هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

امروز باید بر جهاد تبیین اهتمام ویژه داشت

آیت‌الله شب‌زنده‌دار تأکید کرد

امروز باید بر جهاد تبیین اهتمام ویژه داشت

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: امروزه باید بر جهاد تبیین و زندگی خدایی اهتمام ویژه وجود داشته و در زندگی، دارای ورع، اجتهاد و عفت باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله شب‌زنده‌دار، ۲۹دی در اجلاسیه اساتید و مشاوران اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه که در سالن سلمان مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با اشاره به دستور جهاد تبیین توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: امروز باید بر جهاد تبیین و زندگی خدایی اهتمام ویژه وجود داشته و در زندگی، دارای ورع، اجتهاد و عفت باشیم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: ورع داشتن داعیان دین، منجر به دعوت مردم به دین می‌شود و حوزه‌های علمیه از صدر و ذیل، آنچه جاذبه دارد و موجب هدایت مردم می‌شود، داشتن ورع بین علما و داعیان دین است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: سیره علما و بزرگان در تربیت شاگردان و تهذیب طلاب علوم دینی، کنشگری و عملکرد مناسب به تربیت نفوس و تهذیب آنان بود؛ چراکه تأثیر و سازندگی کنشگری و عملکرد اساتید از هزار حرف بالاتر است و نتایج بسیار خوبی را برجای خواهد گذاشت.
وی با اشاره به جمله‌ای از امیرالمؤمنین(ع) که فرمود: «اعینونی بورع و اجتهاد و عفة و سداد»، اظهار کرد: بزرگانی از جمله علامه مجلسی و برخی از علما؟رهم؟ براین اعتقاد هستند که منظور آن حضرت از این کلام، این است که ما می‌خواهیم شما را شفاعت کنیم ولی شما یک آبرومندی داشته باشید تا ما بتوانیم شما را شفاعت کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آبرومندی به این معناست که ما با کمک گرفتن از ورع، اجتهاد، عفت و سداد که در روایت به آن‌ها اشاره شده است، زمینه‌های شفاعت ائمه معصومین(ع) را فراهم سازیم.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار بیان کرد: مفهوم دیگری که برای این حدیث بیان شده، این است که مخاطب «اعینونی»، امرایی هستند که امیرالمؤمنین(ع)، آنان را در مناصب، نصب کرده بودند و یا اینکه عموم مخاطبان منظور بوده است و باید همه ما ائمه معصومین(ع) کمک کنیم و آنان را در شفاعت خود یاری رسانیم.
وی با اشاره به‌معنای ممکن دیگر لفظ اعینونی در روایت امیرالمؤمنین(ع) و یا اعینونا در روایت امام باقر(ع)، ابراز کرد: معنای این، یعنی اینکه امامان معصوم(ع) می‌فرمایند: ما را در اهداف و مقاصد یاری کنید، این است که به آرمان‌های اسلامی و اهداف و مقاصد آن دست پیدا کرده و شریعت را در جامعه پیاده کنیم.
عضو فقهای شورای نگهبان در پایان گفت: یاور و معین ائمه معصومین(ع) امروزه در لباس استاد اخلاق جلوه می‌کند و از کلام امیرالمؤمنین(ع) چنین استفاده می‌شود که آن‌ چیزی که اثر آکد داشته و خیلی نیز مهم است، پیاده کردن مرضات الهی برای خود و دیگران است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه