هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 مقابله با عامل اصلی اخلال در بازار ارز، توجه به موضوعات فرهنگی و اصلاح ساختار اقتصادی و امیدآفرینی در جامعه

تأکید مراجع عظام و علما در دیدار وزیر کشور

 مقابله با عامل اصلی اخلال در بازار ارز، توجه به موضوعات فرهنگی و اصلاح ساختار اقتصادی و امیدآفرینی در جامعه

دکتر احمد وحیدی وزیر کشور، ۲۹دی با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام؛ نوری همدانی، مکارم شیرازی، سبحانی و آیات؛ سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) و حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌صورت جداگانه دیدار کرد. ایشان در این دیدارها، مقابله با عوامل اصلی اختلال بازار ارز، توجه به موضوعات فرهنگی و اصلاح ساختار اقتصادی و امیدآفرینی در جامعه خواستار شدند. دیدار با برخی از اعضای خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شرکت در نشست کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری، از دیگر برنامه‌های وزیر کشور در این سفر بود.

  عامل اصلی اخلال در بازار ارز مشخص شود
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و مردم، افزودند: ما نمی‌خواهیم مطلبی بگوییم که سبب تضعیف دولت گردد؛ اما مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی جهت حل مشکلات آنان برداشته شود.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به حوادث اخیر کشور، خاطرنشان کردند: باید میان کسانی که نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی اعتراض دارند، با کسانی که در پی تخریب و آتش زدن و یا تبلیغ مسائل ضد فرهنگی هستند و یا عوامل خارجی‌اند، تفاوت قائل شد و با هر کدام رفتار متناسب داشت.
معظم‌له افزایش نرخ دلار را از عوامل نگرانی و ناراحتی مردم دانسته و تأکید کردند: معلوم نیست بازیگر و گرداننده بازار ارز کیست؟ آیا دولت سبب افزایش آن می‌شود یا عرضه و تقاضا و یا عوامل خارجی و خارج‌نشینان؟ لذا باید عامل اصلی معضل بازار ارز مشخص شود و جلوی این مسائل گرفته شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصله از آن و همچنین تفاوتی که در نرخ ارز اتفاق افتاده، گفتند: باید آثار و نتیجه آن در زندگی و سفره مردم آشکار شود؛ درحالی‌که چنین چیزی احساس نمی‌شود.
این مرجع تقلید، بانک‌ها، قاچاق کالا، عدم تأمین مناسب کالاهای اساسی، مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان را از دیگر مشکلات مردم برشمرده و افزودند: مشکلات اخلاقی همچون طلاق نیز در حال گسترش است که باید نسبت به آن تدبیری اندیشیده شود.
ایشان به بیشتر شدن فاصله طبقاتی میان قشر کارگر و کارمند با اقشار مرفه جامعه اشاره کردند و گفتند: کارگران و کارمندان بیشترین مشکلات را دارند؛ چراکه حقوق آنها ثابت بوده؛ ولی اجناس مدام گران‌تر می‌شوند و آنها نمی‌توانند، هزینه‌های زندگی خود را با آن مطابقت دهند.
معظم‌له با اشاره به اینکه دولت باید خود در مسئله حجاب پیش‌قدم شود و حجاب را در مجموعه کارکنان و ادارات خود آغاز کند، افزودند: در این زمینه، باید کار فرهنگی صورت گیرد و مسئله حجاب را از مدارس ابتدایی به دختران تعلیم داد.

  توجه به موضوعات فرهنگی، تعالی جامعه و اصلاح ساختار اقتصادی از اولویتهای مسئولان باشد
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت حفظ نظام اسلامی و خدمت‌رسانی به مردم، خاطرنشان کردند: حفظ نظام واجب است؛ منتهی عامل اصلی حفظ نظام مردم هستند. امام(قد) همواره عنایت ویژه‌ای به مردم داشتند و از کلمات ایشان است که برای حفظ نظام، باید به مردم خدمت کرد و از عواملی که این نظام را به‌وجود آوردند، حراست نمود.
این مرجع تقلید در ادامه، با انتقاد از شیوه برخی از مسئولان پشت‌میزنشین، افزودند: با پشت ‌میز نشستن، گره‌ای از کار مردم باز نمی‌شود؛ بلکه باید مسئولان امر در دسترس مردم باشند و از نزدیک با مردم در ارتباط باشند. بنده در اولین دیدار با جناب آقای رئیسی به ایشان گفتم: اصل و اساس کارها باید توجه به مردم و حل مشکلات آنها باشد و باید ثمره اقدامات شما، در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد. امروز مردم واقعاً در سختی هستند و باید مشکلات آنها را حل کرد.
معظم‌له توجه به بیت‌المال و استفاده از نیروهای کارآمد را عامل مهمی در حل مشکلات دانسته و خاطرنشان کردند: باید کرامت مردم حفظ شود. برای رونق تولید و اشتغال‌زایی و رفع موانع، باید تمام ظرفیت‌ها را به‌کارگرفت. باید کاری کرد که مردم دستشان در جیب خودشان باشد و عزت و کرامت آنها حفظ شود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه، با بیان توطئه‌های استکبار و بدخواهان نظام از آغاز پیروزی انقلاب، اظهار کردند: ما باید به‌شکلی گام برداریم که دشمنان جرأت اقدام و توطئه علیه ما را نداشته باشند. در کنار این، باید موضوعات فرهنگی و ایجاد زمینه‌های رشد و تعالی جامعه و برداشتن فشار اقتصادی از روی دوش مردم و توجه به اصلاح ساختار اقتصادی، از اولویت‌های مسئولان باشد.

 باید نحوه ارتباط با کشورهای جهان بر اساس شکل تعامل آنها با ما تنظیم شود
حضرت آیت‌الله سبحانی هم در این دیدار، با بیان اینکه از همان زمان، با سیاست کاهش جمعیت مخالف بودم و در این مورد، در آن دوران نیز، مصاحبه‌هایی داشته‌ام، گفتند: تاکنون جامعه‌ای به‌خاطر ازدیاد نسل، نابود یا گرفتار فقر نشده است؛ بلکه فقر و نداری جوامع، از عوامل خارجی ناشی می‌شود.
ایشان با تأکید بر خطرناک بودن طرح غربال‌گری جمعیت، افزودند: اسم این طرح خوب است؛ اما ذات آن تهدیدکننده است و جمعیت سالم را نیز از بین می‌برد.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه ممتحنه، بیان کردند: برخی از کشورهای دنیا با کشور ما دشمنی و عداوت دارند و برخی دیگر ندارند و باید نحوه ارتباط با آنها بر اساس شکل تعامل آنها با ما تنظیم شود.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان تصریح کردند: ما می‌خواهیم با دنیا رابطه داشته باشیم؛ ولی ارتباط با کشورهای دشمن که به‌دنبال ضربه زدن هستند، فایده‌ای ندارد.

  ایجاد نشاط و شادی در کشور باید برگرفته از آموزههای اهلبیت(ع) باشد
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار، با بیان اینکه قم حرم اهل‌بیت(ع) است، اظهار کرد: این مسئله بار سنگینی بر دوش مردم قم و مسئولان کشور می‌گذارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی با اشاره به وجود حرم مطهر بانوی کرامت(س)  در قم، استفاده از این ظرفیت را برای مسئولان ضروری دانست.
تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با بیان اینکه ایجاد نشاط و شادی در کشور باید برگرفته از آموزه‌های اهل‌بیت(ع) باشد، گفت: برخی از افراد برای نشاط‌آفرینی در کشور، از دیگران الگوبرداری می‌کنند؛ درحالی‌که اهل‌بیت(ع) الگوی ما هستند و باید با استفاده از جلوه‌های متفاوت اهل‌بیت(ع) امور کشور را پیش ببریم.
وی با تأکید بر اینکه نگاه ما باید متمرکز بر بیانات مقام معظم رهبری و بزرگان دینی باشد، افزود: مسئولان کشور باید به‌گونه‌ای مدیریت کنند که منویات مقام معظم رهبری در کشور اجرایی شود و اگر این‌طور باشد، وضعیت کشور متفاوت خواهد شد.

  تلاش مسئولان، عامل ایجاد امید در جامعه
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در این دیدار با اشاره به نقش امید در جامعه، اظهار کرد: مقام معظم رهبری -مدظله العالی- بسیار روی امید تکیه دارند. جامعه‌ای می‌تواند سرپا بماند و به فعالیت و تلاش بپردازد که آینده روشنی برای خود ترسیم کرده باشد. اگر یأس و ناامیدی در جامعه حکم‌فرما شود، تحرک و پویایی و بالندگی را از دست خواهد داد.
 وی با اشاره به اینکه مسئولان و مردم باید به آینده روشن امیدوار باشند، اضافه کرد: زمینه‌های امید باید در جامعه فراهم شود و این، از طریق اقداماتی که امیدآفرین است، با تلاش و فعالیت و صرف وقت محقق می‌شود تا بسترهای ناامیدی برچیده شود.
امام جمعه قم جهاد تبیین را ابزار مناسبی در جهت امیدبخشی به جامعه ارزیابی و ابراز کرد: جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری -مدظله العالی- است، می‌تواند مکمل امیدبخشی به جامعه باشد. اگر ما بتوانیم دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی را به‌درستی بیان کنیم، این امر در راستای امیدبخشی مؤثر است. در جهاد تبیین باید تقسیم کار صورت پذیرد؛ اما بخش قابل‌توجهی از آن، وظیفه دولت است. دولت باید اقدامات خود را به جامعه معرفی کند و اطلاع‌رسانی‌ها در این عرصه، باید تقویت شود و به‌گونه‌ای عمل کند که نقاط قوت برجسته شود و دشمن، جرأت اینکه نقاط قوت ما را به‌عنوان نقطه ضعف جلوه دهد، نداشته باشد؛ چراکه مردم با مقایسه اقدامات صورت‌گرفته و تبلیغات دشمن، به حقیقت پی می‌برند.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: آرمان‌خواهی خوب است؛ اما به این معنا نیست که اقدامات صورت‌گرفته نادیده گرفته شود. از ابتدای انقلاب تاکنون کارهای بزرگی در این کشور صورت گرفته است که نباید از آن غافل شد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی باید به‌گونه‌ای عمل کند که حوزویان و دیگران بتوانند، کار خود را در جهاد تبیین به‌درستی انجام دهند.
وی با بیان اینکه جامعه امروز چندین مشکل دارد که البته قابل حل است و ما علاوه بر مشکلات اقتصادی، باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم؛ مسائل و آسیب‌های اجتماعی نیز، از معضلات کشور است که باید در کنار مسائل اقتصادی به آن بپردازیم و همان دغدغه‌ای که در زمینه‌ معیشتی مردم داریم، نسبت به ناهنجاری‌های موجود جامعه هم توجه کنیم و این موضوع نباید فراموش شود؛ زیرا حفظ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی و اجتناب از آسیب‌های اجتماعی مسئله جدی ماست.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بااشاره به لزوم توجه به منشأ آسیب‌های اجتماعی و شناسایی راه‌حل مناسب آنها، ادامه داد: باید نسبت به منشأ آسیب‌های اجتماعی، کار کارشناسی صورت پذیرد و با تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز راهکار مناسبی برای آن پیدا کرد.
وی ادامه داد: نسبت به مسائل اقتصادی گرچه تحریم وجود دارد؛ ولی الزاماً همه مشکلات ما مربوط به تحریم دشمن نیست. گاهی در داخل کشور ما احساس خودتحریمی می‌کنیم. اگر تصمیم خوبی توسط مسئولان گرفته می‌شود، نباید در بدنه مسئولان میانی، آن تصمیم در مقام عمل، دچار مشکل شود تا اگر منشأ آن داخلی است، راهی برای بهبود آن در نظر گرفته شود و اگر مربوط به تبلیغات سوء دشمنان است، به‌واسطه جهاد تبیین مرتفع گردد.
وی در پایان خواستار نظارت جدی و مؤثر بر اجرای تصمیمات کلان در سطح کشور شد و خاطرنشان کرد: برای بهبود بسیاری از مشکلات اقتصادی، باید یک نظارت قوی، جدی و مؤثر از تصمیم‌گیری تا اجرا صورت پذیرد تا به‌واسطه عملکرد ضعیف برخی مدیران، مردم دچار مشکل نشوند و نباید با متخلف، تعارف و مماشات وجود داشته باشد.

  دولت تمام تلاش خود را برای اشتغالزایی و کاهش تورم بهکار گرفته است
​​​​​​​
دکتر وحیدی نیز در این دیدارها گزارشی از اقدامامت و فعالیت‎های دولت در عرصه‌های بین‌المللی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارائه کرد و همچنین از مأموریت‌های وزارت کشور در این دوره سخن گفت.
وی به تلاش‌های دولت برای کاهش نرخ تورم اشاره کرد و افزود: مسئله اصلی اشتغالزایی در کشور است و یکی از برنامه‌های جدی دولت در یک‌سال گذشته، احیای 4 هزار و ۵۰۰ واحد اقتصادی راکد بوده است.
وزیر کشور ادامه داد: برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی نداریم. با آنکه دولت تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است؛ اما نیازمند حضور گسترده بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری هستیم.
دکتر وحیدی اضافه کرد: همچنین مردمی را که منابع مالی در اختیار دارند، تشویق می‌کنیم تا در این بخش مشارکت داشته باشند و دولت هم می‌کوشد، همه موانع را برای جذب سرمایه‌گذاری برطرف سازد.
وزیر کشور همچنین به بحث اغتشاشات اخیر در کشور اشاره کرد و افزود: دشمن با تمام ظرفیت برای آسیب زدن به نظام و مردم وارد شد و در پی شکست از این اغتشاشات، به توطئه‌های بین‌المللی همچون اخراج ایران از کمیسیون مقام زن و تلاش اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های ترویستی روی آورده است؛ سپاه مقتدری که با هدایت شهید سلمیانی، نماد مبارزه با تروریست‌های تکفیری است.
گزارش: جلال خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه