هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مردم به‌خاطر سختی معیشت انقلاب را رها نمی‌کنند

رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری در مراسم رونمایی از نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور

مردم به‌خاطر سختی معیشت انقلاب را رها نمی‌کنند

مراسم رونمایی از چهارمین نسخه نرم‌افزار «جامع تفاسیر نور» به‌عنوان جامع‌ترین دانشنامه قرآن‌پژوهی هوشمند مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نور، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی مسئول‌دفتر مقام معظم رهبری، بهرامی رئیس مرکز نور و با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج‌اسلام والمسلمین؛ محمدی عراقی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم، اجاق‌نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران، و جمعی از پژوهشگران، ۱۳اسفند در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس‌دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم، این مسئله را که نرم‌افزارهای نور به کشورهای دنیا رفته و از آن استفاده می‌کنند، بسیار مهم دانست و گفت: باید درود بگوییم به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که ۳۵‌سال پیش، دستور تأسیس چنین مرکزی را صادر فرمودند.
وی با قرائت آیه «ألم تر کیف ضرب الله مثلًا کلمةً طیبةً کشجرة طیبة أصلها ثابتٌ وفرعها فی‌السماء تؤتی أکلها کل حین... »، افزود: شجره مبارکه مرکز تحقیقات نور که نهالش ۳۵ سال پیش غرس و کاشته شد، امروز به درخت تناوری تبدیل شده است که شاخه‌هایش فرآورده‌هایی گوارا می‌دهد که غذای جان مشتاقان سعادت بشریت است.
رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری، با قدردانی از مردم ایران به‌خاطر حضور باشکوه در انتخابات، گفت: انصافاً مردم سنگ‌تمام گذاشتند و به ندای روشنگر رهبر انقلاب لبیک گفتند. بزرگترین عامل جذب مردم به پای صندوق‌های رأی فرمایشات راهگشای ایشان بود. رهبر انقلاب دو روز قبل از انتخابات، به‌صورت جامع بیاناتی فرمودند و اهمیت انتخابات را روشن کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی ضمن تقدیر از مردم به‌خاطر حضور در پای صندوق‌های رأی، حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه قم را از عوامل مهم در بسیج مردم برای شرکت در انتخابات و اجابت خواسته مقام معظم رهبری دانست و گفت: حوزه علمیه مصدر بسیاری از برکات است؛ مخصوصاً جامعه مدرسین، علما، بزرگان و مراجع تقلید که مردم را تشویق به رأی دادن کردند. مردم وقتی دیدند، آنهایی که دین خود را از آنان می‌گیرند، این‌چنین پای‌بند شرکت در انتخابات هستند؛ لذا شرکت کردند.
مسئول‌دفتر رهبر معظم انقلاب در ادامه، بر جهاد تبیین تأکید کرد و افزود: همان‌طور که تا حالا برای مردم بیان کرده‌اید، باز هم باید تبلیغ کنید. باید حقایق را به مردم گفت و دوست و دشمن را به مردم شناساند. امروز ابرقدرتی که خودش صاحب بمب اتم است، دست نیاز خود را طرف ما دراز می‌کند. کارهای اساسی و زیربنایی در کشور شده‌ است. البته مردم از لحاظ معیشت در مضیقه هستند و حق هم دارند؛ ولی حاضر نیستند، به‌خاطر مشکلات اقتصادی، نظام را رها کنند.
وی گفت: رهبر انقلاب عمود خیمه و هدیه الهی پس از امام راحل(قد) هستند، ایشان حقیقتاً بیش از ظرفیت خود در حال کار هستند. ما که در کنار ایشان هستیم، می‌دویم و به ایشان نمی‌رسیم و نمی‌توانیم، آن‌طور که باید، ایشان را همراهی کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، مقاومت و جهاد مردم غزه را متاثر و الهام‌گرفته از انقلاب اسلامی دانست و افزود: مردم غزه امروز به‌شدت با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و روی صهیونیست‌ها در دنیا سیاه شده است.
وی در پایان گفت: اگر یک نفر در ایران جنایت و جرمی کرده باشد و طبق قوانین شرع محکوم به اعدام شود، واویلای غربی‌ها بلند می‌شود؛ ولی اسرائیل بیش از ۳۰ هزار نفر را کشته‌ است و اروپایی‌ها این دزدان بین‌المللی اتوکشیده و کراوات‌زده، خفه‌خون گرفته‌اند و حرف نمی‌زنند. اگر از نظر شما مردان غزه گناهکارند، زنان و کودکان آنان چه گناهی دارند؟!

  استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات مرکز نور
حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی نیز در این مراسم، به مرور اجمالی فعالیت این مرکز طی ۳۵ سال فعالیت آن پرداخت و گفت: امروز کتابخانه نور، حائز بیش از ۱۰۰هزار جلد کتاب از منابع علوم اسلامی در تمامی رشته‌ها از منابع متقدم و متأخر به زبان‌ها و مذاهب مختلف می‌باشد که تقریباً تمام آنچه را که یک محقق به آن نیاز دارد، شامل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه در این مرکز از ۱۵سال بدین‌سو در هر دوره‌ای متناسب با آن دوره، از هوش مصنوعی بهره‌برداری می‌شود، گفت: طی این سال‌ها تلاش زیادی شد تا استفاده از نرم‌افزارهای علوم اسلامی فرهنگ‌سازی شود. در سال‌های اخیر، میزان پژوهش‌های علوم اسلامی و قرآنی در کشور افزایش زیادی پیدا کرده است.
وی در پایان گفت: توفیقی که این مجموعه امروز پیدا کرده و ما می‌توانیم، معارف اهل‌بیت(ع) را به همه‌جای دنیا برسانیم، مرهون تدبیر و دوراندیشی رهبر معظم انقلاب در ۳۵ سال قبل است که با تأسیس این پژوهشگاه، فصل جدیدی از پژوهش‌های علوم انسانی را رقم زدند.
حجت‌الاسلام راشدی‌نیا معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی هم در این مراسم، به معرفی اجمالی نرم‌افزار جامع التفاسیر پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۲ نسخه2.5 جامع‌ تفاسیر منتشر شد. و در سال ۱۳۹۴ نسخه ۳ تولید گردید. نسخه ۳ جامع‌ التفاسیر به‌خاطر حجم اطلاعات و فناوری به‌کار رفته در آن و پژوهش‌هایی که صورت گرفته بود، مورد توجه بخش قابل توجهی از پژوهشگران قرار گرفت و تا امروز هم، مهم‌ترین ابزار پژوهشی قرآن‌پژوهان است.
وی با اشاره به اینکه امروز به گام چهارم این نرم‌افزار رسیده‌ایم، گفت: استفاده از رابط کاربری جدید نور، افزایش حجم منابع کتابخانه‌، ترجمه‌ها، تفاسیر و احادیث، افزایش محتوای دانشنامه، قابلیت‌های جدید پژوهشی، بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های قابل دسترسی از جمله پردازش‌های هوشمند و هوش مصنوعی در طرازبندی ترجمه‌ها، استخراج مداخل و شناسایی آیات مرتبط، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه ۴ نرم‌افزار جامع‌التفاسیر نور می‌باشد.
وی کتابخانه‌ این نسخه از نرم‌افزار را، مشتمل بر  ۹۰۳عنوان در ۳۵۶۴ جلد کتاب که در مقایسه با نسخه‌های قبلی، افزایش دو برابری را نشان می‌دهد، دانست و افزود: همچنین جستجوهای هوشمند، یادداشت‌نگاری و فیش‌نگاری در کنار این کتابخانه موجود است.
حجت‌الاسلام راشدی‌نیا در مورد ترجمه‌ها و تفاسیر به کار رفته در این نرم‌افزار نیز خاطرنشان کرد: در این کتابخانه ۱۳۷ترجمه قرآن درج شده که شامل ۷۷ترجمه به زبان فارسی و ۶۰ترجمه به زبان‌های دیگر با امکانات ویژه‌ای نظیر ترجمه پیوسته، مقایسه ترجمه‌ها و هم‌طرازی ترجمه‌ها می‌باشد. همچنین در این نسخه ۴۰۴تفسیر شامل بیش از دو هزار جلد کتاب تفسیری موجود است.
وی افزود: در بخش روایات نیز، تمامی احادیث روایی ۱۱ کتاب تفسیر روایی شامل: دو کتاب تفسیر روایی اهل سنت، شامل؛ تفسیر طبری و جامع‌البیان و ۹ کتاب تفسیر روایی شیعه شامل برهان، کنز الدقایق، نورالثقلین، تفسیر قمی، صافی و عیاشی استخراج شده و در سه دسته‌ اسباب نزول، فضایل و آثار سوره‌ها و روایات تفصیلی با امکان گروه‌بندی درج شده است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: سومین امکان این نرم‌افزار، بخش آیات مرتبط و متناظر است که بر اساس مشابهت لفظی، مشابهت دانش مفسران و مشابهت موضوعی دسته‌بندی شده است و در انواع تفسیر به‌ویژه تفسیر قرآن به قرآن بسیار کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه در بخش واژگان یا مفردات نرم‌افزار جامع‌التفاسیر سعی شده، همه کتب لغت بررسی شود و یک پژوهش جامعی نسبت به واژگان قرآن انجام بگیرد، افزود: یکی از ویژگی‌های بارز این نسخه، بحث اعراب و ساختار واژگان و ارتباط واژگان با یکدیگر است که به‌صورت نموداری و متنی به بررسی نحوی آیات پرداخته است.
حجت‌الاسلام راشدی‌نیا، به ارائه‌ گزارش یک‌ساله از ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ تا ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ بر اساس گوگل آنالیتیکس، از میزان مراجعات به پایگاه جامع قرآن که بخشی از نرم‌افزار جامع‌التفاسیر در آن موجود است، پرداخت و گفت: بر اساس این گزارش، روزانه حدوداً ۲۵هزار نفر از این سایت استفاده می‌کنند. 3 میلیون و ۴۸۶هزار کاربر طی یک‌سال به این سایت مراجعه کرده و بیش از ۱۶میلیون صفحه بازدید شده است.
گفتنی است، در پایان این مراسم، با حضور حجج‌اسلام والمسلمین: محمدی گلپایگانی، محمدی عراقی، آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اجاق‌نژاد تولیت مسجد جمکران و سیدمحمد آقامیری استاندار قم، از نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور رونمایی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه