هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل از عالمان دین مصداق احیای امر اهل‌بیت(ع) است

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش بیدارگران ویژه نکوداشت مرحوم آیت‌الله موسوی لاری

تجلیل از عالمان دین مصداق احیای امر اهل‌بیت(ع) است

چهارمین همایش تجلیل از گسترش‌دهندگان مذهب تشیع «بیدارگران» یادمان مرحوم آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری با قرائت پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، ۲۴‌آذر در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
والصلاة علی نبینا محمد وآله الطاهرین
قبل از هر چیز از برگزارکنندگان این همایش تشکر می‌کنم؛ همایشی که به تجلیل از گسترش‌دهندگان مذهب حقه تشیع می‌پردازد.
قال الرضا(ع): «رحم‌الله عبدا احیا أمرنا، » فقلت له: «فکیف یحیی أمرکم؟» قال: «یتعلم علومنا و یعلمها الناس، فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا»
بر اساس روایتی از امام رضا(ع)، آن‌حضرت برای کسانی که امر اهل‌بیت(ع) را زنده نگاه دارند، درخواست رحمت الهی کرده و در پاسخ سؤال‌کننده از اینکه زنده نگاه داشتن امر شما چگونه است، می‌فرماید: فراگیری علوم ما و آموختن این علوم به مردم، زنده نگاه داشتن امر ماست؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌ها و محاسن سخنان ما را دریابند، همانا از ما پیروی خواهند کرد.
بی‌تردید نکوداشت و تجلیل از کسانی که در نشر و گسترش مذهب تشیع و احیا و معرفی معارف اهل‌بیت(ع) فعالیت می‌کنند نیز، مصداق احیای امر اهل‌بیت(ع) و کاری شایسته و سودمند است. شجره مبارکه عالمان و مروجان مکتب اهل‌بیت(ع) که در طی قرن‌ها از عقاید شیعه دفاع کرده و در گسترش معارف و علوم اهل‌بیت(ع) کوشیده‌اند، به‌حق بیدارگران جوامع انسانی نام گرفته‌اند که با تلاش‌های ایشان، مردم با کلام اهل‌بیت(ع) آشنا شده و به آن گرویده‌اند.
امیدواریم همایش مذکور که به‌همین هدف برپا شده است، در رسیدن به اهداف خویش مشمول توفیق الهی گردد.
مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی موسوی لاری شیرازی که عالمی متواضع و بی‌اعتنا به شهرت بود، از فعالان پرتلاش این عرصه به‌شمار می‌آمد و به وظیفه خویش در قبال ترویج و ابلاغ پیام مکتب اهل‌بیت(ع) در داخل و خارج کشور با تألیف و ترجمه و ارسال کتاب‌های سودمند، اهتمام داشت.
خداوند درجات این روحانی خدوم را متعالی و به همه تلاشگران در این عرصه خصوصاً برگزارکنندگان این همایش، توفیق عنایت فرماید.

  مصداق بارز آیه مبارکه «والبلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه»
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد نیز در این مراسم، با پرداختن به مهمترین ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله موسوی لاری، افزود: آیت‌الله موسوی لاری یکی از چهره‌های برجسته در عرصه تبلیغ جهانی دین اسلام است که فعالیت‌های بسیاری را در نشر معارف دینی انجام داده است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: اخلاص و فروتنی کم‌نظیر آیت‌الله موسوی لاری مثال‌زدنی و رفتار و سکنات او، مصداق روایت «من یذکرکم ‌الله رؤیته» بود که ارتباط و معاشرت با وی انسان را یاد خدا می‌انداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین روستاآزاد، پشتکار و همت والا را از دیگر ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله موسوی لاری برشمرد و افزود: پشتکار و همت والای آیت‌الله موسوی لاری در پاسخ‌گویی به تمام مکاتبات از نقاط مختلف جهان و بدون دریافت بودجه عمومی یا دولتی را می‌توان از ویژگی‌های منحصر به فرد او به‌شمار آورد.
وی اظهار کرد: ولادت آیت‌الله موسوی لاری در یک خانواده پاک و متدین و همچنین آثار متعدد و کاربردی او مصداق بارزی از آیه مبارکه «والبلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه» می‌باشد که این امر، جز به توفیق الهی محقق نشده است.

  توجه به رویکرد اخلاقی و عرفانی در تبلیغ بینالملل
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی هم در این مراسم، با اشاره به ویژگی‌های تبلیغی آیت‌الله موسوی لاری در حوزه بین‌الملل، اظهار کرد: هیچ شکی نیست که دین اسلام و مذهب تشیع، از قابلیت خوبی برای گسترش تفکر خود بر مردم جهان برخوردار است و می‌تواند، مرجعیت معنوی و روحی مناسبی برای مردم جهان باشد و آیت‌الله موسوی لاری به این امر کاملاً واقف بود و در این راه قدم برمی‌داشت.
وی با اشاره به اینکه آیت‌الله موسوی لاری با چهره‌های کلیدی دنیا ارتباط ویژه‌ای داشت، ابراز کرد: یکی از ویژگی‌هایی که آیت‌الله موسوی لاری داشت، مخاطب‌شناسی و جامعه‌شناسی بود و رویکرد او به مسائل تبلیغی رویکرد توحیدی با رنگ و بوی اخلاقی بود و روح اخلاق و معنویت بر آثار او نیز سایه افکنده است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: متأسفانه در جامعه ما آیت‌الله موسوی لاری، فردی ناشناخته است؛ درحالی‌که اساس تبلیغ، بر رسانه و گستردگی است و در تبلیغ بین‌الملل، آیت‌الله موسوی لاری تبلیغ بدون رسانه را می‌پسندید؛ چراکه این امر سبب دشمن‌تراشی و حساسیت بیش از حد دشمنان می‌شود.
این مبلغ عرصه بین‌الملل خاطرنشان کرد: رویکردی که باید در تبلیغ بین‌الملل توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم، رویکرد اخلاقی و عرفانی است و باید مورد اهتمام و جدیت واقع شود؛ زیرا تجربه ثابت کرده است، عمده دلیلی که سبب جذب مردم کشورهایی همچون هند به دین اسلام گردید، شخصیت معنوی امام راحل(قد) بود و این نشان‌گر این است که اخلاق و عرفان، بیشترین سهم در جذب مردم جهان را دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به روش‌شناسی تبلیغی آیت‌الله موسوی لاری، خاطرنشان کرد: باید روش تبلیغی آیت‌الله موسوی لاری با پژوهش‌ها و تحقیقات مناسب احصا شده و جمع‌آوری گردد تا مهارت‌های او در عرصه تبلیغ بین‌الملل استخراج شده تا تبلیغ بین‌الملل، از این روش‌ها بهره‌مند شده و استفاده بهتر شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه