هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نقش اساتید مؤمن، آینده نظام را تضمین می‌کند

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه

نقش اساتید مؤمن، آینده نظام را تضمین می‌کند

انتخاب استاد و عضو هیئت علمی برای دانشگاه، بسیار مهم و اثرگذار است و باید چنین افرادی متعهد، مسئولیت‌پذیر و دین‌دار بوده و از بصیرت لازم برخوردار باشند.


به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) در گردهمایی منطقه‌ای هیئت اجرایی جذب دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی استان قم که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) برگزار شد، بر اهمیت انتخاب استاد در تربیت دانشجویانی که در آینده مسئول و عهده‌دار این کشور در پست‌های مختلف خواهند شد، تأکید و نقش و رسالت کسانی را که اقدام به انتخاب استاد می‌کنند، هم بسیار سنگین توصیف کرد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) افزود: نقش انتخاب استاد و عضو هیئت علمی برای دانشگاه‌ها، از این لحاظ سنگین است که اساتید، تربیت‌ نسل آینده این کشور را بر عهده دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: این نقش همانند آن بیان امام راحل است که فرمودند: «سرنوشت کشور را دو قشر دانشگاهیان و حوزویان تعیین می‌کنند».
وی به نقش دانشجویان در ساختن تمدن نوین اسلامی اشاره و عنوان کرد: شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی به‌وسیله همین افرادی است که امروز در دانشگاه به‌عنوان دانشجو مشغول تحصیل‌اند و در آینده هم، در پست‌های کلیدی کشور قرار می‌گیرند. لذا تربیت این افراد را باید به دست کسانی سپرد که از هر لحاظ مؤمن و متعهد باشند؛ چراکه این اساتید هستند که تربیت‌کننده دانشجویان تمدن‌ساز می‌باشند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: اگر در احراز شرایط استاد و عضو هیئت علمی برای دانشگاه‌ها دقت شود، آینده نویدبخشی برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی  و اجرای بیانیه گام دوم رقم خواهد خورد.
آیت‌الله رجبی با اشاره به فرق دانشگاه آل‌سعود با ایران، گفت: نظام علمی دانشگاه عربستان به‌گونه‌ای طراحی شده که اگر کسی به‌عنوان استاد جذب می‌شود، باید حتماً وهابی دوآتشه باشد؛ لذا خروجی این‌هم، تربیت دانشجویان دوآتشه وهابی است؛ اما در دانشگاه‌های ایران اساتید با افکار و عقاید مختلف مشغول تدریس‌اند و نباید از این نوع افراد، برای تربیت دانشجویی که بتواند در آینده نظام اثرگذار باشد و بخواهد در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نقش‌آفرین باشد، انتظار خوبی داشته باشیم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) افزود: لذا انتخاب افراد و استاد و عضو هیئت علمی برای دانشگاه بسیار مهم و اثرگذار است و باید چنین افرادی متعهد، مسئولیت‌پذیر، دین‌دار و از بصیرت لازم برخوردار باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: بنابراین انتخاب سازوکار مهم و ارائه برنامه مناسب برای کسانی که قرار است، تربیت آینده‌سازان نظام اسلامی و... را برعهده بگیرند، لازم و ضروری است.
    مراکز علمی و دانشگاهی قم الگو برای سایر دانشگاهها باشند
رئیس شورای جذب هیئت علمی کشور هم در این گردهمایی، با اشاره به نقش و تلاش مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی برای بحث تربیت اساتید و جذب آنها برای دانشگاه، گفت: آن مرحوم از زمانی که این مباحث مطرح شده بود، بسیار جدی پیگیر و حتی محور همه مباحث بود.
دکتر محمدعلی کی‌نژاد افزود: همین جدیت ایشان در سال ۸۷، زمینه‌ساز تصویب مسئله مهم تربیت استاد و جذب آنها برای دانشگاه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شد.
وی بیان داشت: اما با همه این احوالات، قم دارای شرایط بسیار خوب محیطی و ظرفیتی از نظر وجود دانشگاه و مراکز عملی است و از این لحاظ، می‌تواند الگو برای سایر مراکز کشور بلکه کشورهای اسلامی باشد.
کی‌نژاد گفت: بنابراین انتظار ما از قم این است که بتواند حل‌کننده بسیاری از مسائل و اتفاقات فرهنگی، تربیتی و دینی در بحث استاد و دانشجو باشد.
رئیس شورای جذب هیئت علمی کشور با بیان اینکه روند جذب هیئت علمی و استاد در دانشگاه‌ها براساس طرح آمایش صورت می‌گیرد، عنوان کرد: بر این اصل مهم اسرار داریم و تلاش می‌کنیم، این روند در کشور ادامه داشته باشد.

 
  طرح ولایت برای دانشگاهها الگوبرداری شود
دبیر هیئت عالی جذب هیئت علمی کشور نیز در این گردهمایی، گفت: این جلسه با هدف آینده‌نگری و بررسی برنامه ۴ ساله جذب اعضای هیئت علمی، مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تشکیل شده است.
دکتر محمدی با بیان اینکه استان قم، مرکز علوم اسلامی و معارفی است و اگر به دنبال تحول در جامعه‌ای هستیم، باید این تحول در مسیر فکر و اندیشه باشد، عنوان کرد: لذا از این لحاظ قم می‌تواند اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم روی مقوله‌های بسیار مهمی چون علم و فناوری، معنویت و اخلاق و فرهنگ تأکید شده است، اظهار داشت: ما در مقوله علم و فناوری توانسته‌ایم، اثرگذار باشیم؛ اما متأسفانه در بعُد اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها و در مقوله تربیت و جذب استاد و اعضای هیئت علمی نتوانسته‌ایم، به موفقیتی برسیم و اساساً دو مقوله اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها کم‌اثر شده است.
محمدی گفت: در همین مقوله معنویت، اخلاق و تولید فکر و اندیشه اسلامی، یکی از تجارب موفق نظام اسلامی، بحث ولایت بوده که در مؤسسه امام خمینی(قد) در قالب طرح ولایت طراحی و اجرا شده است. این طرح باید در دانشگاه‌ها اجرایی و از ظرفیت بسیار خوب این مؤسسه استفاده شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه