هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بیانیه گام دوم برگرفته از اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی

بیانیه گام دوم برگرفته از اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، ۲۷دی در پیش‌نشست علمی «راه تقریب مذاهب اسلامی در گام دوم انقلاب و کاربست آن در تمدن‌سازی نوین اسلامی» اظهار کرد: انقلاب اسلامی موفق‌ترین انقلاب‌ها در سده اخیر و چه بسا در تاریخ هزارساله است. انقلاب‌های بزرگی همچون انقلاب ۱۹۱۷ شوروی و انقلاب صنعتی در اروپا در اوایل قرن ۱۷ شکل گرفت؛ اما هر دو آن‌ها ناکام شدند و انقلاب اسلامی ایران موفق شد، به اهدافش دست پیدا کند و به آرمان‌های خود پایبند بماند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این استاد حوزه علمیه افزود: انقلاب کمونیستی شوروی به دو دلیل با شکست مواجه شد؛ یکی آنکه به یکباره دین را کنار زد، مسجد و کلیسا را از بین برد و نماز و عبادت مسلمان، مسیحی و یهود را جرم تلقی کرد و ضربه بزرگی بر پیکره انسانیت زد تا اینکه پس از ۷۰ سال دین و انسانیت در آن کشور ظهور کرد و مجدداً مساجد و کلیساها فعال شدند. دومین عامل شکست و فروپاشی انقلاب کمونیستی شوروی، آن بود که کمونیست‌ها مالکیت فردی را سلب کردند و حضرت امام(قد) در آن نامه معروف خود به گورباچف، تصریح کردند که من صدای شکسته شدن استخوان‌های کمونیسم را می‌شنوم؛ لذا این دو عامل موجب فروپاشی کمونیست شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، به علل فروپاشی انقلاب در اروپا اشاره کرد و ادامه داد: در این انقلاب، دین و معنویت کنار گذاشته شد و در برخی از کشورهای اروپایی، پیشرفت تکنولوژی شکل گرفت؛ اما در بسیاری از کشورها با انجام و قانونی کردن همجنس‌گرایی، انسانیت را ساقط کردند و کاری کردند که حیوانات نیز آن را انجام نمی‌دهند و این‌گونه مقام انسانیت را به کمتر از حیوانیت تنزل دادند و این نتیجه انقلاب در غرب بود.
مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد: اگر نگاهی به تاریخ نهضت‌های کوچک و بزرگ جامعه بشری داشته باشید، خواهید دید که بعد از ۴۰ سال این انقلاب اسلامی ایران است که همچنان پرقدرت رو به جلو در حرکت است و اولین نهضت اسلامی پیروز در تاریخ بشری است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، با طرح این سؤال که چه عواملی موجب شد تا انقلاب اسلامی، موفق‌ترین انقلاب دنیا باشد، پاسخ داد: راز موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی، در سه عنصر «ایمان ملت ایران به خدا و حاکمیت الهی»، «وحدت ملت و اتحاد همه ادیان، اقوام و مذاهب اسلامی» و «رهبری فردی صالح و الهی» است که ابتدا امام خمینی(قد) معمار این نهضت بودند و امروز مقام معظم رهبری سکاندار این نهضت اسلامی هستند. تا زمانی که این سه عنصر وجود دارد، انقلاب اسلامی ایران قدرتمندانه به مسیر خود ادامه می‌دهد.
وی تصریح کرد: تقریب و وحدت یکی از عناصر سه‌گانه این انقلاب است و ما باید بر روی گسترش فرهنگ تقریب و انسجام ملی کار کنیم. دشمن امروز شبهات و هجمه‌های بی‌شماری را نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی روانه ساخته است و ما همیشه در برابر آماج اقدامات خصمانه و توطئه‌های آنان هستیم؛ لذا باید با هوشیاری و بصیرت در مقابل آن ایستادگی کرده و تدبیر لازم را داشته باشیم.
رایزن سابق جمهوری اسلامی ایران در قاهره، در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در این بیانیه به ۱۷۰موضوع پرداخته شده و این موضوعات استخراج و برای تبیین علمی و اجرایی، به مراکز و معاونت‌های مختلف حوزه ارسال شده است. در گام دوم انقلاب، باید تمدن نوین اسلامی را تکمیل و به جهان عرضه کرد.
وی با بیان اینکه شناخت بنده از رهبر انقلاب به دوران قبل از انقلاب و زمانی که ایشان در مساجد و مدارس علمیه تفسیر قرآن می‌گفتند، برمی‌گردد، افزود: بیان نکات و استخراج موضوعی و کاربردی تفسیری ایشان، آن‌قدر زیبایی داشت که جمعیت زیادی از جوانان پای تفسیر ایشان می‌نشستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی گفت: ایشان درک عمیقی از قرآن دارند؛ چراکه قرآنی می‌اندیشیدند و همین مسئله، باعث نقش‌آفرینی ایشان در جامعه و خطر جدی برای رژیم به‌همراه داشت؛ چون رهبر انقلاب دارای درک قرآنی بودند و با شناختی که از ایشان داشتم، متوجه شدم که بیانیه دوم نیز، می‌تواند برگرفته از آیات قرآن باشد. برای همین در قرآن دنبال عدد چهل گشتم و متوجه شدم، در جای جای قرآن، سخن از عدد ۴۰ آمده است.
وی بیان کرد: بعضی از الفاظ در قرآن است که به‌معنای جامعه و امت است؛ در واقع جامعه و انقلاب هویت مستقل دارد و طبیعتاً این‌چنین جامعه‌ای، دارای مراحل چندگانه نطفه، وضع حمل، دوره شیردادن، نوجوانی، جوانی و پیری است. دقیقاً همین مراحل در قرآن برای انسان بیان شده است.
مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه ادامه داد: انقلاب در این ۴۰ سال، جلوه‌های اقتدار زیادی داشته است. این جلوه‌ها در خارج از مرزها بیشتر به چشم می‌آید. اگرچه شاید نمودی برای مردم در داخل کشور نداشته باشد. معتقدم بیانیه گام دوم، الهام‌گرفته از آیات قرآن است و مجموعه بیانات رهبر انقلاب و حتی ۱۷۰ موضوع بیانیه، ریشه قرآنی دارد که از جمله آن، مقاومت، صبر و استقامت است.
وی خطاب به طلاب و دانشجویان حاضر در این نشست، خواستار مقایسه شاخص‌های تمدن اسلامی با شاخص‌های تمدن غربی شد و افزود: تمدن اسلامی دارای سه دوره؛ «تولد که توسط پیامبراکرم(ص)، اصحاب و ائمه اطهار(ع) شکل گرفت»، « فروکش شدن تمدن اسلامی در دوره بعد از قرن هشتم و نهم به‌جهت کم‌کاری علمای آن دوران و از دست دادن همه دستاوردها به‌واسطه زرنگی جوامع غربی» و عصر کنونی «دوره بازآفرینی تمدن بزرگ اسلامی با جلیقه انقلاب اسلامی»، می‌باشد که بحمدالله، با اقدامات بزرگی طی این چهل‌ساله همراه بوده است. زمانی ما از داشتن یک سیم‌خاردار محروم بودیم؛ اما امروز دارای موشک‌های نقطه‌زن هستیم و در تولید علم در رشته‌های مختلف، در سطح جهان در جایگاه نخست قرار گرفته‌ایم.
سخنران این نشست در پایان، تصریح کرد: امروز شیعه و سنی محرک اصلی و تقویت‌کننده تمدن اسلامی هستند و با تقریب و وحدت، می‌توان به این حرکت شتاب بخشید. اگر این وحدت و انسجام وجود داشته باشد، بدون تردید در تمدن‌سازی موفق خواهیم بود.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه