هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ارتباط میان طلاب و بزرگان حوزه فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب

در حاشیه برگزاری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم مطرح شد

ارتباط میان طلاب و بزرگان حوزه فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب

انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با رقابت ۴۰۰نفر از فضلا و اساتید حوزه علمیه قم برای ۱۴۷ حوزه انتخابیه، 28دی در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد. آیات؛ حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مقتدایی قائم‌مقام این نهاد، خاتمی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، کعبی عضو خبرگان رهبری، حجج‌اسلام و‌المسلمین عبداللهی و نظری شاهرودی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با حضور در مدرسه فیضیه در انتخابات این دوره مجمع شرکت کردند و رأی خود را به صندوق انداختند. هم‌چنین انتخابات این دوره، 29دی در مسجد حضرت زینب(س) پردیسان قم با حضور طلاب و فضلا برگزار شد.

  نمایندگان طلاب نسبت به اتفاقات جامعه بصیرتافزایی کنند
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری با حضور در مدرسه فیضیه، در انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.
 رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حاشیه برگزاری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای کشور، فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب را، ایجاد ارتباط میان طلاب و بزرگان حوزه علمیه و مراجع بزرگوار تقلید -دامت برکاتهم- عنوان کرد و افزود: تأسیس مجمع نمایندگان به‌خاطر این بود که نمایندگان طلاب، فضلا و اساتید حوزه، نقش ارتباطی با بزرگان حوزه مانند اعضای محترم جامعه مدرسین، شورای‌عالی و مراجع بزرگوار تقلید -دامت برکاتهم- داشته باشند و دغدغه‌های طلاب را به ایشان منتقل کرده و دیدگاه‌های بزرگان حوزه را به سمع و نظر طلاب عزیز برسانند.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به ظرفیت بالای مجمع نمایندگان طلاب در شکل‌دهی آینده‌ حوزه‌های علمیه، گفت: حوزه امروز در یک شرایط تحولی قرار دارد و آینده روشن اقتضاء می‌کند، طلاب عزیز ما با نگاه روشن و با توجه به نیازهای کشور، شرایط انقلاب و نیاز حوزه‌های علمیه، طرح‌های پیشنهادی خود را در عرصه‌های مختلف ارائه کنند و مجمع نمایندگان طلاب با جمع‌بندی روشن، طرح‌های حاصله را در اختیار جامعه مدرسین و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه قرار دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به نمایندگان طلاب، ابراز کرد: نمایندگان محترم طلاب نسبت به مسائل و شرایطی که در جامعه رخ می‌دهد، بصیرت‌افزایی کنند و با برگزاری جلسات منظم استانی در زمینه‌های علمی، تهذیبی، اخلاقی، پژوهشی و مسائلی از این دست و ارائه تحلیل نسبت به مسائل سیاسی - اجتماعی، چراغ راهنمای طلاب عزیز باشند تا ایشان بتوانند، در مسائل و رویدادهای مختلف تأثیرگذار باشند.

 مجمع نمایندگان طلاب مصداق بارز أسس علیالتقوی است
آیت‌الله سیداحمد خاتمی نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز پس از انداختن رأی خود در صندوق آراء، در جمع خبرنگاران، مجمع نمایندگان طلاب را مصداق بارز «أسس على‌التقوى» در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه توبه‌ عنوان و اظهار کرد: نمایندگان منتخب طلاب از افاضل حوزه علمیه هستند و این تشکل، تشکلی است، أسس على‌التقوى.
امام جمعه موقت تهران، استقبال طلاب از انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را ستودنی توصیف کرد و ادامه داد: آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) که در ایام سالگرد ارتحال ایشان قرار داریم، در جایی گفتند: حوزه علمیه میراث نبوت و امامت است. این تعبیر، تعبیر بلندی است. امیدواریم که شایستگی حفظ این میراث را داشته باشیم.
وی افزود: مجمع نمایندگان طلاب، یادگار امام راحل عظیم‌الشأن(قد) است و تشکیل آن به رهنمود ایشان صورت گرفت؛ بنابراین پاسداری از این یادگار امام(قد) یک تکلیف برای حوزه‌های علمیه است.

  مجمع نمایندگان طلاب میتواند در مسائل کلان و سیاستها به ایفای نقش بپردازد
آیت‌الله مقتدایی قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در ساعات اولیه رأی‌گیری رأی خود را به صندوق انداخت.
 وی در جمع خبرنگاران، مجمع نمایندگان طلاب را حلقه واسط خوبی جهت ارتباط طلاب با بدنه مدیریتی حوزه علمیه توصیف کرد و افزود: مجمع نمایندگان یکی از اهداف مورد نظر حضرت امام خمینی(قد) بود و بعد از ایشان نیز، مورد عنایت مقام معظم رهبری -مدظله‌العالی- قرار گرفت. این مجمع می‌تواند حلقه واسط خوبی جهت ارتباط طلاب، فضلا و به‌طور کلی بدنه حوزه علمیه با مدیران ارشد آن باشد و در مسائل کلان، اهداف و سیاست‌ها، به ایفای نقش بپردازد.

  مجمع نمایندگان طلاب در شکلگیری حوزه انقلابی نقشآفرین باشد
آیت‌الله کعبی هم با حضور در مدرسه فیضیه، در انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.
نایب‌رئیس دوم جامعه مدرسین، در جمع خبرنگاران، مجمع نمایندگان طلاب را در تبیین، گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، کادر‌سازی، خدمت‌رسانی و کمک به بدنه مدیریتی حوزه‌های علمیه، نقش‌آفرین توصیف کرد و افزود: مجمع نمایندگان طلاب می‌تواند، در شکل‌گیری حوزه انقلابی در چارچوب منویات مراجع معظم تقلید، امام راحل(قد) و رهبر معظم انقلاب -مدظله‌العالی- نقش‌آفرین باشد و در این سال‌های متمادی هم، خدمت خوبی به طلاب ارائه کرده است.

  نمایندگان طلاب با استفاده از تجربیات گذشته، به ارتقای مجمع نمایندگان کمک کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی نیز ضمن شرکت در انتخابات این دوره مجمع نمایندگان طلاب، در جمع خبرنگاران، این مجمع را در عرصه‌های گوناگون مؤثر دانست و ابراز کرد: وقتی افراد در کنار یکدیگر به یک جمع و تشکل تبدیل شوند، نقش، مسئولیت و تأثیر آن‌ها بسیار بیشتر و مضاعف خواهد شد. نمایندگان طلاب باید نقص‌ها، خلأها و موفقیت‌های گذشته را در نظر بگیرند و با ارائه پیشنهادها و طرح‌ها، به ارتقای آن کمک کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به نقش تشکل‌های مختلف در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: قبل از انقلاب آن چیزی که موتور و محرک بود، همین مجمع طلاب بود که گفتمان امام خمینی(قد) را به مردم منتقل می‌کردند و اکنون نیز، با ارائه پیشنهادهای خود می‌توانند، به کمک جامعه مدرسین، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و نهادهای تأثیرگذار بیایند.

  لزوم مشارکت حداکثری طلاب در انتخابات
حجت‌الاسلام و‌المسلمین نظری شاهرودی معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین نیز پس از شرکت در رأی‌گیری این دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، خواستار مشارکت جدی طلاب در پای صندوق‌های رأی شد و خاطرنشان کرد: هر چقدر طلاب مشارکت بیشتری داشته باشند، نمایندگان با توان و دلگرمی بیشتری می‌توانند، به طلاب حوزه انتخابی‌شان کمک کنند.

  تأثیرگذاری در گروی فعالیتهای جمعی و تشکلمحور
​​​​​​​
همچنین صندوق سیار انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، در منزل حجت‌الاسلام والمسلمین  محمدرضا آشتیانی حضور یافت و وی رأی خود را به صندوق انداخت.
وی تأثیرگذاری در جامعه را در گروی فعالیت‌های جمعی و تشکل‌محور دانست و خاطرنشان کرد: امروزه شرایط به‌گونه‌ای است که افراد به‌تنهایی نمی‌توانند، آن‌چنان‌که شایسته است، مفید و اثرگذار واقع شوند؛ اما مشارکت در تشکل‌هایی مانند مجمع نمایندگان طلاب، می‌تواند زمینه مناسبی جهت افزایش میزان اثرگذاری فراهم سازد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مشارکت طلاب در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب را مؤثر توصیف کرد و افزود: مشارکت طلاب در انتخابات مجمع نمایندگان، بسیار حائز اهمیت است و اثرات زیادی در پی دارد.
وی خطاب به نمایندگان طلاب اظهار کرد: نمایندگان طلاب اوضاع فرهنگی مناطق مختلف کشور را زیر نظر داشته باشند و از دیار و شهر خود غافل نشوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال، رئیس ستاد برگزاری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در حاشیه برگزاری این انتخابات، در گفت‌وگویی اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ نفر از فضلا و اساتید برای نمایندگی طلاب کاندیدا شده‌ بودند که حدود ۴۰۰ نفر از آنان تأیید شده و این مسئله، به‌معنای رد صلاحیت دیگران نیست؛ بلکه بسیاری از این بزرگواران، انصراف داده‌اند.
وی افزود: این ۴۰۰ نفر برای ۲۲۱ کرسی نمایندگی در ۱۴۷ حوزه انتخابیه رقابت می‌نمایند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه