هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی مدافع انقلاب و نظام اسلامی بوده و هستند

آیت‌الله خاتمی در نشست «مرجعیت و نظام اسلامی»

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی مدافع انقلاب و نظام اسلامی بوده و هستند

امام جمعه موقت تهران، با تمجید از شخصیت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی تأکید کرد: حقیقتاً این مرجع تقلید، هوای نفس خود را کشته است و ذره‌ای در راه غیرخدا قدم برنمی‌دارد؛ ایشان در طول زندگی مدافع نظام و انقلاب بوده و هست.


به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، ۱۹آبان در نشست «مرجعیت و نظام اسلامی»، با اشاره به نقش مرجعیت شیعه در ایران و عراق در پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت مراجع ایران از عراق و بالعکس، گفت: آیت‌الله‌العظمی خویی، استادالفقها و منجی و محیی حوزه نجف در یک مقطعی بود و در آن دوره، حوزه علمیه نجف بود و حضور ایشان؛ این مرجع، فقیه بسیار بزرگی بود. بعد از انتفاضه عراق، ایشان ۹ نفر را به‌عنوان شورای انقلاب تعیین و صدام هم، وحشیانه این ۹ نفر را اعدام و انتفاضه را به‌نحو خشونت‌باری سرکوب کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: متعاقب آن، مرحوم آیت‌الله‌العظمی خویی(ره) را به‌نحو بسیار بدی احضار کردند و چند ماه بعد از آن وفات کردند. ایشان بعد از این ماجرای احضار، پیکی را نزد آیت‌الله‌العظمی امام خامنه ای فرستاد و آن پیک چنین گفت: من از طرف آیت‌الله خویی از شما تشکر می‌کنم. ایشان فرمودند: اگر اعلامیه حمایت شما نبود، ما را کشته بودند. به حمایت‌تان ادامه دهید! آقا فرمود: به ایشان بگویید با افتخار شما را دعوت می‌کنیم که به ایران بیایید و هر جای ایران بخواهید باشید، همه امکانات در اختیار شما خواهد بود.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی ده سال از امام(قد) بزرگتر بود و امام مقداری از تفسیر صافی را نزد ایشان خوانده بود؛ ولی وقتی به دیدار امام می‌رفت، می‌گفت: السلام علیک یا مجددالشریعه؛ سلام بر تو که دین را زنده کردی و [هم‌ ایشان] فرمود: اگر امام(قد) در کربلا بود، یاران سیدالشهداء(ع) ۷۳ تن بودند.
وی با تمجید از شیخ‌الفقها، آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، تصریح کرد: حقیقتاً این مرجع تقلید هوای نفس خود را کشته است و ذره‌ای در راه غیرخدا قدم برنمی‌دارد؛ در روایتی از حضرت عیسی(ع) بیان شده که از ایشان پرسیدند: با چه کسی نشست و برخاست کنیم که ایشان فرمودند: با کسی که سه خصلت داشته باشد؛ دیدن او شما را به یاد خدا بیندازد، حرف زدن او بر علم شما بیفزاید و عمل او شما را به آخرت ترغیب کند و این ویژگی‌ها در آیت‌الله‌العظمی صافی وجود دارد.
آیت‌الله خاتمی اظهار کرد: ایشان فقیه دقیقی هم هست و به‌همین دلیل امام(قد) ایشان را مدتی عضو شورای نگهبان کردند و در خبرگان قانون اساسی که بسیار مهم بود، ایشان خیلی فعالانه عمل کردند؛ خاندان اینها خاندان مبارزه با طاغوت بودند.
امام جمعه موقت تهران افزود: مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، حاج آقاعلی صافی را پیش شاه فرستاد که تذکری به او بدهد؛ ایشان(علی آقا) گفت: نشستم پیش شاه و تذکر را دادم؛ شاه خیلی مغرور و متکبر بود و چندان تحویل نگرفت: درحالی‌که وقتی همان لحظه گفتند: فلان سرلشگر قرار است بیاید، رفتار دیگری کرد و به من گفت: به آقای گلپایگانی بگویید، به این کارها چه کاری دارند؟ مشغول کار خودشان و درس و بحث دینی باشند. علی‌آقا صافی به شاه گفته بود: عجب عجب؛ قانون اساسی می‌گوید ۵ نفر مجتهد باید نظر بدهند و آن وقت این آقا در برابر مرجعیت می‌ایستد؟! و بدون خداحافظی بیرون آمدم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان، اضافه کرد: جریان مرجعیت کشور در دو مطلب تقریباً وفاق دارد؛ اول اینکه تقویت اصل نظام اسلامی واجب است و دوم اینکه تضعیف نظام اسلامی حرام است؛ البته مراجع نقد دارند و نباید واقعیت را انکار کرد؛ نقد و ایراد گرفتن و اشکال کردن برای همه در جمهوری اسلامی آزاد است؛ پس چرا نباید برای مراجع آزاد باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه