هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عبودیت خالی از عدالت مردود است

آیت‌الله‌العظمی مظاهری در پیامی به «جشواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات» 

عبودیت خالی از عدالت مردود است

حضرت آیت‌الله مظاهری در پیامی به «جشواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات»، تصریح کردند: عبودیت خالی و تهی از عدالت مقبول‌ پروردگار متعال نیست و مردود است؛ چنانکه ائمه اطهار(ع) نیز، به این معنا تصریح فرموده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مظاهری، متن پیام این مرجع تقلید به جشواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
قال الله سبحانه و تعالی: «الذین إن مکناهم فی‌الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزکاة وأمروا بالمعروف ونهوا عن‌المنکر و لله عاقبة الأمور».
برگزاری جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات که در جهت ترویج فریضه عظیم زکات شکل گرفته است، نشان از اهتمام متصدیان گرامی این همایش و شما میهمانان و شرکت‌کنندگان عزیز، نسبت به این واجب جامعه‌ساز دارد.
اهمیت شایان توجه این فریضه الهی تا بدان‌جاست که نه‌تنها ده‌ها آیه مبارکه قرآن کریم و صدها روایت از اولیای معصومین(ع) بدان اختصاص یافته است؛ بلکه به تصریح مکرر قرآن مجید، این واجب بزرگ، یکی از مؤلفه‌های اصلی عموم شرایع الهی و یکی از عناصر اصلی وحی خداوند به انبیاء عظام«صلوات‌الله ‌علیهم ‌اجمعین» بوده است: «و جعلناهم أئمةً یهدون بأمرنا وأوحینا إلیهم فعل الخیرات وإقام الصلاة وإیتاء الزکاة وکانوا لنا عابدین».
همدوشی این عبادت عظیم با نماز که در عموم آیات بینات قرآن کریم تکرار شده است، نشان از این نکته مهم دارد که «عبودیت»، باید همواره، همراه و قرین با «عدالت» باشد و عبودیت خالی و تهی از عدالت، مقبول‌ پروردگار متعال نیست و مردود است؛ چنانکه ائمه اطهار(ع) نیز، به این معنا تصریح فرموده‌اند.
در شرائط کنونی جامعه ما که با کمال تأسف، فقر و تنگناهای معیشتی و اقتصادی به‌شکل گسترده‌ای وجود دارد و چهره جامعه اسلامی را زشت و مشوه می‌سازد، نقش برجسته زکات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فرایضی که رابطه انسان را با سایر انسان‌ها و برادران و خواهران دینی خود تنظیم می‌نماید، باید جدی گرفته شود و اهمیت آن، برای همگان به‌نحو صحیح تبیین گردد. این همایش و نظایر آن، می‌تواند زمینه مناسبی برای ترویج و تبیین این فریضه عظیم باشد و در این‌صورت به هدف خود نائل خواهد شد.  توفیقات همه شما عزیزان را در این مسیر نورانی از خداوند تعالی مسألت می‌کنم. والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته.
حسین المظاهری- ۲۶ /جمادی‌الثانی/ ١٤٤٤- 29/10/1401

برچسب ها :
ارسال دیدگاه