبت به رفع مشکلات این شهر به‌ویژه حاشیه آن و فعالیت‌های فرهنگی در آن مناطق توجه جدی شود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه در ساماندهی حاشیه شهر مشهد، در کنار فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی، باید مباحث فرهنگی نیز مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کردند: توجه به مباحث فرهنگی یکی از اصلی‌ترین نیازهای مردم در حاشیه شهر مشهد است؛ شهر امام رضا(ع) باید از حیث مباحث فرهنگی شاخص باشد.
معظم‌له در ادامه ضمن اشاره به تاریخ درخشان و جایگاه تأثیرگذار حوزه علمیه مشهد، از اقدامات علمی آستان قدس رضوی در این شهر تقدیر و عنوان کردند: مشهد مقدس، ظرفیت تبدیل شدن به مرکزی توانمند برای تربیت علما و فقهای تأثیرگذار و شاخص را دارد؛ اما تحقق این مهم، نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از امکانات مناسب است.
ایشان با اشاره به سابقه درخشان حوزه علمیه مشهد در دروس ادبیات عرب و تفسیر قرآن کریم، بر لزوم برنامه‌ریزی برای احیای مجدد این جایگاه و شکوفایی استعدادها تأکید و خاطرنشان کردند: در گذشته علمای بسیار بزرگ و مدرسین نامداری در حوزه علمیه مشهد حضور داشته‌اند.

 
  حوزههای علمیه و علما به حوادث در حال وقوع جهان اسلام حساس باشند
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، ضمن بیان جایگاه ممتاز آستان مقدس امام رضا(ع)، از فعالیت‌های صورت‌گرفته در ایام کرونا از سوی این آستان تقدیر کردند و گفتند: بحمدالله با اقدامات مؤثر شما و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شاهد حضور مستمر زائران بودیم که این اقدام بسیار قابل تقدیر می‌باشد.
 معظم‌له در ادامه افزوند: مشهد مقدس به‌عنوان پایتخت معنوی از اهمیت بسیار بالایی برخورد دار است و از گذشته‌های دور، یکی از مراکز نشر معارف اسلامی و فرهنگ اهل‌بیت (ع) بوده و هست؛ لذا لازم است که ارتباط حوزه علمیه مشهد با قم تقویت شود و باید با استعدادیابی و بهاء دادن به طلاب مستعد ظرفیت‌های حوزه علمیه مشهد همانند ظرفیت‌های حوزه علمیه قم شکوفا شود. امروز باید میان علمای حوزه‌های علمیه قم و مشهد ارتباط بیشتری ایجاد شود.
این مرجع تقلید، حساسیت علما و حوزه‌های علمیه نسبت به جریانات جهان اسلام را ضروری دانستند و خاطرنشان ساختند: اتفاقات اخیر در سودان و جریان بحرین و اخیراً هم افغانستان تأسف‌بار است و مطمئن هستیم، استکبار، صهیونست و عربستان طراح و مجری آن هستند.
ایشان با اشاره به نقش‌های استکبار جهانی علیه مسلمانان، طرح تجمیع ادیان ابراهیمی برای خارج کردن بیت‌المقدس از دست مسلمانان را محکوم کردند و گفتند: قدس پاره‌تن جهان اسلام و متعلق به همه مسلمانان است

 
  لزوم توجه به استعدادیابی و تربیت سخنوران توانمند دینی
حضرت آیت‌الله سبحانی هم در این دیدار، با اشاره به تاریخچه خطه خراسان در سخنوری، عنوان کردند: امروز کشور از نظر بیان، خطابه و خطیب دچار کمبود است که آستان قدس رضوی می‌تواند در این زمینه نقش محوری داشته باشد.
این مرجع تقلید ارتقای خطابه، استعدادسنجی و تربیت سخنوران توانمند را ضروری دانستند و ابراز کردند: امروز نیازمند افرادی هستیم که از فن خطابه برخوردار باشند و بتوانند آموخته‌ها و اندوخته‌های دینی خود را به‌طور مؤثر و نافذ به مخاطبان منتقل و آنها را اقناع کنند.
معظم‌له به مسائل و مشکلات حاشیه شهر مشهد نیز اشاره و ضمن تأکید بر توجه به مسائل فرهنگی در آن مناطق، ابراز کردند: دستگاه‌های تبلیغی باید نسبت به اعزام مبلغ به مناطق محروم و کم‌برخوردار اهتمام لازم را داشته باشند.

 
  مشاهیر مدفون در حرم مطهر رضوی معرفی شوند
حضرت آیت‌الله جوادی ‌آملی نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از توجه و خدمت‌رسانی‌های آستان قدس رضوی به جایگاه علمی مشهد به‌واسطه وجود مرقد شریف عالم آل‌محمد(ص)، عنوان کردند: باید با مدیریت صحیح و همت بلند، از همه ظرفیت‌ها برای آنکه حوزه علمیه مشهد، جایگاه خود را پیدا کند، استفاده کرد.
معظم‌له ابراز کردند: در گذشته عالمان و مشاهیر علمی بزرگی در حوزه مشهد تربیت شدند که آثار ارزشمندی از آن‌ها به یادگار مانده است؛ همچنین لازم است، مشاهیر مدفون در این حرم مطهر معرفی شوند.

 
  وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) نعمتی بزرگ برای ایران است
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز در دیدار با تولیت آستان مقدس رضوی، خدمت به زائران امام هشتم در بخش‌های مختلف را توفیقی ارزشمند برای خدام آن حضرت دانستند و گفتند: وجود مبارک امام رضا (ع) نعمتی بزرگ برای ایران اسلامی است که باید شکرگذار آن بود و رضایت حضرت را در نظر گرفت.
ایشان افزودند: امیدواریم خداوند متعال به همه خادمان حضرت ثامن‌الحجج همت و عزمی قوی دهد تا بتوانند در راه خدمت به زائران قدم بردارند و شرایط را برای زیارت بی دغدغه زوار فراهم کنند.

 
  اصلیترین مأموریت آستان قدس، خدمترسانی به زائران
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی نیز در این دیدارها، گزارشی از اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه‌های علمی، تسهیل زیارت و فعالیت‌های فرهنگی ارائه کرد و گفت: اصلی‌ترین مأموریت و هویت آستان قدس را خدمت‌رسانی به زائران می‌دانیم و تمامی فعالیت‌های جانبی این آستان مقدس، باید در راستای کمک به تحقق این مأموریت باشد.
تولیت آستان قدس رضوی، گزارشی از اقدامات این نهاد در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه شهر مشهد ارائه کرد. وی همچنین گزارشی از اقدامات آستان قدس رضوی از ابتدای شیوع کرونا برای دستگیری از محرومان و نیازمندان ارائه کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه