هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه در بُعد رسانه‌ای فعال‌تر عمل کند

آیت‌الله سیداحمد خاتمی

حوزه در بُعد رسانه‌ای فعال‌تر عمل کند

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: گاهی یک طلبه فعال پژوهشگر در عرصه فضای مجازی یا طلبه‌ای که به‌عنوان یک منبری عالمانه سخن می‌گوید، می‌تواند به‌عنوان یک خروجی علمی و پژوهشی برای حوزه‌ علمیه محسوب گردد که آثار و برکاتش به‌نفع جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان ۲۲ آذرماه به‌مناسبت هفته پژوهش، در دیدار معاون و مدیران پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه کبری‌(س)، به اهمیت پژوهش در حوزه‌های علمیه تأکید و اظهار کرد: امر پژوهش در حوزه علمیه می‌تواند با خروجی‌های متعددی قابل ارزیابی باشد. آنچه گزارش شد، نگاه ویژه به امر تألیف، تدوین کتاب و مقاله است؛ درحالی‌که وجود یک طلبه فعال و پژوهشگر در عرصه فضای مجازی و یا یک مبلغ پژوهشگر و با سواد هم از خروجی‌های حوزه به‌شمار می‌آیند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی، در واقع خروجی‌ها و شناسنامه علمی حوزه می‌باشند که علی‌رغم همه تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی که در حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به ثمر نشسته است، متأسفانه آن‌طور که شایسته است، اطلاع‌رسانی نشده و این موضوع باید با تدبیر مدیران و کارشناسان رسانه‌ای حوزه چاره‌اندیشی شود.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به راه‌اندازی نشریات مدرسه‌ای، افزود: پژوهش باید یکجایی خودش را نشان بدهد. وقتی در مدرسه‌ای، یک طلبه مقاله‌ای به رشته تحریر درآورد و مورد ‌تأیید مسئولین پژوهشی قرار گرفت و در آن نشریه به چاپ رسید، این اولین گام تشویق است. با این منطق طلبه سعی می‌کند، مقاله دوم خودش را پربارتر و علمی‌تر ارائه کند.
نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما پژوهش را در حوزه تنها در تألیف می‌بینیم. اگر یک منبری پژوهشگر که عالمانه سخن می‌گوید، یا یک طلبه فاضل فعال و کوشا در عرصه فضای مجازی داشته باشیم، اینها را به‌عنوان یک فرد پژوهشگر به حساب نمی‌آوریم؛ درحالی‌که آنان در زمینه کاری و علاقه‌ای که دارند، با تحقیق، پژوهش و تفکر موفق عمل کرده‌اند؛ لذا میزان و معیار، در تألیفات متمرکز شده است. در طول تاریخ هم نمونه‌های زیادی است، وقتی می‌خواهند مرحوم سیدمرتضی(ره) را ارزیابی کنند، به آثار او توجه دارند؛ نه شاگردان توانمندی که تربیت کرده است. اگر ما دایره نگاه و ارزیابی خود را از تالیف و تدوین فراتر ببریم، بدون تردید با محققان بی‌شماری مواجه خواهیم بود.
امام جمعه تهران در پایان تصریح کرد: حوزه علمیه در بعد رسانه‌ای فعال‌تر عمل کند و حوزه و نشاط‌های حوزه را آن‌چنان که است، به نظر ملت بزرگ ایران برساند.

  تولید ۱۷۰ هزار اثر علمی طی ۱۴ سال
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم ‌مقیمی‌حاجی نیز در این دیدار اظهار کرد: در حال حاضر از جمع ۴۷۰ مدرسه علمیه برادران 100 مدرسه دارای نشریه هستند و این آمار، ان شاءالله افزایش خواهد یافت.
وی افزود: یکی از اقدامات برجسته معاونت پژوهش حوزه، برگزاری کتاب سال حوزه است که تاکنون ۱۴ دوره را با موفقیت برگزار کرده‌ایم و نکته حائز اهمیت آنکه طلاب زیر ۳۰ سال ما، تاکنون موفق به تألیف ۱۷۰ هزار اثر علمی شامل؛ کتاب، مقاله و تحقیق پایانی شده‌اند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد: تعداد نشریات حوزوی در سال ۹۷، ۳۴ نشریه، در سال ۹۸، ۵۰ نشریه، در سال ۱۴۰۰، ۹۹ نشریه بوده و امسال نیز نشریات ما به ۱۲۰ رسیده است.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز به‌فضل الهی امر پژوهش در مدارس نهادینه شده است و لذا خروجی آن را در جشنواره‌ها، همایش‌ها و نشست‌های علمی شاهد هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی در پایان، به فعالیت هزار کانون طلبگی اشاره کرد و گفت: علاوه بر کانون‌ها، هم‌اکنون ۱۰۰ واحد پژوهشی فعال حوزوی داریم که ۳۲ مورد آن، از شورای اعطای حوزه علمیه و مابقی از وزارت علوم و تحقیقات مجوز فعالیت گرفته‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه