هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هر جویای حقیقتی که با حسین(ع) آشنا شود، دلداده‌اش می‌شود

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به نخستین جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین»

هر جویای حقیقتی که با حسین(ع) آشنا شود، دلداده‌اش می‌شود

آیین افتتاحیه نخستین جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین» با پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، سخنرانی استاد رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، قرائت پیام‌ «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و با حضور۳۰۰ شخصیت داخلی و خارجی از ۲۲ کشور جهان، 13 و 14 اسفند در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شهرری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، متن پیام این مرجع تقلید به نخستین جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین» به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
قال رسول‌الله(ص):
«حسین منی وأنا من حسین، أحب الله من أحب حسیناً»
در ابتدا لازم است از همه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان تشکر نمایم و امیدوارم، این گردهمایی که مزین به‌نام سید‌الشهدا(ع) است، بتواند گامی مفید در ترویج و گسترش فرهنگ عاشورایی خصوصاً در میان جوانان بردارد.
عشق به امام حسین(ع)، جلوه‌ای از قدرت الهی است که دل همه حق‌طلبان و آزادی‌خواهان حقیقی را در کنار هم، گرد وجود سید‌الشهدا(ع) جمع کرده است. این عشق محدود به شیعیان یا مسلمانان نمی‌شود؛ بلکه هرکسی که جویای حقیقت باشد و با او آشنا شود، دلداده‌اش می‌شود؛ زیبایی این عشق، زمانی متجلی می‌شود که خداوند علاقه و حب حسین(ع) را در دل هر که دوستش دارد، قرار می‌دهد؛ چراکه امام صادق(ع) فرموده است: «من أراد الله به الخیر قذف فی قلبه، حب الحسین(ع) وحب زیارته» و این مسیر، شروع راه توحید و شناخت خداوند است؛ همان‌طور در زیارت جامعه فرمود: «من أراد الله بدأ بکم»
اکنون که دل‌ها به آن وجود نازنین گره خورده، سزاوار است، اندیشه عاشقان حضرت سید‌الشهدا(ع) با معارف حسینی و اهداف قیام آن‌حضرت آشنا شود و انسان‌ها برای ظهور فرزندش مهدی صاحب‌الزمان ارواحنا فداه آماده شوند و این شور و شعور حسینی، به انتظار مهدوی منتهی گردد، إن‌شاءالله.
بار دیگر از همه کسانی که به هر شکل، در برپایی این مراسم در جوار بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی(س) تلاش کردند، تشکر نموده و از درگاه خداوند متعال توفیق پیروی از آرمان‌های سید‌الشهدا(ع) و زیارت و شفاعت آن حضرت را مسئلت دارم.
والسلام علیکم ورحمۀالله وبرکاته
ناصر مکارم شیرازی/ 10 اسفند 1402

  انقلاب اسلامی ایران شعاعی از ادبیات و منطق عاشورایی
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، استاد رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در آیین افتتاحیه جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین»، با تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره و حضور میهمانان داخلی و خارجی گفت: امروز دنیا با بحران‌هایی مثل بحران مشروعیت، هویت، اخلاق، معنویت، فقر، اقتصاد و... مواجه است و پدیده‌آورنده این بحران‌ها نگاه‌های افراطی نظام لیبرالیسم است.
وی افزود: غرب با نظریه «دهکده جهانی»، دین را محدود یا آن را حذف می‌کند. ما شاهد دو نوع مواجهه حذف و محدود کردن دین بوده‌ایم. عده‌ای مدعی بودند که انقلاب‌های دینی در دنیا رخ نخواهند داد و دین در ساحت اجتماعی به هیچ وجه حضور ندارد؛ اما انقلاب اسلامی ایران، نقض و بطلان آشکار این نظریه بود و انقلاب اسلامی ایران، دین را در ساحت اجتماعی حاضر کرد؛ لذا مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران، حضور دین در ساحت اجتماعی بود.
 استاد رمضانی با بیان اینکه لازم است شخصیت امام حسین(ع) را برای الگوپذیری، به درستی و با زبان بین‌المللی به دنیا معرفی کنیم، افزود: شخصیت امام حسین(ع) فقط برای شیعیان، مسلمانان و موحدان عالم، الگو نیست؛ بلکه برای جهان بشری اسوه و الگوست. یعنی جهان بشری می‌تواند از این شخصیت عظیم عالم اسلام بهره‌مند شود. «إن لم یکن لکم دین؛ فکونوا أحراراً فی دنیاکم» یعنی اگر دین و معاد را قبول ندارید، لااقل آزاده و حر باشید. این پیام یک شخصیت جهانی است، لذا باید شخصیت ایشان و منطق عظیمی که از عاشورا گرفته می‌شود را به زبان بین‌المللی به جهانیان معرفی کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تأکید کرد: شاید یکی از تفاسیر جشنواره «انا من حسین» این باشد که ما باید بین بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت، یک ترابط تنگاتنگی قائل باشیم. احیای بعثت به برکت عاشورا بود، چون اگر نهضت عاشورا نبود، بعثت نبود و ادبیات جامع و دقیق و عمیق اسلام از غدیر برخاسته است؛ لذا بستر برای دولت کریمه فراهم می‌شود؛ دولت کریمه‌ای که عقل و علم به کمال می‌رسد و بشر طعم آزادی، عقلانیت، معنویت، حقیقت دین و جوهر و گوهر دین را در دنیا خواهد چشید.
وی افزود: ویژگی‌های دولت کریمه یعنی عدالت‌گستری، کمال عقل و علم، امنیت و اخلاق جامع، مقابله با فساد، برقراری عدالت به معنای واقعی کلمه که آرزو و آمال همه انبیای الهی است، در دوران ظهور تحقق پیدا می‌کند و همه بشریت به ظهور مضطر می‌شوند. البته باید بستر ظهور را فراهم کنیم و معرفی دقیق امام حسین(ع) می‌تواند یک بستر حضور جامع و دقیق برای دولت کریمه باشد.
استاد سطوح عالی حوزه خطاب به دست‌اندرکاران جشنواره «انا من حسین» گفت: چیزی که به نظر می‌رسد در این نشست‌ها بیشتر مورد بحث قرار گیرد، ضرورت بازیابی منطق حسین‌بن علی(ع) است. امروز جهان تشنه این منطق است و ما باید بستر آن را فراهم کنیم. غربی‌ها به دنبال این بودند که عدالت و معنویت را تعریف کنند؛ لذا واژه‌هایی مثل حقوق انسان، حقوق بشر و حقوق حیوان را تعریف و در استعمار فرانو از آنها استفاده می‌کنند.
وی افزود: غربی‌ها بحث اخلاق و معنویت را مطرح می‌کنند؛ امروز سه، چهار هزار معنویت‌ دروغین، جعلی و بدلی در اروپا و آمریکا وجود دارد و عدالت را در همه حوزه‌ها وارونه معنا می‌کنند. آنان دین را تعطیل یا آن را در جنبه‌های فردی محدود می‌کنند. امروز با بحران مفهوم‌سازی مواجه هستیم. در این راستا ما در برابر این مفاهیم، باید مفاهیم درست و صحیحی ارائه دهیم. یعنی مفاهیمی مثل عدالت، معنویت، آزادی، تعقل و... را به درستی در دنیا ترویج کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران، شعاعی از ادبیات و منطق عاشورایی است، افزود: انقلاب اسلامی ایران در برابر جهانی‌سازی؛ معادل‌یابی و معادل‌سازی می‌کند. ما به سوی جهانی‌شدن هستیم ولی نتیجه مدیریت جهانی‌سازی در حوزه اقتصاد که برعهده برخی کشورها در نظام سلطه است، این است که نود درصد ثروت دنیا در دست ده درصد است. در عصر جاهلیت و قبل از اسلام، یک نفر ده یا هزار نفر را به بندگی می‌گرفت و خودش را مالک علی‌الاطلاق آنان می‌دانست اما در بندگی مدرن می‌بینیم که ملت‌ها و دولت‌ها را برده می‌گیرند.
وی افزود: ما باید منطق و گفتمان انقلاب اسلامی یعنی منطق آزادی، حریت، معنویت، توحیدگرایی را به جهان معرفی کنیم؛ ما قدرت گفتمان‌سازی و مفهوم‌سازی درست در عرصه‌های عدالت، معنویت، دین‌داری، دین‌خواهی، دین‌محوری، ولایت‌خواهی و ولایت‌محوری را می‌توانیم در دنیا داشته باشیم. لذا اگر انسان می‌خواهد به یک آرامش معنوی در حیات خود برسد و مقصد و مأوایی را برای حیات انسانی خود تعریف کند، باید به سمت توحید و منطق شریعت‌محور حرکت کند. امروز در دنیا با لطائف‌الحیلی شریعت را تعطیل کرده‌اند؛ لذا باید به طرف شریعت‌محوری حرکت کنیم.
استاد سطوح عالی حوزه درباره درس‌های عاشورا گفت: منطق محبت و ایثار بر یاران سیدالشهدا(ع) حاکم بود و نسلی ایثار کرد تا دین و بعثت احیا شود؛ بنابراین این منطق و گفتمان عشق به محبوب، بندگی، حماسه، عرفان، حق‌محوری در برابر باطل‌گرایی، و بصیرت‌گرایی و آگاهی باید به دنیا معرفی شود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پایان گفت: علمای جامعه و دانشمندانی که با ادبیات و منطق روز آشنا هستند، باید با زبان بین‌المللی منطق حسین بن علی(ع) را که یک منطق نجات‌بخش است برای دنیا و خصوصاً نخبه‌های جامعه تشریح کنند تا شاهد آشنایی دنیا و جهان امروز با این منطق باشیم.

  با انقلاب مبارک حسینی، منطق سخت قدرت اسرائیل را درهم شکستیم
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در پیام «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان که در آیین افتتاحیه جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین» قرائت شد، آمده است:
ابعاد انسانی و اجتماعی و سیاسی‌ای که عاشورا بر جای گذاشته است، شواهد تاریخی و جاری‌ای دارد فراتر از هر استدلالی، اثبات می‌کند که گذشت زمان به‌ سختی می‌تواند عاشورا را پاک کند و این انقلاب دائماً زنده است و امام حسین(ع) در این جهان همچنان می‌درخشد و نماد هر انقلابی آزاده و معلم هر حق‌جویی است.
چنان‌که امام خمینی(قد) معتقد بود که عاشورا و مجالس حسینی در تربیت مجاهدان و شهدا نقش دارد؛ مجاهدان و شهدایی که مشتاق رفتن به جبهه‌ و طالب شهادت‌اند و به آن می‌بالند.
امام خامنه‌ای (حفظه الله) می‌گوید ما شاهد جهانی هستیم که آکنده از ظلم و جور است، به‌گونه‌ای که فلسطین در معرض انواع این ظلم‌هاست و اوضاع بسیاری از کشورهای جهان هم همین‌گونه است و انواع ظلم و جور را بر مردم روا می‌کنند و انقلاب امام حسین شامل همه این‌هاست و فقط به شیعیان و مسلمانان اختصاص ندارد؛ بلکه همه آزادگان جهان را در برمی‌گیرد. امام موسی صدر هم افواج مقاومت لبنان (امل) را تأسیس کرد تا گردان معاصر انقلاب امام حسین(ع) باشند و می‌خواست تا در مکتبش کسانی برای مقابله با محرومیت و ظلم و ستم و استبداد تربیت شوند.
انقلاب امام حسین(ع) عنصر اساسی الهام بود. بر این اساس، در این جو، جنبش ما جنبش امل لبنان ملتزم به دفاع از قضایای حق شد و به سمت جهاد و مقاومت برای آزادسازی زمین حرکت کردیم؛ آن هم بعد از آنکه با روح انقلاب مبارک حسینی توانستیم منطق سخت قدرت اسرائیل بر ضد نیروی حق را درهم بشکنیم و پیروزی منطق حق را بر منطق قدرت تثبیت کنیم و بر پیروزی خون بر شمشیر تأکید کنیم. خون عده‌ای اندک که در مقابله با طغیان‌گر تجاوزکار زورگو جان خود را در اختیار خدا قرار داده بودند.
از ارزش‌های انقلاب حسینی و اهداف این انقلاب آموختیم که در لحظه‌ای که امت پس از آنکه پیامبر اسلام(ص) آن را به قله مجد و انسانیت رسانده بود، با همه ارکانش در حال سقوط بود، نوه پیامبر، امام حسین(ع) خون و خانواده و بهترین یارانش را برای دین و رسالت فدا کرد تا با مواضع تاریخی خود به خودبزرگ‌بینی حکومت ظالمانه پایان دهد؛ حکومت ظالمانه‌ای که بنی‌امیه بر آن مسلط شده بود و آن را به ملک شخصی تبدیل کرده بود. شعارشان ظلم و چیرگی بود. بنی‌امیه با هوا و هوس خود بر مردم حکومت می‌کرد و مردم ناتوان را برای خدمت به خودشان به کار می‌گرفتند و جذابیت‌ها و هواهای دنیوی را برای آنان جلوه‌گر می‌کردند. پست‌ترین مردم دور آنان جمع شدند و به فرمان آنان حرکت می‌کردند و به ارزش‌ها و حلال و حرام و حق و باطل، که دین پاک اسلام بر آنها استوار بود، اهمیتی نمی‌دادند.
از همه موارد پیش‌گفته به ‌روشنی به نظر می‌رسد که نه فقط مسلمانان، بلکه همه آزادگان جهان، باید از سرچشمه انقلاب حسینی سیراب شوند برای مقابله با ظلم در هر مکان و زمانی که حق در آن از بین می‌رود و طاغوت‌ها برای پیروزی باطل تلاش می‌کنند.
..... . آنچه در فلسطین اشغالی و جنوب لبنان و سوریه و عراق و یمن می‌گذرد و آنچه جمهوری اسلامی ایران به علت تحریم‌های ظالمانه با آن مواجهه است، همه نتیجه سیاست‌های آمریکایی و اسرائیلی و غربی است که می‌خواهد بر مردم آزاده جهان مسلط شود و توانمندی‌ها و ثروت‌های آنان را در انحصار خود درآورد. اما به فضل مقاومت بر ضد ظالم اشغالگر فاسد که شعله آن را انقلاب حسینی روشن کرد و با استمرار مناسک عاشورایی که همچنان گرمابخش و روشنایی‌بخش است، مؤمنان شریف توانستند با سلطان جائر رودررو شوند. این چیزی است که ما امروز در فلسطین اشغالی شاهدیم. ....
ما با واقعیت غم‌انگیزی مواجه هستیم که ملت اسلامی به‌طور عام و منطقه عربی ما به‌طور خاص تجربه کرده است و مدت‌هاست ضعف و انحراف را در همه سطوح بازتولید کرده است؛ چه در میان رهبران حاکم و چه در میان مردم؛ در زمینه‌های مختلف فکری و سیاسی و اجتماعی و دینی و اخلاقی و غیر اینها.
فرقی نمی‌کند که این امر نتیجه اسباب خارجی باشد که استکبار جدید جهانی از آغاز این قرن منشأ آن است و یا ناشی از علل درونی و ذهنی است که به داده‌ها و انباشتگی‌های تاریخی اجتماعی بازمی‌گردد. یکی از مهم‌ترین جلوه‌های آن، شکاف‌های شدید مبتنی بر تعصب فرقه‌ای، قومیتی و منطقه‌ای است. این همان چیزی است که تصویر صحنه دینی کنونی اسلام را ترسیم کرده است.
در برابر این واقعیت، امام حسین با شهادت خود از ارزش‌ها حفاظت کرد و به ما آموخت که چگونه زندگی کنیم، آن هنگام که شهادت را به ما آموخت و قهرمانان مقاومت در غزه و جنوب لبنان بهترین گواه و شاهد بر قیام خود به عنوان شهید در راه آزادی، عزت و سربلندی هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، رئیس جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین» نیز در این مراسم ابراز کرد: پیامبر عظیم‌الشأن اصل شجره طیبه است و امام حسین(ع) فرزند پیامبر بزرگ اسلام است؛ بنابراین تلاش کردیم با زبان ادب و هنر گوشه‌ای از این عظمت را ترسیم کنیم.
وی تصریح کرد: البته مدعی نیستم که توفیق کاملی داشته‌ایم، اما این رویداد آغاز راه است، حمایت همه بخش‌ها از بنیاد بین‌المللی عاشورا می‌تواند ما را در رسیدن به خواسته‌مان، که ترویج فرهنگ حسینی است، یاری رساند؛ البته مخاطبان ما فقط شیعیان نیستند بلکه پیام امام حسین(ع) برای همه مردم جهان از مسلمان گرفته تا غیرمسلمان است.
حجت‌الاسلام سید علیرضا حسینی عارف دبیر جشنواره هم در این مراسم اظهار داشت: استقبال از این رویداد بسیار چشم‌گیر بوده و از همه نقاط دنیا آثار مختلف به جشنواره ارسال شده، به نحوی که ۷۲۰ اثر از ۲۲ کشور در این رویداد حضور دارند.
یادآوری می‌شود، جشنواره أنا من حسین در پنج بخش؛ آثار مکتوب، سینما و تلویزیون، شعر، فضای مجازی و ایده‌های خاص برگزار ‌شد. همچنین در آیین افتتاحیه جشنواره، برگزیدگان ششمین سوگواره اربعین معرفی شدند.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه